Leren leven met één oog....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Suusje1986

Berichten: 1152
Geregistreerd: 31-08-03

Leren leven met één oog....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-04 20:48

Helaas is bij mijn verzorgpony maanblindheid geconstateerd Verdrietig
Afgelopen week heeft hij voor het eerst een aanval gehad. Het zag er niet zo goed uit voor hem, maar gelukkig is hij weer helemaal de oude *LOL*
Het vervelende is wel dat hij na verloop van tijd waarschijnlijk toch blind gaat worden aan één oog. Scheve mond Nou is mijn vraag, denken jullie dat hij daar goed aan zal kunnen wennen. En dan bedoel ik dat hij ook nog kan springen en crossen???


gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 20:49

Dat denk ik niet meer helaas. Doordat hij aan 1 oog blind is kan hij geen/veel minder afstanden inschatten.
Wel vervelend zeg!

Don't dream your life, live your dreams!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 20:50

Met één oog is diepte zien en afstand inschatten erg moeilijk (of zelfs onmogelijk). Het lijkt mij dus niet echt een goed plan om met een éénogig paard serieus te gaan springen en crossen.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 20:52

idd, springen en cross zou ik niet meer aan beginnen, maar dressuur moet nog wel lukken, als je hem goed leidt.

[o]

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 20:54

Wat vervelend zeg! Scheve mond

Ik denk dat hij er zeker wel aan kan wennen, maar dat er toch dingen zijn die niet meer zullen gaan (waaronder springen en crossen).

Een vriendin van mij heeft ook een paardje dat aan 1 oog blind is. Zij springt heel af en toe nog met haar. Dit gaat best goed, maar dan gaat het hier wel om af en toe een laag hindernisje.

Ik denk dat je met heel veel geduld nog best veel met je verzorgpony kan doen, maar je zult alles rustig moeten opbouwen en zorgen dat jullie elkaar kunnen vertrouwen.
Houd er rekening mee dat je verzorgpony eerder zal schrikken doordat hij sommige dingen niet of pas later ziet. En wat hier boven al gezegd werd; afstanden schatten zal een stuk moeilijker voor hem worden.

Sterkte ermee!

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 21:00

Wij hebben een shetlander staan, die aan 1 oog blind is, die wordt wel gewoon gereden af en toe. Maar daar kan ik niet veel over zeggen. Ook staat er een vol blind paard op stal, en die loopt prima dresuur, alleen heeft veel meer ondersteuning nodig. Over springen en crossen kan ik je niets vertellen helaas

Honeymoon
Berichten: 595
Geregistreerd: 11-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 21:04

Ik rijd een paardje bij en die mist een oog. De eigenaresse springt er nog parcoursjes mee in de bak en dressuur gaat toppiie. Zelf niet te moeilijk doen, je merkt vanzelf als iets niet kan. Het vercshilt ook van paard ot paard.

sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 21:06

Mijn oude pony-tje miste een oog. Toen ik hem deed was dat al heel wat jaartjes zo. Hij was er toen ook helemaal aan gewend. Hij was wel redelijk schrikkerig. In het begin sprong ik niet met hem maar nadat we aan elkaar gewend waren en elkaar vertrouwde deed ik eigenlijk alles met hem. Springen ging eigenlijk best wel goed. We sprongen niet al te hoog maar dat had met zijn leeftijd te maken! Met buitenrijden enzo ging het ook altijd prima hij schrok soms nog wel eens. Maar ik heb verder nooit het idee gehad dat hij echt last ondervond bij het werken enzo. Nou heel veel succes ermee en jullie wennen er waarschijnlijk beide wel aan.
Laatst bijgewerkt door sammetje op 20-04-04 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 21:06

Joplin is ook aan een oog blind. Springen is wat onverstandig, en cross natuurlijk helemaal. Maar dressuur gaat perfekt hoor.
Als je het goed aan geeft kan je trouwens nog wel wat lage sprongetjes maken. Balkjes lopen kan joplin ook nog steeds.

De schrikachtigheid wordt op den duur ook minder. Het is vaak meer dat mensen er mee om moeten leren gaan. Je moet hem natuurlijk niet van links benaderen zonder wat te zeggen, als je hem dan aanraakt dan springt hij een gat in de lucht.
Of ineens de deken erop flikkeren is ook niet prettig. Ik waarschuw hem altijd. "even je deken op. 1....2.... goedzo...."
Dat soort dingetjes die dus eigenlijk heel logisch zijn.

Leer van de fouten van anderen, je hebt niet genoeg tijd om ze allemaal zelf te maken...


Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 21:15

Toch ken ik een paard met 1 oog dat nog best een cm of 90 of een parcourtje kon springen. Dit paard was wel van veulen af aan 1 oog blind, misschien dat dat ook meespeelt.
Hij was erg braaf en ook totaal niet schrikkerig.

Sanne86

Berichten: 966
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 21:19

Mijn zus haar paard is aan haar linker oog blind en ze springt er m mee, het gaat om het vertrouwen van het paard in de ruiter. ze moet alleen goed opletten dat ze niet te korte bochten linksom maakt het paard moet de hindernis wel goed zien, en het paard heeft nu ook een veulen en ook dat gaat goed. dus het ligt eraan hoe jij en je paard er mee om gaan denk ik, succes ermee het is natuurlijk wel heel erg vervelend!

Go jij! Go jij!

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 21:20

PB Ptries eens Lachen

Die had hetzelfde met haar Jerai

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 21:47

Ik ben zelf een aantal jaren geleden een ezel tegengekomen die aan 1 oog blind was. Hij stond ergens in Duitsland in een stand aan de voet van een heuvel en droeg nog kleine kinderen van toeristen naar boven, hij was iets kijkeriger dan de rest (draaide zijn hoofd ook wat meer) Maar voor de rest liep hij perfect. Als je ermee kan springen kan ik zelf niet zeggen, maar gewoon rijden moet zeker kunnen.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 23:16

bij paarden weet ik het niet, mar mijn moeder is aan 1 oog bijna blind ze ziet maar 2% dat is dus licht en donker. Maar mijn moeder heeft zich moeten laten testen of ze haar motorrijbewijs wel mocht halen in verband met het diepte zien. En zij mag gewoon wel motor gaan rijden. haar andere oog heeft zich zover aangepast dat ze genoeg diepte kan zien en inschattingen kan maken. Dus wie weet kan dit bij paarden ook wel. ons mam is in ieder geval nu lekker aan het lessen:)

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 23:16

ik heb zelf 7 jaar lang een pony gehad die aan 1 oog blind was,hij werd blind als twenter.............
door veel vertrouwen met hem op te bouwen en goede commando's aan te leren heeft zo'n oog minimale belemmering.
ik dressuurde met hem,reed buiten en sprong met hem,zowel los als erop.
hij was zelf 1.44m maar heeft 1.25m gesprongen!(los) en 80 cm met mij erop!(en ik ben niet echt klein).
in het begin van de blindheid is wel aan jouw de taak om het "nieuwe zien" te leren....dit om hem (en dat klinkt heel banketstaaf) gewoon de laten "botsen" dus als je ziet dat hij (zachtjes) tegen het hek gaat lopen ,laat hem dan ook gaan..............pas bij gevaarlijke situaties ingrijpen anders leert hij het gewoon niet. mijn oude pony ging automatisch om het welbekende hoekje kijken.
bij de dressuur zal je iets meer aan je buitenteugel moeten denken om hem goed te begrenzen bij de bakranden.
in het aller begin van zijn blindheid floot ik heel zachtjes voor ik hem aanraakte aan zijn blinde kant,ze leren vanzelf om het oog over te laten gaan op het oor en dus alles aan te horen komen inplaats van zien komen.
ik wens je veel succes met het verdere verloop........en voor vragen mag je me altijd PBen....... Ach gut

Landelijk meldpunt voor besmettelijke paardenziektes (droes en rhino) https://www.facebook.com/groups/1892196 ... TIPXfWuQYQ

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 00:39

op mijn werk hebben we een appaloosa merrie staan die aan 1 oog blind is
die pony word gewoon gereden , dressuur maar ook springen (af en toe want mevrouw is errug fanatiek met springen en dressuurmatig niet zo geweldig aan de hulpen , dus je hebt kans dat je op een ongeleid gillend projectiel de bak door gaat )
ook loopt ze in de shows mee waar ze door het water moet crossen , door een nauw gangetje heen gallopeert, waarin geweerschoten gelost worden
enz enz
1 oog wat niet meer werkt hoeft weinig beperkingen mee te brengen

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 00:45

Miss_Petit schreef:
PB Ptries eens Lachen

Die had hetzelfde met haar Jerai

idd daar zat ik ook gelijk aan te denken Lachen
vorgens mij zit ze haast nooit meer op bokt.
maar je kan het altijd proberen Knipoog Lachen

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 02:01

springen hoeft niet altijd een probleem te zijn. kende een pony die liep met 1 oog nog in het Z springen.! Maar je moet hiervoor natuurlijk een uitstekende vertrouwensband hebben!

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 06:39

we hebben op de manege 2 ponies staan die aan 1 oog blind zijn. de ene wordt alleen dressuur mee gedaan en met die ander wordt ook gesprongen in de les en dat gaat prima.. zelfs toen ze voor het eerst op het weiland een parcoursje moest springen(had ze nognooit gezien)

het gaat idd om vertrouwen en je moet hem gewoon bepaalde commandos aanleren, maar tis zeker niet onmogelijk..
je zegt dat hij op den duur blind gaat worden.. dat betekend dus datie nu nog ziet en dat je rustig aan de commandos kan leren.

men vergist zich gewoon vaak in wat een paard nog kan. net als bij de mens als er 1 zintuig uitvalt, neemt de rest hem over en wordt sterker. dat zalin meer of mindere mate ook met je paard zo zijn..

het zijn geen porselijnen popjes... het betekend zekerniet het einde van de wereld.. maar je moet er veel tijd in steken.. en wat aanpassingen doen..

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 07:46

Als die aan een oog blind is kun je best nog alles met hem doen. Ik heb in het verelden een hengst gereden die blind was maar die sprong toch 1.30.

schoentje-past-goed-aan-mijn-pootje

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 08:51

Bij ons op stal staat er een zonder oog en dat gaat prima, je moet hem wel aan de kant benaderen waar het oog nog zit en niet achterlangs ineens aankomen hobbelen.
Hij rijdt alles hoor als je hem zelf maar goed rijdt en aangeeft bv met springen waar hij bv moet afzetten. En langzaam aan beginnen met alles dan leert hij vanzelf en zal hij op jou vertrouwen.

succes

** Als je de beste zitplaats in huis wilt, zul je de kat moeten verplaatsen **
** Pas heeft iemand mij een schattig katje gegeven.... en het katje is van mening dat iemand mij aan hem heeft gegeven **

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 09:05

Dennis zijn moeder heeft maar 1 oog door een ongeluk. Daar is ook mee gesprongen. Niet hoog en met veel ondersteuning, maar het is dus wel mogelijk.

Ik heb ook een merrietje gereden die zag alles slecht(in hoevere weet ik niet, het is nooit getest door de VA, maar je merkte het wel dat ze slecht zag). Daar kon je ook prima mee springen mits je zelf aardig kon springen. Als je ging afwachten tot ze sprong ging je onheroepelijk dwars door de hindernis heen. Maar als je vertelde waneer ze moest springen ging ze er keurig over heen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 10:51

Wij hadden een draverhengst op stal staan die blind was aan 1 oog. Deze deed gewoon nog mee aan de koersen en was er heel handig mee geworden. Als we in het bos reden ging hij altijd zelf aan de kant als er bv. een tak op de grond lag aan de kant van zijn blinde oog.
Ze kunnen er dus best mee leren leven

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W

Suusje1986

Berichten: 1152
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-04 12:05

Bedankt voor de tips allemaal OK dan!

Jammer dat het springen moeilijk gaat worden, dat vindt hij zelf namelijk ontzettend leuk om te doen. Nou ja, ik ben al verschrikkelijk blij dat hij nog leeft (het ging zo slecht met hem dat de kans groot was dat hij ingeslapen moest worden). We gaan er gewoon het beste van maken

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 12:08

zoals je zelf zegt.. hij vind het leuk om te doen.. eenpaard verliest nadatie nog maar aan 1 oog kanzien zijn lust voor het springen hoor..
je moet gewoon rekening houden dat je niet alles meer kan.. maar als hij zelf aangeeft datie wil springen waaromz ou je dat da niet doen..

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 en 118 bezoekers