Eerste les op ijslander

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Bijke

Berichten: 2540
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Tienen (BE)

Eerste les op ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-04 19:18

Hoe was jullie eerste rijles op een ijslander?
Ik ging normaal een rijles nemen, maar de piste lag er zo slecht bij dat het een buitenrit werd. Die paardjes zijn SUPER! Tokki töltte wel niet goed (neigt altijd al meer naar telgang), maar die galop was zaaalig en ik die dacht dat een groot paard snel kon galopperen.
Door hagel, regen en een heel klein beetje zon, heb ik een heel nieuw paardenras ontdekt en ik word er meer en meer gek van!

Nu wil ik wel eens van jullie horen hoe jullie eerste IJslanderles was...

Soms hebben goeroes wel eens gelijk...


Ferretangel

Berichten: 264
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 21:23

Nou in één woord geweldig!!!
Eerst was ik wat dom bezig omdat ik mijn benen niet goed ontspande en toen ging hij er steeds vandoor in galop (dat is heerlijk trouwens).
Maar aan het eind van de les had ik hem in de tolt en dit was ook eigenlijk de 1e keer dat ik echt heeell lekker heb paardgereden!
Volgende week mag ik gelukkig weer,waar rij jij??

Groetjes Angelique

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 21:51

ik heb 2x op vlieland een strandrit van 2 uur gemaakt, echt geweldig vond ik dat. heerlijk ook dat tolte, alleen ging die wara ik op zat af en toe ook in de telgang. maar ik vond het evengoed heel leuk

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 23:48

Ik was zelf al heel lang gek op ijslanders.
Maar de 1e keer dat ik op een ijslander zat was in Zweden met vakantie.
Daar heb ik samen met mijn zus een dagtocht gemaakt door de natuur daar.
En dat was echt een beleving! Berg op en berf af, stukken met paden, maar ook stukken zonder paden, en die beestjes maar lopen.
Dus dit was niet echt een les, maar heb wel kunnen genieten van de tolt! En toen was ik verkocht aan dit ras.
En ben nu al bijna 3 jaar in bezit van mijn eigen ijslander! Dus dat is natuurlijk helemaal mooi.

Nieuw profiel! Eindelijk

Bijke

Berichten: 2540
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Tienen (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-04 09:09

Ik rij bij een vrouw in Boutersem. Die heeft ongeveer 10 of zelfs iets meer IJslanders staan. De lessen zijn weel redelijk duur, maar ik zou mensen moeten vinden die mee willen gaan rijden, eerst wat lessen en dan op buitenrit.
Ik weet alleszins dat ik met Eilandje (van Bokt) zeker eens op buitenrit ga!

Soms hebben goeroes wel eens gelijk...

Olga88

Berichten: 4948
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 19:31

Supercool Haha!
Gingen buitenrijden en zelfs tijdens het buitenrijden kreeg je 'les'
En dan op van die lange zandpaden rengalop Haha! zoo cool
Op de verharde weg moest steeds de achterste de groep inhalen in tolt!
was zooo leuk

LauwtjuhLevi

Berichten: 770
Geregistreerd: 28-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 21:14

Nou ik verzorg ijslanders!
heb nog nooit echt les op een ijslander gehad van een echte instructeur!
wel paar keer van de eigenaar!
mijn verzorg ijslander kan erg goed tölten!
Ijslanders zijn de leukste paardjes die er zijn voor een strandrit *LOL*

Leer je paard kennen door je paard, paard te laten zijn

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 12:26

hahahha me eerste keer op een ijslander vergeet ik niet gauw. ik DACHT dat ik wel rdelijk leuk kon rijden, maar op ijslanders heb je bijna niks aan je engelse rijstijl, moest heeeeeeeeeeeeel veel leren,,maar eenmaal verslaaft, dan wil je je echt niet anders meer, Je moet alleen even rekening houden met het afstappen!!!! ik stapte af zoals je dat doet op een groot paard, nou ik belande dus op me kont, hahahah De eerste keer trouwens toen ik erop ging, had ik wel zoiets van, moet ik op zo,n kleine paardje? maar als je eenmaal zit heb je niet gevoel dat ze zo klein zijn. IJslanders zijn geweldige paardjes, jammer dat ze duur zijn.

Griendheuvels Kate onze eige Shire Topper

Medea

Berichten: 1001
Geregistreerd: 31-01-04
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 16:55

Mijn eerst les ging niet bepaald vlekkeloos. Ik ben 9 jaar 'gewone' paarden gewend, dus het was wel omschakelen!! Maar ik vond het wel erg leuk!

Gediplomeerd gedragstherapeut voor honden en kynologisch instructeur

_Emma_

Berichten: 6275
Geregistreerd: 18-04-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 18:41

Op ponykamp.
Daar hadden ze een aantal ijslanders waar altijd buitenritten mee gemaakt werden Lachen
Ik reed op een ijslander Glenna, echt een heerlijke pony was dat!
De stap zat lekker, de draf zat lekker, de galop zat lekker, en de rengalop zat heerlijk! Haha! Ja ik vond het leuk.

If happy ever afters did exist
I would still be holding you like this

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 00:06

Ik ben begonnen op een weekje ponykamp bij de Fam. Haas van de besmannick Hoeve.....Dat heb ik jaren doorgezet....ga nu niet meer op kamp Knipoog...maar ben met het IJslander rijden nooit gestopt...en dat zit er ook niet in voorlopig Haha! Lachen

Eentje is niet genoeg...Meer...Meer...Meer !!

~`Life's there for the ones who love to live and take it all, for it is free...~` -*Sonata Arctica*-

Helen88

Berichten: 1026
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 15:19

De eerste keer dat ik op een ijslander zat was op mijn verzorgijslander, zonder zadel, even snel uit de wei geplukt en op een grasveldje in een tuin (wel heel erg grote tuin hoor!! Haha!)
Dat ging eigenlijk nog best redelijk (gezien omstandigheden Knipoog ), ik kon in elk geval wel al tolten.

Toen ik mijn 1e "officiele" les had op een ijslander reed ik al ongeveer een jaar op mijn verzorgijslander, dus dat ging me vrij goed af Bloos
IJslanders werken verslavend!

Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 19:37

Zelfde als Les, op ponykamp bij de familie haas. Ik zat op Lauga, en ik vergeet nooit meer dat ze zo hard kon tölten dat op een gegeven moment iedereen in galop zat, behalve ik Haha! Nu ik er nog eens over nadenk en wat meer weet, misschien was het wel telgang!!
Les, op welk paardje reed jij je eerste kamp???

Nienke

Look. A petrol station, the natural home territory of the Ford GT. And there it is, at the watering hole, drinking its fill. For the forty-seventh time today.

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 20:00

Poeh dat is een goeie vraag Nienke, als ik me niet vergis was dit op Kvika...Daarna werd ik helemaal verkikkerd op Hela
Kom je nog weleens bij de Haasjes over de vloer of ook een stuk minder ?

Eentje is niet genoeg...Meer...Meer...Meer !!

~`Life's there for the ones who love to live and take it all, for it is free...~` -*Sonata Arctica*-

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 20:22

Ook mijn 1e ijslanderervaring was bij de Besmanninck Hoeve.

Ik reed toen op Dísa Lovers

En sindsdien ben ik helemaal ijslanderverslaafd Haha!


Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 11:02

Hela en Kvika heb ik daar nooit gereden, Disa wel Lachen
Ik kom er eigenlijk nooit meer! Ik heb er wel over nagedacht om eens een weekje een kamp te gaan begeleiden daar, maar ik denk dat dat volgend jaar word.

Look. A petrol station, the natural home territory of the Ford GT. And there it is, at the watering hole, drinking its fill. For the forty-seventh time today.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 19:00

Mijn eerste les was bij Punktur, voorjaar 1997, wat er uiteindelijk in resulteerde dat we nu zelf met tien IJslanders op de voorheen-Punktur-boerderij wonen (Punktur is naar Polen verhuisd). Vooral de eerste keer tölten was een openbaring, op de kleine zwarte Lysir in het bakje: 'Kijk dan, ik töööölt!' Inmiddels ben ik alweer heel wat jaren en IJslanderervaringen verder: cursussen gevolgd, wedstrijdjes gereden, kilometers en kilometers door Drenthe getölt, veulentjes gefokt, en ik weet wel: deze verslaving gaat nooit meer over!

debbietjuh
Berichten: 41
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 20:39

ik heb nooit op een ijslander gereden,maar ik zou graag willen.misschien dat ik een keertje op vakantie ga rijden,daar zit een ijslandermanege in de buurt,lijkt me wel gaaf!!

dream with horses.
"dreamhorses"

_AB_
Berichten: 3956
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Groningen, samen met de pluizen <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 21:49

Ik heb op ponykamp heel ff op n ijslander gereden , en een goede vriendin van me heeft nu n eigen ijslander, Röskur en daar mag ik ook afento ff op rijden

<3

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 21:56

Ik heb één keer een buitenrit gemaakt op een ijslander, en vond er eerlijk gezegd weinig aan... Was wel de duurste buitenrit die ik ooit gemaakt heb.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 23:52

Ha dat is grappig! Ik heb vandaag mijn eerste les gehad op Siki (zie topic bij VvdD), maar ik rijd haar al vanaf vorig jaar zomer Lachen
En ja hoor; helemaal verliefd natuurlijk op dat pittige paardje! Zal er vast ooit nog wel eens eentje voor mezelf kopen Maar eerst de Haflingers en Tinkers... Hmmm eerst maar eens goedbetaald werk vinden Haha!

Faber quisque fortunae suae

MarjoEisla

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-04-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 17:34

De 1e ijslander die ik reed was in denemarken, later op kamp bij rosworld. Nu heb ik les met mijn eigen ijslander van Sanne Marée woont in wijk bij duurstede en heeft sinds kort dr eigen stalletje.. Heeft ook bij punktur gewerkt, Askja ken je haar?

Groetjes, Marjolein

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 17:46

ik heb 2 jaar op een manege gereden met alleen ijslanders.
Helaas werd er geen aandacht besteedt aan de extra gangen. Ik weet nog wel dat het een hele overgang was van grote paarden naar kleine paarden.

Later heb ik een tolt cursus gedaan bij punktur.

in 2001 kwam mijn langverwachte droom uit en ben ik naar Ijsland geweest voor een Round-up.

Het ijsco virus laat je niet los en in 2002 besloot ik met een stalgenoot weer naar ijsland te gaan . In het voorjaar hebben we nog een weekendje bij de Punt gedaan en in Aug hebben we op ijsland de kjolur trail gereden. En die was behoorlijk pittig maar erg gaafff.

Nu rijd ik af en toe nog wel eens op ijslanders.

Als ik ooit geld genoeg heb... dan komt er eentje bij.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 18:48

Ook ik heb leren rijden bij (volgens mij dezelfde manege als Cowgirl) een manege met alleen ijslanders maar waar dus inderdaad geen aandacht aan de gangen werd besteed. Ik heb daar van mijn 7e tot mijn 11e gereden en ben daarna overgestapt op de "gewone paarden" Na 6 jaar buitenland echter, kwam het ijslandervirus weer op gang en ben ik een halfjaar op zoek geweest naar een eigen ijsco. Heb bij meerdere stoeterijen en particulieren gereden en heb mijn ruintje uiteindelijk gekocht bij de Fam. Haas van de Besmannickhoeve. Haha!

If it's not an icelandic, it's just a horse

Roosch

Berichten: 36635
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 22:24

nou ik heb nog nooit les gehad op een ijslander...ik heb er zelfs nooit op gezeten geloof ik...Verward aar is het aan te bevelen en waarom?

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers