Hoevven invetten/interen hoe vaak doen jullie dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Hoevven invetten/interen hoe vaak doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-02 12:51

Ikzelf heb er geen gewoonte van de hoeven van de pony`s regelmatig in te vetten of te teren. Alleen als hun voeten heel droog zijn in de zomer komt er een vetje op en als Beau in de blubber straat in de winter teer ik zijn hoefjes wel. Dus niet iedere week ofzo. Zijn er hier mensen die dat wel doen en waarom?


Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 13:12

Bij tilla(vorige vz)deed ik het,als zijn hoeven droog begonnen te worden,1 keer in de week.Meestal was dat in de zomer en als het vroor,dan begonnen haar hoeven te brokkelen.En aangezien ze al niet van die goede hoeven heeft,moest ik niet hebben dat ze dan ook nog eens afbrokkelde

We verwachten niets maar toch..
WoW-addict ^.^

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 13:43

De grootste onzin die er bestaat is hoevenvet en hoeven invetten. De hoef is zoo verschrikkelijk hard daar helpt geen hoeven vet tegen. Het heeft dus echt alleen maar een cosmetisch effect.

Teren schijnt wel weer goed te zijn maar daar weet ik neit zo veel over.

Ton
Berichten: 126
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 13:43

Hai Mellien,

De hoeven hebben vocht nodig.
Door ze in te teren, sluit je de mogelijkheid voor opname van vocht af, ik zou dit dus niet doen.

Groetjes
Ton

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 14:07

Ik sluit me helemaal bij Steef aan. Een paard met gezonde hoeven heeft helemaal geen vet of teer nodig. Gewoon dagelijks uitkrabben en wekelijks uitwassen en netjes iedere 6 tot 8 weken naar de smid.

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 15:34

Ik ga ook met Jippie mee en met Steef.
De onderkant teren doe ik alleen als ze erg zacht zijn en de smid doet het nog wel eens na het bekappen. .
Vetten alleen voor een wedstrijd of keuring(of als hij eens netjes op de foto moet Haha! )
Zomers gewoon een extra keer nat maken.
Mijn hoefsmid had de tip om de waterbak een tijdje over te laten stromen zodat het er om heen nat is als ze komen drinken.
Dus iedere keer ff met de voeten in de nattigheid .

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 15:34

Hier sluit ik me ook bij aan, het heeft namelijk helemaal geen zin. Mijn paarden hebben gezonde, droge hoeven en ik ben er van overtuigd dat wanneer je paard gezond is en goed in zijn vel zit, dat de hoeven ook goed zijn. De enige keren dat ik hoevenvet gebruik, is als ik de hoeven wil laten glimmen voor op wedstrijd, keuring, etc. Lachen

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 15:48

Ik ben het geheel met Steef eens,
al zijn de meningen over teer ook verdeelt....
als je de hoef niet schoon genoeg maakt dan sluit teer de bacterieen in, ipv uit.

Ik gebruik sporadisch hoefolie als ik idd zijn hoefjes wil laten glimmen nadat ik ze met water en harde borstel schoon heb geboend.
Verder heb ik een speciale ontsmettende hoevenreiniger, voor als mijn paard op vreemd terrein is geweest.
Of als hij bijvoorbeeld zijn hoefwand beschadigt en zijn hoeven vies zijn, ter voorkomen van uitbreiding van bacterieeen.
(www.rwl-quality.nl)

Als de hoeven droog zijn, dan maak ik ze wat vaker nat met water,
zijn de hoeven zacht dan hou ik hem op zandgrond en niet in het natte land. Verder is dat afdoende.
Volgens de hoefsmid heeft mijn paard hoeven waar meeste mensen (met paarden Knipoog ) jaloers op zouden zijn.
Ze zijn heel netjes...als meneer nu ook nog eens zou stoppen met schrapen dan bleven ook zijn hoefijzers langer onder Lachen

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 22:13

Ik teer de hoefen elke dag omdat ze anders last van rotstraal krijgt
(op advies van DA en hoefsmid)

vetten doe ik ook allen op wed. omdat ik ze dan ef wil laten glimmen.
mijn hoefsmid zij dat het beste is dat als je heb gereden de hoefen binnen en buitenkand even moet schoonmaken met een borstel en water en ze heeft nu hele mooie hoeven
alleen die rotsaal.....

Killy Hoop Dat ut daar beter met je zal gaan Boos! (K)

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 22:16

ik vet eigenlijk bijna nooit in. teren ook niet.
vroeger vette ik mn pony altijd elke dag in omdat ik bang was dat de hoefsmid kwaad zou worden als ik dat een keer oversloeg. Schijnheilig *LOL* maar nu echt niet meer.
op wedstrijden zeker niet invetten, dan blijft al het zand aan de hoeven kleven, dan worden ze alleen maar lelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 22:53

Ik doe helemaal niks met vet en teer, alleen even voor een keuring oid om ze even mooi zwart te maken (gekleurd vet) en te laten glimmen. Verder teer ik alleen op advies van m'n hoefsmid. Ik heb het wel eens een paar keer moeten doen als ze een beetje rotstraal had, en een keertje na een zweertje. Verder heeft mijn smid het liefst dat je de natuur z'n werk laat doen, dus doe ik dat maar.

Maar ik ben ook zo'n ontaard baasje die niet elke dag netjes de hoefjes krabbelt.... Shame on me....

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 22:59

1 of 2 keer per week de kroonkrand met laurierzalf na het wassen van de hele hoef (dus op een natte kroonrand), de rest van de hoef niet. Ze heeft goede, elastische hoeven, geen enkele klacht van de smid. Geen idee of dat door de laurierzalf komt, maar ik laat het maar lekker zo, kwaad kan het ook niet.

Nulla tenaci invia est via


Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 23:29

Sonja schreef:
Maar ik ben ook zo'n ontaard baasje die niet elke dag netjes de hoefjes krabbelt.


hahahaha. je bent niet de enige, ik doe het gewoon nooit. Alleen als ik naar les ga. Dan moet alles toch wel een beetje netjes zijn. En om ontopic te blijven, dan gaat er ook hoevenvet op!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 23:34

in de zomer worden honey's hoeven heel snel heel erg droog. Hierdoor gaat de elastischiteit eruit, en breken er stukjes af.
Vandaar dat hon in de zomer (afhankelijk van het weer) 1 of 2 x in de week een volledige hoefbehandeling krijgt.
Eerst krab ik ze uit, en maak ze dan met een borsteltje en water schoon. Dan gaat elke hoef iets van 10 min in een emmer water. Daarna zowel onderkant als buitenkant vetten.
Als het heel erg nat wordt en ze staat op de wei moet ik wel af en toe naar de teer grijpen, omdat ze anders rotstraal krijgt.
Jamey heb ik bijna een half jaar, maar daar heb ik nog nooit wat op haar hoeven gesmeerd (behalve water dan Haha!)

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 00:17

hoevenvet gebruim ik voor netjes op de foto Knipoog
en in de zomer moest ik van mijn smid ook meer vetten, braaf gedaan dus. Teren heb ik nog nooit hoeven doen.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 00:44

Ben zelf niet zo`n voorstander van vet en teer.
Sandocan is heel erg gevoelig voor rotstraal, dus in de winter, bij natte bodem enz.. teer ik wel eens.
Peru heb ik nog nooit geteerd of gevet. Hij heeft gezonde hoeven dus ik ga daar verder niets aan doen

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 08:39

Alleen met de keuringen gebruik ik hoefvet, teer gebruik ik nooit. 1 paard heeft ooit eens rotstraal gehad en daar gebruikte ik egyptische zalf voor.

Hoeven uitkrabben doe ik eigenlijk ook heel weinig. De pony's worden niet gereden, lopen gewoon iedere dag buiten. Voordat ze buiten zijn is het meeste al uit de hoeven gevallen.
Alleen als ze een keer op de weg zijn geweest krab ik de hoeven uit ivm met steentjes.
Dit overigens op advies van de hoefsmid. Volgens hem is iedere dag uitkrabben niet nodig.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 09:06

ik vet af en toe in. Ik heb het idee dat de hoeven heel erg droog worden als het zo koud is, net als je eigen lippen. En als het in de zomer erg warm is, dan drogen je lippen ook uit en dan denk ik dat de hoeven ook erg droog zijn Verward Verward Ja rare gedachte he???

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 12:55

Ik weet al niet eens meer waar ik mijn potje vet gelaten heb *LOL*
Nee vetten doe ik nooit. Als de hoeven er niet zo mooi uit zien geef ik ze een speciale behandeling op het strand Haha!
Extra lang door de zee, worden direct de sokken mooi schoon van. Het water zuivert direct alles, mocht er ergens een wondje oid zijn.
Daarna even flink door het mulle zand met de hoeven. Als ik thuiskom borstel ik ze nog even af en het lijkt wel alsof ze zo van de manicure komt!

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 16:23

Ik krap de hoeven van 'mijn' paard eigenlijk nooit uit. Alleen in de zomer elka dag, omdat ze dan ijzers met propgaten heeft, die gaten moeten wel wat schoon blijven. Voor de rest (in de winter) staat ze altijd op een strobox en komt ze in de bak over een steenloos erf. Eigenlijk zou ik het vaker moeten doen...... (goed voornemen voor 2002)

Wat betreft vetten. Ik vet alleen voor de wedstrij of keuring in, alvorens ik de hoed kleddernat heb gemaakt en even heb laten 'weken' . In de zomer laten wij de waterbak even overstromen.....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: journee, karelien, Karintich, Titsia en 100 bezoekers