Dilemma: Trailerladen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Dilemma: Trailerladen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-04 20:15

Ik zit met een voor mij heel groot probleem. Mijn merrie wil de trailer niet meer op!

Nu heb ik het op wel 20 manieren geprobeerd en het gekke is dat ze compleet niet nerveus wordt. Met haar oortjes naar voren blijft ze weigeren. Ik snap er niets meer van.

Wat ze doet is dat ze op het moment dat je naar de trailer toe loopt haar kont naar de zijkant doet en dan uiteindelijk achterstevoren naast de trailer staat.

Mijn 1e reactie was, longeerlijn ernaast. Nou, daar kan je lekker op zitten Lachen
Oke, dan bezem ernaast, reageert ze niet op. Echt helemaal niet. Dus emmer geprobeerd, ook geen reactie. Zweep dan maar. Ook niets.

Volgende poging naast een container, dat ze er aan 1 kant in ieder geval niet naast kan gaan. Andere kant 2 mensen met een bezem en nog loopt ze je gewoon van de sokken. Het gekke is dat in de bak na het longeren ik altijd even die kleine dingetjes oefen. Achter je aan lopen als ik stop stopt zij ook, als ik omdraai doet zij het ook, dus attent is ze wel.

Gisteren was echt de druppel voor mij. Als ik er nog aan denk wordt ik moedeloos. Op wedstrijd heeft een handelaar haar werkelijk KEIHARD behandeld (niet mishandeld hoor Lachen ) en nog wilde ze niet. Het was een "taaie" merrie. Ze liep er uiteindelijk op omdat ze schrok van een vrachtwagen die achter de trailer langs reed en nam een sprong de trailer op! Op de trailer was ze heel kalm en kwam er op haar dooie gemakje zeer relaxed af (Op de heenweg stond ze wel eerst even gek te doen)

Nu mijn vraag: Wat kan ik nog meer proberen naast bovenstaande dingen? Het grondwerk is naar mijn idee in orde. Ze volgt me zonder halster of iets tussen 2 balken op de grond. En op de trailer vertikt ze het zonder angstig te worden....

Wie kan mij helpen?

Masja

Triorette (Tiara) Z2+10 foto's *mama van L'Amourette*
Berghof's Faith L1+4 *mama van La Vie*
Op 6 november 2015 gepromoveerd tot mama van Laurens :D
Dressuurinstructie - Training - Sportmassage bij paarden - Meer info? Zie http://www.masja.net


maaikes
Berichten: 25
Geregistreerd: 23-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 20:20

ik weet wat je bedoeld ik heb hetzelfde probleem en vooral als ik op buitenwedstrijd ben dan is het gras veel lekkerder dus ik hoop ook dat er snel een goeie tip komt

maaike

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 20:35

ik sluit me aan bij de wachtenden op de gouden tip........
ik heb hetzelfde probleem: Morrie is niet bang,maar heel vastberaden.....om er niet op te gaan!

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-04 20:44

Gelukkig, ik voel me niet meer zo alleen Lachen Ik begon sterk aan mezelf te twijffelen, maar ik ben niet de enige.

Nu nog de juiste oplossing.......

Triorette (Tiara) Z2+10 foto's *mama van L'Amourette*
Berghof's Faith L1+4 *mama van La Vie*
Op 6 november 2015 gepromoveerd tot mama van Laurens :D
Dressuurinstructie - Training - Sportmassage bij paarden - Meer info? Zie http://www.masja.net

Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 20:55

mijn zusje had dit ook, en ze heeft het uiteindelijk met een longeerlijn opgelost, ze bond deze om haar buik heen, (net achter de voor benen) het begin door de lus, maar zo dat hij tussen de voorbenen naar voren kan, je neemt de lijn tot voor over de balk mee, en trekt heel langzaam de lijn naar je toe. > het effect als je pony gaat hangen of trekken pers je de lucht uit zijn longen, dan wil ze wel naar voren!!!

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-04 20:58

Dat deed de handelaar uiteindelijk ook met Tiara. Alleen dan het touw ook nog door het ringetje van het halster dat ze haar hoofd niet omhoog kon doen en toch bleef ze hangen en wegspringen.....

Triorette (Tiara) Z2+10 foto's *mama van L'Amourette*
Berghof's Faith L1+4 *mama van La Vie*
Op 6 november 2015 gepromoveerd tot mama van Laurens :D
Dressuurinstructie - Training - Sportmassage bij paarden - Meer info? Zie http://www.masja.net

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 20:58

Citaat:
bond deze om haar buik heen, (net achter de voor benen) het begin door de lus, maar zo dat hij tussen de voorbenen naar voren kan, je neemt de lijn tot voor over de balk mee, en trekt heel langzaam de lijn naar je toe. >

dit lumineuze idee had iemand bij mij op stal ook, gevolg 3 gebroken longeerlijnen, misschien lier je zo een pony op, maar een volwassen koudbloed niet hoor!

Ik heb een speciale trailerlaadlijn, een soort superlange longeerlijn met 2 handvatten en een tussenstuk, de bedoeling is dat je je paard zo naa r binnen trekt

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-04 21:01

Dus dan moet er aan iederen kant iemand staan en kan je hoppa je paard erop zetten? Maar hoe doe je dat als ze gaan draaien?

Triorette (Tiara) Z2+10 foto's *mama van L'Amourette*
Berghof's Faith L1+4 *mama van La Vie*
Op 6 november 2015 gepromoveerd tot mama van Laurens :D
Dressuurinstructie - Training - Sportmassage bij paarden - Meer info? Zie http://www.masja.net

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 21:05

nee, jij hebt die lijn in je handen en staat in de trailer, gooit die lijn een keer om de voorbalk en trekt het paard zo naar binnen (de lijn zit om z'n billen).......volgens de catalogus (www.loesdau.de), in de praktijk lukte het mij niet zo......

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-04 21:10

AfbeeldingDit ding?

Triorette (Tiara) Z2+10 foto's *mama van L'Amourette*
Berghof's Faith L1+4 *mama van La Vie*
Op 6 november 2015 gepromoveerd tot mama van Laurens :D
Dressuurinstructie - Training - Sportmassage bij paarden - Meer info? Zie http://www.masja.net

MoniqueT

Berichten: 8833
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 21:16

Tja, het enige wat bij onze Levi heeft geholpen was een trailerlaadcursus bij Dream Stables. Ergens in een topic hier staan daar nog wat foto's van. Is voor jou in elk geval dichtbij, maar kost wel wat.

Webshop - digital art: MoTekent

MoniqueT

Berichten: 8833
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 21:17

Masja, kijk even op onze site (zie mijn onderschrift), daar staan die foto's ook nog.

Webshop - digital art: MoTekent

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 21:17

Tussen twee balkjes (die op de grond liggen) kunnen volgen lijkt mij geen gedegen voorwerk. Loopt ze ook achter je aan over een zeiltje, loopt ze achter je aan als je twee sprongen maakt en daar een meter tussen laat en daar doorheen loopt. Loopt ze over een houten plank, ook als de plank tussen de twee hindernissen ligt en over de hindernis nog een zeiltje hangt (als overkapping). Ik zou eerst zulke dinge oefenen en dan pas weer aan de trailer beginnen. En als je dan begint doe alles dan rustig aan. ga geen uren oefenen, wees tevreden met kleine dingen. Eén voetje op de plank, dan twee voetjes etc etc. Na elk klein stapje belonen en stoppen. Je moet er wel ff tijd voor uitrekken maar dan heb je ook wat. Leer haar dat de trailer leuk is! Dus niet als je weg moet gaan beginnen maar ver van te voren!

Natural Horsemanshipdag Arnhem 8 en 9 September 2007!!
http://www.nharnhem.nl

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-04 21:18

Als het werkt is het mooi, maar ik wil eerst thuis nog even oefenen. Het moet me toch lukken met de juiste methode....

Overigens ging het een poosje geleden emt Irene samen erg goed. Gaan het nu weer even proberen samen. Ik hoop met resultaat. Toch wacht ik met smart op de juiste aanpak....

Triorette (Tiara) Z2+10 foto's *mama van L'Amourette*
Berghof's Faith L1+4 *mama van La Vie*
Op 6 november 2015 gepromoveerd tot mama van Laurens :D
Dressuurinstructie - Training - Sportmassage bij paarden - Meer info? Zie http://www.masja.net

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-04 21:25

memory schreef:
Tussen twee balkjes (die op de grond liggen) kunnen volgen lijkt mij geen gedegen voorwerk. Loopt ze ook achter je aan over een zeiltje, loopt ze achter je aan als je twee sprongen maakt en daar een meter tussen laat en daar doorheen loopt. Loopt ze over een houten plank, ook als de plank tussen de twee hindernissen ligt en over de hindernis nog een zeiltje hangt (als overkapping). Ik zou eerst zulke dinge oefenen en dan pas weer aan de trailer beginnen. En als je dan begint doe alles dan rustig aan. ga geen uren oefenen, wees tevreden met kleine dingen. Eén voetje op de plank, dan twee voetjes etc etc. Na elk klein stapje belonen en stoppen. Je moet er wel ff tijd voor uitrekken maar dan heb je ook wat. Leer haar dat de trailer leuk is! Dus niet als je weg moet gaan beginnen maar ver van te voren!


Zeiltje... nooit geprobeerd. Wel de deken een keer toen ik struikelde Bloos!

Een zeiltje over de hindernis zal te laag zijn (ze is bijna 1.70m) maart de rest kan ik wel gaan oefenen. Hoewel ik een sterk gevoel heb dat dit niet de oplossing zal zijn. Ze is nl niet bang. Dit zijn perfecte oefeningen voor een bang paard. Maar het kan geen kwaad het te oefenen. Als ze in de trailer staat krijgt ze altijd wat lekkers. Ik weet dat het niet altijd goed is om met eten te belonen, maar Tiara is dol op eten. Dus als ze eten met de trailer gaat assicieren gaat ze het misschien leuk vinden!

Gisteren heb ik er anderhalf uur voor uit getrokken voor we weggingen. Ik had die tijd ook hard nodig. Terug een uur!

Triorette (Tiara) Z2+10 foto's *mama van L'Amourette*
Berghof's Faith L1+4 *mama van La Vie*
Op 6 november 2015 gepromoveerd tot mama van Laurens :D
Dressuurinstructie - Training - Sportmassage bij paarden - Meer info? Zie http://www.masja.net

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 21:46

Een vriendin van mij had ook dit probleem. Zei heeft de trailer in de bak gezet en hier water en bix in gedaan. Toen moest haar paard er wel in om te eten. Daarna was het goed.

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 21:57

Ik verplaats het even naar VMR Lachen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 21:58

Paard voor de trailer zetten, druk houden op halster touw tot hij stapje naar voren doet. Dan druk direct los en belonen. Loop hij naar achter, dan verder naar achter laten lopen en paard weer voor de trailer zetten. Druk houden op halstertouw (niet steeds harder trekken, maar druk houden! ). Ieder paard geeft dat na verloop van tijd op. Maar je moet we bereid zijn om desnoods een uur lang druk te houden!

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 22:23

Anya: helpt deze methode echt? Ik zit namelijk met ongeveer hetzelfde alleen dan voor de vrachtwagen.

Ik wist het principe van druk houden en loslaten zodra hij voorwaarts komt wel, maar niet hoe je moest reageren bij teruglopen enz.

Ik heb zeker wel interesse in deze methode!!
Kun je er nog wat over vertellen? Wat doe je bijv. als je bijna bovenaan de laadklep staat (is met vier voeten erop in geval van de vrachtwagen) en het paard wil ineens weer achteruit? Laat je dat toe? Of houd je dat tegen?
En wat als hij geen pas meer verzet? Trek je dan een keer om hem voorwaarts te manen of houd je alleen het touw op druk? Gebruik je ook stemhulpen enz enz.

Ik ben erg benieuwd! Ik ga binnenkort weer oefenen en ik kan wel wat van deze tips gebruiken!

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 22:30

Juul had bij de vorige eigenaren altijd problemen met de trailer. Ze liep er rustig naar toe en als je er bijna was kwam ze omhoog en draaide om waarbij ze je bijna omver liep. Ik heb met haar onderweg naar de trailer iedere keer halt gehouden, dus even extra onder appèl zetten (wat je dus al in de bak doet), ook voor de trailer gewoon halt. Daarna voorwaarts stap, als ze niet mee loopt dan achteruit zetten. Daarna weer voorwaarts stap, halt, stap niet de trailer in achterwaarts. Niet boos worden als ze de trailer niet in gaat, dat verwacht ze namelijk, maar als ze niet achterwaarts of halt houd mag ze best weten wie de baas is, dit zijn namelijk geen rare eisen.
Bij Juul werkte dit. Zij gaf mij het idee dat ze stress bij ons wilde uitlokken. Helaas voor haar bleven we lekker rustig. Maar ieder paard is weer anders. Maar je zou het kunnen proberen. Veel succes.

Fewspot hengst Kaleido's Don Pedro ter dekking http://stalkaleido.nl
Kaleido's Don Pedro in the picture [ITP] Appaloosa sprookjes hengst

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 22:33

Ja de methode werkt echt! maar je moet bereid zijn geduld te hebben. En iemand erbij hebben die even de druk over kan nemen als je een lamme arm hebt. We hebben het vorige week nog toegepast bij het paard van een stalgenootje. Hetzelfde verhaal: paard is niet bang voor de trailer, maar hij had gewoon geen zin erop te gaan. Een paard dat bang is laat ik vooral kijken, kijken en nog eens kijken. En prijs ik de hemel in als ze durven te kijken.

als hij bovenaan staat en toch terug wil dan mag hij terug maar wel verder dan hij zelf zou willen. Ik doe dat met alleen mijn lichaamshouding. Ik drijf hem als het ware achterwaarts (dus zonder aanraken). Dat vind het paard niet leuk. Dan breng ik hem weer voor de klep en begin weer overnieuw. Als hij geen pas verzet is dat winst (achteruit is verlies *LOL*. Dan hou ik druk, desnoods een uur. Het helpt wel als je een touwhalster hebt overigens... Bij een eigenwijs paard verwacht ik echt een stapje voor ik de druk loslaat, bij een onzeker paard laat ik al los als er een milimeterbeweging naar voren ontstaat. Dan pak ik de druk weer op. Ik ga niet harder trekken, ik hou gewoon druk.

Ik gebruik wel stemhulpen (ik ben niet zo recht in de leer) en als ze het goed doen krijgen ze kriebeltjes op een voor dat paard fijne plek.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 22:34

En ik sluit me bij Dendrofleur aan: rustig blijven!!!!!
begin hier nooit aan als je niet zeker weet dat het desnoods de hele dag mag duren.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 22:44

Mijn eerste paard had hier ene handje van...die ging al tijden gewoon de trailer in en uit, en op ene dag had ze zoiets van forget it...als ze een middelvinger had gehad had ze hem zeker gebruikt.

Op een lekkere zonnige dag hebben we de trailer klaargezet *alle dingen die jij geprobeert hebt werkten bij haar ook niet...ze was niet bang, ze wou gewoon niet* en ben gewoon op de klep gaan zitten, paard stond aan een lange lijn...enige wat ze kon doen was naar mij toe komen of daar lekekr blijven staan.
Toen ze de trailer klep opkwam heb ik haar beloond en we zijn gestopt.

In het daaropvolgende weekend weer trailer klaargezet, weer op de klep gaan zitten, paard volgde al snel.
Toen ben ik in de trailer gaan zitten, met een boek want eerlijk is eerlijk het duurde wel even.
En opeens stond er een paard voor mijn neus.
Omdat ze verder nergens heen kon, er geen gras of andere leuke dingen in de buurt waren is ze toch maar even bij mij komen kijken.
Dus daar stond ze, vanaf toen was het eigenlijk over, in het begin aarzelde ze nog weleens, maar als ik dan stug doorliep kwam ze toch maar achter me aan.

Misschien iets voor jou op een dag waarop je alllleee tijd hebt? Knipoog

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 22:52

Uhm, na lang twijfelen, zet ik mijn PB aan de topic-starter maar openbaar.

Ik hoop dat niemand zich op mij afreageert. Ik heb alles geprobeert en ik weet precies hoe het allemaal gaat. Je mag van mijn methode denken wat je wil, maar hij werkt bij mij zeker wel

Ik heb ook echt alles geprobeert met de mijne. En ik heb nu echt de manier *LOL*
Misschien dat je hem cru vindt, maar ik denk dat het bij die van jou misschien wel kan helpen. En als je erover nadenkt, is het eigelijk een hele eerlijke manier.

Ik doe het halstertouw (in het begin is een longeerlijn aan te raden), gewoon vastklikken aan het halster. Dan haal je vanaf rechts het touw over de neus. Daarna het touw door het ringetje halen, waar je je touw aan vast geklikt hebt (volg je het nog).
Als hij niet meeloopt, trek je de lijn aan. Hierdoor wordt zijn ademhaling belemert. Hij krijgt nog wel lucht, maar veel minder.
Wanneer hij braaf recht vooruit loopt, laat je het touw weer ‘los’, en is er niets meer aan de hand.
Hierdoor is de keuze vrij snel gemaakt voor een paard, omdat achteruit op deze manier dus echt niet meer leuk is.

De eerste keer dat ik dit had geprobeert (na 2,5 uur al m'n andere trucjes geprobeert te hebben, met brokjes, touwen, enz. enz.) stribbelde hij nogal tegen. Hij was het er in ieder geval niet mee eens dat hij het nu niet meer kon winnen. Hij vond altijd wel een uitweg. Of zo gaan staan, dat ik hem wel z'n zin gaf, omdat het te gevaarlijk werd. Hij heeft zelfs een litteken op z'n hoofd van z'n stomiteiten met laden.

Maar echt waar, na zeker 4 jaar aangekloot Bloos! te hebben, ben ik echt blij dat ik het zo doe. Nu hoef ik het touw maar om z'n neus te slaan, en hij weet genoeg. Ik hoef het nooit meer aan te trekken.

Je mag ermee doen wat je wilt. Als je het te cru vind, is oke. Maar ik vind het een vrij eerlijke manier. Je paard heeft je al genoeg geflikt.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.


Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 22:55

Eigenlijk komt het op hetzelfde neer als de methode van Anya, maar het voorkomt een lamme arm. En je zet er wat meer druk op. En voor het paard is het ook logischer en makkelijker om een keuze te maken.
Je kan ze hard trekken als je wilt, sterker dan een paard ben je niet. Je moet je hersens gebruiken, zodat hij dat ook moet doen.

p.s.-je trouwens. Deze methode gaat dus wel over paarden die niet bang zijn, maar gewoon wat voor zich uit aan het staren zijn, terwijl jij maar loopt te duwen en te trekken.

Ik heb het dus zeker niet over bange/jonge paarden. Begrijp me niet verkeerd.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Isa_Sofie, Justico, N_B_N, YandexBot en 40 bezoekers