Voer dilemma

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Voer dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-04 22:28

Jordy begint weer erg in te vallen, het wordt beter weer en de kilo's vliegen er weer af....
Hij krijgt nu per dag 4 kg brok, 2 kilo sportbrok en 2 kilo onderhoudsbrok. Daarbij onbeperkt grof hooi, en hij gaat een paar uurtjes per dag de wei op.
Het gaat hier om een tinker van 1.46, de KWPN'ers die hier staan krijgen dezelfde hoeveelheid of nog minder, en die doen het er goed op, de meesten zijn nu zelfs aan de volle kant.

Nu zit ik met een dilemma. Nog meer geven van de brok die hier gevoerd wordt, of zelf ander voer kopen en dat laten voeren en kijken of dat wat uitmaakt.
Nog een mogelijkheid is om hem iedere dag na het rijden nog een keer bij te voeren.

Run free Jordy.... 1997 - 2021


Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 22:58

Wat dacht je van bietenpulp ? Moet je wel goed laten weken, maar is een goede dikmaker. In de brok kun je maar beter niet omhoog gaan. Verder wi lucerne het ook wel eens goed doen en maisvlokken.

Wat ik me afvraag....is het hooi bij jullie wel van een goede kwaliteit ?

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-04 23:28

Het hooi hier wás altijd goed. Nu krijgen ze wat de stalhouder grof hooi noemt, ik vind het meer op stro lijken met hier een daar een hooisprietje er tussendoor. Hij eet dat ook weinig, terwijl hij normaal echt gek is op hooi.
Vorig jaar ook rond deze tijd was er dus wel normaal hooi, wat hij ook flink at, maar hij vermagerde toen ook zo erg.

Bietenpulp zou ik inderdaad weleens kunnen proberen.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 23:42

maismeel.
daar worden ze dikker van.
niet te veel maismeel in een emmer doen want het zet uit Knipoog

gewoon maismeel en verdunnen met water (korrelig)
en dat voeren en ze worden er dikker van.

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 23:45

ga eens kuil voeren inplaats van hooi, hier worden ze dikker van.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48209
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 07:00

Kuil is idd een goede tip... Lachen En wat bij Banjer goed helpt is elke keer na het rijden/longeren een flinke emmer slobber... Lachen

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 07:34

Mijn tink heeft er ook last van! Zo gaf ik haar elke winter maismeel geweekt of zemelen geweekt. Een schep per dag! succes verzekerd!!

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 08:08

Als Dennis wat invalt als hij veel dekt oid krijgt hij een schep luzerne extra. Dat helpt meestal wel.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 09:08

Tiko is ook een tijdje erg mager geweest, en die hebben we toen idd heel veel kuil gevoerd.
Meer brok geven zou ik niet doen Ander brok, of kuil oid heeft imo veel meer effect.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-04 09:14

Kuil krijgen ze hier al, helaas is er 1 paard op stal wat geen kuil wil eten, en dat is Jordy.... Scheve mond
Ik ga het denk ik toch maar proberen met iets in de vorm van slobber / pulp / o.i.d. bijvoeren na het rijden.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 09:17

Wat vreemd, dat ie geen kuil eet..... Dat at ie volgens mij wel altijd. Bij Jannie (waar ie stond bij Simone) kregen ze iig 's ochtends altijd kuil gevoerd.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 09:25

Ik zou maar eens bloed laten trekken en overleggen met je DA. Dat lijkt me verstandiger dan zomaar in het wilde weg van alles te gaan voeren.

Nulla tenaci invia est via

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 09:43

Margreet schreef:
Ik zou maar eens bloed laten trekken en overleggen met je DA. Dat lijkt me verstandiger dan zomaar in het wilde weg van alles te gaan voeren.


Dat is ook het eerste wat ik dacht, even een Da erbij halen.

"Be the change you wish to see in the world."
"Happy Barehoof"

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-04 11:00

Margreet schreef:
Ik zou maar eens bloed laten trekken en overleggen met je DA. Dat lijkt me verstandiger dan zomaar in het wilde weg van alles te gaan voeren.


Is al gebeurd Lachen Niets te vinden. Zelfde verhaal als vorig jaar, ook niets te vinden. Tandjes zijn ook al gedaan, hij had een paar haken.
Hij zit ook netjes in zijn vacht, en is verder in een goede conditie.
Op aanraden van de veearts is die hoeveelheid voer ook omhoog gegaan naar 4 kg, waarvan de helft sportbrok (hij kreeg eerst alleen onderhoudsbrok). Maar hij blijft afvallen.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 13:14

Supertje schreef:
Kuil krijgen ze hier al, helaas is er 1 paard op stal wat geen kuil wil eten, en dat is Jordy.... Scheve mond
Ik ga het denk ik toch maar proberen met iets in de vorm van slobber / pulp / o.i.d. bijvoeren na het rijden.


Wees in godsnaam voorzichtig met pulp.
Hij zal niet het eerste paard zijn wat daaraan sneuvelt.
Maïsmeel zet niet uit en is een stuk ongevaarlijker om te geven. Er zit ook vrijwel geen eiwit in wat een groot voordeel is.

En uiteindelijk gaat er niets boven gras....op de wei : goed voor lichaam én geest !

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 13:27

Sommige paarden moeten kuil nou eenmaal leren eten.....
En tussen kuil en voordroog zit ook verschil. Voordroog lijkt op hooi, maar heeft net wat meer voedingsstoffen als gewoon hooi.
Bedoel je met grof hooi misschien gedorst hooi?? Hier zit nagenoeg geen voederwaarde in!!

Bietenpulp is opzich niet gevaarlijk om te voeren, mits voldoende geweekt.ALs je dit mengt met bijv een muesli van havens(dit is er een waar ze niet van over de deur heen springen!!) Zou dit kunnen werken.

Eventueel kuilmais halen bij een boer, maar let op, hier moet goed hooi/kuil tegenover staan omdat er anders te eenzijdig gevoerd word.

Ik weet niet hoe groot de kans is dat jou paard redelijk wat zand in de darmen heeft, maar hier zou het ook aan kunnen liggen, dan nemen ze nl weinig voedingsstoffen op.

Veel buiten, liefst met gras is de beste remedie eigenlijk!!!
Beweging bevorderd nl ook de spijsvertering.

Heb met mijn paard hier ook een tijd mee lopen klungelen. En met de bovenstaande tips, heb ik m gewoon op gewicht, zelfs in de wintermaanden.

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-04 18:02

Het is inderdaad gedorst hooi, ik vind het niks, maar ik kan het niet veranderen. Vorig jaar viel hij ook zo in terwijl hij wel goed hooi had.
Kuil eet hij wel iets, maar de rest schrokt het gelijk op, hij plukt er alleen wat sprietjes uit.
Of er haver o.i.d. in voer zit maakt niet zoveel uit, hij heeft eerder een hele schep haver op een dag gehad, hij reageert er wel iets op, maar niet bijzonder....
De mest is gecontroleerd op zand, en zand was vrijwel niet te vinden.
De wei hier is behoorlijk rijk op het moment, maar het gekke is dat hij eigenlijk juist afvalt als hij het gras weer op gaat.
Wel is hij altijd heel erg actief op de wei. 's winters staat hij ook niet op stal trouwens, hij heeft een stal met flinke uitloop (paddock) erachter, en hij kan dag en nacht in en uit lopen. Hij blijft dus altijd wel in beweging.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 21:15

De kwaliteit van het ruwvoer bepaalt de opname van het krachtvoer!!!
Dus al gooi je er nog drie kilo meer kractvoer in, als je ruwvoer niet goed is, en niet in de goede verhouding, dan heeft dat geen nut. Heb ik met die van mij ondervonden. Die kreeg op een gegeven moment 6 kilo sportbrok, en nog een gratenbaal.
Als je zelf anageeft dat ie amper ruwvoer eet, dan is dat dus bijna zeker de oorzaak ervan dat ie invalt, ondanks de hoeveelheid krachtvoer.
Wat ik zou doen is hem eens op lucerne zetten als krachtvoer.
Heb ik toen ook gedaan, mijn paard was een moeilijke eter, maar eet nu perfect. Ikvoer ipv 6 kilo, nog maar drie kilo sportbrok, en 5,5 kilo lucerne op een dag, en hij is in no time helemaal mooi vol geworden!

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 21:16

(sorry, lucerne als ruwvoer. bedoelde ik)

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 21:23

Moeilijk zeg....

je zou toch denken dat het door het slechte hooi komt, maar vorig jaar was het wel goed zei je.

Zweet hij erg veel in de zomer? Misschien raakt hij teveel vocht kwijt?
Misschien electrolyten bijvoeren of zeg ik nu iets raars?
Ik voerde altijd Pavo-2 bij paarden die invallen. Lucerne kan je proberen alleen mijn tinkers lusten het dus niet.

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 21:26

Supertje schreef:
De wei hier is behoorlijk rijk op het moment, maar het gekke is dat hij eigenlijk juist afvalt als hij het gras weer op gaat.


Dat vind ik toch erg raar.
Hij heeft niet ooit iets lichamelijks gehad zoals een wormbesmetting o.i.d. ?
Vooral in deze tijd zou een paard toch echt van dat rijke gras moeten uitdijen.

Tenminste....op onze zomerwei zijn de ribbetjes van geen enkel paard na een weekje of twee met geen vergrootglas meer te vinden Haha! .
Tis jammer dat je zo ver weg zit anders was je van harte welkom dat een maandje uit te proberen.

Ik hoop dat je wat uitvindt voor hem !


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 2 bezoekers