wat doen jullie tegen diaree?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
kiola
Berichten: 78
Geregistreerd: 10-04-04

wat doen jullie tegen diaree?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-04 07:45

hallo mensen!

mijn paard heeft echt super diaree, ik geef haar af en toe een handje droge zemelen...
hebben jullie nog andere tips??

bedankt!


Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 07:57

Zemelen kunnen laxerend werken. Geef maar eens een dag of twee geen bix maar alleen hooi. Als het goed is stopt het dan vanzelf.

Steftje
Berichten: 43
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: West-Vlaanderen, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 09:54

Hoi,

Bij ons krijgen de paarden voordrooghooi (zo'n hooi dat in plastic is gewikkeld). Ik weet natuurlijk niet wat jouw paardje krijgt. Maar bij ons zijn er een aantal die er niet zo goed tegen kunnen. En die dan diarree krijgen door teveel eiwitten. Wij geven dan heel weinig hooi aan deze paarden. En de diarree verdwijnt dan ook.

Groetjes

Mensen met paarden hebben hemel op aarde
maar komen ze te sterven dan valt er niets te erven!!!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 13:03

mijn paard heeft het altijd bij verandering van (merk) voer en bij het voor het eerst op de weide gaan en andersom weer op stal gaan. Dan lijkt het wel niet te stoppen geef ik hem geen of weinig krachtvoer meer en na 2 weken (en vaak ook nog medicijnen) stopt het dan pas.

frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 15:51

Je kunt inderdaad hooi geven in plaats van krachtvoer, maar dan wel echt hooi en geen kuil ofzo.
Als het langer aanhoud als een dag of twee en er treed geen verandering op moet je wel de dierenarts bellen. Verder goed in de gaten houden dat ie welgenoeg drinkt.

Succes!!

<3 Trotse eigenaar van Emmylou (Uphill x Krack C) <3
Theeleuter :9k

Danie
Berichten: 1114
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 20:31

Helemaal niet rot bedoel,maar op tijd ontwormen???
Groetjes Danielle

Auke Fan Bommelsteyn 03-05-2000-21-05-2006 RIP

http://itfryskehynder.forum2go.nl/index.php

kiola
Berichten: 78
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-04 22:12

ik ontworm altijd op tijd. en mag je best zeggen hoor Knipoog volgens de veearts kan mijn paard niet zo goed tegen hooi. (wat ik eigenlijk nog steeds betwijfel) dus hooi kan ik dr niet geven in plaats van krachtvoer (biks)

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 23:49

Dan is het misschien toch eens verstandig om de DA te waarschuwen. Als je paard geen ruwvoer mag hebben zal er toch een andere oplossing voor moeten zijn. Ook in de gaten houden dat er geen uitdrogingsverschijnselen onstaan als je paardje al zo lang aan de dunne is.

DubbelFun

Berichten: 88596
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 09:29

Mijn paard gaat dus aan de dunne van te veel hooi. Dus ook dat kan een oorzaak zijn.
Soms was het zo dun dat ik haar gewoon een dag moest laten vasten met alleen een beetje bix.
Van 4 a 5x hooi per dag ben ik nu noodgedwongen overgestapt op 3x hooi en voer wat meer bix als anders.
Nu gaat het redelijk.

manonn
Berichten: 12
Geregistreerd: 20-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 20:51

de dierenarts vertelde mij dat als mijn veulen aan de diaree bleef moest ik hem yoghurt geven, misschien helpt het. Het kan geen kwaad dus ik zou het proberen.

DubbelFun

Berichten: 88596
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 20:54

Heb ik bij mijn merrie ook geprobeerd, maar dat hielp niets.
Zeker bij veulens moet je uitkijken voor uitdroging en voor het 'afsterven' van de darmflora, want die is toch al minder sterk als bij een volwassen paard.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 00:18

heel erg vreemd dat een paard niet tegen hooi zou kunnen Verward dat is toch haar belangrijkste bron van voedsel. Hoe ziet het hooi eruit wat je geeft?
Weet je hoeveel water als jouw paard per dag drinkt?

kiola
Berichten: 78
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-04 15:16

er schijnt een bepaald soort schimmel (of weet ik t wat) in hooi te zitten waar mijn paard niet tegen kan. vreemd verhaal vond ik het. maar goed de stal waar ik toen stond was erg stoffig dus ben verhuisd met mn paardje en kuilgras gaan voeren ipv hooi.... naar mijn idee heeft het gewoon aan de stof gelegen waarom ze zo hoestte. maar goed.... ik doe maar braaf wat de vee arts me gezegd heeft... dus vandaar geen hooi!


DubbelFun

Berichten: 88596
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 19:11

Er zit een groot verschil tussen stof en schimmel.
Schimmel is een natuurlijk proces wat ontstaat als gras hooi wordt. Als dit goed gebeurt verdwijnt het vocht door droging uit het hooi. Krijgt het hooi niet de kans om goed te drogen dan blijft er vocht achter en dit gaat schimmelen. Doordat hooi altijd nog 'nadroogt' wordt dit schimmel droog stof en komt bij het lostrekken van de plak vrij en wordt via de ademhaling in de longen opgenomen.
Een paard wat hier gevoelig voor is wordt dus dampig.

Stof kan OP het hooi komen te liggen als het is opgeslagen en er wordt niet zo vaak een baal afgehaald. Net als stof op meubels dus eigenlijk Haha!
Doordat dit meestal niet het geval is komt dit soort overgevoeligheid bij paarden ook minder vaak voor.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 20:21

een paard kan wel allergisch zijn voor de stof in het hooi, maar het ging toch over diaree?

Als de stof in het hooi een probleem is, kun je het hooi ook natmaken.

kiola
Berichten: 78
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-04 20:38

ja daar ging het over. haha, maar hooi kan ik mn paard dus niet geven, en die uitleg kreeg ik toch echt van de veearts. ik vond het ook al vreemd klinken maar goed aan de stof lag het echt niet zei ze. Verward

DubbelFun

Berichten: 88596
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 21:31

Een DA kan zonder uitgebreide testen niet zomaar zeggen dat je paard allergisch is voopr een bepaald iets.

Ik zou hem een dag geen hooi geven en alleen kleine beetjes bix. Na die dag weer langzaam nat hooi gaan geven. Hopenlijk hebben zijn darmen dan even rust gehad en gaat het beter met de mest.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 16:55

Ik zou de VA toch nog maar even goed vragen wat de achterliggende gedachte hierbij is. En het wordt me ook nog niet helemaal duidelijk wat er bij jullie op stal gegeven wordt.
Als de reden van de VA geen hooi geven, is naar aanleiding van beschimmeld hooi, kan ik er enigszinds inkomen. Als jij ondertussen op een andere stal staat, waar goed hooi is, zou ik toch hooi gaan geven.

Het hooi is onmisbaar voor een paard dat op stal staat. Als je geen ruw voer (hooi of gras) geeft, kunnen de darmen als het ware minder gaan werken. Ruw voer stimuleert de darmen in beweging te blijven door de vezels die erin zitten. Dus ruwvoer, zeker bij darmgevoelige dieren zoals paarden, is zeer van belang.

Ik weet niet of jouw paard buiten staat overdag, dat ze wel gras binnenkrijgt?
Paarden kunnen tevens aan de diarree raken van bijvoorbeeld kuilgras. Of jong nieuw gras op het land.

Ik denk dat het in dit geval belangrijk is de VA te bellen en hem eens heel goed laten uitleggen waarom jouw paard geen hooi meer mag, en of hij hooi of voordroog of kuil bedoelt.

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

kiola
Berichten: 78
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-04 21:13

zoals ik al eerder aangegeven heb hierboven krijgt mijn paard kuil en geen hooi. ik zet haar nu halve dagen op een kaal stuk land in de hoop dat ze geen last meer krijgt van die diaree.....

elllis
Berichten: 2745
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 22:47

Probeer eens een kapje stro bij te voeren anders kun je misschien een mest onderzoek laten doen ! succes ermee.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 22:52

Citaat:
kaal stuk land in de hoop dat ze geen last meer krijgt van die diaree.....


eng hoor. Kan ze weer zandkoliek van krijgen. Tis ook nooit goed he? Knipoog

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 08:42

kiola schreef:
zoals ik al eerder aangegeven heb hierboven krijgt mijn paard kuil en geen hooi. ik zet haar nu halve dagen op een kaal stuk land in de hoop dat ze geen last meer krijgt van die diaree.....


Sorry, ik had het niet goed gelezen.

Stop met het kuil, stap over op hooi. Als het hooi te stoffig is dan goed laten weken voor je het geeft in een bak met water.

Vaak krijgen paarden diarree van kuil. Kuil is nl eigenlijk bestemd voor de koeienmaag en zitten dusdanig veel eiwitten in dat een paard niet goed genoeg kan afbreken.

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 13:52

Wordt het niet veroorzaakt door een bacterie? Laat de mest onderzoeken door de veearts!
Is het een bacterie dan geef yoghurt (mengen met suiker en in een oude wormspuit doen, vinden ze nog lekker ook). In samenspraak met mijn veearts heb ik dat vorig jaar bij mijn veulen met ernstige diaree gedaan, nadat alle andere reguliere middelen geen enkel resultaat hadden. We hadden haar al opgegeven. Zorgen dat ze geen water kon drinken (wel moedermelk natuurlijk) en tweemaal daags 60 ml yoghurt hebben haar er uiteindelijk toch nog bovenop geholpen.
Klungel echter niet alleen en overleg met je veearts!

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 18:02

Een tip voor als je op parcours bent en je paard last heeft: Coca cola geven. Wel de echte en geen light. EN natuurlijk de dierenarts erbij halen als je thuis bent.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: alweerkwijt, Besje, Dark7, dewindhoek, Oehlala, Saaams en 78 bezoekers