Even een (paar) lekker algemene vra(a)g(en)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Even een (paar) lekker algemene vra(a)g(en)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 13:28

Heb nu 3 proefjes gereden en hoewel ik vind dat we best vooruit zijn gegaan de laatste tijd zijn er toch een paar dingetjes die ik op mijn protocollen vind/gevonden hebt die ik best zou willen verbeteren... weet alleen niet zo goed hoe.

Deze dingen zijn: meer impuls, (die zie ik vaak), tdh en tact. Die 3 hebben volgens mij dan ook weer ernstig veel met elkaar te maken.

Van het impuls verhaal heb ik het vermoeden dat ik niet zo goed begrijp wat er mee bedoeld wordt... Kan iemand de drie begrippen verduidelijken en wellicht advies geven hoe deze het beste aan te pakken, of is dit een te brede vraag?

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 13:49

Meer impuls staat voor meer pit. Tact is de beweging zonder storingen in de gangen. En die ene afkorting snap ik niet van je! Maar zat reacties nog!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 13:51

tdh = misschien tegen de hand?

picobello

Berichten: 1971
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barber, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 13:54

tdh betekent inderdaad tegen de hand

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 13:54

Yep... hebben allemaal nogal met elkaar te maken.

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 14:00

Tegen de hand wil zeggen dat ie zijn neus uit de loodlijn drukt. Oplossing veel van achteren naar voren rijden. Veel de achterhand activeren. Hand sluiten, maar wel licht blijven. Veel been! Doe je best he!! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 14:09

Impuls kun je zien als de loop- of werklust die je paard toont. Stel (hypothetisch) dat je paard wat flegmatiek overkomt, dan zie je dat terug in de punten. Je ziet in proeven nog wel eens dat paarden tijdens figuren, of in de wendingen of bij overgangen duidelijk terugvallen en dan krijg je van de jury dus ook een bemerking op impuls.
Als je vaak opmerkingen krijgt over impuls, dan betekent dat in veel gevallen dat je proeven wat vlotter mogen ogen en er wat makkelijker en vanzelfsprekender uit mogen zien.

Tegen de hand is vrij duidelijk, de jury heeft gezien dat je paard met hoofd en hals reageerde op inwerking van jou. Dit kan ook voorkomen in wendingen, hoeken en overgangen als je paard gewoon net even hoofd en hals optilt en misschien ook zijn neus naar voren doet. Tdh bestaat in veel gradaties en het kan zijn dat het voor jou niet echt tégen de hand voelt, maar dat hij wel een te grote verandering in zijn houding liet zien. De jury bedoelt heel duidelijk dat de aanleuning netter en constanter moet worden. De samenhang met impuls ligt erin dat het paard tat voor het been moet blijven, je drijvende hulp zorgt immers voor de impuls, maar regelt ook de aanleuning.

Tactfouten kunnen gaan over misstapjes, maar ook over daadwerkelijke fouten in de takt die met het rijden op dat moment te maken hebben. Als je paard bijvoorbeeld echt fors tegen de hand komt, zie je vaak een fout in de takt ontstaan. Taktfouten zie je ook bij paarden die slecht in het lijf willen ontspannen en dus door het vasthouden van spanning hun lijf niet lekker gebruiken: taktfouten. Een paard met weinig impuls heeft sowieso moeite om de takt vast te houden omdat de manier van lopen gewoon minder actief en overtuigd is.

Alles begint bij impuls. Impuls is niet hetzelfde als hard lopen, maar impuls heeft meer te maken met actief zijn en reageren op de hulpen van de ruiter en het willen lopen en er moeite voor willen doen.
Het is het misschien niet zo'n gek idee om eens te kijken of je paard de impuls wel vasthoud in de hoeken, figuren en overgangen. Als je paard bij het zien van een hoek al half aan de rem gaat hangen en je de achterhand steeds verder achteruit voelt gaan, dan is het best belangrijk om daaraan te werken. Je kunt dan proberen om in de hoeken en wendingen actieve passen te blijven eisen van je paard, je kunt wel beginnen om hem eraan te laten wennen dat hij de hoeken iets sneller loopt (eigenlijk moet het niet sneller, maar het is voor het begrip van het paard wel mogelijk om op die manier te beginnen).

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 14:15

Mmm, okay, dat is een duidelij verhaal in ieder geval. Ik heb zelf wel het idee dat hij normaliter behoorlijk wat impuls heeft. Hij is de laatste tijd een stuk ruimter geworden en voelt gewoon aan alsof hij sterker is, en wat meer marcheert... Ook niet zo gek want hij wordt ook toch wat volwassener...

Ik heb het vermoeden dat ik hem tijdens proeven de neiging heb meer terug te rijden, vanwege de kleinere bak waarin deze proeven gereden worden krijg ik snel moeite om hem door relatief kortere wendingen heen te rijden. Dat geeft jij ook al een beetje aan dus dit is iets wat ik moet gaan oefenen...

Hij heeft ook nog wel eens de neiging om een beetje kijkerig te zijn en drukt dan inderdaad zijn hals er wel eens uit.

Tact heb ik eigenlijk alleen dit weekend echt zien staan en dat was wel zo een gruwelik gladde bomen, dat ik die eigenlijk niet echt serieus neem. Impuls is echter iets wat er vaker opgestaan heeft...

Dus wat wil ik bereiken, een ruimere vlottere manier van komen, waarbij hij iets meer van de grond komt, maar niet perse sneller gaat?

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 14:17

Lovely heeft het heel duidelijk verwoord.
Het kan helpen om iemand eens je wedstrijd te laten filmen, dan kan je beeld bij je gevoel krijgen en als het goed is ook zien wat de jury bedoeld met bepaalde opmerkingen. Erg leerzaam.

Ir111

Berichten: 11952
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 14:18

Met meer impuls bedoelen ze meer voorwaartse drang. Niet te verwarren met harder gaan! De bedoeling is dat je paard laat zien dat hij energiek voorwaarts loopt zonder dat jij iedere pas moet drijven om hem gaande te houden. De bedoeling is dat hij dit in een constant tempo doet. Dus niet de ene keer was sneller dan de andere keer. Als hij in een en hetzelfde tempo loopt loopt hij met takt. Overigens is het wel de bedoeling dat je kunt schakelen in je tempo. Dus niet in één tempo door blijven denderen! Haha!

Als hij TDH (tegen de hand) is, is je paard meestal niet goed genoeg aan je been (en dus onder andere met je impuls). Dus als bovenstaande in orde is komt het tegen de hand zijn vanzelf goed!

Suk6 ermee! Overigens kun je met vragen gerust naar de jury toegaan. Vaak vinden ze het nog leuk ook om je uitleg te geven!

Ir111

Berichten: 11952
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 14:20

O, terwijl ik mijn verhaaltje zat te dichten waren er een aantal mensen mij voor zie ik net... :S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 14:22

Manic, je conclusies kloppen volgens mij precies Lachen.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 14:27

Komen we ook gelijk weer terug op Zep's conclusie in een ander topic "Volgens mij is je paard niet genoeg voor het been" (of iets dergelijks)

Hrm.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 14:29

Daar hoef je je niet voor te schamen, maar je moet er wel aan werken Knipoog !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 14:31

Dat andere topic heb ik niet gelezen, kzounietwetuh.
Het kan natuurlijk zijn dat Solon wat makkelijk achter je been kruipt en dat zijn enthousiasme voor jouw voorwaartse hulp ietwat te weinig is.
Je weet zelf het beste hoeveel moeite je moet doen om iets gedaan te krijgen van je paard, probeer eens uit te vogelen of jouw moeite wel gerechtvaardigd wordt door de opbrengst??

Niet elk paard kan vanuit halthouden mooi vloeiend in perfekte takt in één keer aandraven met een beeld alsof ie nooit stilgestaan heeft... het is dus wat hooggegrepen om dat na te streven. Maar als je vanuit het halthouden 4 keer moet vragen of er een drafje vanaf kan, is weer het andere uiterste. Kijk voor jezelf eens hoe het bij jouw paard zit.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 14:31

Schaam ik me ook niet voor en daar werk ik ook aan. Het is ook de ene keer beter dan de andere keer. Ligt helaas ook helemaal aan mij, wat moeilijk af te leren is, vandaar die "Hrm".

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 14:33

Ik denk dat het in Sootje zijn geval beter is dan bij 3/4 van de paarden die ik ken, maar nog steeds slechter dan dat het zou moeten zijn Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 14:39

Het heeft totaal geen zin om te kijken of andere paarden wel slechter lopen dan die van jou. Het heeft wel zin om te kijken naar de betere combinaties en daar iets uit te halen voor jezelf OK dan!.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 14:42

Vandaar die "Hrm" Knipoog