nakomelingen Special D ** fokadvies Gabor merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

nakomelingen Special D ** fokadvies Gabor merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 14:57

hebben jullie al nakomelingen van Special D gezien? Ik zie hem als mogelijke partner voor mijn merrie: GaborxArmstrongxVoltaire. Wat denken jullie?

Deze Gabor keur/ sport dressuurprest. merrie is nagenoeg zwart, is 1.74 mtr hoog en langgelijnd. Ze zou wat beknopter mogen zijn. Ze bezit een super werkinstelling en is erg braaf in omgang.
Het is de bedoeling een dressuurpaard te fokken.

Ik dacht in eerste instantie aan Metall, maar volgens Van Manen zou Special D nog beter op deze merrie passen (maar dat kan eigenbelang zijn, omdat Metall alleen maar uit diepvries kan bedienen)
Daarom mijn vraag aan jullie Lachen

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 17:13

Mijn merrie (zie profiel verwacht) verwacht ook een veulen van Special D. Je moet maar eens in dit topic kijken. Hier vind je wel wat info over nakomelingen en meningen over Special D.

[KS] Zijn er al kleine Special D'tjes...

finley

Berichten: 448
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 17:51

heb je soms een foto van je merrie? en wat zou je graag verbeterd zien?

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 17:57

Suzan1 schreef:
hebben jullie al nakomelingen van Special D gezien? Ik zie hem als mogelijke partner voor mijn merrie: GaborxArmstrongxVoltaire. Wat denken jullie?

Deze Gabor keur/ sport dressuurprest. merrie is nagenoeg zwart, is 1.74 mtr hoog en langgelijnd. Ze zou wat beknopter mogen zijn. Ze bezit een super werkinstelling en is erg braaf in omgang.
Het is de bedoeling een dressuurpaard te fokken.

Ik dacht in eerste instantie aan Metall, maar volgens Van Manen zou Special D nog beter op deze merrie passen (maar dat kan eigenbelang zijn, omdat Metall alleen maar uit diepvries kan bedienen)
Daarom mijn vraag aan jullie Lachen


Ik kan wel zeggen dat ik de Metalls deze hengstenkeuring erg indrukwekkend vond. Bij ons op stal is een Amulet merrie drachtig van Special D, maar het veulen zal je waarschijnlijk te laat zijn, ik neem aan dat je haar voor juni drachtig wilt hebben!

Hylet keur (v Amulet)Z2 dressuur, moeder van lichte tour paard (v facet) en nu drachtig van Special D
Afbeelding

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 21:58

De Gabor merrie van Suzan1:

Afbeelding
Afbeelding

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 22:11

Met dank aan Samsam. Dit is dus de merrie. Haar voorbeen zou iets hoger/ruimer mogen strekken (maar wie wil dat niet?) en het achterbeen flitsender. Verder vind ik niet zoveel verkeerd aan deze merrie. Msschien is ze iets te langgelijnd. Ze is voldoende fit en fris, maar ze hoeft niet minder bloed te voeren.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 23:43

Ik vind deze merrie zeker niet te lang gelijnd, ik zou ook zeker oppassen met het kiezen van een beknoptere hengst. Gabor is zelf ook beknopt en ik ken ook alleen maar beknopte nakomelingen van hem, Armstrong en Voltaire geven over het algemeen ook niet ovpallend lang gelijnde dieren.

Ik ben zelf een enorme fan van Special, maar om bovenstaande redenen zou hij bij mij afvallen.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 00:44

Sjuimpje schreef:
Ik vind deze merrie zeker niet te lang gelijnd, ik zou ook zeker oppassen met het kiezen van een beknoptere hengst. Gabor is zelf ook beknopt en ik ken ook alleen maar beknopte nakomelingen van hem, Armstrong en Voltaire geven over het algemeen ook niet ovpallend lang gelijnde dieren.

Ik ben zelf een enorme fan van Special, maar om bovenstaande redenen zou hij bij mij afvallen.


Beknopt, vind ik Special niet echt. Het zit misschien wel in de genen (bij ferro). Het achterbeen zit best goed denk ik. Het enige probleem zou in het strekkende voorbeen kunnen zitten denk ik.

Heeft je merrie al nakomelingen gehad? Zo ja, hoe zijn die? Dan kan je zien hoe je merrie fokt, en dat is zeker interessant in een eventuele hengstenkeuze.

Ik vind Special een super *LOL* *LOL* *LOL* maar dat wil idd niet zeggen dat hij past op elke merrie.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 07:36

Ik vind Special in het frame onder het zadel wel beknopt tonen, dat doet de merrie van Suzan1 ook een beetje. Ook zou ik het voorbeen liever wat langer zien, iets wat je zeker ook niet van Special D hoeft te verwachten (zowiezo niet zo van Ferro bloed).

gemske

Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 15:26


youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 15:45

Bij mij in de buurt staan 3 Special veulens, alleen moeders weet ik niet. Zal binnenkort foto's maken en afstammingen vragen als je dat wilt..

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 22:59

Citaat:
Ik vind deze merrie zeker niet te lang gelijnd

Misschien is dit op de foto niet goed te zien, maar ze is wel langgelijnd.
Smaken zijn ook altijd persoonlijk, van ons mag ze wat korter in de rug worden (zeker niet nog langer) Lachen

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 23:09

Ik vind de merrie iets week in de rug (zeker achter het schoft) en iets kortbenig aan voorzijde; ook bij mij zou Special D geen keuze zijn voor deze merrie.

Ikzelf zou meer neigen naar een Florestan zoon: meer beenlengte, mooie bovenlijn. Daar komen wrschlk luxere modellen van... Denk in Nederland aan bijv. Future, Florencio....

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 23:11

Citaat:
Heeft je merrie al nakomelingen gehad? Zo ja, hoe zijn die?


Ja, toen ik haar kocht had ze een veulen aan de voet van Hemmingway. Erg mooi, pikzwart, goed gebouwd maar te klein gebleven (1.60 op 3 jarige leeftijd)
Daarvoor heeft ze nog een Landwind gehad, akelig lelijk beest, maar ik hou ook niet van dit heerschap.
Ze heeft nog een Lancet dochter die ongeveer hetzelfde eruit ziet als haarzelf, alleen nog langer gelijnd en stugger in de beweging.

Dit jaar gaat ze bij ons dus voor het eerst onder de hengst.

Ben ook benieuwd naar jouw special d'tje! *LOL*

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 23:13

Citaat:
Florencio....
_________________


Dees toch en ik ben al zo verliefd op deze hengst. Vind het alleen zo vreselijk jammer dat hij niet KWPN is goedgekeurd.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 23:17

Suzan1 schreef:
Citaat:
Florencio....
_________________


[naam verwijderd] toch en ik ben al zo verliefd op deze hengst. Vind het alleen zo vreselijk jammer dat hij niet KWPN is goedgekeurd.


Haha!

Gekkie; je wilt toch een goed paard?
Met Florencio zal je zeer waarschijnlijk een mooi hoogbenig veulen met veel gummi in de bewegingen gaan fokken....

HEt is niet uit te sluiten met Special D hoor, maar ik denk dat Florencio meer rek en gummie in de beweging geeft, en een mooier voorbeen en bij jouw merrie een betere ruglijn...

succes met je keuze!

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 23:20

Citaat:
Ook zou ik het voorbeen liever wat langer zien


helemaal met je eens Sjuimpje.

Ik merk toch wel veel negatieve reacties voor Special D.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 23:24

Ferro's staan er niet om bekend dat ze een lang voorbeen geven, integendeel.
Ik ben het met Sjuim eens over de lengte van de merrie voor zover die hier te beoordelen is.
Maar kijk anders eens naar een all rounder, die sluit ook beter aan op de afstamming denk ik en hebben vaak meer galoppeer vermogen.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 23:28

Citaat:
Maar kijk anders eens naar een all rounder


dat kan ook, immers kan deze merrie ook nog eens erg goed springen.

suggesties zijn altijd welkom! Knipoog

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-04 13:06

niemand meer suggesties?

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 19:43

Huilen