Zou ik hem verkopen?,,,,,

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Zou ik hem verkopen?,,,,,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-02 22:40

De laatste tijd ben ik altijd heel lastig op mijn paard als ik gedaan heb met rijden. Hij is nu ongeveer 6 en ik heb hem een jaar. Er zit wat draver in en het onmogelijk om hem fatsoenlijk te laten galloperen en dat ergerd me enorm. Ik ben namelijk iemand die zot is op springen en springen met een paard dat niet fatsoenlijk kan galloperen is heel moeilijk. Ik heb me ondertussen wel al aan mijn paard gehecht en ik zou hem liever niet verkopen maar dat ik altijd zo lastig op dat paard wordt verdient hij niet. Bovendien heb ik niet veel plezier meer in het rijden op deze manier. Wat moet ik doen? HELP!!!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 22:44

Is er geen mogelijkheid om een 2e paard bij te kopen?

Als dat niet gaat is er misschien de mogelijkheid om hem te verhuren?
Als je echt aan hem gehecht bent is dat een goede oplossing.
Meestal valt het vinden van een huurder niet echt mee maar wie weet is het in jou omgeving anders.
Bijvoorbeeld iemand die er recreatief mee wil rijden en dus een vast bedrag per maand betaald.

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-02 22:46

Nee een tweede paard bijkopen is onmogelijk daar heb ik het geld niet voor.
Een paard huren word hier in Belgie niet gedaan dus dat zie ik ook niet zo zitten.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 22:49

Er is toch wel iemand in Belgiƫ die hem wil huren?
Zonee, dan kun je hem toch het beste verkopen denk ik.
Ik heb in dezelfde situatie gezeten. Ik was gehecht aan Robin maar had geen plezier meer in het rijden.
Ik heb ook naar huurders gezocht maar iedereen vondt hem te oud. We hebben hem dus toch verkocht.
Het is misschien fijn als je paard dan op dezelfde stal kan blijven staan.
Succes iig!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 22:51

Persoonlijk zou ik hem verkopen. Wat moet je nou met een bok die niet aan je gebruiksdoeleinde doet? DAt kost toch alleen maar geld? Daar heb je nix aan.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 22:54

Ik zou hem ook verkopen. Voor jullie beiden beter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 22:55

Ik sluit me bij Steef aan, maar in wat mildere bewoordingen. Misschien (wel zeker eigenlijk als ik je bericht zo lees) voldoet dit paard niet helemaal aan je verwachtingen.
Ik vind het eerlijker om een paard te verkopen, dan om dingen te verlangen waaraan 'ie stomweg niet kan voldoen.

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 23:16

Ik zou hem ook verkopen, jij en je paard moeten wel plezier houden in het rijden!
Als jij er geen plezier in hebt, heeft je paardje er ook geen plezier in ik zou hem verkopen.
Het is moeilijk maar waarschijnlijk de beste oplossing!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 23:37

Op zich is een draver (of gedeeltelijk draver) met een beetje werk prima in galop te krijgen. Ik heb zelfs onderlinge springwedstrijdjes gedaan met een draver.

Het belangrijkste is dat jullie op alle fronten goed met elkaar overweg kunnen en als dat niet het geval is zou ik hem idd ook verkopen!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 09:29

De meeste dravers zijn niet zo goed in galop, en als ze al galopperen, dan is vaak de achterhand er niet onder.
Met als gevolg dat springen ook slecht gaat.
Goed, tot een meter lukt misschien nog wel, maar daarna niet meer.
Ik zou als ik jou was gewoon bekijken wat de meest eerlijke beslissing is voor jullie beiden.
Mocht je iemand weten die een paardje zoekt, terwijl jouw paard aan haar voorwaarden voldoet, en je zeker weet dat hij goed terecht komt...
Wie weet kun je hem dan verkopen.
Maar dat is jouw beslissing, je kunt hem ook houden en gewoon heerlijke buitenritten mee maken, en in de lessen niet teveel van hem verwachten?
Er zijn genoeg mensen die heel gelukkig zijn met zo'n paard, maar anderen toch weer niet.
Met een badminton racket kun je niet tennissen... maar wel badmintonnen!
Is gewoon heel wat anders, ook al lijkt het op elkaar.
Heel veel sterkte met de beslissing!

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Reactie dravers kunnen geen goede springers zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 10:51

Hoi,

Over het algemeen is het idd zo dat dravers minder geschikt zijn voor het echt zware werk, springen. Echter uitzonderingen zijn er ook. Mijn vriendin rijdt met haar ex-draver eventing en dat beest kan me toch springen en gallopeerd dus ook. Het kan dus wel, alleen wellicht moet je ook professionele instructrice erbij zoeken. Er zijn ook mensen die paarden opnieuw en op de juiste manier kunnen laten inrijden. Het kost echter wel tijd en geld, heb je het er voor over? Dan zou ik er zeker eens naar gaan kijken of je laten informeren. Misschien is de match tussen jou en je paard niet goed, dat kan ook.

Succes ermee, wat je ook mag beslissen. Lips are sealed

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-02 11:55

Hij kan goed galloperen linksom, daar kan hij zelfs van stap in gallop aanspringen maar rechtsom wil echt niet lukken en ik zit er al zo lang op te werken. Ik kan inderdaad beter een ander paard kopen denk ik want ik wil echt springen.

En ja als iemand iemand weet die een paard wil kopen mag die mij iets laten weten. Ik moet wel zeker zijn dat Majestic op een goede plaats terecht komt want ik wil echt het beste voor hem.

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-02 13:17

Heb gisteren nog op Majestic gereden 2x op 10 min. eraf gevalen zo fris was hij. Ik ga volgende week waarschijnlijk een ander paard proberen. PS:Gisteren was zijn gallop wel goed.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 14:04

Sannetje schreef:
Ik zou hem niet verkopen, alleeen omdat ie niet fatsoenlijk gallopeert? Verward

Dit is niet verkeerd bedoeld, maar misschien ligt dit wel aan jou. Als ik jou was zou ik even een hogergevordert iemand erop zetten en dan kun je misschien zien wat het probleem is! Lachen


Sannetje, je hebt een paard voor je eigen plezier. Jij bent er niet voor het paard, het paard is er voor jouw. Als je er op een gegeven moment geen plezier meer in hebt, en het lukt niet, dan ga je er niet meer zo graag naartoe. Het paardje heeft het ook niet naar zijn zin bij jouw als jij er geen plezier meer in hebt. Misschien is een andere ruiter wel heel blij met dit paard. Misschien klikt een andere ruiter wel beter met dit paard. Dan is het het beste voor allebei als een ieder zijn eigen weg gaat en Lientje een ander paard koopt waar ze wel mee kan wat ze wil en waar het wel mee lukt. Een gevordert ruiter erop zetten is ook niet de oplossing. Onder een andere ruiter kan zo'n paard wel de sterren vande hemel lopen. Het feit is dat je het ZELF moet doen. En bij sommige paarden kun je het gewoon zelf niet doen. In dit geval is het de galop die moeilijk gaat. Bij een ander paard is de eigenaar er misschien bang voor, het paard gaat racen en gooit de eigenaar er iedere keer af. De instructeur kan het paard wel aan, en rijdt hem een maand. Geen problemen. De eigenaar stapt er weer op en het verhaal begint van voren af aan. Dan is het dus het beste als de eigenaar het paard verkoopt en er een ander paard voor in de plaats koopt.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 16:20

dit is niet l*llig bedoelt maar waarom koop je in godsnaam een paard met draversbloed als je wilt springen, je hebt neem ik aan voor je hem kocht gereden, dan heb je dus ook gemerkt dat zijn galop niet goed is en hij waarschijnlijk niet geschikt zou zijn voor springen.


En wat betreft de reactie waarin stond dat je paard er voor jou is en jij niet voor je paard dat vind ik helemaal onzin, ik ben er net zo goed voor Flair als zij voor mij.

Dit is nou precies de reden waarom je goed na moet denken voor je een paard koopt, een dressuurruiter koopt toch ook geen springpaard dan kan je toch verwachten dat het niet gaat klikken.

(ik hoef hier geen boze reacties op dit is gewoon mijn mening)

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-02 18:33

Ik zal jullie is iets zeggen he, ik heb 2 jaar geleden een Franse draver gehad waarmee ik huizen hoog kon springen en ze kon ook prima galloperen alleen is ze jammer genoeg verongelukt in de wei. Dus ik weet wel hoe ik het moet aanpakken. En het paard dat ik nu heb daar kan ik al verzameld mee galloperen als hij zijn dag heeft. Maar ik voel nu dat ik liever een ander paard heb waar ik makkelijker mee kan galloperen en waarmee ik niet altijd in draf val als ik een parcour wil springen.
Hij is nog jong en moet nog veel leren en ik denk dat ik hem beter aan een dressuur ruiter verkoop met wat meer geduld als ik want ik weet dat hij het kan. Maar ik wil daar niet meer op wachten.
Ik voel me nu zo en ik vind het helemaal niet makkelijk om zo'n beslissing te maken maar ik vind iet dat jullie moeten zeggen dat ik gewoon dit paard niet had moeten kopen. Ik heb hem gekocht in een periode dat ik het heel moeilijk had i.v.m de dood van mijn ander paard toen was hij trouwens nog niet zadelmak en dit paard bleek achteraf toch niet zo geschikt voor mij. Ik denk niet dat mijn paard veel plezier heeft als ik hem tegen mijn goesting houd, ik denk dat hij veel gelukkiger is als ik hem aan iemand verkoop met meer geduld als ik.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 18:51

flair schreef:
dit is niet l*llig bedoelt maar waarom koop je in godsnaam een paard met draversbloed als je wilt springen, je hebt neem ik aan voor je hem kocht gereden, dan heb je dus ook gemerkt dat zijn galop niet goed is en hij waarschijnlijk niet geschikt zou zijn voor springen.


En wat betreft de reactie waarin stond dat je paard er voor jou is en jij niet voor je paard dat vind ik helemaal onzin, ik ben er net zo goed voor Flair als zij voor mij.

Dit is nou precies de reden waarom je goed na moet denken voor je een paard koopt, een dressuurruiter koopt toch ook geen springpaard dan kan je toch verwachten dat het niet gaat klikken.

(ik hoef hier geen boze reacties op dit is gewoon mijn mening)


Er kunnen een heleboel redenen zijn waarom iemand zijn doel gaat of moet bijstellen. Natuurlijk koopt niemand een paard waarvan hij op het eerste gezicht al ziet dat het niet gaat klikken. Maar net zoals jij je in je leven verandert, doet een paard dat ook. Dat kun je tot een bepaald punt sturen, maar je hebt er niet altijd de hand in. Je koopt een paard met een bepaalde verwachting en als hij daar niet aan voldoet, vind ik dat het moet kunnen dat een ieder zijns weegs gaat.

Stel: je koopt een jong paard. Hij kan nog weinig, heeft goede dresuurafstamming en je hebt super hoop dat het een goed dressuurpaard word. Je hebt proefgereden en je vond het wel een lekker paard. Jullie gaan aan de slag, en nu blijkt dat hij helemaal geen aanleg heeft voor dressuur. Hij wil liever springen, en dat is nu net iets wat jij niet wilt. Je paard vind het rondjes draven in de bak maar niets, en wordt daar vreselijk chagerijnig van. Ga je met hem springen dan fleurt hij helemaal op. Wat doe je: tot in het einde van dagen met je paard verplicht dressuur blijven oefenen en nooit hoger eindigen dan de L, of je paard verkopen aan een springruiter en zelf een fijn dressuurpaard kopen (jong of al wat ouder) die het helemaal te gek vind om passage en piaffe te lopen en een sprongetje maar niks vindt.

Er is natuurlijk ook een andere oplossing. Je hebt er op een gegeven moment absoluut geen zin meer in en gaat andere dingen leuker vinden, je laat je paard op stal staan en kijkt er niet meer naar om, je bent zelfs met de sport gestopt. Dit allemaal omdat "men "vond dat je je paard niet had moeten verkopen en omdat je nu eenmaal altijd luistert naar wat "men"zegt. "Men" vond namelijk ook dat je nu had moeten gaan springen omdat je paard dat zo graag wilde.

Je gaat met een paard een vriendschap aan. In het ideale geval voor het leven. Maar net zoals het in een huwelijk mis kan gaan, kan dat ook in de relatie met een paard. En gelukkig kan er IRL gescheiden worden. En in dit geval ook van een paard.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 03-01-02 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 19:05

Er kunnen een heleboel redenen zijn waarom iemand zijn doel gaat of moet bijstellen. Natuurlijk koopt niemand een paard waarvan hij op het eerste gezicht al ziet dat het niet gaat klikken. Maar net zoals jij je in je leven verandert, doet een paard dat ook. Dat kun je tot een bepaald punt sturen, maar je hebt er niet altijd de hand in. Je koopt een paard met een bepaalde verwachting en als hij daar niet aan voldoet, vind ik dat het moet kunnen dat een ieder zijns weegs gaat.

Stel: je koopt een jong paard. Hij kan nog weinig, heeft goede dresuurafstamming en je hebt super hoop dat het een goed dressuurpaard word. Je hebt proefgereden en je vond het wel een lekker paard. Jullie gaan aan de slag, en nu blijkt dat hij helemaal geen aanleg heeft voor dressuur. Hij wil liever springen, en dat is nu net iets wat jij niet wilt. Je paard vind het rondjes draven in de bak maar niets, en wordt daar vreselijk chagerijnig van. Ga je met hem springen dan fleurt hij helemaal op. Wat doe je: tot in het einde van dagen met je paard verplicht dressuur blijven oefenen en nooit hoger eindigen dan de L, of je paard verkopen aan een springruiter en zelf een fijn dressuurpaard kopen (jong of al wat ouder) die het helemaal te gek vind om passage en piaffe te lopen en een sprongetje maar niks vindt.

Er is natuurlijk ook een andere oplossing. Je hebt er op een gegeven moment absoluut geen zin meer in en gaat andere dingen leuker vinden, je laat je paard op stal staan en kijkt er niet meer naar om, je bent zelfs met de sport gestopt. Dit allemaal omdat "men "vond dat je je paard niet had moeten verkopen en omdat je nu eenmaal altijd luisterd naar wat "men"zegt. "Men" vond namelijk ook dat je nu had moeten gaan springen omdat je paard dat zo graag wilde.

Je gaat met een paard een vriendschap aan. In het ideale geval voor het leven. Maar net zoals het in een huwelijk mis kan gaan, kan dat ook in de relatie met een paard. En gelukkig kan er IRL gescheiden worden. En in dit geval ook van een paard.
[/quote]
Citaat:
Citaat:



Jij hebt hier natuurlijk ook wel weer gelijk in, wij kennen verder ook de achtergrond van het verhaal niet. Hoe is zij aan het paard gekomen??? Hoe oud was het paard dat zij hem kocht?? wat waren haar bedoelingen met het paard en haar verwachtingen??

Mijn mening is gewoon dat je een paard niet als ding kan behandelen, het is een levend wezen dat een goede behandeling verdient.

Nou vind ik het weer een ander verhaal als je er gewoon niet goed meer voor kunt zorgen of er echt geen plezier meer in hebt maar dan zou ik het paard verkopen met mogelijkheid tot regelmatig bezoeken. En dan ook alleen als ik zeker zou weten dat het paard echt een goed leven tegemoetkomt, en aangezien je dat nooit zeker kunt weten zal ik Flair gewoon nooit verkopen.

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-02 19:15

Ik heb Majestic van een meisje gekocht dat ik kende dat regelmatig paarden aankoopt en verkoopt en ik ook goed vertrouwde. Majestic was toen ongeveer 4 jaar en had alleen nog maar in de koets gelopen. Ik heb hem een week op proef genomen en dit viel goed mee. Maar als je een jong paard koopt dat nog niet zadelmak is is het moeilijk om te voorspellen wat voor paard het gaat worden. En hij is echt een goud eerlijk en braaf paard maar hij voldoet niet aan mijn verwachtingen en dat doet mij ook serieus zeer, want ik hou wel veel van hem.
Toch denk ik dat hij iemand beter verdient als ik die liever een springpaard heb.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 19:26

zie je dat maakt het verhaal heel anders het is logisch dat je dat niet weet als hij nog niet ingereden was, maar heb je hem zelf ingereden dan?

Ik zeg alleen denk goed na, maar je weet waarschijnlijk zelf wat je wegdoet en of je er goed aan doet. Ik heb ook makkelijk praten ik heb een pony die me heel goed bevalt (niet altijd) en die ik gewoon nooit weg zou doen.

veel succes iig

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-02 19:32

Ik heb hem zelf ingereden en hij is nu dik een jaar zadelmak. Nu zou ik liever een meer volleerd paard hebben waar ik mee kan springen. Maar hij word ook niet verkocht als ik niet zeker weet dat hij op een goede plaats terecht komt en dat ik hem nog regelmatig eens mag zien hoor!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 19:35

ja pcies, hopen dat je hem bij je in de buurt kunt verkopen dan kun je tenminste zien wat er met hem gebeurd, en inderdaad als je er echt geen plezier meer in hebt met dit paard, kun je hem misschien een beter huis geven bij iemand die recreatie wil rijden.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 20:00

flair schreef:
dit is niet l*llig bedoelt maar waarom koop je in godsnaam een paard met draversbloed als je wilt springen, je hebt neem ik aan voor je hem kocht gereden, dan heb je dus ook gemerkt dat zijn galop niet goed is en hij waarschijnlijk niet geschikt zou zijn voor springen.


En wat betreft de reactie waarin stond dat je paard er voor jou is en jij niet voor je paard dat vind ik helemaal onzin, ik ben er net zo goed voor Flair als zij voor mij.

Dit is nou precies de reden waarom je goed na moet denken voor je een paard koopt, een dressuurruiter koopt toch ook geen springpaard dan kan je toch verwachten dat het niet gaat klikken.

(ik hoef hier geen boze reacties op dit is gewoon mijn mening)



Heeeeelemaal mee eens. Dom dom dom. Daarom ben ik er altijd zo tegen dat jonge kinderen een paard nemen. Ze kunnen niet in de toekomst kijken en zien niet wat je allemaal tegen kan komen. Alles leuk leuk leuk, maar dan is het toch niet helemaal wat het leek. Ik zal noooooit mijn kinderen een paard toevertrouwen als ze jonger zijn als 18. Maarja. (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk).Dit had je dus kunnen zien aankomen. En het paard is de dupe. Wij hebben een 100% draver op stal en het heeft jaren geduurd om het te leren galloperen. En nog kan hij het niet echt goed, maar de eigenaresse heeft veel geduld. En ze wist waar ze aan begon.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 20:06

en dan nog iets: In je profiel lees ik over prikkeldraad in de wei. dan kan je wachten op verwondingen. Ook niet echt slim dus. Hoop voor de paarden dat dat inmiddels al weg is. Tegenwoordig is het zelfs verboden geloof ik, in nederland.

Maar ff on topic: Ik zal je paardje maar houden en leren leven met het feit dat je verkeerd hebt gekozen en in je achterhoofd houden dat een paard niet kan kiezen. Ik zou dus gaan zoeken naar een verzorgpaard waar je ook op mag rijden en waar je verder mee kan. Daarnaast kan je je draver houden voor de recreatie