Mijn verhaal...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nadir

Berichten: 12692
Geregistreerd: 12-02-04

Mijn verhaal...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-04 10:42

Ik heb een poosje getwijfeld of ik het wel wilde plaatsen op bokt, maar omdat ik er nu helemaal niet meer uitkom, wil ik graag van jullie adviezen gebruik maken. Waarschuwing: Het is een lang verhaal... Knipoog

Ik heb namelijk behoorlijk wat problemen met mijn pony Twister, en het zit me zo hoog dat ik er over denk om haar weg te doen, omdat het inmiddels zo'n beetje mijn hele leven beheerst. Ik zal proberen het zo duidelijk mogelijk voor jullie te omschrijven.

Tja, wat is er eigenlijk allemaal gebeurt het afgelopen jaar... Twister is nooit makkelijk geweest. Ik zal proberen te omschrijven wat er aan de hand is. *Trilt ondertussen van spanning en voelt tranen opkomen*

Het begint al met uit de wei halen. Zij heeft in haar hoofd het idee, dat als ze een plukje gras ziet en ze wil daar naar toe, dat ze dat kan. Het is een haflinger, en blijf jij maar eens rechtop staan als die een ruk geeft. Ze gooit zeg maar haar nek dr in, waardoor er echt geen houwen meer aan is.

Toen ik dit hoorde, dacht ik, jaja dat zal wel... Maar je doet er niks tegen. Eerst bleef ik vasthouden, ik deed het touw door dr mond en gaf dr een wortel zodat ze zich op mij bleef concentreren. Maar dat trucje had ze gauw door. Toen het touw over dr neus, maar ik was bang dat als ik vasthield dat ik dan dr neus zou breken. Nog meer dingen bedacht, zelfs les gehad in aan de hand werken, conclusie: Dit gaat er nooit meer uit. Dit hebben meerdere mensen mij gezegd. Het zijn periodes dat ze het doet, de ene keer doet ze het 5 keer in de week, de andere keer 2 keer of helemaal niet. Het is dus niet elke keer feest.

Als je dan dus bij de stal komt, is je humeur al verpest, je bent al een half uur bezig geweest achter de pony aan te jagen (want natuurlijk komt ze niet gelijk naar je toe als ze dat plukje gras gegeten heeft) en dan moet je nog gezellig gaan poetsen.
Met poetsen is ze wel lief, evenals met opzadelen. OK dan!

Voor de duidelijkheid, Twister is altijd met een pessoabitje gereden door een meisje die er niet zo veel verstand van had, ze is dus erg hard in dr mond. Ik heb besloten om dat niet te doen, en heb haar maanden met een gewoon trensbitje getraint en dus ook door het bos gereden.

Wat is er gebeurt. Ik ging met mijn vriendin in het bos rijden. Ze schrok ergens van, draaide zich om en sloeg op hol. Er kwam toen iemand onverwachts uit de bosjes, ze schrok daar van, maakte een zijsprong en ik viel er af. Ze rende naar het begin van het bos waar godzijdank een hek stond zodat ze de weg niet op kon. (biltseweg, LEVENSGEVAARLIJKE verkeersweg, het was spitsuur, en er was avondvierdaagse) Ik kon amper nog lopen, had een aantal spieren verrekt in mijn benen, en was heel erg geschrokken. Ik kon toen een weekje niet rijden, waarna ik besloot dat het levensgevaarlijk was met een trensbitje en ik les wilde.

Les gehad met aan de hand werken wat gewoon niet veel effect had. Die vrouw vond dat als je aan de hand al niet met je pony overweg kan, je er ook niet op moet stappen. Maar het was hartstikke duur en ik zag geen reslutaat dus daar ben ik mee gestopt. Je begrijpt dat longeren met deze pony ook 1 groot drama is, ze sleurt je de hele bak door. Ik had weer een trucje, gewoon de bak afzetten met een touw. OK dan!

Een vriendin van mij rijd M2 dressuur en heeft behoorlijk wat ervaring met haflingers dus ze bood aan om af en toe op die dondersteen van mij te rijden. Ze nam Twister lekker mee het bos in, en ik kon haar dan gewoon in de bak en over de weg rijden. Ik durfde het bos niet meer in met haar. Af en toe gaf ze mij les, en ik moet zeggen dat ze hele goede tips had. Het leek dus weer de goede kant op te gaan. Maar toen ging het uit met haar en haar vriend, dus kwam ze niet meer naar Soest. (Ze woont in niet in de buurt) kreeg een nieuwe vriend dus had ze geen tijd meer om naar Soest te komen. Ik viel dus weer in een gat. Scheve mond

Toen werd het kouder, en Twister begon stijf te worden. Aan de longe kon ze amper nog lopen. Fysio er bij gehaald, conclusie: koop een deken en bouw een stal zodat ze binnen kan staan. Beide heb ik gedaan, heb dr een poosje aan de bijzet en de longe in de bak laten lopen en 's nachts naar binnen gedaan. OK dan!

Maar ze bleef maar uitbreken totdat mijn vriendin zei, meid wat doe je jezelf en de pony aan, geef dr een maand rust en je zal zien dat het beter gaat. Toen was ik bang dat ik er dan helemaal nooit meer op zou durven, maar ik heb het toch gedaan. Ik gunde Twister wel een maandje vakantie en voor mijzelf zat er dan ook niet meer zo'n grote druk achter dat ik vanalles MOEST met die pony.

Na 6 weken heb ik de draad weer opgepakt, ik wilde er niet gelijk opstappen, ik durfde wel maar ik wilde weten of ze erg stijf zou zijn dus ik heb dr eerst gelongeerd. Toen is het volledig mis gegaan. Ik had dr een paar rondjes laten draven en riep dr bij me. Ze kwam en ik gaf dr een stukje wortel. Toen wilde ik de bijzet aan het bit klikken, maar Twister draaide zich om, gaf een ruk en trapte mij tegen mijn bovenbeen aan. Ik was volledig in shock, hoe kon ze nou zo gemeen zijn? Helaas heb ik niet de kans gekregen om haar een opdonder terug te geven, ik zakte in elkaar van de pijn. Scheve mond

Toen heb ik haar dus elke keer helemaal vast moeten zetten aan het hek als ik de bijzet vast wilde maken. Daarna dacht ik, ik stap dr gewoon weer op. Goed, opgezadeld, loop ik de bak in, smeert mevrouw m weer en probeert ze me weer te trappen. Ik dacht, ik geef niet op, en riep dr weer. Ze kwam, ik wilde opstijgen, ze voelde druk en ze rende weg. Ze trapte WEER op dezelfde plek van mijn bovenbeen aan.
Toen heb ik gezegd, dit werkt dus niet meer. Scheve mond

Ik kan nu heel egoistisch zeggen, ja, ik niet rijden, niemand rijden. Want ik durf het gewoon niet meer. Nu trapt ze nog tegen mij been, maar de volgende keer mijn hoofd? Maar zo werkt het niet. Dat is niet eerlijk tegenover Twister. Begrijp me goed, ik ben hartstikke gek op Twister en ik gun haar gewoon haar ritjes naar het bos, kan het niet met mij, dan maar met iemand anders.

Dus was er een meisje van 13 die Twister wel even wilde temmen. En dat lukt haar. Tja... Als ik dat zie dan breekt gewoon mijn hart. Ik heb er zoveel tijd en liefde in gestoken, waarom doet ze toch zo tegen mij? Ik heb er echt alles voor over om met haar lekker te kunnen rijden, maar het werkt niet tussen ons denk ik. Ik denk dat ze het respect voor mij verloren heeft. En dat vind ik zo zonde. Dat meisje rijd op vrijdag, en ik kom op vrijdag dus ook pas 's avonds op stal, zodat ik het niet aan hoef te zien. Want ik kan het niet aan zien. Ik word er heel jarloers op. Scheve mond

Ik heb nu dus al vanaf begin december niet meer op haar gereden. De stap wordt steeds groter om het te gaan doen. Ik weet dat Twister er een hekel aan heeft om in de bak te rijden, het is een echte buitenpony. Maar ik ga niet op een pony buiten rijden die ik in de bak, laat staan aan de hand, niet onder controle heb.

Ik doe met Twister mee aan het koetsiersbewijs, en dat gaat juist supergoed. Ik zie gewoon aan haar dat ze daar plezier in heeft! OK dan!

Dit is zo'n beetje het verhaal. De tranen stromen inmiddels weer over mijn wangen. Ik heb er echt heel veel verdriet van. Verkopen wil ik ook niet... Als ik een grote geldboom had, had ik dr ergens op een stal in training gezet, bij iemand die dr wel even wilde opvoeden. Die mogelijkheid heb ik niet... Ik weet het echt niet meer... Heeft er iemand tips, wat moet ik hier mee? Wat is wijsheid? En vooral, wat is het beste voor mijn pony? Lovers

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~



Tinuss

Berichten: 1962
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 10:48

jeetje wat een rot verhaal zeg. Ik kan me heel goed voorstellen dat je er niet meer op wil. Ik ben namelijk ook niet zo'n held.
Maar is freestyle met twister niet iets voor jouw.

Je moet niet dronken dat ik denken ben!!!!!!!!!!!!!

Tinuss

Berichten: 1962
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 10:49

Jemig zeg wat een paardje is dat zeg.
Ja ik ben bang dat hij je in de maling neemt maar dat er dan een meid van 13 op rijdt ik kan me voorstellen dat ik ook niet naar stal zou gaan.
En dat hij je ook trapt hoelang hem je hem al dan?????

Je moet niet dronken dat ik denken ben!!!!!!!!!!!!!

summerfeel

Berichten: 1290
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 10:51

ja sorry, ik heb geen oplossing voor je maar ik wilde je even zeggen dat ik het goed snap dat je er niet graag meteen weer op stapt. ik vraag me ook wel eens af waarom ponys soms zo gemeen kunnen doen tegen de ene persoon en zo braaf bij een ander persoon. maar als je er weer op gaat vind ik het echt superknap van je dat je het toch weer probeert en ik wens je daarbij ook superveel succes!!

Nadir

Berichten: 12692
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-04 10:51

Ik heb een aantal maanden les gehad van iemand in freestyle. Dat heeft dus niks opgeleverd.
Ik heb haar sinds maart 2003, en moet eerlijk zeggen dat ik er tot nu toe alleen nog maar ellende van gehad heb. Ik heb hooguit de eerste 3 maanden lekker kunnen rijden en daarna is het misgegaan.

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

Tinuss

Berichten: 1962
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 10:53

dan zouik er toch heel goed over nadenken en toch overwegen om er mee te stoppen. kijk het is wel heel moeilijk want je houdt van je paardje maar aan de andere kant je hebt wel een paard om te rijden en niet om te vallen en getrapt te worden

Je moet niet dronken dat ik denken ben!!!!!!!!!!!!!

Loutjelou
Berichten: 650
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 10:55

Is NH niks voor jullie?

Tinuss

Berichten: 1962
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 10:56

sorry NH??????

Je moet niet dronken dat ik denken ben!!!!!!!!!!!!!

Tropico
Berichten: 1333
Geregistreerd: 18-11-03
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 10:57

jeetje.... ik heb je verhaal gelezen
maar ik kan je niet helpen......
veel sterkte Ach gut

Nadir

Berichten: 12692
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-04 10:59

Weetje, het is eigenlijk een beetje een gewoonte geworden. Ik leef nu in princiepe als een slaaf van mn eigen paard. Ik mest de stal uit, zet dr buiten en binnen, zorg dat ze te eten en drinken krijgt, en wat krijg ik er voor terug? Eigenlijk niks.
Maar Twister is mijn leven, zij is alles wat ik heb! Op stal is het ook hartstikke gezellig, als ik bedenk dat ik dat allemaal moet missen...
Dat kan ik niet aan.
En ik wordt gewoon heel jarloers als ik iedereen lekker op z'n paardje weg zie rijden en ik blijf achter met de kleine shet. Soms zelfs bij verhalen van bokt, moet je nagaan, ik kan al niet eens OPstappen! Ik kan al niet eens zonder problemen haar van de wei naar de stal loodsen! Scheve mond

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

Loutjelou
Berichten: 650
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 10:59

tarmine schreef:
sorry NH??????


Natural Horsemanship....

Nadir

Berichten: 12692
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-04 11:04

Loutjelou"]
[quote="tarmine schreef:
sorry NH??????


Natural Horsemanship....
[/quote]

Ik weet niet precies het verschil tussen NH en Freestyle, ik weet ook niet precies wat voor les ik heb gehad van die vrouw met dat aan de hand werken. Volgens mij hanteerde zij de methode van Monty Robterts en Ray Hunt...

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

Tinuss

Berichten: 1962
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 11:06

jammer dat je niet in de buurt woont anders had ik je graag komen helpen ik vind dit zo rot voor je.
Vooral als ik lekker kan rijden en er zijn mensen die dat dus niet kunnen.
Mijn vriendin is ook al een aantal maanden aan het tobben met der paardje (peesblessure)

Je moet niet dronken dat ik denken ben!!!!!!!!!!!!!

Tinuss

Berichten: 1962
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 11:07

En ik snap ook wel dat je van je paardje houdt maar het is ook de bedoeling dat je er lol van hebt en tuurlijk is het moeilijk om hem weg te doen maar ik denk wel dat het voor beide beter is

Je moet niet dronken dat ik denken ben!!!!!!!!!!!!!

Loutjelou
Berichten: 650
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 11:08

Dat is ook NH inderdaad. Maar voor NH hoef je er volgens mij niet per se iemand bij te hebben. Misschien moet je er eens wat over gaan lezen.

offtopic: waar sta je in soest?

Tinuss

Berichten: 1962
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 11:12

ja loutje misschien kan jij haar helpen

Je moet niet dronken dat ik denken ben!!!!!!!!!!!!!

Rabecca

Berichten: 101
Geregistreerd: 04-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 11:14

Niet echt leuk voor je.... Ach gut

Maar kun je niet proberen om samen met dat meisje van 13 Twister te gaan berijden, dat een van jullie de pony longeert en de ander, jij bv., erop gaat, en langzaam aan probeert het vertrouwen weer terug te winnen?

Of dat je samen Twister uit de wei haalt en poetst en opzadelt enz.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 11:14

Ik herken je verhaal. Ik heb ook een Haf en die deed precies hetzelfde met mij als de jouwe met jou doet. Op een gegeven moment werd het te gevaarlijk voor mij en stalgenoten en besloot ik hem te verkopen en eerlijk te zijn over de reden waarom ik er mee stopte. Al mijn stalgenoten waren het roerend met me eens dat het zo niet langer kon. Hij sleepte mij alle kanten op, haalde naar me uit met longeren, brak uit en met rijden vloog hij alle kanten uit.

Toen hij te koop stond had ik het idee verscheurd te worden vanbinnen, maar ik wist dat het het best zou zijn voor beide partijen. Hij was dominant en was 100% de baas over mij.

Nadat ik een akelige ervaring had gehad met iemand die hem evt. wel wilde hebben (en heel veel rare reacties via de mail en telefonisch) besloot ik dat niemand mijn vriendje kreeg!! Vanaf toen ben ik heel consequent (en soms echt gemeen) geweest. Hij was erg verbaasd en hij accepteerde het zomaar! Langzaam maar zeker ging alles weer beter.

2 mei hebben we onze eerste wedstrijd en ik ben zó enorm blij dat ik heb besloten er helemaal voor te gaan!! (wel moet ik nog altijd met hem lopen met een touw over zijn neus).

Ik zou zeggen: geef niet op!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 11:15

Er zijn 3 problemen als ik dat zo lees.

1. je pony is onopgevoed en heeft een sterk karakter
2. jij bent onzeker/onervaren hierin en wordt alleen maar onzekerder
3. (logisch gevolg) je paard heeft geen respect voor jou.

Nu kun je je paard bij iemand anders in training zetten, dan krijg je 'm met een paar maanden keurig opgevoed (ja hoor, dat kan, is echt niet te laat ofzo) terug. Maar je probleem zal terugkomen, omdat je zelf niet zeker en dominant genoeg bent naar je paard. Vergis je niet, dit heeft echt niks met slaan of zo te maken, maar puur met je eigen houding en omgang met het dier.

Het mooiste zou zijn als jullie samen in training gaan. Dat kan bij een (zeer) ervaren ruiter, of (als je dat kunt en wilt betalen) bij een trainingsstal.
Het is belangrijk dat jouw paard heropgevoed wordt, maar jij ook. Dat je leert hoe je op moet treden, wat consequent zijn inhoudt en hoe je dat nou eigenlijk doet, en ook hoe en wanneer je kunt belonen.

Verkopen lost niets op. Jij gaat je de rest van je leven afvragen waar het dier is gebleven en wat er met 'm gebeurt is. Je koopt misschien een ander paard, waarmee je een grote kans hebt dat hetzelfde zal gebeuren.

Dus mijn advies is: zoek de juiste hulp, want het is echt nog niet hopeloos voor jullie!

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 11:22

ik zou heel eerlijk to mezelf zijn en mezelf de vraag stellen; heb ik er wel lol in en wil ik hier mee doorgaan, als dat niet zo is zou ik je aanraden om een nieuw baasje voor twister te zoeken en voor jezelf een paardje te zoeken wat beter klikt, ik heb precies t zelfde gehad en t heeft bij mij 3 mnd geduurd eer ik toe durfde te geevn, die van mij trapte gricht, bokte als n gek en was niks mee aan te vangen, heb van alles gesprbeerd maar ben nog nooit zo blij geweest als toen hij verkocht was!

eerlijk zijn to jezelf en zodra je dat bent, ben je dat ook vooor twister, ze nemet je ebhoorlijk in de zeik als ikt zo lees!

succes

Ubie (Brusvein) Haakon (Hisco) en Indigo (Ismo) onze 3 Fjorden musketiers!!!
http://www.bokt.nl/markt/ad/17225/rober ... o-boek-pre

Nadir

Berichten: 12692
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-04 11:27

Het is inderdaad zo dat ik erg onzeker ben geworden door alle gebeurtenissen en dat Twister daarom geen respect meer heeft voor mij. Maar als ik het totaal plaatje bekijk, dan zie ik dat ze ook bij dat meisje van 13 uitbreekt, en ook bij de dressuuramazone die jarenlang ervaring met paarden heeft... Het zit dus bij haar in het hoofd dat als ze weg WIL, dat ze dan ook weg KAN... En ik weet niet of je dat er nog uit haalt.

Toen ik les had in NH/freestyle, heeft die vrouw haar een x aan het hek vastgebonden, en is ze met een vlag gaan zwaaien, zodat ze leerde dat druk aan dr hoofd 'HOO' betekend. Dat ze dan niet verder kan. Maar al die oefeningen hebben niet geholpen.

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 11:28

xtwisterx schreef:
Weetje, het is eigenlijk een beetje een gewoonte geworden. Ik leef nu in princiepe als een slaaf van mn eigen paard. Ik mest de stal uit, zet dr buiten en binnen, zorg dat ze te eten en drinken krijgt, en wat krijg ik er voor terug? Eigenlijk niks.
Maar Twister is mijn leven, zij is alles wat ik heb! Op stal is het ook hartstikke gezellig, als ik bedenk dat ik dat allemaal moet missen...
Dat kan ik niet aan.
En ik wordt gewoon heel jarloers als ik iedereen lekker op z'n paardje weg zie rijden en ik blijf achter met de kleine shet. Soms zelfs bij verhalen van bokt, moet je nagaan, ik kan al niet eens OPstappen! Ik kan al niet eens zonder problemen haar van de wei naar de stal loodsen! Scheve mond


ik snap dat je er enorm veel moeite mee hebt,
maat zou je niet eens overwegen om haar te verkopen?
dus iemand zoeken die haar aan durft te pakken,de tijd ervoor wilt geven,.
zo word je pony weer gelukkiger,
en kun jij misschien op zoek gaan naar een paardje wat ECHT bij je past,
heel moeilijk misschien,maar ik denk wel dat het de juiste oplossing is..

Karaat_the_newforest op Instagram

Nadir

Berichten: 12692
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-04 11:28

Quellian schreef:
Vanaf toen ben ik heel consequent (en soms echt gemeen) geweest. Hij was erg verbaasd en hij accepteerde het zomaar! Langzaam maar zeker ging alles weer beter.

2 mei hebben we onze eerste wedstrijd en ik ben zó enorm blij dat ik heb besloten er helemaal voor te gaan!! (wel moet ik nog altijd met hem lopen met een touw over zijn neus).

Ik zou zeggen: geef niet op!!


Ik ben blij om te zien dat het dus ook anders kan gaan. Zou je mij wat voorbeelden kunnen geven over hoe jij dit opgelost hebt?

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 11:29

xtwisterx"]
[quote="Quellian schreef:
Vanaf toen ben ik heel consequent (en soms echt gemeen) geweest. Hij was erg verbaasd en hij accepteerde het zomaar! Langzaam maar zeker ging alles weer beter.

2 mei hebben we onze eerste wedstrijd en ik ben zó enorm blij dat ik heb besloten er helemaal voor te gaan!! (wel moet ik nog altijd met hem lopen met een touw over zijn neus).

Ik zou zeggen: geef niet op!!


Ik ben blij om te zien dat het dus ook anders kan gaan. Zou je mij wat voorbeelden kunnen geven over hoe jij dit opgelost hebt?
[/quote]

Ik Pb je wel ff! Knipoog

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 11:31

Ik ga met Sonja mee.

Als je gek bent op Twister zoek dan hulp zodat je hem kan houden.
Dit hoeft geen duur iemand te zijn, een advertentie op Bokt doet soms al wonderen.....

Vind het wel ene rotverhaal hoor, als je hier in de buurt had gestaan hadden we je even ene opvrolijkdagje gegeven Ach gut

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Olikea, Rhinocornn, Symke en 23 bezoekers