wat kost een shire-horse?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 

Nadiene

Berichten: 432
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

wat kost een shire-horse?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-04 15:46

zoals hierboven als staat Haha!

Ik wil later een maatje voor mijn paard, en ik ben helemaal gek op deze grote kanjers.
Maar wat kost zo'n shire-horse nou eigenlijk?

ik wacht op reakties Schijnheilig

groetjes
tamara

Z1+4
Orun Instructeur Niveau 3


djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 17:14

Denk dat je deze vraag beter kunt stellen op het Shire-forum.....komen allemaal Shire-gekken Haha! (het heet NSHS)

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 17:15

Reken maar op een dikke € 5000,- Tenminste zoiets stond in de Bit Schijnheilig

We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 22:22

En dan moet je ook nog rekening houden met de hoeveelheid voer want ze zijn groohoot! Maar ik vind ze ook helemaal geweldig!

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 22:33

ik hbe er één van 1500 en één van 5000 zien staan.
Ik denk dat als je er één zonder papieren neemt en dan ook nog een veulen ofzo dat ze niet zo heel duur zijn.

leeg zonder Vliegje... 26-03-2001 -- 29-12-2008.. Ik mis je zooo
Mijn arme Vliegje moest veel te snel gaan..

IcePrincess

Berichten: 7739
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 22:45

ligt ook vaak aan de aftekening de prijs, als ze symetrisch zijn zijn ookal gauw honderden euro's duurder.

en je moet er ook nog eens rekening mee houden dat je een Shire hier in het westen van het land heel moeilijk kwijt kunt omdat de grond te nat is Scheve mond

Nadiene

Berichten: 432
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-04 10:11

plan is om te verhuizen naar de veluwe, dus droog en genoeg ruimte.
leeftijd maakt niet uit, van veulen tot ca 8jaar is goed.
papieren zijn ook niet zo heel belangrijk, karakter wel.
hoe kom je dan uit?

Z1+4
Orun Instructeur Niveau 3

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 10:22

Shireveulen: 3000,- Euro
Jaarling: 2000,- Euro
Volwassen vanaf 3000,- euro

Dit zijn ongeveer de prijzen voor een Shire met papier. Koop je een Shire zonder papier ben je goedkoper uit, nadeel is dat als je een veulen wilt gaan fokken, je kans hebt op inteelt omdat je de achtergrond van je merrie niet kent.

Karakter van een Shire is over het algemeen geweldig, houdt er wel rekening mee dat als hij net uit Engeland komt, hij een gewenningstijd nodig heeft.

Een Shire dient sober gehouden te worden, dat betekent dus: weinig krachtvoer, veel ruwvoer. Zolang hij overdag gewoon buiten staat heeft een Shire geen enorme stal nodig en voldoet 3 x 3 m. wel, groter is prettiger natuurlijk Knipoog . Wel is van belang dat je op tijd een smid zoekt die een Shire wil en kan beslaan en/of bekappen, dat is niet altijd even gemakkelijk te vinden.

Een Shire is absoluut niet duur in onderhoud, je krijgt veel paard voor weinig geld ! Haha!

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

Dennis

Berichten: 31457
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 11:21

Craignethan schreef:
je krijgt veel paard voor weinig geld ! Haha!


Dat is een ding dat zeker is!!!!!
Zeker als je het vergeleik met mijn uk waar ik m'n handen al vol aan heb Lachen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Nadiene

Berichten: 432
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-04 11:30

Craignethan schreef:
Shireveulen: 3000,- Euro
Jaarling: 2000,- Euro
Volwassen vanaf 3000,- euro
Haha!


Hè, een jaarling is goedkoper?
dat snap ik niet.

Als ik de ruimte heb, dan komt er zeker een bij, maar eerst even sparen. Knipoog

bedankt allemaal voor de reacties.

Z1+4
Orun Instructeur Niveau 3

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 11:35

Een jaarling ziet er over het algemeen nou niet geweldig uit Haha! Overbouwd enzo. Een veulen is prachtig om te zien en vertedert, die wordt dus sneller verkocht.

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 17:02

hmmm ik ken geen jaarlingen van die prijs die ook daarwerkelijk volkomen gezond zijn en aan het beeld voldoen van een echte shire. Ik zou eerder zeggen veulen vanaf E2500,- jaarlingen vanaf E3500,- en volwassen paarden vanaf E4000,-
Natuurlik zijn ze er ook goedkoper, en het karakter blijft het zelfde als het paard zelf wat minder mooi is. Maar met of zonder papieren dat maakt doorgaans niet zo vreselijk veel uit. Een ruin heeft meestal niet echt papieren, dus dat is zowiezo bijna gelijk. Een merrie zonder papieren blijft een merrie en dus duurder dan een ruin (doorgaans) en een hengst zonder papieren wordt weer ruin gemaakt. Soms maakt het wel verschil uit, maar dat is dan mazzel. Als je een volledig beleerde shire wil hebben met 4 witte benen en een stokmaat van ongeveer 1.80m. En ook nog de kleur zwart, trek dan de porto maar open.....
Ze worden helaas wat schaars de laatste tijd. Ze zijn er nog wel in engeland, daar niet van, maar persoonlijk vind ik dat de kwaliteit achteruit gaat.
Het is dus aan jou zelf, geef je niks om 4 witte benen? Minder duur.
Geef je niks om papieren? Kan het iets goedkoper
geef je niks om hoogte? Iets goedkoper
Heb je je zinnen niet gezet op een zwarte? Weer wat goedkoper.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 18:47

Welke kleuren heb je allemaal bij een Shire, dat vraag ik me nou af Lachen

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 18:49

Zwart, bay (licht en donkerbruin) en schimmel. Met witte aftekeningen op het hoofd en aan de voeten.

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 22:58

Interessant topic Lachen Ooit komt er bij ons ook een Shire bij! Mijn vriend wil namelijk enkel een paard voor zichzelf als het een shire is Haha! Dat zijn volgens hem de enige paarden waar hij wèl op past (hij is 1m95).
Dan kan ik op mijn ukkie PRE en hij op zijn giant Shire gaan rondhobbelen in het bos.

Nadiene

Berichten: 432
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-04 10:15

Sherwood, wat bedoel jij met de kwaliteit gaat achteruit?
zijn er bepaalde problemen die veel bij Shire's voorkomen?
Ik heb wel eens gehoord van Artrose op jonge leeftijd, en de sokken zijn niet altijd makkelijk mok-vrij te houden?

zwart met 4 witte benen en een bles is wel mooi hè, jammer dat iedereen dat vind, ik heb het voordeel dat het geen beleerd paard hoeft te zijn.

Z1+4
Orun Instructeur Niveau 3

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 12:50

in het begin zag ik de zelfde hoeveelheid shires in de wei staan als nu, alleen toen keurde ik er van zo'n kudde maar max 3 af, en nu keur ik er ongeveer 6 af. Beetje vreemd uitgelegd zo...
Euh de paarden die ik nu zie staan hebben vaker erge mok. Nou is dat echt geen ramp, dat hebben ze allemaal, en je komt er wel weer vanaf, maar leuk is anders. Daarbij zie ik meer paarden met een slechte rug. Dan moet je denken aan een karper rug of juist een hele diepe rug. Ook kom ik meer kleinere shires tegen dan voorheen, best wel jammer. En niet te vergeten ik zie nu ook vaker paarden die gewoonweg niet echt mooi zijn. Dit terwijl ik dus eerst bijna geen shires tegenkwam die ik echt lelijk vond. Het is vrij gemakkelijk te verklaren hoe dit komt. Heel veel amerikanen en duitsers komen naar engeland om daar erg hoog te bieden op de beste paarden. Ze schijnen zo hoog te bieden dat er weinig fokkers zijn die het aanbod afslaan. Zo worden dus veel goede fok dieren verkocht en blijft het mindere deel over. Dat is ook de reden dat je nu veel minder zwarte met 4 witte benen ziet. Die staan lekker al in amerika.... Ze zijn er heus nog wel hoor, maar je moet net wat beter zoeken dan eerst. Daarbij is de prijs natuurlijk gestegen omdat die amerikanen en die duitsers er zo veel voor bieden. Eerder kocht ik daar shires in die ik voor een E3500 tot E4000,- verkocht. Dat waren goede en mooie shires, en ook groot. Nu koop ik ze in voor veel meer.
Artose op jonge leeftijd kan komen doordat die lui ze daar zo vreselijk vet voeren, dat vinden ze mooi...... met alle gevolgen van dien. Wat ook meer voorkomt de laatste tijd zijn dus die slechte ruggen. Kijk eens goed naar de hoeven, wat ze in engeland daar allemaal wel niet mee doen, is om te huilen. Zo groot en zo plat mogelijk, dat is mooi. Dat het dier vervolgens niet lekker meer kan lopen is een bijzaak.
Dus als je een shire wilt kopen, kijk goed uit je ogen en laat alles keuren door een goede veearts. Heb een beetje gedult, dan krijg je echt waar voor je geld.

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 23:58

Idra schreef:
Interessant topic Lachen Ooit komt er bij ons ook een Shire bij! Mijn vriend wil namelijk enkel een paard voor zichzelf als het een shire is Haha! Dat zijn volgens hem de enige paarden waar hij wèl op past (hij is 1m95).

Grappig! Dat is ook een reden waarom wij een Shire hebben!
Afgezien van het feit dat ik het altijd al de mooiste paarden vond, is mijn man ook 1.93 en niet echt licht. Dus veel paarden vallen voor hem al af als rijpaard. Lachen

*Het leven is te kort om moeilijk te doen!*

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 17:52

Craignethan schreef:
Wel is van belang dat je op tijd een smid zoekt die een Shire wil en kan beslaan en/of bekappen, dat is niet altijd even gemakkelijk te vinden.

Kunnen ze niet blootsvoets? Dat kun je zelf en is een makkie

Tja en dat 'passen'.... ik ben 184 en heb dikke pret op onze andalusiërs van goed 1½ meter. Een handvol centimeter hoger zou kunnen, vooral als het draagvermogern er ook op vooruit gaat, vandaar dat de hengst die we erbij hebben voor mij is, maar voor de rest het maar wat je zelf mooi denkt te vinden.
Een wat kleiner paard bevalt mij helemaal geweldig; tis minder hoog als je eraf duikt, op- en afstappen is een makkie, tis lekker wendbaar en ook in bos en olijfboomgaarden kun je prima uit de voeten.
Voor de ploeg valt ze zwaar vanwege hun geringe massa, vandaar dat een koudbloed erbij beslist praktisch zou zijn, maar dat is echt het enige en is door het inzetten van een tweespan ook op te lossen.
De prijzen van de koudbloeden liggen over het algemeen héél gunstig, ook de Shires (als je niet voor de hoofdprijzen gaat) zijn relatief gezien niet duur in mijn ogen. Wat wél een punt is, dat een koudbloed wat meer stevigheid vraagt van stal, hang-en-sluitwerk en dergelijke en een Shire meer max.doorrijhoogte wil dan een doorsnee paard.

www.homocaballus.net

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 20:00

Craignethan schreef:
en een Shire meer max.doorrijhoogte wil dan een doorsnee paard.


Ik voel de buil op mn hoofd al komen...
Ik moet bij ons al goed bukken voor een tunneltje op mn merensje van 1.45-1.50...

Maar in de onderhoud is een Shire toch wel degelijk duurder of niet?

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 22:21

Citaat:
Kunnen ze niet blootsvoets? Dat kun je zelf en is een makkie


Mijn paard staat achter bloot en dat houden we zelf bij. Mijn smid raadt af om zo'n groot en zwaar paard ook voor onbeslagen te houden, omdat door het gewicht de hoeven voor sneller zullen splijten en afbrokkelen. Het meeste gewicht zit nu eenmaal aan de voorkant. Maar alles kan natuurlijk, maar verschilt wel per paard en wat je er mee doet.

Citaat:
Wat wél een punt is, dat een koudbloed wat meer stevigheid vraagt van stal, hang-en-sluitwerk


Denk dat wel mee valt, bij keuringen gebruiken wij b.v. standaard huurboxen, zelfs voor de hengsten gebruiken wij geen speciale boxen (ze staan er ook maar 1 dag in, dat scheelt wel). Thuis hebben we boxen van betonplex, halfopen, met twee grendels. Natuurlijk staan ze er wel eens tegen aan te duwen en is er wat verbogen. Buiten staan ze gewoon achter een dun stroomdraadje, daar heeft een Shire echt wel respect voor Haha! .

Duur in onderhoud? Ligt er een beetje aan wat je er mee doet en waar je woont. Mijn paard kost aan hooi, voer, stro en ontworming ongeveer 80 Euro in de maand, dat valt dus wel mee. Rijd je intensief, dan zal er meer biks inmoeten (die van mij krijgt nu nog geen kilo per dag, staat laag in het werk). Aan hooi eten ze ongeveer een baaltje per dag, per stuk. Wij hebben van die grote ronde balen, daar doen ze met z'n drieen een week mee. We mesten elke dag uit, er gaat per dag, per box ongeveer 2 plakjes stro in. Mestkar wordt 1 x in de 2 weken leeggegooid.

Het zijn paarden die op zich sober gehouden moeten worden, net als andere koudbloeden als de Fjord en de Belg. Ze zijn gevoelig voor eiwitten, in combinatie met vocht heb je dan sneller kans op mok, maar dat verschilt ook per paard. Wij hebben 2 Shires (niet van mij) en 1 Clydesdale staan, 1 daarvan heeft mok, de andere twee niet.

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 23:05

Nou dat valt me eerlijk gezegd nog erg mee. Behalve dan dat mijn pony met 1 baal hooi toch zeker wel 3 dagen doet... Knipoog

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 23:15

Maar hoeveel biks krijgt jouw pony ? Knipoog

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 08:26

Mijn reuzetinker (1.58) krijgt een halve baal hooi per dag. Een baal per twee dagen dus. En eigenlijk vind ik dat wat te weinig.

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 14:31

Mijn vader vind ze ook helemaal geweldig!! Maar ze kosten gewoon echt te veel in het onderhoud..

-xx-Madieke

:+:


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker