Rhinofobie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Rhinofobie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-04 21:45

Ik had met machonito een discussie over een nieuw virus dat in zuid holland lijkt voor te komen onder veel paardeneigenaren.

We noemen het rhinofobie,
verschijnselen zijn histerie als een je paard hoort hoesten en onverklaarbare angst om nog met paarden om te gaan.

Dit virus komt elk jaar voor en is erg lastig. Een medicijn is nog niet voorhanden.


Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 23:56

Hier in Noord-Holland heerst het ook al, het is zeer besmettelijk. Je kunt het al krijgen van horen zeggen.
Gezond verstand zou geschikt kunnen zijn als vaccin, maar dit is niet voldoende beschikbaar.

Nulla tenaci invia est via

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 00:06

hahaha, geweldig
dit is echt leuk

*LOL*

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:


signor

Berichten: 90
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: anna paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 06:36

waar in noord holland is er dan rhino?wie weet of het texel weeken doorgaat ik vind niks op startlijsten .nl dus ik ga er vanuit dat het gewoon doorgaat?wie kan mij hier meer over vertellen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 06:48

Tja de Rhinofobie......... tis een lastige, eenmaal uitgebroken duurt het altijd een maand of 3!! voordat de patienten weer een beetje tot rust komen. Meest vatbaar zijn mensen tussen de 16 en 26 met eigen paard. Soms zijn de patienten iets ouder, maar die zijn dan vaak op latere leeftijd begonnen met rijden.

Idd gezond verstand is een geweldig vaccin..........

Ik heb m alvast in mn agenda staan voor volgend jaar........ next year, same time, same place

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 08:13

Signor heeft er duidelijk ook last van...
Gecombineerd met een gebrek aan leesvaardigheid is het een ernstige aandoening hoor!
In ernstige gevallen kan een telefoontje naar de eigen dierenarts of de Uithof verlichting van de klachten geven.

Nulla tenaci invia est via

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 08:42

Tja, idd. Erg besmettelijk, en het komt ieder jaar weer terug.

Ik heb vorig jaar Rhino van (te) dicht bij mee gemaakt. Maar voor mij geen extreme reacties. Oke, als het zeker op een stal hier dicht in de buurt zou zijn, mijd ik zo'n stal. Maar mocht er niets zeker zijn is het meestal echt enkel een gerucht en blijkt er niets aan de hand te zijn.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 08:45

Ik denk dat te weinig informatie over rhino een zekere escalatie van het rhonofobie-virus ook nog eens in de hand kan werken Lachen

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 09:22

Het erge van de rhinofobie vind ik dat er door ook professionele mensen zoals bv. manege-eigenaren en besturen van verenigingen aan mee wordt gedaan.
Wedstrijden die afgelast worden om niets en stallen die gesloten worden door het geruchtencircuit. Waar blijft het gezond verstand?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 09:34

Mhh krijg een hoog pennymeisjes gevoel hierbij. Maar ja dat heb ik bij iedere onnodige paniek aanval.

Hoe is de regeling qua ruiming voor dit soort dingen?.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 10:17

Ruiming is niet effectief om verdere besmetting tegen te gaan omdat het virus zich ook verspreidt via onder andere internet. Totale afzondering van de buitenwereld zou het beste zijn, maar dit is in de praktijk niet haalbaar.
Het kent vele varianten die ook weer muteren tijdens de verspreiding, waardoor herkenning ook bemoeilijkt wordt. Er bestaat nog geen test die 100% betrouwbaar is.
Het levert overigens geen gevaar op bij menselijke consumptie.

Nulla tenaci invia est via

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-04 10:29

Margreet schreef:
Het levert overigens geen gevaar op bij menselijke consumptie.


*LOL* ik lust ze rauw Vingers aflikken Haha!
jammie jammie pennymeisjes.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 10:35

gijsenkim schreef:
Meest vatbaar zijn mensen tussen de 16 en 26 met eigen paard. Soms zijn de patienten iets ouder, maar die zijn dan vaak op latere leeftijd begonnen met rijden.


Hmmm zou dit wijzen op een verkregen immuniteit door herhaalde herbesmetting? Lijkt het toch meer op rhino dan je zou denken Haha!

Nadir

Berichten: 12692
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 10:40

gijsenkim schreef:
Meest vatbaar zijn mensen tussen de 16 en 26 met eigen paard. Soms zijn de patienten iets ouder, maar die zijn dan vaak op latere leeftijd begonnen met rijden.


Wordt hier gesuggereerd dat ik:
a, een pennymeisje ben... Scheve mond
b, niet veel verstand heb van paarden... Scheve mond
c, al in paniek raak bij het woord rhino... Scheve mond
d, dus maar opgegeten moet worden... Haha!

Schijnheilig Haha!

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 10:44

Ik vind er niks aan, het hele rhino niet. Heb vast ook last van Rhino-fobie. Ik word zeker niet hysterisch maar niet vrolijk van alle geheimhouding. Ik las ergens in een topic dat iemand op een stal pas over de dreiging in de buurt van de stal had verteld nadat de dierenarts er posters had opgehangen....dat moet een stalgenoot van mij eens proberen, wat zou ik boos zijn!! Het lijkt wel of openheid en hysterie samen moet gaan volgens veel mensen die het liever stil houden. Juist het stil houden wekt geruchten en dus hysterie.

Culemborg here I come!!

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-04 10:46

xtwisterx schreef:
Wordt hier gesuggereerd dat ik:
a, een pennymeisje ben... Scheve mond
b, niet veel verstand heb van paarden... Scheve mond
c, al in paniek raak bij het woord rhino... Scheve mond
d, dus maar opgegeten moet worden... Haha!

Schijnheilig Haha!


Multiple-choice huiswerkvraag?

Ik ga voor D Vork Haha! Knipoog

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 10:48

He, gelukkig ben ik net geënt tegen Rhinofobie Clown
misschien ben ik er nu vanaf...

www.dressagedirect.com
Ragne eindstand Z1+3 :D --> nu met pensioen *\o/* nieuwe heldin = Wallenka! Nu M1+5

frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 11:40

Enten helpt alleen als de hele stal geent is, dat weet je nou toch wel een keertje Haha! Clown Tong uitsteken

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-04 11:53

Nog beter is quarantaine en elk contact tussen de patient en de buitenwereld voorkomen.

Ik heb zelfs van nabij meegemaakt dat het zich via SMS verspreidt, gelukkig kon ik het onderdrukken voordat de stal besmet werd. Uit voorzorg inderdaad ook voor onze hele stal voorzorgsmaatregelen genomen.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 12:08

bij ons op stal zijn er zelfs hele rellen uitgebroken. Gelukkig ben ik de dans ontsprongen en weer de oude geworden. Had toch even bokt als psycholoog nodig om van dit fobie af te komen.

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 12:14

Wij hadden een manege-eigenaar (Zuid-Hollandse eilanden) die er ernstig last van had en zijn klanten had verboden wedstrijden te rijden, waardoor een aantal recreatieklanten onmiddellijk ook besmet raakten met de rhinofobie.
Gelukkig konden enkele wedstrijdruiters die er gelukkig immuun voor en hoefden we uiteindelijk toch geen wedstrijden meer af te zeggen.
Gelukkig is de rhinofobie nu weer overgewaaid, hopen dat het volgend jaar wegblijft!

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 12:35

ik krijg pas last ervan als het heeel dichtbij komt... en dat is nog nooit voorgekomen Tong uitsteken

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 12:48

Gail schreef
Citaat:
Ik word zeker niet hysterisch maar niet vrolijk van alle geheimhouding

Daar ben ik het helemaal mee eens... Ik heb meerdere veeartsen gesproken in mijn regio en die hadden allemaal een ander verhaal, andere ent-theorieën en een enkele arts wist van niets. Natuurlijk kan ik Utrecht bellen, maar zoals bekend is wordt niet ieder Rhino-geval gemeld of is bekend dat een zieke paard ook Rhino heeft / had.

Wat moet je daar nu mee als je behalve paardeneigenaar ook organisator bent van een clinic waar je mensen vanuit het hele land naar een grote stal, die haar accomodatie min of meer gratis ter beschikking stelt, laat komen? Ik heb eieren voor mijn geld gekozen en de hele clinic geannuleerd. Inkomstenderving voor zowel de accomodatie èn uiteraard de persoon die de clinic zou geven. Toch moet ik er niet aan denken achteraf problemen of zelfs zieke paarden te hebben gehad...

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-04 12:48

Het verspreidt vaak over grote afstanden dank zij Internet en mobiele telefoon.

Er is nu nog een beangrijke besmettingshaard op Internet, de site van de NVVR http://www.recreatieruiter.nl Stoom uit je oren Daar heeft het ook massaal toegeslagen. Je zou toch van een dergelijke club verwachten dat ze de nodige voorzorgsmaatregelen nemen, maar helaas.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 13:08

Don_Marcello schreef:
Het verspreidt vaak over grote afstanden dank zij Internet en mobiele telefoon.

Er is nu nog een beangrijke besmettingshaard op Internet, de site van de NVVR http://www.recreatieruiter.nl Stoom uit je oren Daar heeft het ook massaal toegeslagen. Je zou toch van een dergelijke club verwachten dat ze de nodige voorzorgsmaatregelen nemen, maar helaas.


Die vond ik dus ook heel erg. Die moeten gauw in therapie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Faniek, GrapeshotBot, M1994, Nicole288, senna21 en 24 bezoekers