* op een volgende kwalen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anne marije
Berichten: 6
Geregistreerd: 02-01-02

* op een volgende kwalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-02 11:25

Ik heb nu 13 maanden mijn KWPN'er Gizmo. Ze is nu 11 jaar. Ik heb haar overgenomen van een meisje wat een Deurne opleiding met haar gedaan heeft. Sinds ik haar heb, hebben we al diverse klachten behandeld. Het is begonnen met een schouderblessure (spierkewestie) vervolgens hebben we een verschoven wervel ontdekt die al heel lang scheef heeft gezeten (als in een paar jaar) nu loopt ze links voor of rechts achter weer kreupel. Het zit niet in de spieren (lijkt). Nu is mijn vraag of al deze klachten verband kunnen houden met elkaar. Zo ja waar moet ik het in zoeken dan? Kan het ook zijn dat het psychisch is bij het paard. kortom, ik weet het even niet meer en wil graag de opinie van anderen. Dus zowel dierenarts als anderen REAGEER ALSJEBLIEFT als je iets herkend of een (gegronde) mening hebt.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 14:20

Hoi!
Ik weet eerlijk gezegd zo niet waar het aan kan liggen, maar afgelopen weekend ben ik naar een les geweest van Antoine de Bodt die een theorie heeft over het rechtrijden van paarden. Hierbij kijkt hij naar het paard dat scheef kan zijn en dan bedoel ik dat hij bijvoorbeeld naar links of rechts 'scheef hangt'. Hierdoor overbelasten ze de boel aan die kant en dan kan zich denk ik op allerlei manier uiten. Misschien kun je dit eens controleren? Ik zeg niet dat dit het is, maar zeker de moeite om eens te controleren. Meer info hierover kun je vinden op www.hoefkatrol.be en www.hoefkatrol.com. Deze methode wordt nl. ook gebruikt voor het oplossen van problemen bij paarden met hoefkatrol.

Jolande

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 10:44

Loopt Gizmo nou echt kreupel of is het gewoon niet mooi en onregelmatig. Want niet mooi en gewoon onregelmatig is het gauw als het paard nog scheef loopt. Dan lijkt het alsof ze op een diagonaal (lv en/of ra) kreupel loopt, maar dat is met gerichte training absoluut te verbeteren.

Het is logisch dat wanneer het paard een lichamelijke pijn heeft gehad voor langere tijd heeft gehad, het zijn lichaam anders is gaan gebruiken. Actie reactie. Hoe loopp je zelf als je een blaar op je hiel hebt (bijvoorbeeld), dan loop je ook anders. Welnu, als je maar lang genoeg zo anders loopt, dan past je lichaam zich aan en ga je onbewust gewoon op die nieuwe manier lopen. Dat lichaam moet je later dan wel weer terug trainen, zodat de eerste manier van lopen weer de normale manier wordt. het kan heel goed dat dat ook met jouw paard aan de hand is.

Voor je begint met corrigeren, kijk wel goed naar een paar andere dingen. Weet heel absoluut zeker dat je paard verder in orde is. DWZ, wees er zeker van dat de onregelmatigheid niet uit een beschadigd gewricht komt. Laat dus foto's maken van de verdachte gewrichten. en weet zeker dat je weet waar je aan begint. Je zult hulp nodig hebben, instructie, die je goed kan vertellen wat er geod gaat en ingrijpt wannner jullie vervallen in oude gewoontes.
Train in een losse ongedwongen manier, liever 2x daags 20 minuten dan een uur in een keer. Alles moet gericht zijn op soepel en braaf, op veer en schwung. alleen vanuit een ontspannen paardenlichaam kan je het dier helpen zijn stramme spieren weer te gaan gebruiken.
Wees er zeker van dat je in het midden van het zadel zit en dat het zadel onvoorwaardelijk past. Besef dat het corrigeren van een scheef, volwassen paard heel lang gaat duren, waarschijnlijk net zo lang als dat het paard erover gedaan heeft zo scheef te raken. maar het paard moet erst weer recht en los, voor de gangen wer regelmatig worden.... Heel veel succes!

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 00:20

Deze klachten lijken inderdaad dezelfde oorzaak te hebben. Kreupelheid, problemen in de rug, spierblessures zijn over het algemeen herleidbaar tot buigingsproblemen die leiden tot overbelasting.

Als je hierover meer informatie wenst neem je gerust contact op.

Groetjes,
Tim.