Fjord gaat er vandoor!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ilsjuh

Berichten: 1009
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Fjord gaat er vandoor!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 17:27

Hoi bokkers,

Ik heb een klein probleemje dat groter kan worden het zit zo:

Ik heb nu 5 maanden een heel lief fjordje, 9 jaar en ruin. Hij is in de bak altijd wel ondeugend,maar las het moet werkt hij echt voor je, ben dan ook heel trots op hem!

Buitenrijden vind ik echt superleuk en hij geloof ik ook wel...
Het ging steeds oz goed dat ik vaak alleen met hem nara buiten ging. Ik merkte wel dat hij in zijn eentej altijd wat vlotter was dan emt andere paarden,maar echt vervelend wa shet niet aangezien hij normaal niet vooruit te branden is!

Nou kwam mijn zusje ongeveer 1 maandje gelden thuis dat hij er vandoor was gegaan in het molendijkgebied,stukje abos,maar ziitten hekjes omheen...tot het hekje kon orion dus en verder niet.
Ik had zoiets van,laat maara gaan, kan een keer gebeuren volgende keer beter.Alles is goed afgelopen!

Later zijn we weer rondje buiten wezen rijden,we waren alweer meerdere keren geweest, en op de terugweg begon hij weer vervelend te doen, dribbelen etc.(niet bokken ofzo) dus ik eropwant mijn zusje zat erop, ging wel goed dus wij tot de conclusie gekomen,dat hij een spelletje speelde met mijn zusje.

Ongeveer 1 week nadat dat gebeurt was ben ik weer in mijn eentje naar buiten gegaan...alles ging goed,meneer was vlot,maar verder niets.
Tot we bij het hekje van het molendijkgebeid omdraaide...ik dacht laten we wat gaan draven,maar orion dacht laten we naar huis gaan, hij is toen echt in keiharde rengalop zo richting stal gerent! Hard dat het ging...ik vond het echt doodeng, hij was niet meer te sturen, niet de sloot in niet tegen een hek aan...Ik moet altijd een hele drukke enge weg over en die naderde steeds meer..ik nog verschillende keren geprobeert te stoppen,maar nee hoor, zo de weg over.

Ik had een engeltje bij me volgens mij want godzijdank kwam er alleen een scooter aan die nog kon remmen! Maarja orion ging gewoon door! Op een gegeven moment ging hij weer draven,maar versnelde meteen weer...ik me eraf laten vallen en terug naar stal gelopen...

Al met al, ik weet dat ik dankbaar mag zijn dat ik en mijn pony nog leven!

We zijn die zaterdag erop naar vroeg op gegaan en teon zei mijn vader: Is er echt niets dat hij beter naar je kan luisteren, hij was toen in de bak ook vervelend. Dus ik zo: een scherper bitje misschien?(we hadden dubbelgebroken pessoabit)
Dus wij naar huis met enkel gebroken bustrens!

Ik heb nog niet echt het idee dat hij erbeter op reageert en ik ben buiten echt nog steeds bang...Heb het wel weer gebprobeerd,maar steeds als hij iets versneld zit ik weer stijf in mijn zadel...

Mijn vraag is dus: Hebben jullie hier ervaring mee en wat kan ik ertegen doen?Ik wil zo graag weer lekker buiten kunnen rijden!

Ik heb trouwens nadta het gebeurt was wel veel gehoorda dta fjroden hierom bekend staan dus...

ALLE TIPS ZIJN WELKOM!!!

Alvast Super bedankt!

Ilse & Orion

Marsan
Berichten: 1302
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 17:41

Tjee,vervelend zeg.Toch zou ik eerst eens veel oefenen in de bak,voordat je weer met em naar buiten gaat.Vertrouwen in elkaar krijgen.En als je weer naar buiten gaat,voorlopig met iemand anders mee gaan,want het kan idd erg gevaarlijk worden anders hoor.Een eigen ervaring ermee heb ik niet.Veel succes ermee

JuBa

Berichten: 65
Geregistreerd: 20-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 18:03

Hoi Ilse.
Ik herken je probleem direct.
Mijn paard deed hetzelfde, stap gaat goed, drafje, galopje, maar eenmaal op de terugweg is een drafje fataal. hij schiet ook als een speer naar huis, keihard.Gelukkig is alles goed gegaan. Wat heb ik er aan gedaan? (let op: dit gaat niet allemaal in een week)

1e. respect afdwingen; longeren, als je longeert, doe het goed, consequent, 1 keer vragen, niet doen? geeft hem een tikje) net zo lang dat hij doet wat je vraagt. het longeren ging opeens super! en bokt hij? geef hem nog een tik, dus een beetje ' mak' maken. Dit ging al stukken beter bij mij.

2e. heb lef, wees niet bang, dit voelt het paard, als jij er relaxed opzit, gaat alles beter.

3e kneden, in de teugels kneden, NIET ZAGEN!! je kunt zo zachtjes kneden in de teugels zonder dat je de hand ziet bewegen, je speelt zo met hem en je blijft in contact. mijn paard is er beter van gaan opletten!

4e. gaat ie ervandoor? aansporen laat hem gaan, vooral niet terug trekken, probeer wel ophoudingen te maken en KNEDEN!
ik zou ook niet omtrekken als je zo hard gaat, komen nog meer ongelukken van.

5e.belonen als ie braaf is.

6e veel ophoudingen maken en belonen met lange teugel

7e ERG BELANGRIJK: zorg dat ie gelongeerd is voordat je het bos in gaat, dit scheelt echt!!

zo zijn er nog 1001 dingen, maar meer kan ik ff niet verzinnen, het heeft mij allemaal geholpen en kan nu met plezier naar het bos.
zoals hij er vandoor gaat, is inderdaad een soort spel, dit spelletje speelde hij bij mij ook met longeren , dus vandaaruit is het bij mij begonnen . Succes!!

heidiLOVERJarig

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 20:44

jep nou dat heb ik ook als ze iets nep eng vind gaa ze er keihard vandoor terwijl ze een lopende hond in de verte noooooooooooooooit eng vind! dan zijn ze niet te sturen nee!

ilsjuh

Berichten: 1009
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 21:41

Ik ben ech6t superblij met de tips...

Ik ga hiervan zeker dingen overnemen...

Wat je ook zegt over dat longeren,meneer wil dus ook geen rondjes om mij heen lopen,dus ook daarmee ben ik erg blij!!

Echt superbedankt!

En alle andere tips zijn ook nog welkom!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 23:32

Eerst op de grond controle en dan pas kun je het verwachten onder het zadel.

Respect krijg je niet, maar moet je verdienen. Slaan hoort hier dus niet bij. Wees consequent, maar wel eerlijk en met liefde voor je paard.
Neem kleine stapjes vooruit, dus niet in eenkeer verwachten dat hij luisterd. Hak alles in kleine stukjes en pas als dat er goed in zit ga je naar het volgende stukje, tot dat de oefening er geheel in zit.

Even een tip als hij er vandoor gaat. Niet trekken. Als je gaat trekken gaat hij enkel harder omdat je hem steun van voren geeft. Een paard dat zo gaat rennen valt op de voorhand. Zolang je hem geen steun van voren geeft moet hij zijn achterhand blijven gebruiken om over eind te blijven. Hij kan dan niet zo hard.

Voor de rest moet je oplossen met grondwerk. Een fjort trek je niet om. en uit evenwicht trekken zou ook weinig helpen.

alexxxandra
Berichten: 186
Geregistreerd: 02-03-04
Woonplaats: wezep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 10:44

eew bah, eng verhaal is dit. op de manege heb ik dit ook een keer meegemaakt, gingen de pony's inderdaad over de verharde weg (met hoefijzers dus ook nog kans op uitglijden) keihard terug naar stal.
ehm, tips heb ik niet echt, maar daarna kreeg onze les van iedereen wel aanwijzingen, maar dat waren dus de tips van 'omtrekken' en 'zagen', maar daar ben ik persoonlijk niet zo voor.
misschien dat je je pony ook los kan gooien in een buitenbak, dan is ie z'n frisheid beetje kwijt, of zoals JuBa al zei: longeren

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 16:45

je kunt voordat je gaat rijden eerst longeren of flink rijden. zorg maar dat ie moe is, dan is ie in het bos waarschijnlijk wel rustiger.

zorg dat je niet anders gaat rijden als je bij de plek komt waar ie altijd weg wil galloperen. blijf gewoon rustig zitten en maak niet opeens de teugels korter. je pony merkt anders aan je dat er iets aan de hand en kan dat als reden gebruiken om lekker hard na huis te rennen.

Citaat:
4e. gaat ie ervandoor? aansporen laat hem gaan, vooral niet terug trekken, probeer wel ophoudingen te maken en KNEDEN!
ik zou ook niet omtrekken als je zo hard gaat, komen nog meer ongelukken van.


hier ben ik het niet mee eens! je gaat toch niet je pony aandrijven als ie er vandoor gaat!
dat kun je misschien in de bak doen. of als je zeker weet dat je hem optijd terug kan nemen. maar zeker niet als je richting een weg rent ofzo!!

en zagen en omtrekken. natuurlijk hoort het niet. maar nood breekt wet!
probeer het in eerste instantie op te lossen door rustig te blijven. maar als je weet dat je op een weg af galopeerd. dan maar zagen en/of omtrekken. liever dan onder een auto komen!

let goed op dat je pony niet stiekem steeds harder gaat draven. ik ken veel fjorden die dat doen. stiekem steeds een beetje harder tot je nix meer te vertellen hebt.
blijft hij doordrammen, zet hem dan gewoon een keer op z'n gat. dus gewoon op de handrem, bam, stil. dan pasje achterwaarts en weer aandraven.
herhaal dit een paar x als het nodig is. waarschijnlijk word ie hier in het begin heter van. maar op den duurt helpt het wel.
zorg dat hij in de bak ook goed reageerd als je wilt 'remmen'. dus veel halthouden en overgangen. ook vanuit draf en galop naar halt.

ilsjuh

Berichten: 1009
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 17:27

JA inderdaad loulou,

Orion ging ook steeds ietsje harder...en het over zijn tempo heen laten lopenen zeg maar dat heb ik al meer gehoord..maarja als je op de weg afgaat ben je dara idnerdaad meer mee bezig dna met e harder laten gaan!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 17:34

Sneller worden, je pony voor blijven
Die van mij kan er ook wat van om er iedere keer vandoor te gaan. Maar als hij er zo vaak vandoor gaat merk je van tevoren dat hij gaat. Hij gaat steeds sneller oid. dan moet je hem al trug nemen.
Als hij gaat ben je al te laat.

Jennyzz

Berichten: 2856
Geregistreerd: 05-04-04
Woonplaats: Schalkwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 21:27

Ik heb dat ook meegemaakt met mijn haflinger! Ik ging naar les, alleen, omdat ik dacht dat dat wel lukte. Maar toen ik bijna bij les was, ging hij er als een speer vandoor en draaide hij zich om! Ik was doodsbang want ik had mijn haf pas een paar weken! Gelukkig gaat het nu beter en gaat ie er nooti meer vandoor! Maar dit ging niet over mij maar over jou!

Bij mij lag het probleem doordat ik alleen naar buiten ging. misschien kun je de volgndede keer kun je beter met iemand gaan. Dan doen ze het vgeel minder snel. En dan steeds iets langer alleen naar buiten, doe ik ook, totdat ze er echt aan gewend zijn om alleen naar buiten te gaan!

Succes!

JuBa

Berichten: 65
Geregistreerd: 20-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 22:31

die van mij ging ook dribbelen , het enige wat je eraan kan doen is ophoudingen maken. *LOL* (en echt moe maken van te voren)
okay als je op een weg afkomt, dan moet je wel proberen om te trekken, maar niet als je op een smal bospaadje 40km p.u.galoppeerd.
Schijnheilig

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 09:55

het probleem van hard naar huis rennen is geen op zichzelf staand probleem, maar een uiting van iets onderliggends: hij doet waar hij zin in heeft als het hem uitkomt
Dat los je op door , zoals al hierboven geschreven is, allerlei gehoorzaamheidsoefeningen tedoen en vooral in alles, maar dan ook alles vreselijk con-se-quent te zijn
Dat schort er nogal eens aan bij paardenhouders en dan krijgen "die eigenwijze fjorden"er de schuld van, terwijl die gewoon slim zijn en misbruik maken van de ruimte die jij hen geeft.
En met buitenrijden zou ik voorlopig enkel stappen, in ieder geval op de terugweg
en dat geldt natuurlijk ook voor je zusje
Een paard onthoudt precies wanneer hij ooit zijn zin heeft gekregen, maar pas na 10 keer als hij niet zijn zin heeft gekregen

Ir111

Berichten: 11952
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 11:45

Ik zou ook op de terugweg rustig blijven stappen. Ik heb hetzelfde probleem met mijn 3 jarige KWPNer gehad. Als hij ging rennen was er ook echt geen houden meer aan. In het begin stapte ik alleen op weg naar huis. Als hij een dag heel braaf was probeerde ik een rustig drafje (maar alleen als ik het vertrouwen had dat het goed ging komen!). Zorg dat je zelf heel ontspannen blijft (is moeilijk, ik weet het). Heel rustig aan opbouwen, vooral op je gevoel afgaan.

Overigens reed ik altijd met martingaal buiten, mocht hij dan toch gaan rennen heb je misschien net ietsje meer te vertellen. Heel veel suk6 en volhouden hoor, het komt goed! Lachen

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 12:03

Zolang die er vandoor gaat en het niet beter wordt niet alleen naar buiten. Straks gebeurd er wel wat ergs Scheve mond maar idd eerst controle over je pony.

Consequent zijn over je pony dus. Wel streng maar eerlijk. Dus stap is stap etc.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 21:05

mischien meot je het ene tijdje doen, met iemand erbij, straks gebeurt er wel wat!

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 20:20

Ik heb zoiets ook een keer met een fjord meegemaakt.
Samen met een vriendin deed ik mee aan een rit. Alletwee hadden we een paardje gehuurd op de manege. Toen we s'ochtends de paarden aan het klaar maken waren, vond ik dat mijn paardje erg onrustig was. (snuiven, rode neusgaten en wit van zijn ogen kwam tevoor schijn) Tijdens het losrijden waren ze beide wat opgewonden, maarja, de hele stal was zich aan het klaar maken voor die rit, dus veel paarden, lawaai, mensen etc.
Het moment van de start:
de manege ligt aan een drukke provenciale weg.... waar auto's 100 rijden (!!!! ipv. 80) tijdens het oversteken werden we begeleid, eenmaal aan de overkant, moesten we 50 meter over het fietspad en daarna konden we zo het bospad op rijden. Op het fietspad werd mijn fjord dribbelig en sloeg met z'n hoofd, op een gegeven moment bokt het dier en gaat er in een rengalopje vandoor.... OP HET FIETSPAD..... bit tussen z'n tanden, kon niks meer. Beest rent de weg op.... zag ons samen zo tegen die vrachtwagen aanrennen.... gelukkig zagen auto's ons en stopte ze bijtijds. Ik had een rugzak op mijn rug en dacht dat hij daarvan geschrokken was... die heb ik dus halverwege afgegooit.
Na een tijdje super hard over die weggerent te hebben (met hoefijzers) vond ik het echt niet leuk meer.... het artikel uit de penny van vroeger "wat moet je doen als je paard op hol slaat" zag ik ineens weer voor me. Optie mezelf laten vallen vond ik niks.
Ik heb me geloof ik helemaal schor geschreeuwt... was uiteraard onwijs bang. Halverwege die weg (een soort dijk) kwamen we een rijtuig tegen... eindelijk stopte die rot Knipoog fjord. Ben er meteen vanaf gesprongen.... teruggelopen naar de manege... uiteraard moest ik er meteen weer op van die paarden-lui.... heb die rit uiteindelijk toch nog gereden.... dier is er nog een aantal keer vandoor gegaan in het bos.
Later hoorde ik dat hij nog maar 2,5 jaar oud was Verward

Is dit fjord-eigen (lees ik hierboven)? Vind fjordjes juist van die gezellige, betrouwbare, veelzijdige paardjes.

Het erge (grappige) van het hele verhaal is, dat mijn vader stond te filmen toen "wij" ervandoor gingen. Na het dus 1000 keren gezien te hebben, kan ik tot op de dag van vandaag nog steeds niet verklaren waarom het dier ervandoor ging.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 20:23

Dit is per paardje verschillend. Maar omdat de meeste Fjorden erg stug in de mond zijn, zijn ze moeilijk te stoppen als ze gaan.
Als jij een wat gevoeliger paardje hebt, geef je ff een grove ophouding als je merkt dat hij gaat en hij denkt oliebol, het lukt niet. Maar zo een Fjord die voelt dat minder en die denkt: goh, ik heb zin om te rennen, ga je mee?

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 21:14

Shadowfax, wat een akelig verhal
zowel voor jou als het arme dier, dat dus met 2enhalf jaar (peutertje nog) al voor werk werd ingezet
fjorden zijn heel slimme oerpaarden, die helaas dikwijls heel slecht worden ingereden.
Ik heb al jaren fjorden en als ze consequent behandeld worden heb je er goudeerlijke paarden aan, maar geef ze 1 cm ruimte en ze nemen je hele hand !
Maar als je duidelijk bent, heb je er een superpaard aan
er vandoor gaan is dus wel en nie t speciaal iet s van fjorden
wel, omdat veel n de recreatie werken en verhuurd worden en geleerd hebben om hun eigen zin te doen
niet, omda talle paarden die zo verpest worden de neiging hebben om da tte doen, maar een fjord krijgt gauw de naam
En er zijn idd echte dramfjorden, di e je heel kort moet houden
De mijne i seen heelgevoelig type, maar dat is uitzondering

fjorduhlover
Berichten: 41
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 13:31

vergeet niet dat fjordjuhs hoe ondenkbaar het af en toe ook is heel gevoelig zijn. een ander bit helpt misschien maar van een te scherpe gaan ze alleen maar protesteren. dat lost dus vaak niks op.
heel veel oefenen maar probeer situaties mwaarin jij of hij een risico lopen zo veel mogenlijk te voorkomen...
succes
liefs ilse