Voorstander van veulen inscharing?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Wat doe je als je zelf een veulen hebt?

Niet inscharen
5 (100%)

Totaal aantal stemmen: 5


#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Voorstander van veulen inscharing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-02 17:46

Laatst hadden wij een heftige discussie op de manege over het wel of niet inscharen van veulens. Nu wil ik graag jullie mening horen, en ik wil ook graag weten WAAROM je die keuze maakt!

Zelf zou ik, als ik een veulen had, hem inscharen een lekker grote groep. Daar zal ik hem laten staan tot hij een jaar of 3 is. Voordat ik hem naar huis/pension stal haal!

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne


greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 18:01

Ik weet dat het goed is dat inscharen. Maar zelf doe ik het niet. Veel te leuk om die dingen te zien opgroeien en er dagelijks mee om te gaan. Als er meerdere veulens zijn dan gaan die wel bijelkaar in, maar we hebben ook wel eens 1 veulen en die wordt dan bij een stel ouderen gezet en die voeden ze dan wel op. Maar wij hebben er dan ook wel ruimte en land zat voor dus eigenlijk komt dit probleem voor ons niet aan de orde.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Felice

Berichten: 3096
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 18:07

Wat is inscharen?

Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter, and those who matter don't mind.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 18:09

Het laten opgroeien in een koppel met meerdere leeftijdsgenoten.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 18:13

Ik ben er groot voorstander van tot ongeveer de 3 jaar.
Dan kunnen paarden nog lekker paard zijn gezond opgroeien tot een volwassen paard.
En dan krijgen wij daarvoor een lief en vrolijk paard voor terug.
En je zult verbaasd staan hoe snel zo'n paardje ook alles kent.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 18:20

Inscharen is een veulentje met een groep veulentjes bij elkaar in een loopstal of op een weiland zetten. Als je dit doet krijg je heel sociale veulentjes, die echt paardentaal begrijpen en niet zo gauw van hun stuk gebracht zijn. Ze kunnen rennen en spelen en vechten en worden er groot en sterk van.

Ik persoonlijk ben absoluut voor inscharen. Een veulen in een groep oudere paarden delft altijd het onderspit en wordt vreselijk gepest. Hij kan negatieve dingen leren van oudere paarden (voernijd, weven, luchtzuigen) en kan gewoon niet echt baby zijn. Oudere paarden hebben nu eenmaal niet zo'n zin om te spelen, rennen en bokken. Geef een ouder paard een trap naar zo'n veulen, kan er veel meer gebeuren (gebroken benen en ernstige blessures) dan veulens onder elkaar.

Als er echt geen andere mogelijkheid is om een paard op te voeden dan in een kudde met oudere paarden dan moet het maar. Alleen vind ik het wel een heel egoistisch argument dat je ze bij huis laat en niet inschaart omdat het zo leuk is de kleintjes op te zien groeien. Toegegeven, het is leuk. Maar er zijn ook mensen die als de dood zijn dat hun paard blessures oploopt en hem daarom niet inscharen maar ook niet weidegang geven met soortgenooten. Deze veulens groeien op tot contactgestoorde paarden en zijn niet fijn in omgang met andere paarden. Je zult ze nooit zonder problemen met andere paarden de wei op kunnen doen als ze ouder zijn.

Ik ben voor het inscharen tot een leeftijd van een jaar of drie. Bij hengsten zal het misschien zijn tot een jaar of twee. Maar ik zou ten allen tijde een veulen inscharen en baby laten zijn en er geen oudere paarden bij zetten (hoe natuurlijk dat ook zou zijn, want een kudde bestaat ook uit paarden van verschillend leeftijdscategorieen)

Je suis Charlie.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 19:39

Ik ben ook helemaal voor inscharen. De sociale opvoeding die een paard in een kudde leeftijdsgenoten krijg, kan je hem zelf nooit geven. En het is ook heel belangrijk voor de lichamelijke ontwikkeling van een paard.

Mijn 4 jarige merrie, heeft tot ik haar 3 maanden geleden gekocht had, ook altijd tussen andere jonge paarden gelopen. Ze kon dus helemaal niets en was nauwelijks aan mensen gewend. En inderdaad het is echt onvoorstelbaar hoe snel ze alles leert. Nu drie maanden later heb ik een vreselijk lief, vrolijk, sociaal en netjes opgevoed paard!

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 19:44

Ik ben zeker voor dat veulens moeten opgroeien met andere paarden ongeacht hun leeftijd.

Het allerliefst zie ik een koppel met verschillende leeftijden. Zo kunne de oudjes de jonkies opvoeden.
Mijn Fjord heeft zijn jonge jaren tussen allerlei paarden doorgebracht, ik zie in hem een super sociaal paard.
Als ze op de pensionstal de mogenlijkheid hebben om in een kudde te lopen dan zou ik ze niet inscharen.
Dan is het mooi ze bij '' huis'' te hebben zodat je zelf ook nog wat kan opvoeden.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 19:51

Ik ben ook zeker voor inscharen.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je liever niet inschaart omdat je je veulen dicht bij je wilt hebben, we hebben deze discussie al eens gevoerd en een aantal mensen zeiden dit. Ik denk alleen dat dit ook samen kan gaan. Je veulen zien opgroeien, terwijl je hem inschaart.
Udinde staat nu samen met 1 leeftijdsgenootje en van het voorjaar gaat ze samen met zo'n 20 tot 30 paarden een groot natuurgebied in. Deze paarden varieren van enters tot hele oude paarden, net als in een "echte" kudde zeg maar. Ik ben van mening dat dit het beste is, ze leren met zo veel verschillende paarden omgaan. Maar ik begrijp ook dat ik hier een uitoznderlijke situatie heb en dat dit niet zomaar overal mogelijk is.
Ik ben dus voor inscharen, Udinde wordt een sociaal veulen, goed ontwikkeld door het leven in de duinen en op de vlakte.
Het is even voor mij afzien, het kan namelijk zijn dat ik een uur moet wandelen voordat ik haar vind. Maar dat heb ik er graag voor over. Lachen

En had ik deze geweldige mogelijkheid nou niet, dan zorgde ik er in ieder geval voor dat ze bij een aantal veulens/ jonge paarden kon staan.
Een veulen saampjes met 1 of twee oudere (lees voor een veulen: saaie)
paarden is in mijn ogen niet goed.

En om de mensen voor te zijn die zometeen gaan zeggen dat je je veulen niet kunt opvoeden. Dat is onzin. Dat heb je immers al gedaan, in de eerste 5 a 6 maanden? Een veulen vergeet dat niet hoor.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 19:55

Het mooiste vind ik nog als veulens in een "echte" kudde opgroeien, dus merries met veulens, jonge paarden en een hengst. Omdat dat voor mij niet haalbaar is wil ik ze na het spenen in een koppel met leeftijdsgenoten hebben. Dat betekend dus meerdere veulens fokken/kopen en bij huis weiden of inscharen.

Merrieveulens geven nog het minste probleem, na de winter gaan ze gewoon bij de oudere merries + veulens in de wei. Hengstjes houd ik uiteraard wel apart van de merrie's.
Zij blijven tot hun 3e in een groep, 's zomers samen op het land, in de winter samen op stal en samen in de bak los.
We hebben dan ook een extra grote stal waar in de winter meerdere veulens/jaarlingen in kunnen.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 20:00

ik heb zelf een veulen die ik lekker in een groep met andere paarden heb lopen van verschillende leeftijden. van 1.5 jaar t/m 12 jaar loopt het nu uiteen. Aankomend jaar komen er nog 2 veulen bij dus kan hij daar ook lekker mee spelen.Ze voeden hem even goed zo wel op

Wodan en ik onderweg in de M2

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 20:08

Hoi,
Ik ben ook voor het inscharen van veulens in een zo natuurlijk mogelijk lijkende kudde. Ik bedoel dan niet met alleen leeftijdsgenootjes en dieren van hetzelfde geslacht. Maar in een groep met merries en veulens van verschillende leeftijden en een hengst.
Naar mijn idee leert je veulen zo alles wat het moet weten om een paard te zijn. Het leert zich gedragen zoals het dat zonder tussenkomst van mensen ook zou leren. Mijn ervaring is dat zulke dieren erg sociaal zijn naar mensen toe zowel als naar hun eigen soortgenoten.
Mijn Tinker heeft in Ierland tot op 2.5 jarige leeftijd in een kudde gelopen. Was nog niet met mensen in aanraking geweest, maar leerde wel heel snel. Hij is nu 5 jaar en een echte lieverd in de omgang. Hij heeft alle tijd gehad om eerst paard te worden voordat hij zich aan mensen(mij dus) moest gaan aanpassen.

Groetjes,
Linda

* To Belg, or not to Belg *

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 20:22

ik ga met geen van alle stellingen mee. Het is goed om een veulen in een kudde op te laten groeien, maar dat zegt niet gelijk dat andere manieren slecht zijn.
Sommige mensen denken daar echter anders over, en denken dat als je een veulen niet in een kudde gooit, je een slecht opgevoed veulen krijgt.
Opvoeden kan je ook zelf. Tuurlijk ben jij geenpaard, maar toch.
Kijk nou naar honey.
Honey is dan wel met soortgenootjes opgegroeit, maar niet met leeftijdgenootjes. Honey was de enige van haar leeftijd, en is 2 jaar lang de jongste geweest.

Jamey heeft zeer waarschijnlijk niet in een kudde gestaan, maar het is een schat van een pony, die ook goed met andere paarden kan.
Ze is in vergelijking met honey redelijk dominant, maar zeer zeker geen baas o.i.d.

Vind beide kanten dus goed

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 20:26

Ik ben er ook voor om een paard op te laten groeien in een kudde, het is zowieso goed voor zijn (sociale) ontwikkeling.
Eigenlijk sluiten bovenstaande berichtjes volledig aan op mijn mening, dus ..... heb verder niks meer toe te voegen Pling

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 23:05

Ik ben zelf bezig met de koop van een 1,5 jarige pony (in mei dit jaar word hij 2) en die houd ik op een privestal. S'winters (van half november tot april) gaat hij iedere dag los met een 4,5 jarige en een 15 jarige pony.
Zomers de rest van de tijd dus gaat hij het land op met een 4,5 jarige, een 15 jarige, een 13 jarige en een andere jaarling. Dat zijn 3 ruinen en 1 merrie. Lijkt mij toch prima...

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 00:10

Keuze is wel erg beperkt hoor. Ik ben geen tegenstander van inscharen, waar ik wel tegen ben is er in die tijd helemaal niet naar omkijken. Ik vind dat een veulen zeer regelmatig in handen moet komen en vanalles moet leren, hoe jonger hoe beter. Ook moet je hier een zekere regelmaat in hebben, dus niet een maand vanalles doen en er dan drie maanden niet naar omkijken.
De kudde is goed voor de sociale onderlinge opvoeding, de opleiding door mensen is voor de handelbaarheid door mensen.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 146 bezoekers