Meningsverschil met lesgeefmens :D

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Meningsverschil met lesgeefmens :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 21:55

Hoi,
Graag wat raad...
Ik heb een meningsverschilletje gehad met mijn lesgeefmens.

Igor (ong 2 maanden onder het zadel) is ondertussen dood voor het been geworden. Mijn instructrice vindt dat ik contineu benen MOET blijven geven. Hij MOET voorwaarts blijven. Zo voorwaarts dat ik het idee heb dat het te hard gaat. Goed, dat geloof ik allemaal wel, maar dat deel over benen blijven geven niet.
Ik zou zelf dus gaan voor benen geven op het moment dat je voelt dat hij terugvalt.
Wat vinden jullie?

Ohja en om hem weer aan het been te krijgen moet ik nu met een zweepje gaan rijden. Ik snap wel de bedoeling van de zweep, maar wil eigenlijk helemaal niet met dat onding rijden. Maar goed, om hem weer aan het been te krijgen moet ik dat dus wel gaan doen, toch?

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 22:00

Ik zou inderdaad ook alleen maar benen geven als hij terugval in tempo.
Die zweep is handig, als jij benen geeft en hij reageert niet moet je een tip geven.
Zo leert hij terug reageren op minder duidelijke hulpen, want anders krijgt hij een hardere hulp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 22:01

Mijn eerste vraag is waarom hij dood aan het been is geworden?
Dan heb je dus al continue gedreven, zonder reactie te eisen?

idd met een zweep gaan rijden, het is juist een super uitvinding om je paard aan het been te krijgen. Lachen
1 keer drijven geen reactie, tik.
In het begin moet je dat best redelijk vaak herhalen, niet leuk, maar het moet toch.

na een paar keer merk je al dat hij al weg is voor de tik (goed belonen dan)

Verder niet blijven drijven, dus daar ben ik het ook niet met je instructrice eens, valt hij terug n tempo opnieuw drijven, geen reactie, tik.

De stem zowel belonend al straffend doet ook heel veel bij jonge paarden
dan snappen ze 10 keer vlugger wat jij wilt, want het is geen onwil van een paard, maar ze moeten ook maar begrijpen wat wij allemaal van ze willen Lachen

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 22:03

ben het hellemaal met runningkawa eens.
niks meer aan toe te voegen Lachen

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 22:12

Ik ben het ook met RK eens.. De reden dat hij nu al dood is voor het been is dus omdat ik steeds moet drijven. Ik rijd nu voor het eerst een pony verder in. Zadelmak maken al wel gedaan maar verder doorleren niet. Ik nam aan dat een ZZ-licht amazone wel weet hoe alles werkt met jonge pony's. Vandaar dat ik haar commentaar dus altijd opgevolgd heb. Nu is hij dood voor het been, en moet ik dat dus oplossen met de zweep. Die methode kende ik al, maar hoopte hem eigenlijk nooit te hoeven toepassen... Helaas...
Zij vindt dus dat ik moet blijven drijven, hoe maak ik haar nu duidelijk dat ik dat niet wil doen? Als Igor dadelijk weer voor het been is, wil ik dat graag zo houden en weer zonder zweep gaan rijden. Hoe "vecht" je zo'n meningsverschil uit?

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 22:15

BTW mijn stem gebruik ik uitermate veel Haha!
Zowel belonend als straffend, met poetsen etc, in de les, buitenritten en longe...

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 22:18

Misschien een instructrice zoeken die beter bij jou past? Ik heb ook een paard dat van nature nogal flegmatiek is, maar mag absoluut niet constant drijven van mijn instructrice.
En dat iemand goed kan rijden hoeft nog niet te zeggen dat die ook goed les kan geven, of weet hoe je een jong paard moet inrijden.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 22:20

Nou lesgeven doet ze al heel lang, en ook aan meerdere mensen. Zowel kinderen als gehandicapten. Het probleem is dat ze werkt bij de eigenaresse waar de pony's staan. Beetje moeilijk dus om te zeggen dat ik een andere instructrice wil... Ik zie haar dus bijna elke dag..

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 22:39

Op onze stal liep eerst ook een vrouw rond die bijna iedereen les gaf, maar ik kon mezelf gewoon neit vinden in haar manier van lesgeven en heb dus gewoon iemand anders laten komen.
Zij had daar ook een paard en was daar ook elke dag maar daar gaat het niet om, het gaat er om dat jij en je paard wat hebben aan de les.

Een paard in 2 maanden tijd dood aan het been rijden is naar mijn idee gewoon not done
En met een goed passende instructrice had dat en kan dat nog steeds voorkomen worden.

Ik zou gewoon aan haar uitleggen dat je het op deze manier niet prettig vind en er eens iemand anders bij haalt.....als ze prof genoeg is begrijpt ze dat ook.

Ik reed trouwens ook altijd zonder zweep, maar tegenwoordig toch maar met, gewoon voor die enkele keer dat ze niet genoeg reageert op mijn beenhulpen.
Gebruik hem dan ook maar heel weinig, maar als ze eens een keer niet luistert kan ik wel meteen reageren, en zonder zweep had ik dat dus niet.
Dus sowieso is ene zweep handig voor de noodgevallen.

Verder ben ik het niet met je instructrice eens...met blijven drijven maak je ze naar mijn idee alleen maar doodser voor het been, alleen drijven als ze terugkomt in tempo.

Succes.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 23:31

Dat ligt eraan...
Gaat hij hard omdat hij weet dat hij hard moet? Of gaat hij harder omdat hij aan je been is? Als hij wel hard gaat maar niet reageert op jouw been moet je inderdaad eventjes doorschoppen. Ik kan echter uit jouw berichtje niet opmaken of je er een half uur tegen aan zit te trappen of dat er ook momenten zijn dat hij wel goed genoeg aan het been is?

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 02:17

Doorschoppen Verward Tegen aan zit te trappen Verward Is dit paardrijden? Voor mijn gevoel klinkt dit meer als voetbal.

Zeker niet doen dus. Ik zou je hetzelfde willen adviseren als Runningkawa doet. Dan gaat het inderdaad vanzelf weer beter. Wel je hand ontspannen op het moment dat je been geeft. Dus je geeft been, na een of twee keer geef je een klein tikje met de zweep en je vangt hem op met je hand. (voor alle duidelijkheid je hand is open op het moment dat je been gaat geven en sluit als het paard reageert)
En je gevoel is helemaal juist: alleen been geven als het paard terug valt.
De kunst is alleen dat iemand dat moet kunnen voelen En heel veel ruiters kunnen dat niet of nauwelijks...(op alle niveau"s)

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 07:37

runningkawa schreef:
Mijn eerste vraag is waarom hij dood aan het been is geworden?
Dan heb je dus al continue gedreven, zonder reactie te eisen?

idd met een zweep gaan rijden, het is juist een super uitvinding om je paard aan het been te krijgen. Lachen
1 keer drijven geen reactie, tik.
In het begin moet je dat best redelijk vaak herhalen, niet leuk, maar het moet toch.

na een paar keer merk je al dat hij al weg is voor de tik (goed belonen dan)

Verder niet blijven drijven, dus daar ben ik het ook niet met je instructrice eens, valt hij terug n tempo opnieuw drijven, geen reactie, tik.

De stem zowel belonend al straffend doet ook heel veel bij jonge paarden
dan snappen ze 10 keer vlugger wat jij wilt, want het is geen onwil van een paard, maar ze moeten ook maar begrijpen wat wij allemaal van ze willen Lachen

Hier sluit ik me helemaal bij aan OK dan!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 08:39

Op zich willen mijn vriend en ik wel een andere instructrice, maar we weten gewoon niet hoe we dat moeten aanpakken...

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 08:52

Altijd netjes en eerlijk zijn en blijven. Je kan het volgende overdenken. Gewoon iemand anders proberen te vinden en het verhaal uitleggen. Het oude lesgeefmens bedank je netjes voor haar inzet. Je zegt daarbij dat jullie een ander idee hebben over het rijden en dat dat niet met elkaar in overeenstemming is. Jij voelt je daar ongemakkelijk bij en zoekt daarom naar iemand die meer bij jou visie aansluit.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 09:26

griebels"]
Igor (ong 2 maanden onder het zadel) is ondertussen dood voor het been geworden. Mijn instructrice vindt dat ik contineu benen MOET blijven geven.
[/quote]
Fout fout fout. Alleen loperige paarden moet je veel been geven. Om ze te leren om er niet voor weg te lopen maar gewoon voorwaarts te reageren. Een lui paard wordt snel dood voor het been, dus die moet je nu net met weinig been rijden.

[quote="griebels"]
Hij MOET voorwaarts blijven. Zo voorwaarts dat ik het idee heb dat het te hard gaat.
[/quote]
Yep. Doe ik ook altijd. Een lui paard over z'n tempo rijden, en een loperig paard juist weer ONDER het tempo. Zo leren ze dat het tempo van JOU moet zijn.

[quote="griebels"]
Goed, dat geloof ik allemaal wel, maar dat deel over benen blijven geven niet.
Ik zou zelf dus gaan voor benen geven op het moment dat je voelt dat hij terugvalt.
Wat vinden jullie?
[/quote]
OP het moment dat het paard terugvalt zonder dat ik daarom vraag, prik ik eens hard met mijn sporen of hij krijgt een schop.

[quote="griebels schreef:
Ohja en om hem weer aan het been te krijgen moet ik nu met een zweepje gaan rijden. Ik snap wel de bedoeling van de zweep, maar wil eigenlijk helemaal niet met dat onding rijden. Maar goed, om hem weer aan het been te krijgen moet ik dat dus wel gaan doen, toch?

Je kunt ook sporen pakken. Soms moet je bij flegmatieke paarden wat meer doen om ze te overtuigen dat ze ook echt naar je been luisteren. Dus hierin geef ik haar gelijk.

Je moet gewoon leren dat het paard moet reageren op een normale kuitdruk. Als hij dat niet doet, ga je schoppen > paard reageert alleen op schoppen, dus zo kun je hem nooit leren om te reageren met lichte kuitdruk. GEen reactie > klap met de zweep. Dus gewoon als waarschuwing.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 09:29

griebels schreef:
Ik nam aan dat een ZZ-licht amazone wel weet hoe alles werkt met jonge pony's.


Niveau zegt niets over ervaring...

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 09:52

Tyrza"]
[quote="griebels schreef:
Ik nam aan dat een ZZ-licht amazone wel weet hoe alles werkt met jonge pony's.


Niveau zegt niets over ervaring...
[/quote]

Klopt helemaal! Soms tref je instructeurs aan die van alles hebben gedaan (ORUN, DEURNE etc) en die voor geen meter lesgeven! En van die hobby-ruiters die "het" gewoon in de vingers hebben....

Verder ben ik het helemaal met RK eens!

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 11:00

Zoek gewoon een andere instructrice.
Leg haar netjes uit dat jij graag de mening van iemand anders wil horen, aangezien jullie een meningsverschil hebben over het inrijden van jouw paard.
Dat is je goed recht hoor!
Je hoeft heus niet bij haar te blijven omdat ze nou toevallig veel bij jullie op stal doet.
Als zij het idee had dat ze dingen verkeerd aan zou leren van haar instructeur zou ze zelf toch ook iemand anders zoeken?
Soms klikt het gewoon niet met je instructeur, dat komt nou eenmaal voor.
Zoek dan gewoon verder tot je iemand hebt gevonden waar het goed mee klikt en waar je echt wat van leert.
En helemaal aangezien jouw paardje nog zo jong is!
Je wil heb toch niet allerlei dingen verkeerd aanleren omdat je uit beleefdheid geen andere instructirce durft te zoeken?
Succes!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 11:09

Per regio zitten andere instructeurs, en je moet maar op de hoogte zijn van de mogelijkheden. WAt ze zou kunnen doen, is een kijkje nemen bij de plaatselijke rijvereniging, hoe daar les gegeven wordt. En dan kijken of die instructie aanspreekt en of die bereid is om les te geven.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 11:39

Ben het helemaal met RK eens.

Dat je nu die zweep erbij pakt, wil niet zeggen dat je daar niet meer vanaf komt. Dat het net zo gaat als met je been en dus van kwaad tot erger. Je moet gewoon echt consequent zijn en reactie eisen.
Als dat goed gaat kun je over een tijdje hoogst waarschijnlijk die zweep zo weer weg leggen.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 11:43

Ik heb niets tegen die zweep hoor, weet ook dat dit de beste manier is om je paardje weer aan het been te krijgen... Het is alleen dat ik het niet zover had willen laten komen om met een zweep te moeten rijden.
Desiree, sporen werkt denk ik niet echt bij Igor, hij heeft een heel dunne huid, die snel schraal en kaal wordt. Ik denk niet dat sporen dan bevordelijk zijn Verward

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 11:49

Concequent rijden en veel overgangen. En jah als een zweep nodig is dan zal dat maar moeten. Probeer em sneller te maken voor je been.
Denk dat je dus eerder altijd been gaf (misschien zonder dat je het door had)? Das wat anders dan je been eraan. Das net zoiets dat als ik je constant in je oor toeschreeuw, dat hoor je op den duur dus ook niet meer. En dat geldt ook voor op de verkeerde manier been geven.

Probeer dus op die moment dat ie voorwaarts moet been te geven, reageert ie niet dan strenger zijn en/of zweepje erbij. Reageert ie daarop dan weer been stil en je been eraan houden. Probeer ook overgangen te rijden zodat ie sneller en sterker kan worden, zodat ie meer moet opletten op jou en je been eigenlijk Lachen

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 11:58

griebels schreef:
Ik heb niets tegen die zweep hoor, weet ook dat dit de beste manier is om je paardje weer aan het been te krijgen... Het is alleen dat ik het niet zover had willen laten komen om met een zweep te moeten rijden. Desiree, sporen werkt denk ik niet echt bij Igor, hij heeft een heel dunne huid, die snel schraal en kaal wordt. Ik denk niet dat sporen dan bevordelijk zijn Verward


Ik denk zelfs dat je het niet zo ver, zoals jij zegt , had hoeven komen als je de zweep er eerder had bijgepakt.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 12:24

Of gewoon niet luisteren naar de instructrice Verward
Wat dat betreft ben ik te verlegen om er iets van te zeggen als het me niet zint, en doe ik dus wat er gezegt wordt.

Ik gaf been op commando van mijn lesgeefster. Verder is het een zeer smalle pony, en liggen mijn benen niet tegen zijn (onder)zijde aan. Been geven zonder dat ik het in de gaten heb gaat dus niet.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 12:27

Nou, mij is vroeger heel bewust aangeleerd om te "drijven in de tact van de beweging". Paardrijdend nederland meende toen namelijk nog dat het paard "ondersteund" moest worden met het been. Klinkklare onzin begrijpen we inmiddels. MAar owee voordat ik het afgeleerd had zeg.... Want je doet dingen vaak onbewust zonder je er erg in hebt. Bij mij was dat dus altjid drijven.... en iones werd dus dood voor het been.