Gevangenis experiment

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Gevangenis experiment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-04 14:49

Nou het gaat dus over een jongen die bij mij in de klas zit.
Hij zit nu in de bak, en het gaat nog wel even een tijd duren voordat hij vrij komt. (hij moet vandaag voorkomen als het goed is)
En nu hebben ze die jongen echt een geweldige kans gegeven; hij mag doordeweeks naar school toe!!!!
Hij word dus s'ochtends naar school gebracht, hij volgt alle lessen, in tussenuren moet hij in de werkruimte zitten, en in de pauzes mag hij op het schoolplein zijn. En na school word hij weer opgehaald en gaat hij weer naar de gevangenis.
Ik vind dat hij een geweldige kans krijgt om dit te mogen doen, hij mag als het allemaal goed gaat zijn school afmaken (zit nu in 4havo).
Hijzelf zegt ook dat hij nu zoveel respect voor school heeft gekregen en voor alles waar hij normaal tegenop zag. Want het is echt hard in de gevangenis. Hij heeft nu ook altijd zijn huiswerk af, en hij heeft alvast geleerd voor proefwerken, omdat er toch nix te doen is daar in de bak.
Hij heeft ook wel veel geluk zeg, want er zijn maar 5 mensen in heel Nederland die mee mogen doen aan dit experiment.

Vinden jullie dit ook zo geweldig voor die jongen, of denken jullie er anders over?

» Never give up on the things that make you smile..


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 14:50

Ik vind het wel goed. Niet voor die jongen, want daar geef ik niets om. Maar het verhoogt zijn kansen later in de maatschappij. En dat vind ik wel belangrijk, voor de maatschappij tenminste.

De hond is de betere mens


SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 14:53

kan er weinig over zeggen omdat ik de omstandigheden niet ken. zoals: in hoeverre kan hij een bedreiging zijn. maar in principe vind ik dat iemand zijn straf gewoon moet uitzitten, educatie kan ook achter gesloten deuren.

Amor Vincit Omnia

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 14:55

vind het idd wel goed, maar aan de andere kant....t ligt er maar net aan wat ie heeft gedaan, want een leerling van mn moeder heeft vorig jaar iemand neergestoken op school, en ze vind het echt niet prettig dat ze hem nog in de klas heeft

maar zwaar in de gevangenis? met tv en alles? thaise gevangenissen, die zijn pas zwaar! er zijn mensen die het thuis slechter hebben dan in de gevangenis in NL!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 15:00

Ja, in de gevangenis is het zwaar Renske: je zit er namelijk opgesloten.

Ik vind het een goede kans voor die jongen, ik ben blij dat ie hem zo te horen met twee handen aangrijpt...
Ik vraag me alleen af wat er overblijft van de 'vrijheidsstraf' als hij op een gewone manier naar school mag...

Zo van: voor hem/de maatschappij vind ik het goed dat ie met een beetje geluk z'n havo diploma haalt en dus verder komt met z'n leven, maar echt 'straf'... ik vraag me af of hij dat gehad heeft.

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-04 15:01

Renske20 schreef:
maar zwaar in de gevangenis? met tv en alles? thaise gevangenissen, die zijn pas zwaar! er zijn mensen die het thuis slechter hebben dan in de gevangenis in NL!


Hij had in ieder geval geen tv, het enige wat hij heeft is een discman.

» Never give up on the things that make you smile..

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 15:02

hoe staan jullie er tegenover als murat over een paar jaar dezelfde kans wordt geboden?

Amor Vincit Omnia

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 15:03

gaap. gaan we weer. Renske, een gevangenis is echt geen pretje hoor. Daar kan je ceht niet zo makkelijk over oordelen als je het niet ervaren hebt.
Fred, ik vind het een goed initiatief. Precies om de reden die Desiree geeft. Ik vind het ook goed als mensen die gevangen zijn de mogelijkheid krijgen om te werken in de gevangenis, zij het tegen een fatsoenlijker loon dan ze nu krijgen. Op die manier kunnen die mensen iets opbouwen (spaarpotje, algemene ontwikkeling, diploma) en hebben ze betere kansen in de maatschappij. Want een junk bijvoorbeeld een jaar vastzetten en dan weer de straat op schoppen zonder geld, is gewoon vragen om herhaling van strafbare feiten.

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 15:06

SP: ik denk dat het geheel ligt aan het soort strafbaar feit dat de persoon gepleegd heeft. Mensen die inbreken of iets dergelijks vanuit het idee dat ze zo aan geld kunnen komen omdat ze verder geen baan hebben, zullen met een opleiding een stuk verder komen. Een Murat die psychisch niet helemaal in orde is, tsja. Ik vind dat iedereen in principe een opleiding moet kunnen doen. Maar via LOI/NTI achtig-iets kan je dat in een PI ook hoor, daarvoor hoef je niet persé naar een school toe!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 15:06

SuperPepeijn schreef:
hoe staan jullie er tegenover als murat over een paar jaar dezelfde kans wordt geboden?

weet ik eigenlijk niet. Heb ik tegenstrijdige gevoelens over. Enerzijds gun ik hem geen kansen, anderzijds, is de maatschappij er bij gebaat dat hij geen kansen krijgt? Nee, is dan het antwoord.

Maar wat zal hij kort gehouden moeten worden.....

De hond is de betere mens

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 15:10

of de gevangenis een pretje is of niet is niet te zeggen totdat je weet waar je het mee moet vergelijken, net als met alles eigenlijk.

het is vreemd dat wat betreft het uitdelen van staffen de wet strict nageleefd moet worden, maar wat betreft dit soort initiatieven er opeens een heel hoop mogelijk blijkt te zijn.

Amor Vincit Omnia

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 15:11

bij mn ex in de vriendengroep zaten er een aantal die geregeld vast zaten, tuurlijk is het niet leuk om opgesloten te zitten, maar ze kwamen niets te kort, en t is en blijft een feit dat de gevangenissen in NL nou niet bepaald vreselijk zijn als je ze met andere landen vergelijkt.

vind dat iemand als Murat niet meer naar school terug mag, dan maar kles achter gesloten deuren! net zoals ik niet snap hoe ze in godsnaam die jongen uit mn moeder's klas die iemand in zn buik stak omdat die tegen hem aanbotste nog gewoon op school mocht blijven....

vergeet trouwens helemaal om te zeggen dat het 9 vd 10 keer hun eigen schuld is dat ze vastzitten en dat t dus ook niet allemaal luxe en aangenaam hoeft te zijn, zolang ze maar wel er aan werken dat de gevangenen iets op kunnen bouwen zodat ze met hun leven verder kunnen op een goede manier nadat ze weer vrij zijn.
dat die jongen dus naar school mag vind ik opzich goed, hangt alleen af van wat ie heeft gedaan.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 15:37

SP: Als het gaat om moord (en psychische gestoorden gevangenen, waar Murat blijkbaar onder valt als voor hem TBS ge-eist wordt) dan zou ik zwaar tegen zijn. Nog niet aan gedacht trouwens, ik hoop dat in dit geval de 'misdaad' ook niet al te groot is :/

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 15:51

een jongen van 16-17 (HAVO-leeftijd) zit niet in de cel omdat hij een snoepje heeft gejat ellende.

Amor Vincit Omnia

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 15:58

nee maar bv voor drugsdealen ofzo, dan heeft ie niet iemand mishandeld oid, dan kan ie wat mij betreft wel op school lessen volgen, is ie geen gevaar voor de anderen op school
heeft ie iemand mishandeld, dan hoort ie niet thuis op school zolang ie nog in de gavangenis moet zitten.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 15:58

En zeker niet omdat hij een tijd moet zitten zoals hierboven.. Denk opzich dat het goed is, hij is nu al anders naar de dagelijkse dingen gaan kijken, maar aan de andere kant.. Ik ken het hele verhaal niet en zou ook niet weten of hij een bedreiging kan vormen..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 15:59

Nee, dat realiseerde ik me te laat...

Ik denk dat als ie een boel snoepjes gejat heeft of de snoepjeswinkel kort en klein geslagen heeft m'n eerste bericht van toepassing blijft, maar dat als hij de man van de snoepjeswinkel aangevallen heeft/nog erger...

Dan ben ik het toch met de mensen eens die zeggen dat een opleiding binnen de muren van de gevangenis meer voor de hand ligt.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 16:04

Ellende schreef:
Dan ben ik het toch met de mensen eens die zeggen dat een opleiding binnen de muren van de gevangenis meer voor de hand ligt.
precies. opmerkelijk is wel dat de mensen die het hardst roepen om strenge veroordeling voor dit soort herintredende mogelijkheden weer voorstander van zijn Lachen

Amor Vincit Omnia

Linardsje23
Berichten: 1972
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 16:06

a.Mag ik vragen waarom hij vast zit?

en b. het lijkt me wel een goede kans voor zo'n jongen, dan kan die tenminste nog iets van zijn leven maken. En ook nog wat sociale contacten enz onderhouden , al zou het wel moeilijk zijn om s'avonds weer terug te moeten voor hem.

en hoe gaan ze dat doen met tussen uren enz. het lijkt me dat het dan niet de bedoeling is dat hij dan gewoon over straat huppelt

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-04 16:08

Ik weet zelf ook niet echt waarom hij vast zit, maar het had iets te maken met een overval op een pizzakoerier (gewapend ? )
Hij vormt in ieder geval geen bedreiging voor onze school, het is in school altijd een super aardige, leuke jongen.

» Never give up on the things that make you smile..

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 16:08

zou die pizzakoerier hem ook leuk en aardig vinden?

De hond is de betere mens

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 16:09

Fredt schreef:
Hij vormt in ieder geval geen bedreiging voor onze school, het is in school altijd een super aardige, leuke jongen.

Scheve mond

Amor Vincit Omnia

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-04 16:10

Desiree schreef:
zou die pizzakoerier hem ook leuk en aardig vinden?


Nee.. dat lijkt met niet. Maar binnen school is er nix met hem aan de hand (ook niet geweest)

» Never give up on the things that make you smile..

Linardsje23
Berichten: 1972
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 16:11

wat vaag Scheve mond wat bezielt iemand om de pizzakoerier aan te vallen ?

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 16:11

SuperPepeijn schreef:
precies. opmerkelijk is wel dat de mensen die het hardst roepen om strenge veroordeling voor dit soort herintredende mogelijkheden weer voorstander van zijn Lachen


Maar dat zou toch ook ideaal zijn? Eerst vastzitten, en daarna een goede begeleiding tot herinterding in de samenleving?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ashleytjuhh, CupCakes_, kreekie, supervon78, YandexBot en 96 bezoekers