paard terugbrengen.... kan dat ???

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

paard terugbrengen.... kan dat ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-04 12:07

gisteren heeft mijn DA mijn merrie nagekeken, omdat ze al een aantal weken kreupel / onregelmatig is.

Hij heeft geconstateerd dat het paard niet goed is, de voorvoeten zijn erg ongelijk en de straalbenen erg twijfelachtig.

Ik heb het paard nu acht weken en toen ik haar kocht heb ik haar klinisch laten keuren en dat was allemaal in orde. In november vorig jaar zijn er rontgenfoto's gemaakt en volgens de verkoper was alles in orde. Ik heb toen de foto's ook meegekregen op cd.

Mijn DA heeft me het volgende advies gegeven :

- Breng het paard terug ! Er is een gebrek verzwegen en dat geeft mij het recht het paard terug te geven en de verkoper de "plicht " om haar terug te nemen.

Klopt dit ???? Wat moet ik doen.............

voor het eerst sinds jaren "paardloos..." 15-05-2008 een nier van mijn moeder gekregen, voor alle overige nierpatienten die wachten op een donor, mensen : " Don't take your organs to heaven, heaven knows we need them here "...


vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 12:11

Naar je DA luisteren... Lachen het is idd waar dat de vorige eigenaars bij verborgen gebreken verplicht zijn het paard terug te nemen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 12:13

DOEN! je hebt alles gedaan wat je moest doen, dat heeft je een hoop geld gekost maar dat is voor niets geweest als je daar nu geen gebruik van maakt.
Anders kun je net zo goed niet meer zo'n dure keuring laten doen in het vervolg als je een paard koopt.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 21-04-04 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

De hond is de betere mens

Nadir

Berichten: 12709
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 12:13

Tja... Terugbrengen is makkelijk gezegd... Ik weet niet of je ondertussen al een band met je paard hebt opgebouwd en of je dat gevoelsmatig dus wel kan... Je verstand zegt inderdaad terugbrengen, maar kan je gevoel dat ook? Scheve mond

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 12:14

idd terugbrengen dan !!
je dierenarts staat achter je !!!
zonder dierenarts zou je het niet kunnen doen , maar met dierenartsverklaring dus wel!

en de foto's die op cd stonden , zijn die door de keuringsdierenarts bekeken???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 12:27

Maar hoe zagen de foto's er uit op de cd ook twijfelachtig of goed?
Want als toen alles wel goed was, dan kan de verkoper toch ook niet weten dat het nu niet goed is?
Dus of je terug kan brengen weet ik niet, geen verstand van eerlijk gezegt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 12:32

Inderdaad, zijn de foto's op de cd door de veearts van het aankoopadvies bekeken?

De hond is de betere mens

Sannah

Berichten: 2429
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 12:36

Citaat:
Hij wil met spoed de rontgenfoto's van afgelopen november bekijken.
( even kort, ik heb Paola in februari gekocht, ze is toen klinisch gekeurd, en volgens de eigenaar waren de foto's van november in orde. Ik heb ze op cd meegekregen maar er verder niet naar gekeken, mede omdat de keurende DA niets had aan te merken op Paola )


Jeetje Pyra, het zit je niet mee hè.

Als het goed is, begrijp ik dus uit je andere topic dat je niets met de foto's gedaan hebt. Tja, dan wordt het waarschijnlijk een lastig verhaal voor je, als blijkt dat er op die foto's ook al het een en ander te zien is.

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 12:50

Ik ben bang dat dit een hele moeilijke situatie is waar je nu in zit!
Juist omdat je de fotoá bij de keuring wel in bezit had en de dierenarts er niet naar heeft gekeken!
Je hebt het paard dus zo geaccepteerd!
Natuurlijk zou ik als ik jou was, direct de verkoper schriftelijk aansprakelijk stellen!
Waar heb je het paard vandaan patriculier of bij een handelsstal?
Ook hier zitten wettelijk volgens mij nog wat verschillen tussen!
Ik heb ergens nog een stukje,dat zal ik even voor je opzoeken!
Lundi

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 12:54

Indien een koper na de koop "mankementen" aan het paard constateerd,dan dient de koper dit binnen twee maanden na de ontdekking aan de verkoper te melden.
Doet de koper dit niet,dan verliest hij zijn recht de koopovereenkomst op grond van non-conformiteit te ontbinden
Indien sprake is van een consumentenverkoop (een koopovereenkomstwaarbij de koper een particulier is en de verkoper een profesional) dan kan de koper binnen een termijn van 6 maanden nadat het paard is geleverd de koopovereenkomst ontbinden en eisen dat de verkoper het paard terug neemt.
Overigens geldt wel dat de koper een gebrek moet melden binnen twee maanden.
Een belangrijk verschil tussen consumentenkoop en een gewone koopovereenkomst is,dat de bewijslast bij de consumentenkoop bij de verkoper ligt
De verkoper dient aan te tonen dat er geen sprake was van een gebrek ten tijde van het sluiten van de koopovereenkomst
Bij een gewone koopovereenkomst dient de koper aan te tonen dat wel sprake van een gebrekdat ten tijde van de koopovereenkomst aanwezig moet zijn geweest.


Dit stukje heeft in de Bit gestaan,misschien heb je er wat aan!
Hou ons op hoogte,ik ben heel beniuewd hoe dit afloopt!
Heel veel sterkte ermee! Ach gut
Liefs Lundi

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-04 13:13

Ik heb het paard gekocht bij een boer, die voor zijn plezier paarden fokt en er af en toe een verkoopt.
Toen ik haar kocht werd mij verteld dat de foto's van november perfect waren, allemaal eentjes en een paar tweetjes. Ik heb toen besloten het paard alleen klinisch te laten keuren. Ik heb bij het halen van het paard de cd gevraagd met de foto's omdat ik het fijn vond om die te hebben.

Volgens mijn DA is de verkoper in gebreken gebleven omdat ze in November al hadden moeten zien dat dit geen sportpaard zou kunnen worden en haar dus nooit aan mij moeten verkopen als zijnde dressuur / springpaard.
Volgens hem sta ik dus in mijn recht als ik het paard wil terugbrengen, vanwege een verzwijging van het gebrek.
Ik heb besloten dat het beter is om haar terug te brengen, omdat ik haar voor de sport absoluut niet meer kan gebruiken volgens mijn DA. Ik kan het helaas niet betalen om haar er zomaar bij te houden.
Het doet met zeker wel pijn, maar ik heb geen keus... ik wil rijden en dat kan helaas op Paola niet.

voor het eerst sinds jaren "paardloos..." 15-05-2008 een nier van mijn moeder gekregen, voor alle overige nierpatienten die wachten op een donor, mensen : " Don't take your organs to heaven, heaven knows we need them here "...

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-04 13:17

Ik was in de veronderstelling ( misschien naief, maar goed.. ben geen expert ) dat als de verkoper had geweten dat er een gebrek op de foto's te zien was, dan had ze me die cd nooit gegeven....

Het kan dus heel goed zijn dat ze zelf niet eens op de hoogte was van het gebrek en dat er bij de beoordeling van de foto's in november een fout is gemaakt. Maar dat is dan niet mijn probleem, dat is iets tussen haar en haar DA. Toch ??

voor het eerst sinds jaren "paardloos..." 15-05-2008 een nier van mijn moeder gekregen, voor alle overige nierpatienten die wachten op een donor, mensen : " Don't take your organs to heaven, heaven knows we need them here "...

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 13:26

lijkt mij vooral belangrijk zeker te weten of dit gebrek al bij verkoop aanwezig was, of aan te tonen was.dan heb je ip recht op terug brengen, de verkoper, kan je voorstellen een ander paard als inruil, te geven of een lager bedrag voor het paard terug te geven (daar er al het een en ander in 2 maanden gebeurt kan zijn) hou daar wel rekening mee.
je zal niet de eerste zijn die een heel laag bedrag terug krijgt voor zijn/haar paard.
een vreindin kocht nog eens een connemara voor 8000 gulden(!!!) na aankoop vlogen er binnen een maand zijn ijzers eraf incl hoef, bleek dus een losse wand te hebben, de verkoper zei niets meer aan het paard te hebben en gaf haar 750 gulden terug,vreselijk maar waar....

na jaren tobben is hij nu verkocht aan iemand die doortobt.

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 13:58

Ik ben heel benieuwd of het je gelukt is.
Dit omdat je de cd met de foto's heb geaccepteerd.
En als jij bij deze foto's geen (second) opion uitvoerd ben jij nalatig geweest.

In principe vraagt je DA (altijd/ meestal) naar eventuele foto's Verward

En foto's op cd-rom Verward
Is dit nieuw, ik had gewone echt (tastbare) foto's.

Ik hoop dat het je lukt, wat in principe is dit geen eerlijke koop.
Vind het echt waardeloos voor je, want je bent toch al een beetje gehecht aan zo'n paard.

Brechfa Felicia 02-10-2016 Welsh Partbred / Wilana(15-05-2003) 21-02-2013 Met pensioen (27-06-2015) CarlandxBayard / Zazu R.I.P knappe meid (25-05-2004) (04-02-2010/29-11-2012) CarlandxVoltairexJoost / Noureyev R.I.P. kanjer (12-02-1995)(28-03-2003/12-10-2009) TCN PartoutxSymfonie

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-04 14:13

de foto's zijn in november gemaakt, de foto's tonen het gebrek. Ik heb het paard in februari gekocht, dus het gebrek was wel degelijk aanwezig.
Het paard heeft alleen niets gedaan bij de vorige eigenaar, ( weet nu ook waarom.... ) en toonde daarom gezond bij de klinische keuring.

Volgens mijn DA kan het me niet worden aangerekend dat ik toen de foto's niet heb bekeken. Ik ben een " leek " en ik ben van hun woord uitgegaan.En ben ik dus niet nalatig in dit geval.

En ja, noureyev, foto's op cd-rom zijn nieuw, wordt nog maar door een paard DA's gedaan.

En ik ga echt niet akkoord met een laag bod, NEVER !! Ik ben benadeeld en laat me zeker niet nog eens "naaien". ( sorry voor het taalgebruik, maar ben erg frustie... )

voor het eerst sinds jaren "paardloos..." 15-05-2008 een nier van mijn moeder gekregen, voor alle overige nierpatienten die wachten op een donor, mensen : " Don't take your organs to heaven, heaven knows we need them here "...

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 14:30

Eerlijk gezegd vind ik zelf dat je erg nalatig bent geweest als je de foto's zelf mee hebt gekregen op CD! Kleine moeite om de DA ernaar te laten kijken.
Als ik de verkopende partij geweest zou zijn zou ik het paard niet terug nemen: jij hebt niet voldaan aan je onderzoeksplicht.
Ik vind het trouwens ook nalatig van de keurende DA, als hij wist dat er foto's bij zaten.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


Annash
Blogger

Berichten: 26467
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 14:33

volgens mij heeft je DA wel gelijk hoor Lachen
succes!

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 14:50

ja als dat zo is ik zou ook naar de DA luisteren maar gelukkig heeft mijn fjordje niks
het zal wel pijn doen als je haar weg doet!

Pamba: B+11 - L1+12 - L2+10 - M1+7 eindstand.

Fotoshoots Trouwfotografie & newbornfotografie: Robin Polderman Fotografie | Insta: @robinpoldermanfotografie]

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-04 14:54

tja, fitzroy, als je door de verkoper wordt verteld dat alles in orde is, en de klinische keuring goed uitpakt, ga ik niet verder zoeken. Een kennis van mij was erbij en was erg over het dier te spreken en zag geen noodzaak om de foto's alsnog te beoordelen.
Ik heb de verkoopster op haar woord geloofd en dat is misschien te naief geweest in deze tijd, maar dat is nou eenmaal gebeurd.
Ik ben geen professional en daarom mag dit mij niet aangerekend worden volgens mijn DA.
Ik koop niet ieder maand een paard en heb er weinig ervaring mee, daar mag geen misbruik van gemaakt worden !!

voor het eerst sinds jaren "paardloos..." 15-05-2008 een nier van mijn moeder gekregen, voor alle overige nierpatienten die wachten op een donor, mensen : " Don't take your organs to heaven, heaven knows we need them here "...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 16:02

Eigenlijk vind ik dat hij pas wat verzwegen had, als hij de cd nooit mee gegeven had.
Maar of dat juridisch ook zo geld?

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 16:08

Pyra schreef:
tja, fitzroy, als je door de verkoper wordt verteld dat alles in orde is, en de klinische keuring goed uitpakt, ga ik niet verder zoeken. Een kennis van mij was erbij en was erg over het dier te spreken en zag geen noodzaak om de foto's alsnog te beoordelen.
Ik heb de verkoopster op haar woord geloofd en dat is misschien te naief geweest in deze tijd, maar dat is nou eenmaal gebeurd.
Ik ben geen professional en daarom mag dit mij niet aangerekend worden volgens mijn DA.
Ik koop niet ieder maand een paard en heb er weinig ervaring mee, daar mag geen misbruik van gemaakt worden !!


Nou tegenwoordig vertrouw ik niemand meer als je ziet hoeveel troep er als goed verkocht wordt. Hopelijk je haar terug brengen en zoeken naar een ander paard.
Snap alleen niet waarom de keurende arts de foto's niet wilde inzien? IK zelf had ze VOOR de koop al willen zien. Is het paard bij je eigen DA gekeurd of die van der verkopende partij.

Ik zeg nog steeds en heb ik toen ook gedaan als je een paard wil kopen voor de sport dan moet je hem op de foto zetten. Oke het kost extra geld maar je haalt het er wel uit uiteindelijk.

Succes en hopelijk lost het zich goed op ene heb je een rechtsbijstand verzekering? Ik zou daar even de navraag doen.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 16:14

dom dom dom
dat je de foto's iin handen had, maar er niet even door de da naar hebt laten kijken, dat zal nooit zoveel geld gekost hebben en had je deze ellende bespaart
was het hun dierenarts??
dan kan ook meespelen (partijdig!!)
toch , als die foto's het gebrek al aangeven kun je het paard iig proberen terug te brengen , het gebrek was aantoonbaar dus al aanwezig, alleen het feit dat je de dierenarts niet hebt laten kijken naar de foto's is wel een bezwaring.... want de dierenarts heeft m alleen klinisch gekeurd, en van buiten kun je lang niet alles zien , okej de verkoper heeft gelogen , maar probeer dat maar eens te bewijzen
tis makkelijker om met behulp van die foto's een dierenarts te verwijten dat ie het gebrek over het hoofd heeft gezien, als dat je nu moet zeggen sja... de eigenaar zei dat ze goed waren
laat een paard altijd helemaal keuren , ongeacht hoe lief en aardig en betrouwbaar de verkoper ook overkomt!! er lopen zoveel rotte appels rond in de paardewereld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 16:18

Pyra schreef:
tja, fitzroy, als je door de verkoper wordt verteld dat alles in orde is, en de klinische keuring goed uitpakt, ga ik niet verder zoeken.


Volgens verkopers hebben ze ook altijd binnengestaan en zijn ze van een oud vrouwtje geweest Haha! O nee dat was met auto's Knipoog

Ik denk, hoe rot ik het ook voor je vind, dat je geen poot hebt om op te staan. Het is geen verborgen gebrek, de oude eigenaar had de foto's meegegeven dus het was te constateren geweest. MAAR waarom zou je 't niet proberen? Je veearts staat achter je. Ik zou het in ieder geval proberen als ik jou was.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 16:27

Als je in het bit leest had je het moeten melden binnen 2 maanden. dat ben je al voorbij. ik vrees dat het moeilijk wordt. Ik hoop dat je haar terug kan brengen, maar je bent toen akkoord gegaan met de klinische keuring. Ik vrees echt dat het moeilijk gaat worden.

succes en sterkte.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Belker

Berichten: 15293
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 16:35

Off topic. Ik kreeg 3 jaar geleden ook de foto's op CD-rom mee.

het is balen voor je. Maar als je de foto's kunt zien voor koop en de keuringsarts kan ze ook inzien, maar jij verzuimt dat, dan ben ik bang dat je toch achter eht net gaat vissen. Je hebt bij koop/verkoop ook je onderzoeksplicht.

Fiesta, freiberger, what else?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 bezoekers