[AR] Rijden beter na tijdje voor de kar ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

[AR] Rijden beter na tijdje voor de kar ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 00:45

Hallo ,

Ik heb even een vraagje ! Omdat ik 's winters niet veel met Shay kan doen had ik afgelopen winter besloten om haar voor de wagen te beleren. Zodat ze toch gewoon haar dagelijkse beweging kan krijgen maar dan voor de wagen. Ze loopt nu ong. anderhalf a 2 maanden voor de wagen en is echt superbraaf . Voor dat ze voor de wagen stond reed ik gewoon met haar op de manege maar met div. problemen , stelling naar buiten , achterhand er niet onderbrengen , niet nageeflijk willen lopen , echt gelijkmatig lopen deed ze ook niet en ze was erg uit balans.
Nu heb ik vorige week donderdag weer voor het eerst (na de "winterstop") met haar gelest en het ging gewoon super ! OK dan! Ze liep nageeflijk , regelmatig , stabiel , juiste stelling en ze deed haar achterhand eronder (soms iets te ver , zodat ze met haar achterhoeven d'r voorhoeven aantikte)
Zou deze (voor mij) "wonderbaarlijke" verandering kunnen komen door het lopen voor de wagen ? Omdat ze dan andere spieren gebruikt ?

Edit Jantina: Je was [AR] vergeten, heb ik even toegevoegd.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 08:56

Dat kan best hoor, misschien vind je pony dit zelfs wel leuker

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 09:04

Idd. Al zou het maar een tijdje niet rijden het gedaan hebben. Misschien was rijden wel 'saai' geworden dat het daarom na zo'n stop wel weer goed gaat.
Met Dennis merkte ik het ook altijd dat hij na het mennen het onder het zadel ook beter deed en meer voor me wou werken. En voor de kar ging hij normaal helemaal als een trein.

Nobby

Berichten: 248
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 10:09

Ik deel de meningen van Liberty en Dennis.
Ik heb een volbloed die altijd bokte op de singel. Die moest eerst ruim een half uur gelongeerd worden voordat je erop kon.
Nu staat die ook voor de wagen en het resultaat:
Opzadelen, erop klimmen en rijden. Geen problemen meer.

Het is een vorm van protest.

Nobby

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 15:17

De achterhand is misschien wel logisch, want de kar trekt de toch grotendeels met de achterhand.
Misschien is het ook dat hij het werk weer leuk vind, dat het mennen hem weer fris in het hoofd heeft gemaakt. Afwisseling dus.

Spetter

Berichten: 1885
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Hoogezand-Sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 17:56

Spetter liep ook in de bak beter nadat ie voor de kar beleerd was. Ik denk zelf dat het bij hem te maken had dat ie sterker op de achterhand was geworden (zijn achterhand is nogal slap). Ook het slingerende was weg. Nu staat ie een tijdje stil omdat ik ziek ben geweest en nu slingert ie weer. Dus ga maar eerst aan de slag met het mennen om zijn conditie en bespiering weer op te bouwen.
groetjes Cindy en Spetter

Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-04 14:45

Denk dat het bij Shay ook wel wat met afwisseling te maken kan hebben. Het was rijden , longeren , wandelenof niets. Nu voor de wagen kan ze natuurlijk een "buitenrit" maken. Dit deden we eerst nooit omdat ik zelf te bang was. Op de wagen heb ik meer lef dus gaan we nu wel naar buiten. En sinds kort durf ik ook onder het zadel naar buiten ! *LOL*
Ben er in ieder geval wel blij mee dat het zo vooruit is gegaan. Haha!

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 21:15

Bij mijn IJslander heeft het mennen ook een positieve invloed gehad voor rijden onder het zadel.
Doordat hij voor de kar zijn achterhand moet gebruiken, kreeg hij die spieren, dus als je er dan op zit gaat het een stuk makkelijker omdat hij die spieren al heeft.
Maar ik kan wel duidelijk aan hem merken dat hij aangespannen rijden veel leuker vind dan onder het zadel. Hij is veel voorwaartser, etc.