tsss sommige ruiters

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

tsss sommige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-04 22:35

nou bij de pensionstal waar ik mijn paardje heb staat ook een ander vrouwtje. Ze heeft twee paarden. 1 ouder paard met artrose waar ze af en toe nog op buitenrijd. en verder lekker elke dag zijn pension op de wei mag hebben. Ze kan hier geen afscheid van nemen en ze gunt hem een oude dag. nou zou je denken lief van zo'n vrouwtje een echte paarden liefhebster.

Ware het niet zo dat ze ook nog een ander paard heeft. dit is een 9 jarige merrie. echt een leuk sportpaardje. Maar ze is nogal bang ze durft niet echt te rijden en als het paard 1 stap verkeerd zet dan stapt ze af. het gevolg is dus dat ze het paard bijna geen krachtvoer geeft. Ze denkt dat ie anders te veel energie krijgt en raar gaat doen. En dan druft ze niet meer.
Vervolgens rijd ze wel elke dag. Dat wil zeggen eerst het paard een half uur lang in een veel te zware bak uit te laten lopen zodat ie doodmoe en bezweet is. en dan vervolgens het paar nog een half uur tot drie kwartier echt te rijden want dan is het paardje wel braaf en anders kan ze echt niet rijden dan doet ie zo wild.
Maar dit paard krijgt bijna geen krachtvoer dus het arme dier is gewoon helemaal op. want het moet hard werken en kan hiervoor geen energie uit zijn voer halen. het gevolg is dat het paardje echt slecht in zijn vacht zit erg mager is en er echt niet goed bij staat.

Hier hebben verschillende mensen bij ons op stal al iets van gezegt. dan zegt ze steeds ja maar anders wordt ie te snel en te wild. (alsof dat een reden is om je paard uit te hongeren) Het is zelfs zo erg dat de pensionstal eigenaar het ook niet meer aan kan zien en tegen haar wil in het paard gewoon normaal voor zijn arbeid gaat voeren. Een paard kan immers niet voor zichzelf opkomen. en dan daarnaast het is de stal van die pensioneigenaar. het is niet echt reclame als er zo'n mager paard rondloopt.
Maar het is toch zowiezo belachelijk dat iemand zijn paard zo kan behandelen?

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]


foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 22:39

Weer zon miep die niets van anderen aanneemd.
Toch mooi dat er mensen bij jullie op stal het lot van deze paard wel aantrekken en dat hij dus wel bijgevoerd word.

Geniet van het leven, want je leeft maar 1 keer!

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-04 22:41

tsja en dan zou je denken dat iemand van 45 voort wel verstand heeft niet dus he. ja gelukkig zijn de rest van de mensen bij ons op stal wel echte paarden liefhebsters

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 23:44

Tja sommige mensen. Toch vindt ik dat de pension eigenaar niet zomaar kan bijvoeren. Dat moet de eigenaresse in ieder geval weten. En anders had hij haar er beter uit kunnen zetten.

Ik zou het echt niet waarderen als mijn staleigenaar zomaar dingen doet die ik niet weet.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 23:49

Heike schreef:
Tja sommige mensen. Toch vindt ik dat de pension eigenaar niet zomaar kan bijvoeren. Dat moet de eigenaresse in ieder geval weten. En anders had hij haar er beter uit kunnen zetten.

Ik zou het echt niet waarderen als mijn staleigenaar zomaar dingen doet die ik niet weet.

ben het met heike eens.
maar aan de andere kant om zo beest nou uitgehongert te zien is ook geen leuk gezicht Lachen

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 01:48

Mijn pony krijgt ook wat minder krachtvoer maarja heeft ook te maken met energy maarja hij kreeg ook ietsie pietsie teveel haha Haha! Maar uithongeren is gewoon bizar als een paard goed beweegt dan moet ie gewoon goed eten. als die nou teveel krijgt okay dan kan je wel iets minderen.

Ineke2

Berichten: 33034
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 05:18

Wat is bijna geen bix dan?
Je stalhouder mag niet zo maar meer bix geven zonder toestemming van de eigenaresse...Hij kan wel aan der verstand proberen te brengen dat het zo niet gaat. Luisterd ze dan gewoon nog niet, dan haar eruit zetten met de mededeling een hobbelpaard te kopen als ze zo bang is.

Als het nog lang duurt krijg je de dierenbescherming op je dak, daar ben je als stalhouder niet blij mee

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Idioteque
Berichten: 4514
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 05:40

Kan ze niet gewoon energiearm voer geven?
Dat heeft mijn paardje ook een tijdje gekregen,omdat ze heel druk was..

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 06:26

Ineke2 schreef:
Je stalhouder mag niet zo maar meer bix geven zonder toestemming van de eigenaresse...Hij kan wel aan der verstand proberen te brengen dat het zo niet gaat. Luisterd ze dan gewoon nog niet, dan haar eruit zetten met de mededeling een hobbelpaard te kopen als ze zo bang is.


Niets aan toe te voegen...

Om Kelvin even als voorbeeld te nemen: die krijgt een handvol bix na een uur les oid, verder leven alle paarden bij Sandra op brood, bieten, wortels en heel veel hooi (en gras dan). Als Kelvin iedere dag een handvol bix krijgt kan ik het schudden... Dan wordt ie zo heet als maar zijn kan. Okay, Kelvin is niet mager... Maar wat ik ermee wil zeggen is dat (buiten het feit dat de staleigenaar dat paard niet zomaar moet/mag gaan voeren) je nou wellicht gevaarlijke situaties creeert... Die vrouw weet niet beter dan dat dat paard weinig krijgt, die is dus absoluut niet voorbereid op een evt. 'ontploffing'.

En wat die bak betreft (en het rijden zelf): die rijbak is imo niet iets waar die vrouw op aangekeken moet worden, maar de stal... Het is niet haar rijbak neem ik aan, dus ook niet haar verantwoording dat ie te rijden is. Het rijden zelf, sja, eer ik Kelvin aan het lopen heb zijn we ook 15 tot 20 minuten verder en is ie ook zeiknat van het zweet...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 06:35

ach een mens met een paard.......... triest hoor

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 07:24

Stel gewoon voor om hem slobber (zonder haver) te voeren. Dat vult de maag maar is energie-arm. Bij ons staat een volle emmer slobber (met haver) tegen 1,5 tot 2 kilo biks (sportbrok) qua energiewaarde.

https://gofund.me/5569a4bb Taylor heeft een hartoperatie nodig

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 09:53

Je moet eens weten hoe heet mijn paard wordst op slobber en muesli zoonder haver
Ik ga weer over op gewone slobber, dat is goedkoper, makkelijker te krijgen en hij reageert er minder sterk op.
Raar maar waar. Had ik heel internet afgezocht naar spul zonder haver, werkt het voor geen meter.

Goedgekeurd onderschrift :)

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 10:53

Toch, als het paard ondervoed aan het worden is is slobber ook geen optie. Een paard kan weer op gewicht komen door inderdaad meer voeding, maar dan moeten wel alle voedingsstoffen in de voeding goed opgenomen worden in het lichaam. Maar dat kan alleen als de spijsvertering goed is. Om de spijsvertering goed op gang te laten komen of te verbeteren moet een paard zijn voedsel kauwen. En slobber glijdt meer dan dat het gekauwd moet worden. Dat kan voor nare dingen zorgen in het darmenstelsel en in de maag.
Slobber is niet slecht, maar voer het wel met mate. Ze zijn dan meer gebaat bij puur krachtvoer, als tarwe en gerst. Ook een mooie dikmaker: mais.
Hoe is het inmiddels met die eigenaar? Al tot bezinning bekomen???

...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 10:56

Als ik een paard zo moest houden, dan verkocht ik het liever.
Ik heb ook zo'n snelle en felle merrie. Ik heb geleerd om er maar op te rijden. En ze ziet er heel goed uit. en als het niet gelukt was om op haar te rijden, dan had haar weggedaan aan iemand die haar wel kon rijden.

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 11:01

idd, als het te hete paard voor jou niet past is het, of hem leren rijden of veropen.
Maar uithongeren, nee dat niet.
ik snap dus ook niet dat ze hem niet verkoopt aan iemand die het paard wel gewoon aan kan.

Onee, dat kan natuurlijk niet want dan laten ze zien dat ze bang zijn en niet kunnen rijden en je eigen "fouten" laten zien is wel erg moeilijk natuurlijk Scheve mond

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 11:09

Kan ze geen bijrijder(s) vinden zodat ie meermalen per dag werkt en dus rustiger wordt? Dan moet ze natuurlijk wel gaan bijvoeren....van te weinig eten en toch moeten werken wordt ik zelf ook niet rustiger, eerder sjagerijniger (dat schrijf je vast niet zo Bloos Verward ).

De stal eigenaar kan inderdaad niet zonder dat ze het weet gaan bijvoeren. Er op aanspreken en evt wegsturen lijkt mij een betere optie...

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.


Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 11:14

runningkawa schreef:
idd, als het te hete paard voor jou niet past is het, of hem leren rijden of veropen.
Maar uithongeren, nee dat niet.
ik snap dus ook niet dat ze hem niet verkoopt aan iemand die het paard wel gewoon aan kan.


Even offtopic, voel me nl lichtelijk aangesproken... Bloos

Ben het met bovenstaande eens... Maar in Kelvins geval ziet ie er verre van slecht uit, en heeft hij ook meer dan genoeg kracht... Hij wordt iig niet uitgehongerd.

Het is alleen zo moeilijk te bepalen of dat paard uitgehongerd is of niet, zo vanachter een schermpje...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 11:16

Sorry, reageerde niet over jou, maar eigenlijk naar aanleiding van het berichtje van Desiree.
dat je een paard zo laag mogelijk in het voer houd, maar wel voldoende, kan ik me voorstellen, maar een paard wat zoals in dit topic mager en dof word, dat kan imo niet.
Dan moet er echt wat anders gebeuren.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 11:19

Inderdaad, de persoon waar de topicstarter het over heeft, wil haar paard ondervoed hebben omdat ze anders te snel is, en vergt vervolgens heel veel van haar door haar eerst uit te putten en vervolgens flink te rijden. En dat paard ziet er dof en mat uit en mager. Eigenlijk is dit een regelrechte vorm van dierenmishandeling. Want een dier onthouden van goed voer valt daar onder.

De hond is de betere mens

Esther

Berichten: 4141
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 11:19

Als het paard er slecht uit ziet en weinig krachtvoer mag waarom wordt er dan niet meer goede kwaliteit hooi gevoerd? Mijn paard staat op nog geen 2 kilo haver per dag, nee daar worden ze niet heet van als je maar voldoende ruwvoer bijvoert en geen brok erbij. Maar hij krijgt wel heel veel goed hooi. Mijn paard ziet er goed uit, is zelfs wat te dik en kan het werk prima aan. Ik snap soms mensen niet die het alleen in het krachtvoer zoeken, dit is helemaal niet toegespitst op de spijsvertering van het paard. De spijsvertering werkt het beste als het paard constant door kan eten en niet als hij 2-3 keer per dag een grote hoeveelheid voer te verstouwen krijgt.

Sprakeloos

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 14:24

maar de energie voor de pieken in de arbeid van het dier moet het toch halen uit de brok of niet? Ik bedoel ze longeerd en rijd erg fanatiek toch?
Veel ruwvoer is altijd goed ja het belangrijkste. Maar het dier zal nu wel minder dan 2 kg krachtvoer krijgen als het aan de eigenaresse ligt toch?

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-04 15:02

eventjes als toevoeging de pension eigenaar heeft haar meerdere keren verteld dat ze het paard meer moet gaan voeren. en heeft haar ten slotte medegedeeld dat hij het anders gewoon zou doen dus volgens mij weet ze er wel vanaf. Het paard is trouwens best braaf maar de eigenaresse ziet gewoon spoken. want ik ken het paard wel een beetje en er zit echt geen kwaad in. het paard krijgt trouwens ook best veel hooi/kuilgras. Maar hier kan het paard natuurlijk niet al zijn energie uit halen. Ook hebben wij haar al verteld dat ze het pard beter kan verkopen en inderdaad een braf hobbelpaard kan kopen. Maar ze is er heilig van overtuigd dat je een paard voor het leven koopt. vandaar dat ze ook dat andere paard nog heeft.

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 15:06

Sja, dan krijg je ook niet aan d'r verstand dat het paard het elders misschien beter zal hebben....
Bijrijders wil ze ook niet aan??

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-04 15:06

Ik geloof trouwens dat ie op 1 kilo krachtvoer staat maar dat weet ik niet zeker.
Bij ons op stal worden de paarden trouwens heel gevarieerd gevoerd. ze krijgen naast krachtvoer ook voldoende hooi/kuilgras. dagelijkse weidegang en nog een beetje kuilvoer. In de winter werd er zelfs winterpenen bijgevoerd. in de zomer krijgen ze lijnzaadolie.

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 15:07

Nou ik snap die pensionhouder ook niet hoor. Als dat paard zo mager is, dan voert hij stomweg te weinig ruwvoer. Voor het beetje werk dat dat dier maar doet, heeft hij niet veel krachtvoer nodig. Als de stalhouder daar een goede hoeveelheid hooi en/of kuilgras bij geeft, dan hoeft weinig biks doorgaans geen probleem te zijn.

Feit blijft dat het een triest verhaal is, en inderdaad weer een voorbeeld van een mens met paard.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mark0919, Pellelilly, rien10, Vagabondo en 42 bezoekers