Hoe rijd je een galopswissel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jokky

Berichten: 916
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Hoe rijd je een galopswissel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-04 18:08

Mijn nieuwe pony is M2 niveau: dus heb ik een vraagje: hoe rijd je een galopswissel/changement? (wat is het verschil Verward )

-* Nightwish here I come... *-


Charaz

Berichten: 24262
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 19:52

eerst zelf goed genoeg leren rijden en niet met wissels gaan prutsen. Op het moment dat je er klaar voor bent zal je dat wel van je instructeur/instructrice leren.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 19:56

Citaat:
Op het moment dat je er klaar voor bent zal je dat wel van je instructeur/instructrice leren.


OK dan!

Denk dat dat genoeg zegt. Je verteld dat je pony op M2 niveau is... jij dus niet neem ik aan te lezen uit je verhaal. Knap als jij dan al ineens changementen wil gaan rijden

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 20:19

haai
mijn verzorgpaard deed het vrijwel uit zichzelf. Gewoon tijdens de galop als ik dan door een volte van hand ging veranderen en ik onder X de hulpen gaf voor de andere galop zegmaar, nou dan sprong ze zonder problemen over.
Echter, ik ben het met de mensen hier eens, eerst zorgen dat je zelf genoeg ervaring hebt en een goede instructeur (m/v) hebt. als je echt verder wil met wedstrijden zou ik al helemaal niet gaan prutsen!! Je verknald er meer mee dan dat je goed doet!
Baai, MinX

"The more I came to know the people... The more I love my horse"

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 20:54

Zoals iedereen als zegt, les nemen en die zal het wel aankaarten als je zover bent. En zal het je ook uitleggen!
Ik doe het zelf ook weleens maar mijn pony springt ook uitzichzelf over. Ik rij een grote acht en op de x geef ik iets druk met mijn benen en hij springt over.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 08:20

niet... is inderdaad het beste advies. Daarbij zitten er in de M helemaal geen changementen. (of ik moet echt slecht opgelet hebben)

Het verschil tussen de eenvoudige galopwissel die in de M zit en een changement is hetvolgende:
Bij een eenvoudige galopwissel verander je van hand ga je iets voor X in een keer over in stap en galopeer je meteen daarna galopeer in een keer weer aan in de andere galop.
Bij een changement maak je een vliegende galopwissel, oftewel je verandert tijdens het zweefmoment van galop zonder draf of stap tussenpas.

Ik weet niet op welk niveau je zelf rijdt, maar ik zou gewoon op dat niveau gaan trainen. Zoals al gezegd, ook al kan je pony vanalles, dan kan jij ze nog niet enn ook een goeed pony kan je verpesten... Zou toch zonde zijn als je dadelijk zelf op M niveau zijn en hij doet het niet meer op de goede manier, omdat jij het die tijd ervoor zelf steeds fout hebt gedaan. Dat lijkt het mij niet waard...


Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 08:52

Het is toch leuk om voor de fun een wissel te kunnen rijden?
Ik geef een meisje les, ze rijdt M2, de haflinger loopt super en we zijn met een wisseltje bezig, gewoon omdat zij het leuk vind om te rijden en te leren.
Zij zal nooit in het Z2 paarden rijden dus het idee dat hij omspringt is al leuk! We hebben dit eerst met een balkje geoefend en later in de contragalop voor een bocht. Hij springt ze nu aardig (we zijn 3/4jr verder) maar hij krijgt het echt wel onder de knie als we de tijd ervoor nemen.

(ik weet dat een paard met een balkje snel een wissel in 2en springt maar het gaat hier om het idee DAT hij omspringt dus liever geen commentaar daar op a.u.b.)

She's my lady Lovers

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 09:08

In de M2 komen nog geen wissels voor, dat is pas op Z1 niveau, tenzij dat bij de pony's anders ligt.

Gretha
Berichten: 377
Geregistreerd: 12-09-03
Woonplaats: hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 10:35

patos schreef:
In de M2 komen nog geen wissels voor, dat is pas op Z1 niveau, tenzij dat bij de pony's anders ligt.


betekend dat dat je t nog niet mag oefenen?
mag je t pas oefenen vlak voor je eerste z1 wedstrijd? lijkt me beetje laat

_Rijkie_
Berichten: 3431
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Verwegiestan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 10:39

patos schreef:
In de M2 komen nog geen wissels voor, dat is pas op Z1 niveau, tenzij dat bij de pony's anders ligt.

Z2 Knipoog

♥...Er is altijd wel iemand voor wie je de hele wereld bent...

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 10:55

Eenvoudige wissels komen wel in de Z1 voor..dus dmv 3 tot 5 passen stap. Bij de pony's komen de vliegende wissels helemaal niet voor, maar wat is er tegen om het een keer te oefenen voor de gein!? Lachen

www.dressagedirect.com
Ragne eindstand Z1+3 :D --> nu met pensioen *\o/* nieuwe heldin = Wallenka! Nu M1+5

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 11:40

Voor de gein is leuk, maar als je de manier van de mensen hier dan opvolg en op X wilt gaan wisselen, kun je strax geen normale contra galop rijden.... (die je wel nodig hebt in de M).. De gein is er dan snel af..
Wissels oefenen kan best, ook al ben je nog geen Z, maar doe dit dan onder begeleiding van iemand die je ermee kan helpen, zodat je weet welke hulpen je wel en welke je vooral niet moet geven.. Lachen

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

Jokky

Berichten: 916
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-04 12:25

Nou bedankt voor alle reacties, zelf ben ik L1 en ik vroeg me het gewoon af Haha!

-* Nightwish here I come... *-

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 13:54

In de springsport gaan we al veel eerder beginnen met wissels. Das makkelijk in het parcours, maarja springpaarden hoeven geen contragalop te lopen. Ikzelf kan het nog niet (B-springen), maar ik weet dat ze beginnen met over een balk te wisselen.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 14:03

Ben ook niet tegen het oefenen van wissels, doe ik zelf ook al. Maar je hebt het over een pony op M2 niveau die eenvoudige wissels kan, maar in principe kan een M2 pony dat niet, tenzij het paardje al wel Z klaar was.
Klinkt een beetje ingewikkeld, maar jouw post kwam over of je ervan uitging dat M2 pony's standaard wissels kunnen lopen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 14:06

MacavityL schreef:
Voor de gein is leuk, maar als je de manier van de mensen hier dan opvolg en op X wilt gaan wisselen, kun je strax geen normale contra galop rijden.... (die je wel nodig hebt in de M).. De gein is er dan snel af..
Wissels oefenen kan best, ook al ben je nog geen Z, maar doe dit dan onder begeleiding van iemand die je ermee kan helpen, zodat je weet welke hulpen je wel en welke je vooral niet moet geven.. Lachen


Nou dat vind ik dus onzin zeg Haha!
Waarom zou je geen contragalop kunnen rijden als je je paard hebt geleerd te wisselen.

Lanna wisselt (voor de western onderdelen) keurig op x.
Voor dressuur is contragalop geen probleem. Zolang jij maar geen wisselhulpen geeft blijft ze gewoon in de contragalop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 14:09

heb jij een braaf paard Lachen

ik heb voorheen altijd springpaarden gereden.
Ze liepen dressuurmatig op L nivo, maar wel met vliegende wissel.
Dit idd omdat dat fijn is in het parcours.

met kawa ben ik later gaan dressuren en dus ook de contra gaan oefenen.
maar die sprong echt elke keer om, die hoorde je bijna denken, ik ga onhandig lopen als je ook kunt wisselen Haha!

ik heb dus flink op de contra moeten oefenen.
het is allemaal goed gekomen,m aar het kan zeker een probleem op leveren als je wissels leert voordat de contra goed bevestigd is.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 14:15

oh bedoel je zo... contragalop was al bevestigd voor ik met de wissels begon. Ik heb de contragalop inderdaad gebruikt. Eerst een paar circels contra-galop, dan recht stellen en wisselen. Dus de volgorde klopt wel.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 16:26

aangezien het hier om een pony gaat en ik niks over springen lees zou ik het voorlopig niet leren! er zit in geen enkele proef bij de pony's een changement (alleen een eenvoudige wissel, door stap dus).
als je het je pony perse wilt leren neem dan les. wij kunnen het je wel uitleggen maar met goede les leer je het veel beter.


Mickelodeon

Berichten: 120
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 16:39

Als jou nieuwe pony M2 niveau loopt dan zal ze kunnen wisselen via de draf of de stap ( eenvoudige wissel ) Behalve als ie bij de paarden heeft gelopen Verward
Bij de pony's worden helemaal geen vliegende wissels gevraagd zoals mijn zusje al heeft verteld. Als je echter later met je pony bij de paarden wilt gaan rijden en in het Z2 komt dan zul je ze wel moeten kunnen rijden.
Het is erg leuk om te doen, dat geef ik toe. Toen ik Z2 reed bij de paarden reed ik ze veel en mijn rpony vond het heel leuk. Alleen mijn zusje die nog bij de pony's reed met haar, vond het minder leuk. Want in de contra galop ging ze over springen en in de eenvoudige wissels sprong ze meteen door. Dat is dus een groot nadeel, hou dat dus goed in je achterhoofd Cool

supergroom van Ragne!!

Jokky

Berichten: 916
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-04 19:08

Bedankt iedereen ja ik was er nieuwsgierig naar want ik ben zelf L1 niveau...en ik dacht misschien kan ze het wel.. maar als ze d'r is (heb d'r nog niet ) zal ik het wel vragen aan mijn instuctrice Lachen

-* Nightwish here I come... *-

Jokky

Berichten: 916
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-04 19:09

Oja, ze heeft niet bij de paarden gelopen, alleen pony's M2, maar ik wist niet zeker of daar wissels/changementen in voorkwamen Tong uitsteken

-* Nightwish here I come... *-

Jokky

Berichten: 916
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-04 19:09

Eh, in de dressuur M2 dan he Tong uitsteken ( zooo ik ben een doosje Tong uitsteken:P)

-* Nightwish here I come... *-

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 20:19

Overleg gewoon eens de volgende keer met je instructrice hoe zij over die wissels denkt. Of dat ze andere dingen belangijker vind.
Het is denk beter om je een beetje aan haar methode van aanpak aan te passen. En niet zomaar zelf allemaal rare dingen gaan proberen, als je geluk hebt lukt het. Maar vaak gaat het fout en ben je trug bij af!

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 20:37

Nistria schreef:
Het is toch leuk om voor de fun een wissel te kunnen rijden?
Ik geef een meisje les, ze rijdt M2, de haflinger loopt super en we zijn met een wisseltje bezig, gewoon omdat zij het leuk vind om te rijden en te leren.
Zij zal nooit in het Z2 paarden rijden dus het idee dat hij omspringt is al leuk! We hebben dit eerst met een balkje geoefend en later in de contragalop voor een bocht. Hij springt ze nu aardig (we zijn 3/4jr verder) maar hij krijgt het echt wel onder de knie als we de tijd ervoor nemen.

(ik weet dat een paard met een balkje snel een wissel in 2en springt maar het gaat hier om het idee DAT hij omspringt dus liever geen commentaar daar op a.u.b.)

Hier heb je wel gelijk in! Maar dan is zij onder jouw toezicht..
En misschien doet zij het dan wel zonder begeleiding..

Ik zou als ik jou was het gewoon aan je intructeur/trice vragen en het dan met hem/haar oefenen, dan kan zij gelijk zien wat je fout doet en verpest je het niet Knipoog


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 13 bezoekers