inrijd vraag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
claudiatje
Berichten: 151
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: breda

inrijd vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-02 16:59

ik heb een vraag aan jullie omdat ik niet goed weet wat ik moet doen.
Mijn paard is nu 2,5 jaar en als hij 3 is dan wle ik hem gaan inrijden. NU was mijn vraag zouden jullie je paard eerst laten tuigen en dan zadelmak gaan maken of het helemaal zelf gaan doen. Ik heb al hulp gehad met longeren maar die perdoon heeft er niet goenoeg tijd voor. en voor mij is hij eigenlijk iets te sterk aan de longeerlijn. Als meneer zijn nekspieren opzet dan kan ik hem niet meer houden. Heb er ook la een keer achtergehangen toen ik aan het longeren was. Maar wat zouden jullie doen hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.
Groetjes claudia

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 17:02

in zo''n geval zou ik hem laten tuigen, ook voor je eigen veiligheid. Als hij met jouw aan de longe al aan de run kan gaan en jij hem niet kan houden, dan zou ik kijken of ik iemand anders zover kan krijgen om het te doen of te helpen!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23435
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 17:02

Als ik heel eerlijk ben zou ik hem door een professioneel iemand laten inrijden, iemand die het al vaker heeft gedaan.
Het klinkt allemaal heel leuk zelf inrijden maar het lijkt me nog best wel moeilijk.
Ik heb mijn shet zelf betuigd maar daar heb ik wel ruim een jaar over gedaan ik heb bijna een jaar met lange teugels in het rond gewandeld en heel veel geoefend op commando's en daar heb ik nu profijt van.
Aan de longe is ze ook nog wel een beetje moeilijk dus daar wil ik zeker hulp bij gaan zoeken.

Succes!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Ik zou hulp zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 17:17

Hoi,
Aan je bericht te lezen sta je er zelf niet echt achter om zelf met het inrijden aan de slag te gaan. Wanneer je er onzeker over ben, kun je naar mijn mening beter begeleiding zoeken.
Probeer bijvoorbeeld iemand te vinden die jou wil begeleiden, zodat je het proces wel stap voor stap kunt meemaken. Dat is voor jezelf wel zo leuk. Als je het toch zelf wilt gaan doen: let dan wel op dat het afleren van verkeerde gewoontes echt niet gemakkelijk is. Je kunt het je pony beter meteen netjes leren dan straks een pony af te leren de baas te spelen over je.

Ik heb mijn tinker wel zelf beleerd, maar die was echt heel mak. Hij vond eigenlijk alles wel best. Maar als ik moeilijkheden had verwacht of gekregen was ik niet zelf blijven modderen.

Succes met het nemen van je beslissing.

Mutzzzzz
Berichten: 261
Geregistreerd: 12-12-01
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 17:30

Hoi, ik zou hem eerst laten tuigen. Ik heb daar in ieder geval hele goede ervaringen mee. Ze zijn dan met het zadelmak maken zelf ook stukken makkelijker. Succes!

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 17:32

[img]../upload/641/42.jpg[/img]

claudiatje
Berichten: 151
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-02 17:38

ik was wel vanplan om iemand erbij tehalen die mij kan helpen. Ik wil hem geen foute dingen aanleren. Ik weet ook dat dat heel moeilijk afteleren is heb het al een keer meegemaakt en die zefde fout wil ik niet weer doen. Maar tuigen is volgens jullie wel een goed plan. Ik hoor zoveel dingen dat ik nu ook niet wist wat ik moest doen.
groetjes claudia

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 21:49

Zorg in ieder geval dat je niet alleen bent, en als je onzeker bent, kun je er beter een ervaren iemand naar laten kijken, die kan je misschien leren hoe het moet!!
Succes!!

gr. hiske

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 22:19

Voor het longeren zou je met hindernispalen en balken of lint een stuk af kunnen zetten (cirkel of hoek) dan hoef je niet te trekken omdat hij alleen maar rond kan gaan. Veel makkelijker!

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 17:20

Ik zou het door iemand laten doen die echt prof is! Zelf inrijden lijkt leuk, maar is gevaarlijk en je weet nooit of je het goed doet,
iemand met ervaring weet wat een jong paard kan doen en weet wat wel en niet goed is!

kus,
Frederike

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 18:55

In principe maakt het niet uit, of je nu eerst inrijd of voor de kar zet. Wat ik zou doen is hem zadelmak maken (laten maken) dus alleen dat ie gewend is om iemand op zijn rug te hebben en weet wat stap draf en galop is en weet waar de rem zit. dus echt nog het beginnerswerk voor een paard, en dan gaan tuigen....