Dubbelsprongen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Dubbelsprongen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-04 21:07

Mijn pony springt de laatste tijd erg fijn behalve op dubbelsprongen.
Eerst sprong hij heel slecht, toen heb ik er een paar keer een andere ruiter opgezet en is mijn vertrouwen weer helemaal terug. Ik spring nu een parcousje van een meter (heel goed voor mijn doen) behalve als er dubbelsprongen tussenzitten, die weigert hij vrij vaak.
Eerst viel het me niet zo op dat het de dubbelsprongen waren, maar het zijn echt de enige die hij weigert.
Ik heb hier ook een soort theorie over: hij wil graag weten wat hij moet doen, hij rekent zelf min of meer uit hoe groot zijn galopsprongen moeten zijn en hierdoor komt hij vrijwel altijd goed uit, met twee hindernissen achter elkaar is dat niet goed mogelijk en omdat hij niet voldoende op mij vertrouwd weigert hij. Ik weet niet of hij zo denkt, het is maar een gokje.
Misschien tips hoe ik het vertrouwen kan verbeteren? Ik zorg wel altijd dat de hindernissen op de goede afstand staan.
Ik heb wel springles, maar dit is in een groep en die instructrice kan me hiermee niet veel verder helpen.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 21:22

in-uitjes, en lijntjes rijden. Eerst bijvoorbeeld 2 hindernissen op 4 of 5 galopsprongen uit elkaar, met galopbalken ertussen. Dan steeds dicht bij elkaar en uiteindelijk heb je een dubbel met 1 galopsprong en 1 balk ertussen.
In-uitjes zijn ook altijd goed, een stuk of 4 achter elkaar, of bijvoorbeeld 3 in-uitjes en daaracther op 2 galopsprongen nog een oxer.
Variatiemogelijkheden genoeg.

De hoogte doet er niet toe, beter 50 cm laag en goed dan 1 meter en niet goed. Die ene meter hoef je ecth niet wekelijks te oefenen, 80 cm is dan genoeg. Af en toe wat hoger moet je natuurlijk wel doen, maar hoogte moet niet het belangrijkste worden.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 21:27

heel veel doen en zo vertrouwen opbouwen. Mijn bijrijdpaardje heeft er ook een handje van, weigert idd veel op dubbels maar het gaat steeds beter door gewoon vol te houden en ervaring op te doen.
\verder klopt Germie's verhaal.

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 21:56

Als je in een groepje springles hebt, en dat werkt niet, neem dan eens een priveles.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 22:03

Ik zou de hindernissen in de dubbel zo laag zetten, dat hij er vanuit stilstand (--> weigering), nog makkelijk overheen kan. Maar vanaf de pc kan je er verder natuurlijk weinig over zeggen..

wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 22:35

uh.....idd hindernissen niet te hoog en gaan springen, weigert ze gewoon over de hindernis rijden, ze mag er NIET LANGS, ze moet er overheen....het is wel erg makkelijk om te stoppen voor de tweede
je kan ook een balkje na de sprong leggen op 3 m en dan na 3 m de volgende hindernis.
heel veel oefenen, het gaat vanzelf goed

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 09:51

wat germie zegt... veel oefenen. verder denk ik niet dat jou paard denkt zoals jij zegt maar dat jij zo denkt. misschien ga je zelf wel anders zitten als je op een dubbel afrijd, juist omdat je weet dat hij misschien gaat weigeren. laat iemand die er varstand van heeft eens naar je kijken als je een parcourtje rijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 10:15

Inderdaad oefenen op lijntjes, met in-uitjes en dubbeltjes of zelfs driesprongetjes. Niet te hoog, eerst netjes.
Om je paard te helpen tussen de dubbelsprong kun je de komende tijd ook een balk tussen de sprongen leggen, zodat hij duidelijker ziet wat de bedoeling is. Dus de balk op de plek waar anders het 2e in-uitje had gestaan zeg maar.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 20:19

Dit zijn goede tips. Wat bij mij weer opkwam is dubbeltjes springen tijdens het grondwerk. Zo heeft ze jouw er niet op en word ze dus niet gestoort in haar bewegingen.
Waarschijnlijk moet je haar overtuigen dat ze het echt kan. Even door zetten dus zonder geweld en direct uitgebreid belonen als ze ze gesprongen heeft.

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 21:28

begin anders heel laag, en bouw dat langzaam op, een balk neerleggen die je op de sprong legt richting schuin van waar je komt aanrijden zodat je een v met een sprong krijgt in de punt zodat er langsgaan moeilijker wordt wil ook wel eens helpen. en ga ook na bij jezelf twijfel je bij het aanrijden van een dubbel, verander je van houding omdat je bang bent dat ze weigert?? en een balkje achter de hindernis op de afstand wat eerst een sprong zou zijn wil ook wel eens helpen.
neem anders s een priveles springen, kan d einstructie jou precies vertellen waar het aan ligt en wat je er aan kan doen.
blijf in ieder geval consequent
veel succes ermee

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 08:08

Mijn bijrijdpaardje reageerde gisteren wel weer erg heftig op de dubbel, zelfs zodanig dat ik het zand maar van dichtbij ben gaan bekijken Bloos Probleem bij dit paard is alleen dat die alleen de eerste keer stopt, daarna zijn - iig thuis - de problemen over. In-uitjes gaan ook goed, balk erachter is ook geen probleem, dus afgezien van gewoon volhouden zie ik niet zoveel opties. Iemand anders nog suggesties?

wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 10:11

kan iemand je niet helpen met springen??? soort prive spring les...., in plaats van die groepsles???

johanna13
Berichten: 221
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: in een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 08:59

Wat ook vaak helpt is een paar keer vlak achter een ander paard aan te gaan.
Het kwartje moet even weer vallen.
en probeer dan gelijk weer alleen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 08:15

niemand nog een tip voor mij?

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-04 21:26

Bedankt voor de tips, dat wordt dus veel oefenen, privespringles kan ik niet nemen, maar ik zal eens een vriendin vragen extra te helpen.

wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 21:48

ik wil je ook wel helpen.......als ik in leiden ben (m'n ouders wonen er)

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 16:56

johanna13 schreef:
Wat ook vaak helpt is een paar keer vlak achter een ander paard aan te gaan.
Het kwartje moet even weer vallen.
en probeer dan gelijk weer alleen.


Dat vindt ik meestal een beetje eng, als je paard je hard gaat springt hij op de achterbenen van zijn voorganger, springt je voorganger een balk eraf dan krijgt jouw paard deze tussen zijn benen.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 16:59

Lielle schreef:
niemand nog een tip voor mij?


Hij weigert de 1e keer, bouw de eerste keer drafbalk, laag kruisje, galopbalk, laag kruisje. Dat ziet eruit als een inuitje, maar is praktisch een dubbelsprong.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 18:02

in-uitje stopt hij ook Knipoog Losse balk ervoor en erachter levert dan weer geen probleem op Knipoog Maar aangezien hij gisteren vrij eenvoudig een paar hele enge sprongen deed, die een maand geleden echt een drama zouden zijn geworden, heb ik er wel vertrouwen in.