2 teugels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Thirza

Berichten: 9257
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-01 00:04

ik heb wel eens iemand met 2 teugels aan een gewoon trensje zien rijden.
is dit erg?
en waarom zou ze dat doen?
krijg je dan een speciaal effect ofzo?

gr. thirza


Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-01 09:47

Ja ik heb het ook wel gezien. Volgens mij kan je dan iets meer weerstand bieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-01 09:58

Het is mischien dom maar hier gebruiken ze dat soms als voorbereiding op de stang en trens . Zo kan de ruiter wennen aan het gevoel van 2 teugels in zijn handen en de inwerking ervan.ls hij dan eens iets verkeerd doet komt het niet zo hard aan als met stang en trens.

Thirza

Berichten: 9257
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-01 10:42

ik vroeg het me af. maar dat meisje rijd nu ook met stang trens dus dat zal het wel geweest zijn

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-01 11:10

Vroeger, ja sorry ik ben van de bejaardenclub, was het mode om met dubbele teugel te rijden, Ik heb zelfs nog wel eens achttal gereden met dubbele teugel. Gelukkig zie je het nu bijna nooit meer. Het schijnt dat als je paard erg zwaar is dat de druk wat meer verdeeld wordt in je handen, maar gelukkig heb ik het daarvoor nooit nodig gehad. Waarschijnlijk was het in dit geval een oefening voor de stang en trens. Geen slecht idee trouwens, want als ik met stang en trens zou gaan starten moeten ze de proeven langer maken, zo lang heb ik nodig om alles na het groeten weer in de gewenste positie te krijgen!!! Daarom blijf ik ook in de Z maar gewoon met trensje rijden.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-01 13:39

Ja volgens mij is het ook een mode verschijnsel, ik heb ze ook wel gezien, maar die waren volgens mij nog echt niet toe aan stang en trens.
Het staat natuurlijk wel interresant

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-01 14:06

Ik heb me inderdaad ook weleens afgevraagd waarom ze dat nou doen, het is inderdaad iets van dat je meer druk kunt zetten ofzo. En natuurlijk Gerdien, het staat ook heel interessant *LOL* echt vet cool, ik ga dat ook eens proberen (geintje)

grtx, Rieja

Citaat:
Op 2001-04-15 14:39, schreef Shaienne:
Ja volgens mij is het ook een mode verschijnsel, ik heb ze ook wel gezien, maar die waren volgens mij nog echt niet toe aan stang en trens.
Het staat natuurlijk wel interresant


Fitzroy

Berichten: 25032
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-01 15:01

He Jasmijn, ik ben van dezelfde bejaardenclub dan zeker, want wij reden vroeger ook altijd achttal met dubbele teugel. En uiteraard reed ik toen ook automatisch mijn individuele proeven met dubbele teugel. Dat was toen heel normaal.
Een paar jaar later ging ik verhuizen en toen ik met dubbele teugel hier voor het eerst startte, kwam de jury meteen het hok uit: 'Jij bent zeker van de KNF dat je met dubbele teugel rijdt'. Blijkbaar was het bij de NBVR niet zo gebruikelijk.
Ik vind het inderdaad wel een goede voorbereiding op stang- en trens, dus misschien ga ik het binnenkort wel weer doen. Trouwens Jasmijn, rijd jij altijd in het Z met een gewone trens?? Er wordt weleens gezegd dat je dan lagere punten krijgt van de jury, heb je daar ervaring mee?

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-01 17:40

Wat leuk dat jij ook achttal ervaringen heb met dubbele teugel!! Het was inderdaad bij de KNF. Ik heb tot nu toe altijd op trens gestart in de Z en heb 13 winstpunten en was heel vaak 1e of hoog bovenin. Volgens mij wordt het bij de NBVR niet zo op prijs gesteld, en bij de KNF juist weer wel, vanm doe maar gewoon dan doe je gek genoeg, maar ik heb zelf geen veschil gezien tussen KNF of NBVR wedstrijden. Je kan dus ook hoge punten halen op een heel zacht trensje. Je ziet het ook meer dan vroeger, toen was je echt een uitzondering. Ik denk dat de juryleden er nu meer aan gewend zijn.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-01 18:34

hier op stal zijn ook wat mensen die het doen omdat het fijn is... mmmmhhh IMO gewoon omdat het stoer is ofzo.
Als voorbereiding op het met stang&trens of met een slofteugel te rijden kan het erg handig zijn
ps Jasmijn ik wil straks ook in de Z1 met trens rijden

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-01 20:29

Citaat:
Op 2001-04-15 19:34, schreef Nimber:
hier op stal zijn ook wat mensen die het doen omdat het fijn is... mmmmhhh IMO gewoon omdat het stoer is ofzo.
Als voorbereiding op het met stang&trens of met een slofteugel te rijden kan het erg handig zijn
ps Jasmijn ik wil straks ook in de Z1 met trens rijden



Nee hoor, er zit een heel logische, rijtechnische verklaring aan vast:
een ruiter met een te harde hand, wordt vaak wat gevoeliger als je hem twee teugels in de hand geeft, omdat hij dan meer gevoel met de mond heeft en de teugeldruk beter over de bitring verdeeld wordt.
Het is dus niet bepaald stoer om er mee te rijden: het is eerder een teken dat je een vrij harde hand hebt!
De "betere" instructeurs raden dit hun leerlingen nogal eens aan, om de ruiterhand vriendelijker te krijgen zodat het voor het paard prettiger wordt!

Sonja

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-01 11:45

diegene die er bij ons mee rijden doen het wel om stoer te doen ;p

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-01 12:30

Zelf heb ik het ook wel eens gedaan, inderdaad voor het gevoel van 2 teugels.
Jaren geleden reed ik op een politiepaard en die zijn standaard met 2 teugels opgetuigd, dat is een overblijfsel uit de tijd dat dienstpaarden met stang en trens werden gereden. Toen ik op dat paard zat wist ik echt niet wat ik met die twee teugels aanmoest, reed uiteindelijk dus maar met een teugel. Met slof rijden zit er voor mij niet in, veel te ingewikkeld.
Soms rij ik dus wel met 2 teugels, voor het geval dat ik ooit zover ben dat er stang en trens in mag, kan ik er vast aan wennen. Niks stoers aan dus wat mij betreft en het heeft ook niks te maken met een strenge hand, ik doe het gewoon om te wennen.

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 22:16

sommige mensen vinden het ook gewoon lekkerder rijden ik heb een tydje een paard gereden en die vrouw waar ze van was reed ook altyd met 2 teugels vond ze lekkerder rijden zij ze!!!!!?

Killy Hoop Dat ut daar beter met je zal gaan Boos! (K)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Misslev en 4 bezoekers