konijn zindelijk maken???hoe en wat

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

konijn zindelijk maken???hoe en wat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 09:18

we krijgen een klein konijntje, maar ik wil hem graag zindelijk
maken, maar heb geen idee hoe je dat moet doen.
wie heeft er een goed idee en een werkzame tip!!
en nog even tussen door, heeft er iemand in de omgeving
van ridderkerk nog een buitenhok voor een konijntje, en kan dat over nemen.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 09:22

Wij hebben dit zo gedaan: eerst een kattebakje kopen en dit in een hoek van de kamer zetten (konijnen dun hun behoefte altijd in een hoek), dan er een paar bolletjes in leggen alvast, daarna je konijn halen en gewoon in de bak zetten en hem eraan laten snuffelen. De volgende keer zal hij de kattenbak associëren met zijn bolletjes. Bij ons ging dit prima, een beetje oefenen, dan lukt het wel! niet forceren, Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 09:22

Als het goed is kan je dat op dezelfde manier doen als dat je een kitten zindelijk maakt, zodra hij zijn behofte moet doen,op de bak zetten,net zolang dat hij het zelf snapt.

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 09:53

kijk even op www.konijnen.nl
daar staat ook een heel stuk over zindelijk maken.

Die van mij poept in de hoek van zijn kooi. Ik heb gewoon elk keuteltje dat hij buiten zijn kooi liet teruggegooid in zijn kooi en nu doe hij het nooit meer ergens anders. Ging eigenlijk vanzelf.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 10:09

Bij mij ging het vanzelf. Open konijnehok in huis en daar deden ze bijna alles op. Af en toe vond ik nog wel eens een drolletje onder mijn bed

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 10:36

heb even op de konijnen site zitten kijken, tot mijn verbazing zie ik dat je een vlooienkam nodig heb, krijgen konijnen ook vlooien Verward en vanaf hoe oud kan je ze laten helpen??

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 12:26

yep, bij ons op de buiten hebben we er eens gehad, zijn we naar de dierenarts gewoon zo'n spray gaan halen die je volgens kilo van je koniijn moet spuiten erop, ze waren direct weg.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 13:11

Nooit gehad gelukkig. 1 mannetje heb ik op 2a3 jarige leeftijd laten castreren. De andere op 3/4 jaar ong

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 13:34

Ik heb mijn mannetje met ongeveer 1 jaar laten castreren. Hij sproeide toen onwijs in huis (bij voorkeur op mijn schoot!).
Dit was zo goed als afgelopen daarna. Ook het zindelijk zijn/worden was toen nog beter.

Zou je even laten voorlichten door de DA.

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 13:35

Trouwens, waar ga je je konijntje halen? Toch wel uit het asiel of de knaagdierenopvang he?
Het Knagertje in Den Haag zoekt nog heeeeeel veel lieve baasjes!

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 13:57

mijn konijnen werden vanzelf zindelijk Haha!
En moet zeggen dat ik ook echt nergens drolletjes vind.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 14:17

Wij hebben het hetzelfde gedaan als Astragirl beschrijft, konijnen doen van zichzelf al hun behoefte op 1 plaats, dus ze zijn niet heel moeilijk zindelijk te maken.

Ik heb trouwens nog een buitenhok staan en een ren (zo'n driehoekige voor op het gras). Zijn wel zelfgemaakte, en kunnen wel een likje verf e.d. gebruiken, als je ze wilt hebben mag je ze gratis komen halen.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 15:34

in mijn onderhok leg ik iedere dag een stapel kranten op de tegels en daar doen ze hun plasjes en meerendeel van de keutels op wel handig iedere dag even schoonmaken.
Het viel mij wel op dat toen het mannetje even apart moest vanwege castratie het vrouwtje echt een viespeuk werd.

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 17:14

he supertje, heb je even een pb tje gestuurt,
we hebben het konijntje bij het werk van me man vandaan, daar lopen ze met bosjes, wel tam hoor!! en iedereen heel harelijk bedankt voor alle tips. en is het waar dat konijnen geen sla mogen i.v.m. het teveel aan water.

Rodi
Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Krimpen a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 17:47

Ik heb supertje al 2 keer een pb-tje gestuurd over wat anders, maar volgens mij komen ze niet aan bij haar Boos!
Supertje als je dit leest wil je mij dan een pb-tje sturen?
Ik heb een vraag aan je Lachen

Groetjes Marcia

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 17:52

droppie_18 schreef:
he supertje, heb je even een pb tje gestuurt,
we hebben het konijntje bij het werk van me man vandaan, daar lopen ze met bosjes, wel tam hoor!! en iedereen heel harelijk bedankt voor alle tips. en is het waar dat konijnen geen sla mogen i.v.m. het teveel aan water.



sla mogen ze wel hebben maar niet te veel kleine stukjes voor het lekkere op konijnen.nl kun je ook genoeg vinden over voeding ... ik zou dat gewoon eens lezen...

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 18:12

BeNGeL"]
[quote="droppie_18 schreef:
he supertje, heb je even een pb tje gestuurt,
we hebben het konijntje bij het werk van me man vandaan, daar lopen ze met bosjes, wel tam hoor!! en iedereen heel harelijk bedankt voor alle tips. en is het waar dat konijnen geen sla mogen i.v.m. het teveel aan water.



sla mogen ze wel hebben maar niet te veel kleine stukjes voor het lekkere op konijnen.nl kun je ook genoeg vinden over voeding ... ik zou dat gewoon eens lezen...
[/quote]
Volgens mijn dierenarts kan je ze toch echt beter geen sla geven, wel ander soorten groenvoer.
(maar daar ging deze vraag niet over, foei ontopic marina Schijnheilig )

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 18:18

Geen sla en geen kool geven hoor, dat heeft te maken met gasvorming in de buik.
Ook van brood en zoet fruit kun je beter niet te veel geven en alles langzaam opbouwen.

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 18:49

alle tips zijn welkom hoor, het konijntje zit nu in zijn hokje, onder een berg hooi, het is nog heel klein, en past op me hand, maar lieffffffffffffffff, echt heel leuk. we laten haar nu wat met rust, en halen haar elke dag er even uit (ppffft elke dag we hebben d,r net 3 uur hahaha) ze heeft lekker hooi, vers gras, en koijnenbrokjes bij de eigenaar vandaan, uit een waterflesje drinken moet ze wel leren, maar dat komt wel goed.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 08:46

leuk hoor fotootje!

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 09:21

Sla en koolsoorten mogen een konijnen zeker niet hebben.
Daarbij moet je bij jonge konijnen tot een week of 8/10 geen groente/ fruit geven.
Dit ivm grote kans op diarree.
En diarree ( kan ) is bij jonge konijnen vaak dodelijk.

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 09:35

Geen sla geven, ook niet te veel andere groente/fruit, kan dodelijk zijn .. en ja ik weet waar ik het over heb Lachen

edit: domme typo, dankje Gouda Rolleyes
Laatst bijgewerkt door Yellowfish op 21-04-04 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 09:47

Yellowfish schreef:
Geen sla geven, ook niet te veel andere groente/fruit, kan dodelijk zijn .. en ja ik eet waar ik het over heb Lachen


eet of weet?
Ik geef mijn nijnen iedere dag een stukje appel eigenlijk nooit groente Bloos

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 09:48

Haha! t is veranderd

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 09:51

Kan het eigenlijk kwaad als je konijn nooit groenten krijgt?