Stapmolen zonder hekken, maar kettingen waar ze aan lopen???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Wel of niet zo'n stapmolen bouwen... (mogelijkheid tot 'normale' molen is er niet)?

Ja
9 (100%)

Totaal aantal stemmen: 9


carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Stapmolen zonder hekken, maar kettingen waar ze aan lopen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-01 22:44

Ik heb dus de mogelijkheid om in een binnenruimte (30 x 30 meter) een soort stapmolen te gaan bouwen. Maar het kan dan niet met die hekken waar ze tussenlopen, maar het moet door middel van een soort rails aan het plafond waar vandaan kettingen naar beneden hangen om het paard aan vast te klikken. Met een motertje wordt het geheel dan aangedreven.

Een andere mogelijkheid heb ik niet. Het is dit systeem, of helemaal geen stapmolen. Zouden jullie dan wel of niet deze stapmolen bouwen? (zie poll). Ook het loslaten in die ruimte van 30 x 30 kan niet.

Maar mijn vraag, is het niet gevaarlijk om je paard aan zo'n ketting vast te klikken? Moet er een of ander 'losbreek'-systeem worden ingebouwd? Heeft iemand ervaringen met een stapmolen waaraan je je paard aan een ketting of touw aan vast klikt?




Edit: Poll toegevoegd.
Laatst bijgewerkt door carola op 31-12-01 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 23:00

Een voormalige instructrice van mij heeft een paard verloren door dat het dier in een dergelijke stapmolen zijn nek brak( Dit was dus een molen waar de paarden met kettingen aan een van de armen werden vastgezet) . Haar wat oudere paard - dat deze stapmolen gewend was - werd samen met een jong dier die de stapmolen nog niet kende in de stapmolen gezet. Op een gegeven moment stopte de stapmolen om de andere kant op te gaan, haar paard wist precies dat de molen de andere kant op zou gaan en draait zich om. Het jonge paard maakt op het moment dat het andere paard omgedraait stond een sprong naar voren, het paard zijn hoofd werd met een ruk naar achteren getrokken, zodat hij zijn nek brak. Voor het paard was dit: Einde oefening. En zij stond erbij en keek ernaar.

Ik weet niet of er mechanismen zijn die een stapmolen kunnen remmen of blokkeren als er krachten van twee richtingen op komen. Maar de krachten die ontstaan als een paard met volle kracht naar voren springt kan geen rem of blokkeringsmechanisme aan. Ik zou persoonlijk een dergelijk mechanisme ten zeerste afraden!!! Als er andere mogelijkheden zijn zou ik geen kettingen gebruiken! In dit geval zijn er volgens jouw zeggen geen andere mogelijkheden. Dan zou ik de ruimte zo laten en de paarden erin loslaten. Maar niet aan kettingen vastzetten! Absoluut niet doen!
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 31-12-01 02:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Je suis Charlie.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 23:20

Wij hebben der zo eentje op stal. Er zit een nadeel aan. Ze kunnen de molen stopzetten als ze dat willen. Als ze er gewoon aan gaan hangen (stilstaan en niet meer verder willen) dan staat de molen ook stil.

Ik denk dat persoonlijk die molen met hekken beter is.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 23:23

Je kunt de hekken van de stapmolen eventueel onder stroom zetten (zoals schrikdraad) zodat ze wel moeten lopen. Nadeel aan zo'n ding met hekken is dat ze donders goed door krijgen als er geen stroom opstaat en dan ineens met zijn tweetjes in een gedeelte lopen....

Je suis Charlie.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 08:58

Bij manege Levade in Wenum-Wiessel hebben ze ook zo'n stapmolen. Die gebruiken ze al heeel veel jaren, dus hij zou vast wel bevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 09:46

Ik vind dat echt gevaarlijke molens. Een ander groot nadeel is dat het paard niet zelf kan bepalen hoe en waar hij zijn hals draagt omdat hij vast zit met en ketting. Ze kunnen ook bijna niet van zichaf bokken als dat eens nodig is en als ze het wel doen loopt dat meestal niet goed af. Niert doen dus zo'n molen. Je ziet ze ook bijna nergens meer, bijna iedereen komt er enorm van terug.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 10:39

Ik ben het niet met mijn voorgangers eens. Wij hebben zelf al 15 jaar met zo'n molen gewerkt, en er is bij ons nog nooit iets gebeurd. Het is een molen waarbij ze aan een 'arm' vastzitten en die om de 10 minuten ofzo zelf stopt en de andere kant ingaat. Je moet gewoon in het begin zelf met je paard meelopen, zodat ze gaan snappen wat zo'n molen inhoudt. Wij hebben er in ieder geval nog NOOIT een ongeluk mee gehad, en het waren nou niet echt de makste paarden die eraan werden gezet....

Toos paardloos

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 10:58

Shaienne schreef:
Bij manege Levade in Wenum-Wiessel hebben ze ook zo'n stapmolen. Die gebruiken ze al heeel veel jaren, dus hij zou vast wel bevallen.


Of missen ze de middelen om een andere aan te schaffen? Schijnheilig Lips are sealed

Je suis Charlie.

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 12:41

whaaaaaaaa carool?????? Niet doen alsjeblieft. Levensgevaarlijke dingen en bovendien geestdodend. Brrrr moet er niet aan denken. Zie je Eddy al schrikken...........

Groetjes Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 12:53

Oeh oeh... lijken mij gevaarlijke dingen! Toch maar niet doen denk ik...

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 13:11

Wij hebben ook zo'n molen bij ons op stal en ik heb Jerai d'r een keer aangezet, maar nooit meer. Als je paard gewoon stapt gaat het goed, maar zodra hij begint te bokken, te steigeren of schrikt gaat het mis. Ik zou ze dan liever losgooien.

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 17:15

Ik zou het niet doen. Op een manege waar ik een tijdje heb gereden moest een keer een hele grote schimmel aan zon ding. (ook met kettingen.) En die ging flink te keer. De hele molen ging wiebelen en de andere paarden werden er onrustig van. Er moest steeds iemand mee lopen omdat ze anders bang waren dat er ongelukken zouden gebeuren.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 17:52

Als er een paard in die ruimte kan lopen zijn er ook molens voor te krijgen,
wij hebben namelijk ook een molen op het oog, die niet zo'n hoge middenpilaar heeft.
Daar moet je namelijk een vergunning voor aanvragen en het zit er niet in dat we daarvoor een vergunning los krijgen.

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 17:54

Steef schreef:
Wij hebben der zo eentje op stal. Er zit een nadeel aan. Ze kunnen de molen stopzetten als ze dat willen. Als ze er gewoon aan gaan hangen (stilstaan en niet meer verder willen) dan staat de molen ook stil.


Wij hebben er 1 met hekken, en die kunnen ze ook stilzetten. Tenminste een paard bij ons op stal die blijft stilstaan en dan stopt de molen op een gegeven moment ook, omdat hij 'denkt' dat er een paard tegenaan gevallen is, omdat ie de hele tijd gewicht tegen dat hek aan voelt.

Maar ik zou ook liever geen stapmolen met die kettingen eraan hebben.

You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling.

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 17:57

ik heb geen ervaring met stapmolens, maar uit de reacties hierboven zou ik zeggen; niet doen! waarom zou je eigelijk perse zo'n molen willen? er zijn honderd en 1 andere manieren om je paard beweging te geven Haha!

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-01 22:02

grassie schreef:
ik heb geen ervaring met stapmolens, maar uit de reacties hierboven zou ik zeggen; niet doen! waarom zou je eigelijk perse zo'n molen willen? er zijn honderd en 1 andere manieren om je paard beweging te geven Haha!


Niet met veel sneeuw enzo.... Het is ook alleen als het heel slecht weer is, en als ze anders de hele dag op stal zouden moeten staan.
We kunnen het vrij goedkoop voor elkaar krijgen, dus daarom denk ik eraan. Maar gezien de negatieve reacties, zie ik er maar vanaf waarschijnlijk.
Thanks voor de reacties!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 22:47

kan je op de plek waar die molen anders zou komen niet aan de hand met je paard stappen ? omdat je in een ander berichtje zei dat je niet los kon gooien daar.. waarom eigelijk niet?

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 14:27

Spirit schreef:
Wij hebben er 1 met hekken, en die kunnen ze ook stilzetten. Tenminste een paard bij ons op stal die blijft stilstaan en dan stopt de molen op een gegeven moment ook, omdat hij 'denkt' dat er een paard tegenaan gevallen is, omdat ie de hele tijd gewicht tegen dat hek aan voelt.


Op de hekken kun je toch stroom zetten meestal hebben de paarden dan heel snel in de gaten dat ze van het hek vandaanmoeten blijven Haha!

Bobo

Berichten: 1786
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 14:31

kun je niet ergens anders een goede stapmolen bouwen?
Want er zitten veel nadelen aan met die kettingen, terwijl met hekken veel fijner is.

Suc6 ermee!

-xx-
Sanne


Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 14:41

ik heb in schotland waar ik ook paard heb gereden
ook zo een stapmolen gezien
maar hun beviel het wel en ik heb ook gevraagd waarom ze zo een stapmolen hadden
en het ging bij hun niet om het geld maar hun leek het wel een goed systeem
en er zijn ook nog nooit ongelukken mee gebeurt
terwijl hij al 2,5 jaar dagelijks word gebruikt voor jonge en oude paarden
maar ik kan je niet gaan zeggen wat je moet doen want ik heb niet zoveel ervaringen met stapmolens

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 14:55

Ik vind het maar gevaarlijke dingen, houd de ruimte gewoon om de paarden los te laten, dat hebben ze liever als een gebroken nek..Scheve mond

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-02 16:59

Grassie: Tuurlijk kan ik daar ook aan de hand gaan stappen met ze, maar om dat nou een paar keer per dag met meerdere paarden te doen... Nee, helaas, daar heb ik geen tijd voor.
Losgooien kan niet, omdat middenin spullen staan waar ze niet bij mogen komen. (Een kachel...).

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 00:43

Is er geen mogelijkheid om die kachel zo af te schermen dat ze er niet bij kunnen komen? Dan zou je ze in principe in deze ruimte los kunnen laten.

Bovendien zou ik het toch nog best gevaarlijk vinden als er een kachel stond te branden en mijn paarden lopen in die ruimte in de stapmolen. Stel dat er brand uitbreekt? En ze dan vastzitten?

Of als je de kachel niet afschermt, en ze komen los (kan altijd gebeuren) dan kunnen ze toch ook bij de kachel.

Probeer honderdenéén rampenscenario's te bedenken, en de paarden zetten je voor een situatie die je niet had overwogen. Ik zou het persoonlijk niet doen. Is er geen plek voor een stapmolen buiten?

Je suis Charlie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Duran123, Googlebot, Pony2024 en 104 bezoekers