hoe je paard een goeie galop aan leren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

hoe je paard een goeie galop aan leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-04 10:29

hallo,

ik heb een pony die eerst heel hard gaat draven voor dat ze in galop wil gaan.
hoe kan je een paard leren van uit stap of rustige draf aan te springen in galop.
Ze heeft duidelijk moeite met de galop.
wie weet er wat?


CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 12:32

leer m eerst goed galoperen door veel rechtuit te galopperen, vaak lekker buiten lange rechte stukken galoperen, eerst in een wat hoger tempo, zodat sprong verkregen word, en als ze galop steeds makkelijker gaat vinden , dan pas een paard wat geslotener leren galoperen

en wat dat hard draven betrefd, heel veel herhalen , op de volte draf-galop-weer draf-weer galop

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 12:35

Een goede galop heeft ie of heeft ie niet. Daar kun je niet zoveel aan verbeteren. MAar ik denk dat dit meer een kwestie van balans is. Inderdaad veel galopperen zodat hij sterker wordt in de rug.

Het paard kan gewoon nog niet goed sluiten en daardoor ook nog geen normaal galopje. laat hem dus nog maar wat sneller galopperen in de bak, en help hem een beetje door goed de buitenteugel erbij te houden.

De suggestie hierboven genoemd, werkt nog het beste.

De hond is de betere mens

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 16:32

Mijn pony kon eerst ook niet goed galopperen, tenminste dat dacht ik. Want toen ik een andere (betere) instructrice kreeg zag zei meteen dat het dus aan mij lag Bloos Ik zat niet goed en gaf met mn binnenhand niet genoeg ruimte om aan te kunnen springen. Dus binnenhand los (evt. iets naar voren) buiten hand begrenzen, recht op je kont zitten, binnenbeen op de singel, buitenbeen daarachter en dan gaat ie wel

[o]

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 16:36

Volgens mij klopt de titel niet helemaal bij het bericht van de topicstarter Verward

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-04 16:44

ik rij vooral buiten met haar dus dan galopeer ik ok een recht stuk...ook moet ik hara wel alle teugel geven omdat ze ook met haar kop omlaag gaat tijden s het harde draven en in de galop

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 18:32

dan loopt ze dus iig gruwelijk op de voorhand
leer haar ook met buitenrijden om in evenwicht of op de achterhand te draven en galopperen
als ze haar hoofd zo naar beneden doet probeer dan eens ophoudingen te maken en als je daar geen reactie op krijgt, maak dan een aantal keer een overgan naar het halthouden met evt wat passen achteruit

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 18:45

Ik zou beginnen aan de longe, veel overgangen galop-draf draf-galop op stemhulp dan kan ze eventueel de vertrouwde stemhulp herkennen als ze de beenhulp niet begrijpt wanneer jij er op zit...

She's my lady Lovers

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-04 21:06

oeh..aan de longe is ze helemaal een ramp ze wil de hele tijd naar je toe komen en als je haar dan wil weg drijven begint ze te stijgeren. we proberen het al als er iemand met haar mee loopt maar dat gaat ook niet al te best.


PolitieTed

Berichten: 847
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 21:38

Desiree schreef:
Een goede galop heeft ie of heeft ie niet. Daar kun je niet zoveel aan verbeteren.

Dit ben ik toch niet echt met je eens. Een galop is wel degelijk te verbeteren denk ik.

Na de traan van verdriet, komt de glimlach van de herinnering...
Vaarwel lieve Cisco... Rust zacht meisje...

serenatje
Berichten: 233
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 22:47

ik heb een jong paard gereden, die deed dat ook altijd....wat ik dan deed..is goed losdraven, aangaloperen..al gaat ze eerst hard draven en dan in de galop gelijk terug nemen in de draf...dan bij de volgende bocht...weer aandrijven...als ze goed aangalopeerd..haar goed belonen en laten galoperen...en dit steeds herhalen!..zo heb ik het altijd gedaan en het ging steeds beter.......succes

"here i am baby, signed, sealed, delivired i am yours!"

Haha! Peggy I love you! Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 09:28

PolitieTed"]
[quote="Desiree schreef:
Een goede galop heeft ie of heeft ie niet. Daar kun je niet zoveel aan verbeteren.

Dit ben ik toch niet echt met je eens. Een galop is wel degelijk te verbeteren denk ik.
[/quote]

Bij dressuurpaarden moet de galop en ook de stap goed zijn. Je kunt iets verbeteren maar niet veel. De draf juist weer wel.

Dit heb ik al gehoord van veel mensen die zelf ook echt goed kunnen rijden. En ik las het ook van Anky van Grunsven in IDS.

De hond is de betere mens

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 10:09

en toch is een slechte galop te verbeteren
natuurlijk afhankelijk waar m het probleem precies in zit !
als het aan een zwakke achterhand ligt ( in heel veel van de gevallen) is dat dus zeker wel te trainen
galoppeert ie te vlak, dan zou regelmatig springen , balkjes of een crossje de galop aanzienlijk kunnen verbeteren
galloppeert ie teveel op de voorhand waardoor de galop te vlak word, is dit ook te verbeteren

mijn paard pino was eerst veel dressuurmatig gereden en kon alleen heel gesloten galoperen
nadat ik ben gaan crossen, met wekelijks een goede galoptraining ( conditietraining) is mijn paard aanzienlijk beter gaan galoperen, ruimer, meer sprong , soepeler en een supergoed ritme
in de galoptraining moet je erg veel schakelen in de galop, dat maakt de galop ook beter

dus ik denk wel degelijk dat met de juiste training ,zeker wel kan verbeteren
alleen zie ik ruiters als anky enzo nog niet springen of crossen met hun paarden, niet dat ik denk dat ze het niet kunnen,nee integendeel, maar ze zijn veels te bang dat die paarden iets overkomt
want ook in het bos zul je die paarden niet tegenkomen
en in een 20 60 bak, hoe groot of die ook is, daar kun je nooit bereiken wat je bijvoorbeeld met galoptraining in het bos bereikt

maar goed dit is mijn mening ...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 10:16

crossmonster schreef:
en in een 20 60 bak, hoe groot of die ook is, daar kun je nooit bereiken wat je bijvoorbeeld met galoptraining in het bos bereikt

maar goed dit is mijn mening ...

Ben ik mee eens. MAar mensen durven zowiezo niet gemakkelijk met een jong paard buiten te rijden hoor. En dat is een gemiste kans inderdaad om een goede galop aan te kunnen leren.

Maar galopperen kun je vooral verbeteren door het te doen. Een sterke achterhand en rug kweken doe je met galopperen. De achterhand kun je ook nog op andere manieren sterker krijgen. In die zin valt een galop uiteraard te verbeteren.

Maar een goede galop is over het algemeen ook een al bestaande fysieke eigenschap. Mogelijkheid tot verbetering is er altijd, maar wel beperkt.

De hond is de betere mens

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 10:27

ik ben het helemaal met desiree eens wat het galoperen betrefd
veel mensen galoperen te weinig en zijn teveel aan het trixen in de draf Knipoog

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 10:33

crossmonster schreef:
ik ben het helemaal met desiree eens wat het galoperen betrefd
veel mensen galoperen te weinig en zijn teveel aan het trixen in de draf Knipoog


Yep, en dan is de galop ook nog zo'n fijne oefening om het paard los te krijgen. En ik probeer mijn paard ook nog nageeflijker te krijgen door bijvoorbeeld contra te stellen in de galop, of juist in de contragalop te rijden. HEt werkt.

De hond is de betere mens

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 10:36

ja idd desiree !!!
en wat denk je van de verbetering van de balans!!! door de contragalop Knipoog

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-04 13:07

ik heb gisteren een lang stuk gegalopeert en dan geschakeld tussen echt hard en dan zachetr gaan..daarna ging het ook beter om weer in de galop te gaan..vandaag was ze weer niet in de galop te krijgen.
Ze is overegens al 11 jaar maar heeft nooit echt de juiste galop aan geleerd en heeft dus bijna haar hele leven op her land gestaan..

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 14:08

Hihi.. Ik rijd bijna altijd buiten, en oefen ook de lange rechte stukken met de galop op een jong paardje Haha!
Doe ik toch nog eens iets goeds Knipoog

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 14:50

wellicht doe je nog meer goed hoor...

De hond is de betere mens

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 14:55

Ach zo slecht zal ik niet rijden.. Maar heb wel altijd het gevoel dat ik veel fout doe Haha!
Vandaar dat ik ook perse les wil nemen met Igor.

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 15:02

Toen mijn fjord bij mij kwam wilde/kon hij nooit galopperen in de bak. ( hij was ook een beetje te zwaar toen ) Ik ben veel met hem buiten gaan rijden en heb regelmatig een galopje met hem gedaan. Over een stoppelveld, door de brede berm enz. En uiteraard ook in de bak blijven rijden. Geoefend op de stap en draf.

Inmiddels wil Winnie zelf heel graag in galop in de bak. Soms zo erg dat ik hem gewoon moet tegenhouden om niet vanuuit een draf uit zichzelf aan te galopperen. Hij galoppeerd linksom inmiddels erg netjes en goed gecontroleerd en rechtsom ( zijn moeilijke kant ) zijn we nu vollop aan het oefenen met juist aanspringen op rechts en hem ook in die rechtergalop houden. Hij wil er vaak nog wel eens uitvallen omdat hij het heel erg moeilijk vind. Merk trouwens wel dat hij steeds vaker ook buiten uit zichzelf op rechts aanspringt, het gaat dus zeker de goede kant op.

Met geduld en vaak rechtuit galopperen moet het op ten duur ook jou lukken, bij mij is het zo ook gelukt. Hou er wel rekening mee dat ik Winnie nu inmiddels 9 maanden bij me heb en dat het nu dus pas beter gaat. Heb dus geduld.. Lachen

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 17:01

kreeg laatst complimentje van de nieuwe instructrice dat mijn bijrijdpaard
een goede galop heeft voor een draver!
maar gecontroleerd en met veel sprong is het echt niet hoor,
ze scheurt de hoeken door, blijft niet in evenwicht, gaat heel hard
en als ik haar terug wil nemen valt ze in draf!
dus ik oefen ook veel kleine stukjes galop met veel overgangen van draf naar galop en weer naar draf.
is dit goed of moet ik haar lang achter elkaar laten gallopperen?

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 17:07

Citaat:
van uit stap


Zou de overgangen gewoon vanuit draf rijden, das al moeilijk genoeg voor je paardje.

Citaat:
dus ik oefen ook veel kleine stukjes galop met veel overgangen van draf naar galop en weer naar draf.
is dit goed of moet ik haar lang achter elkaar laten gallopperen?


Volgens mij kan ze nu al niet goed der evenwicht behouden dus met korte snelle overgangen zal dat helemaal moelijk zijn. Zou dus veel rechte stukken galopperen, maybe met buitenritten? Daar heb je alle ruimte (bos??) en kan je der wat sterker laten worden.

Annsel

Berichten: 122
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 17:20

@ Nano: Gewoon blijven oefenen, overgangen, vanuit volte aangalopperen. Belangerijk trouwens dat je niet je teugels losgooit voor je de hulpen geeft/met dta je d ehulpen geeft wat dat deed ik ook wel eens onbewust, want dan geft je hem onbewust de ruimte.
@ laetitia: Als ze aanspringt en gelijk begint te scheuren, laat haar heel even in d;r waarde (dus niet gelijk terugtrekken) maar neem d'r dan terug, rij d'r in de draf weer in de rust en spring weer aan. Hopen dat hij dan verbeterd en steeds langer onde rje kan blijven. Belangerijk is dna dus goed op je kont blijven zitten, teugeltjes en been erbij. Ennuh, overleggen met instructrice!

Lalalalaaaaaaaaaa


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers