Enten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Enten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-04 11:33

Mijn paard wordt woensdag middag geënt.
Hoeveel dagen moet je het dan rustig aan doen. Is het beter dat ik woensdag en donderdag niet ga rijden of maakt dat niet zoveel uit?


Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 12:00

Ik rij mijn paarden meestal twee dagen niet nadat ze zijn geent. Woensdag zou ik in ieder geval niet rijden. Donderdag moet je even kijken hoe hij zich voelt. Paarden reageren er namelijk heel anders op. Ik zou hem donderdag niet keihard aan het werk zetten. Je kunt ook even overleggen met de DA.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 13:04

Je mag wel rijden maar heel rustig aan doen en niet laten zweten. De volgende dag kun je hem weer gewoon rijden.
Ik geef hem meestal de dag van de enting vrij en pak hem de volgende dag weer op.

Marl1tje

Berichten: 476
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 14:32

Mijn dierenarts zei altijd dat ze de eerste 24 uur rustig aan moesten doen... OK dan! En ik heb nooit problemen gehad!

Don't cry because it's over, laugh because it happened!
Whatever doesn't kill you, will only make you stronger!
Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Rytje
Berichten: 583
Geregistreerd: 30-06-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 15:13

Je kan woensdag wel rijden, maar niet in het zweet, en donderdag misschien een dag niet maar vrijdag weer wel hoor volgens mij.

Life go's on

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 15:22

je kan wel rijden, maar je moet goed onthouden dat hij een (klein deel van een) ziekte in zich heeft gekregen door het enten.
(dit zorgt er voor dat er tegen stoffen worden gemaakt maar dat weet je vast wel)
als je nu dus heel erg hard gaat werken krijgt je paard op dat moment dat hij hard moet werken en veel zweet, een minder goede weerstand, en dat zorg er weer voor dat die bacterien van die ziekte (de bacterien die hij heeft gekregen door de enting) kunnen vermeerderen ,dus dan word het aantal slechte bacterien te groot, en dat kan er voor zorgen dat je paard echt ziek word inplaats van dat hij tegenstoffen maakt

(als iets niet klopt... dan mijn exuses maar volgens mij klopt het wel Tong uitsteken)

I'll be with you, I'll be waiting for you,On the other side,And the winds that blow they'll guide you home,Get you through the night,It will all be right
Izzy Khaleesi

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 19:25

Je kan idd de volgende dag wel weer rijden maar wel rustig aan. Je paard dus niet in het zweet werken.
Anders kan je altijd nog aan je DA vragen wat die aanraadt.

:+: Lady & Viënna :+:
Blondes have more fun ;)
Mijn fotografiefacebook : La_Vie Photo

DGKstudent

Berichten: 221
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 20:29

op de faculteit Diergeneeskunde word aangeraden om de paarden 1 week RUST te geven, ondanks dat producenten van producenten van vaccins anders pleiten... bedenk dus zelf maar , wie je wil geloven (het onafhankeliijke instituut of degene die er aan moet verdienen)

Marije_jiplover

Berichten: 25297
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 13:17

Ik wil er wel aan toevoegen dat rust niet betekent 'geen beweging' want dat is juist zeer slecht voor een paard.
Een week vind ik trouwens wel erg veel, ik ben dat nog niet tegengekomen in mijn onderwijs, maar goed, ik doe wel altijd twee dagen rustig aan, lekker alleen stappen ofzo, daarna weer opbouwen naar volledig werk.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

damai

Berichten: 91
Geregistreerd: 18-04-04
Woonplaats: Dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 13:46

Je mag best werken met je paard , maar je moet ze niet in het zweet werken, dus rustig aan is geen probleem.

Groetjes Annemarie


frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 13:52

ik vind een week rust ook erg veel. Ik geef altijd een dag rust (stappen) en doe een dagje alleen maar rustig losrijden en niet in het zweet rijden. En dat gaat tot nu toe prima

<3 Trotse eigenaar van Emmylou (Uphill x Krack C) <3
Theeleuter :9k


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 118 bezoekers