Op rust zetten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxFiekexx

Berichten: 539
Geregistreerd: 30-12-01
Woonplaats: Zeewolde

Op rust zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-01 15:22

Mijn ShetlanderxWelsh (1.08) is nu ongeveer 20 jaar oud.
Ze is een tijdje geleden linksvoor kreupel geweest (we hebben haar al 7 jaar, en ze is verder altijd kerngezond geweest)
Na een paar weken rust was het niet over. We zijn toen met haar naar een dierenkliniek geweest, waar ze foto's en proeven met haar gedaan hebben. Uit de foto's kwam niet heel veel zorgwekkends (voor haar leeftijd, en voor een shetlander had ze erg goede benen)
We kregen Acetyl Salicylzuur mee (of hoe je dat ook schrijft Verward ) Dit is een ontstekingsremmend en pijnstillend middel.
Nu, een maand later is de kwaal helemaal over, en loopt ze weer zo goed als voorheen.
Ik ben te groot geworden om om haar te rijden, en ik dacht erover om een verzorgstertje te nemen, maar dit lijkt me niet zo'n goed idee omdat het beslist geen makkelijke tante is. Ze is verder altijd heel opgewekt. Mijn vraag is nu: op rust zetten? Ik denk dat ze zich hierdoor erg achtergesteld gaat voelen, want ze wil altijd mee als we met de andere paarden gaan rijden. Als we haar dan in het weiland achter laten, gaat ze als een bezetene rondrennen en hinninken. Na een tijdje wordt ze dan weer rustig, maar toch.. Mijn vraag: wat doen?
Alvast bedankt!
-xxx-Fieke

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 16:28

Dat is wel het slechtste dat je kan doen met een oudere pony! zo'n pony gaat zich vervelen, eenzaam voelen, nutteloos voelen en kwijnt weg. Pony's op leeftijd worden vaak pas écht oud als ze stil worden gezet. Vaak is het dan ook snel gedaan met zo'n beestje.

Dus toch iemand zoeken die er leuke dingen mee blijft doen! En op het land in gezelschap van andere paarden.
Als dat echt niet kan, zou ik het volgende doen: het klinkt hard, maar laat hem afmaken. Bezorg hem nog een paar hele leuke maanden, en laat hem dan zonder pijn, stress of nare gevoelens inslapen. Ik denk dat dat beter is als wanneer je hem eenzaam laat wegkwijnen in een landje, nutteloos en alleen....

xxFiekexx

Berichten: 539
Geregistreerd: 30-12-01
Woonplaats: Zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-01 18:47

Heey Carola,
Loeki staat niet alleen, ze staat samen met een Fjord en een IJslander. Er wordt wel mee gewandeld, geknuffeld en gepoetst, maar omdat ik zelf in Zeewolde woon, kan ik haar niet elke dag die aandacht geven.. Ik ga morgen op zoek naar een lief verzorgstertje die haar wel die aandacht kan geven.
Grtzzz Fieke

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 19:10

Heel verstandige beslissing! Mensen zijn vaak 'bang' om een verzorgster te nemen, omdat ze bang zijn dat die de pony/paard niet aankan, die het anders doet.... enz.... Maar vergeet nooit: er zijn meer mensen die met paarden om kunnen gaan en er zijn ook meerdere (goede) manieren van verzorgen!

xxFiekexx

Berichten: 539
Geregistreerd: 30-12-01
Woonplaats: Zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-01 17:02

Vandaag was het zoontje van Luciënne (van de IJslander) ook mee naar de paarden, en die vond het wel leuk om op Loeki te rijden. Hij kan verder nog niet rijden ofzo, dus ik moest haar wel even vasthouden. Hij was heel enthousiast (hij wil alleen op Loeki, niet op een ander paard *LOL* ) Dus ik met Loeki door het weiland gestapt en Gino een beetje uitgelegd hoe je moet sturen en aandrijven enzo *LOL* )Loeki vond het ook heel leuk. Het ging heel goed, dus na een tijdje draafden we aan. Ik had er geen zadel opgelegd, omdat hij zulke korte beentjes heeft, dat hij daar niet onderuit komt Haha! En niks geen stuiter, stuiter zoals ik verwacht had, hij bleef mooi rechtop zitten! (dat is wel de eerste beginner die niet verkrampt en gebogen gaat zitten, volgens mij) Na een tijdje liet ik hem zelf sturen (ik liep er wel naast) en dat vond hij helemaal geweldig! Dus na ong. een kwartier rijden, toen ik toch wel moe was van het door de sneeuw baggeren naast Loeki, wilde hij er helemaal niet meer af.. haha verder heeft Gino haar nog gepoetst en eten gegeven, echt lief om te zien!

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 20:01

He dt is goed nieuws Fieke.
Zo zie je maar weer: Zit jij je ergens druk om te maken en is de oplossing heel dichtbij! Knipoog

xxFiekexx

Berichten: 539
Geregistreerd: 30-12-01
Woonplaats: Zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-01 23:14

Haha! ja ik ben wel vet opgelucht! Ik zat er echt over in... *LOL*
Party!! Grtzzzz Party!!