Barley eindelijk gelongeerd

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-01 23:56

vandaag meer weer geprobeerd. ik dacht heb nu echt de langste adem en laat haar maar uithollen. Nou heeft een uur geduurd en toen was ze nog niet moe. Maar ze galoppeerde best braaf en ze draafde ook al stukken. Ze heeft zelfs enkele passen gestapt. het is gewoon een energieke meid. Knipoog

Ben dus maar gestopt na een uurtje. Ze was licht bezweet. Wat een conditie he? Ze keek nog net zo vrolijk en toen Yessica langs haar uitstapte sprong ze weer net zo vrolijk weg van mijn handschoenen die ik er net neer had gelegd.

Morgen ga ik weer lekker met haar spelen.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...


Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-01 00:45

Ik heb Razinda nu 2x gelongeerd aan de longeerlijn. Ze loopt er mee alsof ze het al jaren doet en vanaf de eerste keer doet ze stap, draf en galop keurig op commando. Ik snap er niets van!!! Verward Maar ben er wel blij om natuurlijk! Lachen

Ik longeer alleen nog binnen dus in de grote buitenbak gaat het vast nog niet. Maar ik heb dus nog steeds het hoofdstel probleem en ik word er wanhopig van!! Verdrietig

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-01 11:42

Jura,
Wat doet Razinda precies? En hielp mijn tip met een losgegespt bit niet? Wat deed ze daarmee? En niet wanhopig worden, geduldig blijven. Laat ff weten, dan denk ik ook verder erover.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-01 14:27

Citaat:
Op 2001-04-15 00:45, schreef Jura:
Ik heb Razinda nu 2x gelongeerd aan de longeerlijn. Ze loopt er mee alsof ze het al jaren doet en vanaf de eerste keer doet ze stap, draf en galop keurig op commando. Ik snap er niets van!!! Verward Maar ben er wel blij om natuurlijk! Lachen

Ik longeer alleen nog binnen dus in de grote buitenbak gaat het vast nog niet. Maar ik heb dus nog steeds het hoofdstel probleem en ik word er wanhopig van!! Verdrietig


Ik zal je het maar meteen vertellen. Paarden die met longeren erg makkelijk zijn en alles meteen begrijpen. Zijn later de ergste krengen!! Ik spreek uit ervaring. Olga was er ook zo eentje! nix accepteren en maar rennen en omhoog komen. Maar wel alles meteen snappen.
Over dat bit. Als je hem nou eens in de appelstroop doopt. Je gooit het hoofdstel om. je haalt het bit los (moet je er wel van die clipjes aan doen) het bit zit er nog niet in maar het hoofdstel is wel om de oren en dan duw je het bit er zo in.
Dit gaat het beste met zijn 2en.
gewoon doorzetten, het komt vanzelf goed. Desnoods met hulp!

petrakolen

Berichten: 364
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-01 14:30

Ik heb Flommer ook geprobeert te longeren, maar daar snapt ze werkelijk niets van! Ze blijft voortdurend naar mij toe lopen i.p.v. in een cirkel om me heen. Dus mijn echtgenoot ingeschakeld om haar aan het halster op de cirkel te houden. Zijn er nog meer tips om een paard het longeren te leren?
Ik hou me aanbevolen!
Petra

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-01 16:30

eumeum steef , de ergste krengen zou ik niet zeggen, kijk naar [***] die is ook braaf hoor , gewoon een wat moeilijker paard maar hij snapt alles derect enzo hij is geweldig Vingers aflikken

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-01 17:35

Petra, let erop dat je achter je paard/pony loopt, zodat je een drijvende positie inneemt. Vanuit een kleine cirkel steeds groter maken schijnt ook goed te werken (gehoord, geen ervaring mee).

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-01 18:43

Lielle, ik heb jouw tip ook geprobeerd. Het hoofdstel kreeg ik makkelijk over haar oren heen, maar het is puur het bit dat ze niet in wil. Ik krijg het echt niet voor elkaar. Als ik erover praat word ik er al wanhopig van. Ik heb haar zelfs vast gezet aan een halster en toen alleen geprobeerd dat bit in haar mond te doen maar ze vertikt het. Ze is veel sneller en slimmer dan ik, dus het gaat gewoon nooit lukken.

Steef, ik ben er vrijwel zeker van dat Razinda een heel moeilijk paardje gaat worden met rijden. Ze is een Kroonjuweel en dat is een Belisar. Belisar's zijn hele moeilijke paarden, ik heb al zo veel bewijzen ervan. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar Razinda is dat zeker niet, ik voel dat gewoon. Dus wat dat betreft heb je waarschijnlijk wel gelijk! En het bit is er met geen mogelijkheid in te krijgen, ik ben bang dat de enige manier toch met dwang zal zijn. Maar daar heb ik nu nog niet zo'n zin in!

Petrakolen, ik heb een boek over jonge paarden, hoe je het longeren leert, het rijden etc. Misschien is het voor jou ook een idee om zo'n boek aan te schaffen? Maar alles wat er in dat boek staat over longeren hoef ik niet eens te doen bij Razinda, want ze snapte vanaf de eerste keer dat ze keurig rondjes moet lopen, ik begrijp er niets van! Lachen Van een drijvende positie innemen wat Ikke zegt klopt. Maar ik doe dat automatisch, ik heb immers al 15 jaar ervaring met longeren en met verschillende paarden. Je moet ze altijd voor zijn, zorgen dat ze niet naar je toe kunnen komen of omdraaien.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-01 18:54

Ik zag de naam Belisar. Die van mij is ook een Belisar en beslist niet de makkelijkste, maar ik vind he (natuurlijk Lachen Lachen ) zo'n geweldig paard, dat ik het heel erg jammer vind dat Belisar nog maar zo weinig dekt!!!Hij geeft echt supermooie sportpaarden, maar je moet ze wel voor je aan het werk krijgen he. Zo jammer. Ik zou wel een soort steun Belisar actie willen houden, maar het valt niet te ontkennen dat ze niet makkelijk zijn en dat er ook echt etterbakken tussen zitten.

Zip

Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-01 19:20

Hoi, hoi,

Ik heb het ook geprobeert met Oscar, en ben er nog steeds mee bezig, maar ik ben er al wel achter dat ie liever lui dan moe is, want als ie iets moet doen, geeft ie een bok en gaat ie ervan door. Leuk zo'n shet.... Knipoog

juliette_oud
Berichten: 2
Geregistreerd: 25-03-01
Woonplaats: H.I.Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-01 20:03

hallo,
diegene die problemen hebben met het longeren van hun pony/paard moeten eens een boek over natural horsemanship lezen. ik kan het boek van emiel voest erg aanraden. mijn jaarling kan nu al perfect longeren(ik die het maar heel soms en dan maar heel kort want het is niet goed voor jonge dieren om op een klein circeltje te lopen)
ik hoop dat jullie re war aan hebben
groetjes juliette

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-01 20:38

haha steef ben ik het niet echt mee eens. ken meerdere paarden die vanaf het begin afaan al super braaf meewerkten en dat later ook deden 1 ervan is lottie Lachen

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-01 22:27

Je hebt nou eenmaal de uitzonderingen die de regel bevestigen. Maar over het algemeen zijn moeilijke paarden erg slim en erg goed.

tja Jura, soms kun je niet zonder dwang.
misschien een praam of een heel klein beetje sedalin? Bij sommige paarden helpt dit wel en andere niet. maar heel veel over Sedalin weet ik ook niet.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-01 22:34

Heike,

gewoon blij zijn met zo'n energiek paardje. Maar dat zei je zelf ook al. Ik zou alleen wel uit kijken met zo lang longeren, pezen en banden bij een jong paard zijn daar nog niet echt op getraind. PS bedrag voor Brooks is bij mij afgeschreven.

Jura,
ik zou het denk ik eens met zijn 2en proberen. Een die Razinda vast houdt, en zijn/haar vingers op de lagen legt. Jij kunt dan alleen maar het bit vast houden en zodra ze haar mond een klein beetje open doet het bit erdoor schuiven. Ik zou haar dan wel vast zetten, zodat ze niet haar hoofd omhoog kan gooien. Je schreef dat je dat zelf ook al had gedaan, maar misschien gaat het met 2en makkelijker. Laat haar halster dan gewoon aan met het hoofdstel erover, dan heb je ook meer 'grip' met het bit indoen.
Je kunt ook eens met je nagel op haar tandvlees duwen als ze haar mond niet wil open doen. Dwingen heeft geen zin, maar ze moet wel gaan begrijpen dat dat bit er gewoon bij hoort. We hadden vandaag met Raimaer hetzelfde, en met 2en gaat het dan makkelijker. En niet opgeven, het komt echt goed, en dan denk je later 'hoe kan het toch dat dat ooit zo moeilijk was!'

Petra,

Lammert Haanstra heeft een heel goed boek over longeren geschreven, echt een aanrader. Maar als je paard get nog niet begrijpt moet je beginnen met ze vooruit te houden, evt in galop, zodat ze geen kans hebben om stil te staan en om te draaien. Pas uit die voorwaartse gang kun je gaan werken aan netjes longeren in alle gangen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Lielle op 2001-04-15 22:45 ]</font>

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-01 01:41

Lielle, ik kom niet eens met het bit in de buurt van haar mond, dus het is niet alleen een kwestie van dat ze haar mond niet open wil doen. Je zou het eigenlijk eens moeten zien, op zo'n moment is ze onhandelbaar. Ze wordt blind van paniek, of onwilligheid, ik weet het niet. Andere mensen kunnen al nauwelijks een halster bij haar om krijgen. Ik ben de enige die dat nu zonder problemen kan. Ze is zo snel met haar hoofd en ze draait alle kanten op! Het is gewoon geen doen! Geduld helpt ook niet meer, denk ik.

Steef, een praam omdoen lukt ook niet, je kan niet eens haar lip of neus vastpakken. Ze is zo ongelooflijk snel. Zelfs artsen krijgen het niet voor elkaar. Ik ben de enige die nog iets met haar kan. Het klinkt misschien heel vreemd allemaal, maar dit is echt zo'n bijzonder paard. Ik denk niet dat er veel van dit soort paarden zijn! Zo ontzettend lief en tegelijkertijd zo ontzettend moeilijk en dwars.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-01 10:22

Jura,

dat klinkt inderdaad heel moeilijk. Is het misschien een idee om voorlopig alleen eens met een kaptoom te longeren? Dan kun je wel verder met trainen (ook zadel e.d.) om het over een paar weken weer eens te proberen. Ik zal eens verder denken, maar makkelijk klint dit niet. Kan je instructeur hierbij misschien helpen? Bv met tips als Razinda niemand verder vertrouwt?
In ieder geval sterkte ermee, maar het komt goed!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-01 13:04

Dat doe ik inderdaad nu ook, maar dan met halster, singel etc. Straks heb ik een volledig zadelmak paard, dat niet eens een hoofdstel in kan... Huilen

Ze kan dus verder alles, tilt haar voeten al op als ik 'voet' zeg, staat keuring bij de hoefsmid, is goed handmak, kan longeren, singel op, vast staan etc. Behalve alles wat met haar mond te maken heeft!

Mijn instructrice is mijn vriendin op stal (zij mag Grand Prix starten). Ze heeft zelf ook niet echt ervaring hiermee. Een vriend van mij, ook van stal heeft dit wel, maar hij krijgt het vast niet voor elkaar, omdat ze bang is voor mannen. Bovendien is hij een paar dagen geleden van stal getrapt. Ik vraag me trouwens af of 'professionals' hier iets mee kunnen want ze is echt een geval apart!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-01 15:58

heel veel geduld en vertrouwen.
Misschien moet je maar inrijden met Bosal of een andere bitloze optoming. Heb je het al met zijn 2en geprobeerd?

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-01 20:54

Misschien inderdaad maar iets bitloos proberen.

Met z'n tweeen gaat ze compleet door het lint, heb ik al geprobeerd. Het punt is dat ze zo bang is (of net alsof doet) voor anderen. Ik kan gelukkig wel (bijna) alles met haar.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-01 21:17

Steef is me net voor: waarom inderdaad niet gewoon beginnen met inrijden op een bosal? Laat dat bit gewoon een tijdje rusten, tot ze meer gewend is aan al dat gefrut aan haar koppie; gaat ze misschien nog wel waarderen.

En wat betreft haar afstamming: zie het positief. Als je zulke paarden eenmaal voor je gewonnen hebt, werken ze ECHT voor je! Remember: wat er niet inzit, zal er nooit uitkomen. En bij de jouwe zit het er in..... Nou nog kijken of je het er ook weer uitkrijgt; da's je uitdaging voor de komende jaren!

Veel succes!
Sonja.


petrakolen

Berichten: 364
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-01 21:29

Hi, hi, dat voor je uit drijven lukt bij Flommer dus echt niet! Ze draait zich onmiddellijk om en komt naar me toe. De longeerzweep vindt ze heel boeiend om op te knabbelen maar ze zal er geen stap op vooruitgaan!
Heb al bij Mediaboekservice een paar boeken besteld!

Jura, kun je dat bit niet insmeren met honing? Dan laat je het eerst gewoon aflikken zodat ze de angst ervoor verliest en dan voorzichtig in de mond.
Petra

Jet

Berichten: 11974
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-01 22:26

Hoi Jura,
Hoe doet Razinda als je met je vingers bij zijn mond komt, zonder bit? Als dat al niet goed gaat, zou ik dat ook apart oefenen. Ik weet niet of je bekend bent met TTeam, maar dan heb je ook oefeningen om zijn tandvlees te masseren. Als dat goed gaat, kun je met je bit aan je broek o.i.d. hem aan het gerammel van het bit laten wennen. Gaat dat goed, doe je het bit aan het hoofdstel en doe je dat om je schouder. Zo ga je hem poetsen, hoeven uitkrabben enzovoorts (zonder teugels eraan). Af en toe, als het goed gaat haal je het hoofdstel van je schouder en laat hem kijken, evt. ruiken enzo. Net zo lang tot dat goed gaat. Ook blijf je steeds die TTeam oefeningen doen. Hopelijk lukt het je dan op het gegeven moment om zoveel vertrouwen op te bouwen, dat je het bit in kan doen. Eventueel kan je in het begin bij het TTeam oefenen honing of stroop aan je hand doen en dat later bij het bit indoen daar ook aan smeren. Ik zou als ik jou was het hele proces in zo klein mogelijke stapjes verdelen, uitgaande van dat wat wel goed gaat en haar echt je vertrouwen geven. Met geweld zal het ook wel lukken, maar dat lijkt mij niet echt een goede basis.
Marlou deed trouwens ook wel eens heel vervelend bij het indoen van het bit en bij haar werkte het als ik tussen haar oren door haar maantop pakte, maar die was al gewend aan het bit en heeft gewoon af en toe zoiets van: Nu hoor, nu effe niet....
Veel succes in elk geval en groetjes van Jet.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-01 22:49

Met mijn vingers mag ik ook niet goed bij haar mond komen. Ze likt wel heel graag aan mijn hand, maar zodra ik haar lip vast pak ofzo wil ze weg. Ik ken TTeam en heb ook een korte cursus gedaan. Maar ik kan met geen mogelijkheid bij haar tandvlees komen. Maar ik zal vanaf nu eens vaker aan haar mond zitten, misschien raakt ze daar dan een beetje aan gewend.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Kitty

Berichten: 7694
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-01 09:26

Ik ga ervan uit dat je ook al gecontroleerd hebt of ze geen zere plekken in de mond heeft of zere kiezen ofzo... Dat ze daarom zo afwijzend doet als je bij haar hoofd in de buurt komt.

Tja, je weet maar nooit. Ik dacht: ik zet het hier toch maar even neer...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider, Cjuan, juniper, Lanoca, lynn_Joy, Myrkvi, paljaslaura en 113 bezoekers