Hackamore

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Hercules

Berichten: 223
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Apeldoorn

Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-04 09:35

In verband met de endurance en het slecht drinken van mijn paardje overweeg ik over te stappen naar rijden met een Hackamore. Wie weet hoe je dit moet opbouwen? Kan het met een gewoon hoofdstel?


Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 09:41

Ik ben meteen de eerste keer het bos ingegaan en toen heb ik geprobeerd of hij het snapte en hij snapte het, maar ik weet niet hoe jou paard is, misschien kan je het beter eerst in de bak uitproberen. De meesten snappen het snel

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 09:41

En het kan inderdaad met een gewoon hoofdstel, maar dan moet je even de neusriem eruit halen

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W

Hercules

Berichten: 223
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-04 09:44

Mijn merrie is snel nerveus en gebruikt het bit ook nauwelijks. Daarom zat ik te denken om met een hackamore te rijden, meer op stem en beenhulpen...en een groot voordeel is dat ze voldoende kunnen drinken zonder een bit in. Nu wordt er gezet dat het veel schade kan aanrichten. Hoe bedoelen ze dit?

Hercules

Berichten: 223
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-04 09:45

Ik heb ook nog een engels volbloed, net van de baan, is misschien ook geschikt voor hem? Om te voorkomen dat hij op het bit wil hangen?

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 09:48

Ik heb een draver en die werd veel te heet op een bit, dus toen heb ik de hackamore gebruikt en hij reageerde meteen veel beter op mijn beenhulpen. Inmiddels heb ik er een jaar mee gereden en nou gaat hij niet meer zo lekker, maar nou gaat hij weer lekker op een bit.
Je kan inderdaad met de hackamore met lange scharen de neus breken als je te hard trekt, maar met die met korte scharen kan dat niet

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W

Hercules

Berichten: 223
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-04 09:49

Oke....dat is een fijn idee. maar met korte scharen geeft wel voldoende inwerking dat ze niet onder je vandaan lopen? Lachen

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 09:53

bij die van mij wel, maar dat is natuurlijk geen volbloed. In het begin zullen ze er best van onder de indruk zijn. a een tijdje was die van mij dat niet meer, daarom ben ik weer overgestapt op bit

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 09:53

Persoonlijk verkies ik een bosal.

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 10:44

Ik heb met Guinness ongeveer 3/4 jaar met een hackamore gereden, beviel heel goed. Ik ben met Guinness gewoon direct het bos ingegaan, ze reageerde er erg goed op. Maar hier hetzelfde verhaal als bij Mackie. Guinness is mij op het moment een beetje aan het uitproberen (net 5 jaar ??, puberen ???) en wil soms harder dan ik wil en met de hackamore trok ze mij er dan uit. Dus wij zijn ook tijdelijk even weer op een bitje overgestapt.

Who can say
where the road goes
where the day flows
- only time

Tancreda4

Berichten: 23962
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 10:51

Ik ben ook op een gegeven moment Genderose gaan rijden met Hackamore, omdat bit gewoon niet werkte. De eerste keer ben ik in een klein weitje gaan rijden, maar ze pakte het super op, en ben ik daarna gaan rijden in het grote land. Ging prima.
Ze was al gewend zonder bit te worden gereden en met druk op de neus, doordat ik haar heel vaak reed met een halster.

Het kan idd gewoon met een hoofdstel, de neus riem eruit halen en aan de bakstukken de hackamore bevestigen. Ik moest wel wat gaatjes bij prikken toen, omdat mijn hackamore anders veelte laag zat.

Ik had er ook eentje met korte scharen. Mocht je daar eens ooit per ongeluk een ruk aan geven, is er mij gezegt dat dat geen schade geeft. Terwijl zo'n eentje met lange scharen idd het neusbeen kan breken (maar dan moet je het wel erg bont maken...)

Ik reed altijd met losse teugeltjes, en dat ging prima. Soms als ze drukker was, hield ik haar wat stakker (contact) en dat ging ook goed.

Wel heeft iemand mij gezegt dat als ze het hoofd te hoog zou doen, de hackamore niet meer voldoende inwerkte. Of dat waar is? Nooit last van gehad.


WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 12:50

Ik rij mijn 7 jarige draver ook met hackamore. Hij is nu meer relaxed, lang niet zo opgefokt. Hij liep ook gewoon door het bit heen en dat doet hij nu niet meer (ook omdat ik meer met mn benen ben gaan werken Schijnheilig )
Hij snapte het meteen de eerste keer al. De tweede keer ben ik naar buiten gegaan en daar ging het ook prima. Al met al ben ik heel blij dat ik ben overgestapt

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 14:18

wkoekoek schreef:
Ik rij mijn 7 jarige draver ook met hackamore. Hij is nu meer relaxed, lang niet zo opgefokt. Hij liep ook gewoon door het bit heen en dat doet hij nu niet meer (ook omdat ik meer met mn benen ben gaan werken Schijnheilig )
Hij snapte het meteen de eerste keer al. De tweede keer ben ik naar buiten gegaan en daar ging het ook prima. Al met al ben ik heel blij dat ik ben overgestapt



Ik denk dat bij die drukkere beestjes die vooral een bit hebben ingehad om steun aan te hebben bij het hard gaan een hackamore over het algemeen heeel goed werkt, omdat ze nu niet meer denken, druk in mijn mond is hard gaan

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 14:40

Mackie schreef:
...
Je kan inderdaad met de hackamore met lange scharen de neus breken als je te hard trekt, maar met die met korte scharen kan dat niet...


Hoe is dat in hemelsnaam mogelijk? Verward


Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 14:44

weet ik niet, maar hoor ik van iedereen. Als je een te harde ruk zou geven, zou het neusbeen kunnen breken

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W

damai

Berichten: 91
Geregistreerd: 18-04-04
Woonplaats: Dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 15:04

Als je te hard aan een hackamore trekt komt er veel druk op het neusbeen. Een hackamore met lange scharen, geeft meer druk op het neusbeen dan een hackamore met korte scharen. Dit heeft met de hefboom werking te maken.

Als je de hackamore op de goede manier bevestigd, breek je heus niet maar zo het neusbeen.

Groetjes Annemarie

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 15:05

En je bent NIET verzekerd als je ongelukken maakt (bij bijna elke verzekering die ik heb gevonden weet niet zeker of het bij het ruiterbewijs wel verzekerd is)
Smurf heeft wel zo'n horror verhaal.
Zou het dus eerst even nagaan of je dan wel verzekerd bent.
Zelf rij ik buiten met bit en in de bak meestal met een S-hackmore die ik zelf heb laten maken.
Maar als ik serieus wil rijden (dressuur) moet het bit er gewoon in anders heb je geen aanleuning.
Ook kan je geen martingaal gebruiken en die heb ik buiten echt nodig.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 15:14

Dat heb ik ook vaker gehoord, de scharen zorgen voor een soort hefboomwerking, hoe langer de scharen hoe meer kracht.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 15:17

Haarbal schreef:
Persoonlijk verkies ik een bosal.


Ik ook! Een ander goed alternatief is de side-pull. Beiden zijn een stuk vriendelijker voor je paard dan een hackamore.

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

picobello

Berichten: 1971
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barber, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 15:45

Ik rijd mijn dravertje al ruim 10 jaar met hackamore en dat is prima bevallen. Ik hoef niet aan de teugels te trekken en zodoende heeft hij er ook geen last van. En in zijn mond heeft hij alle vrijheid (waar dankbaar graasgebruik van gemaakt word..) Ik zou voor hem niks anders meer willen.

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 15:51

maar het is dus niet geschikt om dressuur matig mee te rijden Verward

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 19:02

Al drie dravers met hack!! (oeps, beetje offtopic, maar deze draverliefhebber kenden we nog niet!!) Lachen

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 19:04

Omdat mijn paard nu last heeft van zijn mond, rijd ik ook met een hack. Ik heb hem er gewoon ingehangen en ben rustig aan het rijden gegaan. Imker pikte het eigenlijk vrijwel meteen op en ik kan hem ook nageeflijk en rond rijden met het ding.
Het is overigens een hack met korte scharen, over het neusdeel heb ik een bontje gedaan en onder bij de kinketting heb ik een bitbandage omheen gerold...

Enige nadeel ervan is, vind ik, dat je bakstukken omhoog floepen, richting oog.

Toos paardloos

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 19:43

Mijn draversmerrie rijd ik ook met een hack met korte scharen.(buitenritjes)
Ze heeft zo een klein mondje dat een bit niet fijn zit en omdat ze er nerveus van wordt.
Ook mijn anda reageerd er prima op,in de bak en met een buitenrit.
Inderdaad makkelijk bij een rit als je de paarden wilt laten grazen onderweg.

Een goede ruiter hoort zijn paard praten,
Een hele goede ruiter hoort zijn paard zelfs fluisteren,
Een slechte ruiter hoort zijn paard niet eens schreeuwen!!

Hercules

Berichten: 223
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-04 21:12

Maar hebben jullie dan een speciaal hoofdstel aangeschaft om te voorkomen dat de bakstukken omhoogfloepen Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, janneke_S, Kalea, MarjaR, tinkert_tje en 17 bezoekers