galop pirouettes in contragalop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

galop pirouettes in contragalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-04 22:33

Kan dat?
Ik dacht van niet,

Maar vrijdag ben ik met mijn Andalusier aan het werken met de garrocha begonen. Nu lijkt jij zo veel lol te hebben in de snelle pirouettes, dat hij ze vanavond spontaan vanuit de contragalop deed, zonder eerst te wisselen!

Ik gaf de hulpen voor een wending in contragalop maar hij draaide meteen 1/2 piroutte (dus 180 graden in plaats van 90) IK kan het wel voorkpomen hoor, door mijn buitenbeen te begrenzen en mijn binnen stijgbeugel meer te belasten, maar ik vond het wel een grappige vergissing van Llano.


astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 00:05

Ik probeer het me voor te stellen maar dat lukt niet helemaal, je maakte dus in de zeg rechtergalop een pirouette naar links met stelling naar rechts waarbij het linkerachterbeen het spilbeen is Verward

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 00:06

Kan wel hoor Haha! Lijkt mij dat hij over de buitenschouder wegvalt dan. Betekend wel dat hij heel veel balans heeft als hij de sprong goed in takt houdt...

Je kan de inzet bv ook "oefenen" door te wijken in galop.

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 06:21

Inzet vanaf wijken vind ik wel een logische oefening, maar contragalop, lijkt me idd. vanuit een evenwichtprobleem komen. Ik zla als ik jou was het er snel uitrijden, anders kan je paard ze straks niet meer goed rijden, maar ik begrijp dat het om een eenmalige actie ging........lijkt me wel een grappig gezicht!!!!!!


sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 09:42

doe mij ook zo'n paard! Die van mij wordt driftig als we aan een pirouette beginnen. Hij wil er schijnbaar zo snel mogelijk doorheen en laat het dan meer lijken op een spin dan op een pirouette.... Haha!... zucht
btw lijkt me een heel grappig gezicht ja Haha!

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-04 09:43

astridh"]
Ik probeer het me voor te stellen maar dat lukt niet helemaal, je maakte dus in de zeg rechtergalop een pirouette naar links met stelling naar rechts waarbij het linkerachterbeen het spilbeen is Verward
[/quote]

maar je zou denken dat hij dan over zijn eigen benen struikelt en dat deze "oefening" dus niet mogelijk is

[quote="Tyrza schreef:
Kan wel hoor Haha! Lijkt mij dat hij over de buitenschouder wegvalt dan. Betekend wel dat hij heel veel balans heeft als hij de sprong goed in takt houdt...

Je kan de inzet bv ook "oefenen" door te wijken in galop.


Tyrza bedankt voor deze analyse,

Het werd idd een soort van wijken icm met wegvallen over de buitenschouder. (die dus aan de binnenkant van de wending zit want ik rij contragalop). Ik had mijn buitenbeen teveel terug om renvers buiging in contragalop vast te houden, veel binnenbeen om sprong te houden en blijkbaar iets teveel mijn gewicht naar buiten. Door te weinig steun op mijn buitenbeen (want dat lag dus lag teveel terug voor de buiging) viel hij dus over de schouder naar buiten.

Ik vind het wel leuk om zo creatief met dresuur bezig te zijn *LOL* Cool maar ik geloof niet dat dit een dressuurmatig nuttige oefening is. Wel kan het een voorbereiding zijn om straks de pirouettes in terre-a terra (2-takt "hazengalop") te rijden, maar daarvóór wil ik dat hij eerst de wissels goed kan (bewijs van controle over de galop, buiging en beenzetting) en de piaffe (basis voor een goede verzameling en uitgangsoefening voor het hoge school werk).

Machonito

Berichten: 1614
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: ergens tussen de Noordpool en de Zuidpool

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 14:08

Ik weet zeker dat je met veel oefeningen het lukt en ik wens je veel succes er mee

Marcel Knaapen ik mis je zo.
Je bent een super ster aan de hemel.

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-04 14:20

sherwood schreef:
doe mij ook zo'n paard! Die van mij wordt driftig als we aan een pirouette beginnen. Hij wil er schijnbaar zo snel mogelijk doorheen en laat het dan meer lijken op een spin dan op een pirouette.... Haha!... zucht
btw lijkt me een heel grappig gezicht ja Haha!


Goed binenbeen eraan houden, je aan de binnenkant lang maken maar niet té veel op je binnenzitbeenknobbel gaan zitten. Wissel een stukje pirouette af met appuyeren zodat hij niet verder draait dan jij toestaat. Zorg dat je controle hebt. Op zich wel goed als hij ze óók snel kan draaien, in de doma vaquera (Spaanse variant van western rijden) wordt dit ook gevraagd, maar het moet dan wel van jou zijn.

Lijkt me trouwens niet grappig als zo'n kolos driftig wordt.

Machonito

Berichten: 1614
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: ergens tussen de Noordpool en de Zuidpool

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 14:37

Ik wil dit later ook leren me me paard Duco .
Werken met garrocha. Haha!
Zal dat lukken met een fries. Verward

Marcel Knaapen ik mis je zo.
Je bent een super ster aan de hemel.

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 15:21

Machonito schreef:
Zal dat lukken met een fries. Verward


Ik heb lichte tour gereden met een fries, waarom zou dat niet lukken? Ik moet er wel bij zeggen dat ik op een goed leerpaard het eerst geleerd heb voordat ik met de fries eraan kon werken. Waar een wil is, is een weg, en je paard moet ook welwillend zijn.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 15:33

Don_Marcello"]
[quote="sherwood schreef:
doe mij ook zo'n paard! Die van mij wordt driftig als we aan een pirouette beginnen. Hij wil er schijnbaar zo snel mogelijk doorheen en laat het dan meer lijken op een spin dan op een pirouette.... Haha!... zucht
btw lijkt me een heel grappig gezicht ja Haha!


Goed binenbeen eraan houden, je aan de binnenkant lang maken maar niet té veel op je binnenzitbeenknobbel gaan zitten. Wissel een stukje pirouette af met appuyeren zodat hij niet verder draait dan jij toestaat. Zorg dat je controle hebt. Op zich wel goed als hij ze óók snel kan draaien, in de doma vaquera (Spaanse variant van western rijden) wordt dit ook gevraagd, maar het moet dan wel van jou zijn.

Lijkt me trouwens niet grappig als zo'n kolos driftig wordt.
[/quote]
ah dank je da's een hele fijne tip! OK dan!
Ach mijn kolos is best heel lief hoor, ook als hij driftig wordt. Hij wil het gewoon doen en snappen. Als hij het fout doet wordt hij boos. Dan moeten we eerst weer gaan stappen, en langzaam weer alles oppakken. Ik ga het eens proberen met hem.

Machonito

Berichten: 1614
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: ergens tussen de Noordpool en de Zuidpool

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 22:20

Issy"]
[quote="Machonito schreef:
Zal dat lukken met een fries. Verward


Ik heb lichte tour gereden met een fries, waarom zou dat niet lukken? Ik moet er wel bij zeggen dat ik op een goed leerpaard het eerst geleerd heb voordat ik met de fries eraan kon werken. Waar een wil is, is een weg, en je paard moet ook welwillend zijn.
[/quote]


Duco is zeer welwillend en slim.

Marcel Knaapen ik mis je zo.
Je bent een super ster aan de hemel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 07:18

Don_Marcello schreef:
maar je zou denken dat hij dan over zijn eigen benen struikelt en dat deze "oefening" dus niet mogelijk is


Bij een paard met een sterke galop vind ik die oefening nogal een risico met de kans op blessures.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider en 9 bezoekers