kunsstofzadel vs. leren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

kunsstofzadel vs. leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 09:12

Waar hebben jullie een voorkeur aan (+ merk) en wat zijn de voor-nadelen? Ik zie de laatste tijd echt nog niet veel kunststofzadels, alhoewel ze toch lichter zijn enzo? of niet? (oja, nog een vraagje, kosten zo'n dressuurteugels veel, zo die dikker worden naar het bit toe, heb nu geen foto?)

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 09:13

ik heb een wintec, vind het super!
zit lekker en geen invetwerk Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 09:15

Ik heb nu een leren zadel geleend maar das echt niets voor mij dat invetten enzo..Ik ga waarschijnlijk een wintecje overkopen van MirZam als hij past..!

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 09:25

Ik had een wintec en ik vond hem niet lekker zitten. Ik had totaal geen kniesteun en de stoten gingen ook snel kapot. Voordeel is wel het onderhoudt.
Leren is ook gewoon mooier en zit beter vind ik. Het onderhoudt is meer werk, maar zo erg vind ik dat opzich niet.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 09:28

liza van loon schreef:
Ik had een wintec en ik vond hem niet lekker zitten. Ik had totaal geen kniesteun en de stoten gingen ook snel kapot. Voordeel is wel het onderhoudt.
Leren is ook gewoon mooier en zit beter vind ik. Het onderhoudt is meer werk, maar zo erg vind ik dat opzich niet.


Welk type had jij?

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 09:30

Ik had een wintec, eigenlijk weinig problemen mee gehad. Maar ik wilde toch wat meer steun, wat meer gaan zitten. Heb nu een Euroriding Diamant. En geloof me, dat schoonmaken van zo'n zadel heb ik er opeens voor over. Het zit echt duizend maal beter!

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 09:33

dus leren zadels zitten toch beter voor de meesten dan kunststof dan...dan neem ik graag het invetten er bij!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 09:36

Ik vind leer ook veel fijner,
het schoonmaak werk valt trouwens alles mee, als je het zadel een aantal keer ingevet hebt is het meer als voldoende wanneer je het 1 keer in de week even snel met zadelzeep doet, dat hoeft nog geen 5 minuten te kosten en zo controleer je het zadel ook gelijk op eventuele beschadigingen die de veiligheid niet ten goede zouden kunnen komen.
Veel invetten is juist helemaal niet goed.

DEESenJAMBO
Berichten: 1260
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 09:36

Ik heb een dressuur wintec 500. Die vind ik echt als een huis zitten. Zou niet anders meer willen! Haha!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 09:40

Ik vind leer prettiger zitten (maar ik ben heel precies wat zadels betreft, dat geef ik grif toe) en het is ook deels sentiment. Een zadel hoort gewoon van leer te zijn... de geur en textuur van kunststof 'hoort niet' bij een zadel voor mijn gevoel.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 09:40

Ik vind een leer zadel persoonlijk veel fijner zitten dan een kunstof zadel. Zelf heb ik een Stubben...het invetten is niet echt geweldig, maarja het hoort erbij Haha!

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 09:44

Ik heb een wintec dressuur gehad lekker makelijk in het onderhoud mar paste voor geen meter Boos!
Toen heb ik een Euroriding Diamant gehad OK dan! helemaal verliefd
Maar hij paste gewoon niet helemaal lekker op mijn pony, alles geprobeerd maar toch paste hij niet goed Boos!
Met pijn in mijn hard weg gedaan maar als ik ooit een ander paardje koop waar hij wel op past koop ik er weer 1tje al is het alleen voor de wedstrijden.
Nu heb ik een boomloos zadel van nubuck OK dan! helemaal perfect qwa pasvorm maar qwa onderhoud een ramp
Ik hou van glad leer (of kunststof) dus niet van die suede look
Na een tijdje in gebruik word het nubuck wel glad maar niet he hele zadel Boos!
Ben nu al 2 weken bezig om hem glad te krijgen met vet/olie enz enz het is nog niet helemaal gelukt Boos!( maar ik zet door

Hou je van leer en ben je niet beroerd om te poetsen zou ik gaan voor leer omdat het gewoon langer mee gaat
Hou je niet van poetsen dan kan je kunststof of nubuck nemen
De enige nadelen van kunststof zijn gaat niet zo lang mee en na lange ritten kan je brandblaren van de wrijfing krijgen
De nadelen van nubuck is dat het dus op de plekken waar veel wrijfing is glad word (vindt ik niet erg) en het niet zo stevig is als leer

Ik ben dus een voorstander van LEER

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 09:47

Mijn paard heeft nogal een hoge schoft en toen de passervice aan huis kwam lag de Wintec 500 eigenlijk vrijwel als beste. Daarnaast was hij qua prijs natuurlijk ook erg aantrekkelijk Knipoog . Ik heb hem nu een kleine 7 maanden en opzich ben ik er best tevreden over. Het onderhouden is inderdaad erg simpel en verder vind ik dat hij erg netjes blijft bij dagelijks gebruik. (geen ernstige slijtage zoals ik had verwacht) Toch wil ik over een poosje graag een mooi leren zadel kopen en aan laten meten. Ik vind leer over het algemeen toch wel stukken beter zitten als kunststof Knipoog

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 09:51

Ik heb helemaal niets tegen kunststofzadels. Ik heb nog een wintecje 2000 liggen die ik lekker bewaar voor als ik Xara in ga rijden. Lekker ligt, kan tegen een stootje en ik vind het nog lekker zitten ook. De 500 uitvoering ben ik geen fan van. Thorowgood vind ik kwa zit heel goed, daar kan ik wel een dagrit op maken hoor.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 10:27

Doe mij maar leer. Ik vind dat poetsen helemaal niet erg, het hoort erbij. Ik vind het zelfs wel leuk Bloos! om alle spulletjes weer helemaal netjes te maken. Ik vind leer mooier en het zit veel fijner. Ook is aan een leren zadel naar mijn idee veel meer aan te passen om het helemaal perfect passend te krijgen. Leer gaat ook veel langer mee en een leren zadel houdt veel langer z'n waarde.

Maar ook in leer heb je kwaliteiten natuurlijk, ik ga wel uit van echt goed leer, geen kippenleer of veredeld karton, dan is kunststof weer beter/fijner.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 10:34

Margreet schreef:
Ik vind dat poetsen helemaal niet erg, het hoort erbij. Ik vind het zelfs wel leuk Bloos!



Ik heb nog wel een tuig liggen wat ERG nodig een poetsbeurd nodig heeft.

Ik ben absoluut geen poetser. Ik heb een Wintec 500 vhz en is in 2 jaar 1x schoon gemaakt(nadat we het bos door gescheurd waren). M'n leren beugelriemen heb ik nog nooit iets aan gedaan Bloos! . Singel en sjabrakken gaan wel regelmatig de was in.

Ik heb nu een knap Kieffer hoofdstel voor Dennis gekocht. Ik hoop dat ik me aan mijn goede voornemen om hem regelmatig schoon te maken ga houden al ben ik bang van niet.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 10:38

Alles heeft z'n prijs Dennis Knipoog

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 10:41

Ik was eerst helemaal gek van Wintec (dressuur), maar poeh na een regenbui onderweg was t zadel nog 3 dagen nat Verdrietig
Toen kwam de 500 serie --> hé dat is wat lederlook --> geen natte kont meer Haha! --> maar helaas t zadel paste écht voor geen meter

Toen op zoek gegaan naar iets anders --> 2e hands JC/Kieffers ed... het paste allemaal niet lekker op mijn paardje, of ik vond het weer niet lekker rijden
--> uiteindelijk aangekomen bij een nieuw Kentaur zadel (model Artemis) OK dan! Zit als gegoten voor mijn paardje en ook voor mij Haha! Zo'n héérlijk lekker zacht zadel !!! met perfecte pasvorm en geweldige steun (maar ook weer niet totaal ingeklemd Knipoog ) OK dan! Ben er echt helemaal gelukkig mee en heb 't nu bijna een jaar

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 10:52

Margreet schreef:
Alles heeft z'n prijs Dennis Knipoog



Damn, dat word dan toch zelf poetsen voor een arm studentje. Scheve mond

Nee, een zadel poetsen gaat nog wel. Een hoofdstel ook nog wel. Maar een tuig heb ik een pest hekel aan. Dat word ook alleen gedaan als het echt moet(dit tuig ligt hier beschimmeld te zijn en moet binnenkort weer gebruikt worden).

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 10:59

schimmel is goed Knipoog tot op een zekere hoogte omdat de schimmel het vocht in het leer houd en het daardoor niet net karton wordt OK dan!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 10:59

Ik vind het vooral leuk als m'n eigen spullen weer netjes gepoetst zijn (ik doe het regelmatig, dus veel werk is het niet), maar die van een ander is een stuk minder lollig Haha!
Opsteker: beschimmeld is helemaal niet erg, dat is juist een teken dat het niet uitgedroogd is! Je veegt het er zo af met een lapje met wat zadelzeep (niet te nat!), alleen in de hoekjes is het een beetje lastig, tandenborstel is dan handig.
Laatst bijgewerkt door Margreet op 20-04-04 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 10:59

Ik heb net een nieuw zadel. V Rijs uit Zevenhuizen is bij me langs geweest met zn busje en ik heb echt vanalles geprobeerd waaronder de wintecs. Eerst een wintecpro suede dressuur, ik zat echt muurtje vast maar voor mn pony was t oke. Toen een wintec 500 dressuur, zat dramatisch zowel voor mij als voor hem. Toen heb ik er wat euroridings opgehad en tsja die lagen en zaten als een huis. Voor mij dus ook leer, hoe zou zo'n suede zadel er na een jaar uit zien en na een regenbuitje??

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 11:00

Margreet: dachten we tegelijk hetzelfde Tong uitsteken

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 11:27

Idd, ik weet dat schimmel niet erg is. Zo heb ik het tuig mee gekregen. Maar tis wel aan te raden om er wat aan te doen voor ik het ga gebruiken Tong uitsteken. Ik ben al begonnen, het schoftje, de singels en de broek is al gedaan. De staartriem, het borst stuk, de strengen en het hoofdstel moeten nog. Ik wil weer lekker in het zonnetje aan het werk kunnen, want buiten zitten, met een tafeltje op het weiland tussen de paardjes is het best nog wel te doen.
Ooit, als ik geld over heb, wil ik een kunststof tuig (ik denk dat ik lang kan wachten.....).

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 12:11

Wij hebben nu een kunststof tuig (Zilco) en zouden er niet weer een kopen. Het is fijn spul, maar een mooi leren tuig voelt gewoon beter... weer zo'n mieperig gevoel... het hoord van leer te zijn. Sentiment. En ik vind een leren tuig mooier, het oog wil ook wat. Het Zilco is wel ideaal als je veel bos-crosst, de tuinslang er even op en klaar...