Voor de kar beleren???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brendie

Berichten: 294
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Voor de kar beleren???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-02 11:59

Weten jullie misschien hoe lang het duurt als een pony voor de kar heeft beleert en dan bedoel ik in het begin achter je pony lopen met tuigje om en proberen te sturen.....tot......echt je pony achter het karretje kan lopen???????

-Marieke-

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 12:17

Tot hij ACHTER het karretje loopt kan een hele tijd duren hoor Haha!

Maar de tijdsduur vanaf het begin van beleren tot hij daadwerkelijk voor de kar staat, is heel verschillend.
Ik heb zelf altijd shets beleerd en er waren er bij die na 3 maanden nog geen zin hadden, maar ik heb er ook 1 gehad die binnen een dag ervoor stond en liep alsof ze nog nooit anders heeft gedaan.

Gemiddeld staat er volgens mij een week of 6 voor. Dan ga ik ervan uit dat je een paard/pony hebt die al volledig verkeersmak is.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 16:08

Als de pony nog verkeersmak gemaakt wmoet worden duurt dat natuurlijk langer, maar dat gebeurt meestal vantevoren gewoon aan het halster.
Pinky is in 3 weken tijd beleerd bij iemand die het dagelijks doet. Daar was de norm:
3 weken = snel
4 weken = gemiddeld
5 weken = lang

Ze trainden daar iedere dag ong 1 uur.
1 week band, 1 week kar op het erf, 1 week de straat op. en alles wat niet goed ging duurde natuurlijk langer Lachen

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 17:05

Ik heb haar zelf beleerd en bij gebrek aan kar heb ik bijna een jaar gelangeteugeld, gewoon lang touw aan het hoofdstel (eerst halster) en wandelen maar. Flink geoefend op commando's en lekkere enge dingen gedaan, toen we haar eenmaal voor de kar hadden ging het meteen supergoed. Ze luisterd ook nu perfect naar de commando's. Ik heb er dus een jaar mee getraint, tuurlijk niet alleen maar stom rechtdoor lopen en rondjes door de stad, ook leuke dingen hebben we gedaan, lekker springen tussendoor en zwemmen...

Brendie

Berichten: 294
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-02 18:05

Ja de pony die ik ga beleren is een shetlander en ze is al verkeersmak. Haar leeftijd is 2.5!!!! gr. marieke

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 22:12

Als de pony die je gaat beleren pas 2,5 is, heb je nog even de tijd. Met 2,5 jaar kan je prima beginnen met de commando's en de lange lijnen, maar met de kar erachter zou ik -als ik jou was- nog wel een goed half jaartje mee wachten. En dan rustig aan opbouwen, heel veel stapwerk voor de kar in het begin.

Succes!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 22:25

Volgens de man die Pinky beleerd heeft is 2.5 jaar de beste leeftijd.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 00:08

Pinky_girl schreef:
Volgens de man die Pinky beleerd heeft is 2.5 jaar de beste leeftijd.


Op zich is dat een hele mooie leeftijd, alleen kan je dan nog niet teveel vragen. Er heeft laatst een heel artikel in de Mensport gestaan over de leeftijd waarop je het beste kan beleren. Dat ligt idd tussen de 2,5-3 jaar, met dien verstande dat je een 2,5 jarige goed voor de kar kan spannen, maar er nog geen topprestaties van kan en mag verwachten. Daarom dus heel veel stapwerk in het begin, zowiezo is veel stappen op een harde grond goed voor de spieren en pezen.........

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 00:16

Oke helemaal mee eens Haha!
Cor vond 2.5 de beste leeftijd omdat ze dan vaak nog sneller iets aannemen. Met 3/4 worden ze al gauw iets eigenwijzer. Lachen

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 04:14

Ik ben het grotendeels met de hiervoor gegeven antwoorden wel eens.
Er zijn echter wel heel grote verschillen tussen de pony's. Beide uitersten heb ik meegemaakt.

Nanda (jawel ... usericon) heeft er ongeveer een uur over gedaan; ik geef toe .. geen aanrader om dat ook te proberen, maar soms is het geluk met de dommen. We wisten niet veel toen, en alles ging van een leien dakje.. en tja.. de weg maar op dan met kar en al.

De keerzijde heb ik een poosje daarna ook meegemaakt. Een pony (geen welsh.. gna gna) bovendien met professionele hulp indertijd in dit geval, waarbij we toch hebben moeten besluiten dat we het hele feest maar af moesten blazen. Gewoon niet geschikt om aan te spannen dus, ondanks wel alle uitgebreide voorbereidingen ! Ook dat kan gebeuren.