1e X crossen (ook weer Roden..)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

1e X crossen (ook weer Roden..)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-04 22:17

Crossen in Roden….

Soms doe je wel eens gek…. Dus in een gekke bui heb ik me opgegeven voor een samengestelde wedstrijd. Het was een hersenspinsel waar ik al veel langer mee rondliep maar nu moest het er dus maar eens van komen. Na enig overleg en inlichtingen inwinnen her en der had ik besloten om gelijk maar L te gaan starten. Na enige training was het paard in goede crossconditie. Zondag 18 april was het dus zover. Ik had geluk met mijn starttijden dus ik hoefde gelukkig niet voor dag en dauw op pad. Afijn, om 8 uur samen met Nienke richting Ronostrand vertrokken. Daar aangekomen hebben we eerst de cross maar eens even weer verkend Ik had het vrijdag ook al een keer gelopen maar er zaten wat lastige stukjes in die ik nog wel een keer wilde zien. Het was ongeveer 2.5 km dus dat is een leuke wandeling. Na het verkennen van de cross paard maar eens uit de trailer gepakt en aangekleed voor het dressuurproefje. Vervolgens een poosje losgereden en starten met die hap. Eigenlijk ging het best aardig, het kon een stuk slechter (161 punten) .

We moesten een hele tijd wachten op het springen dus nog maar een poosje bij de cross staan kijken (even de kunst afkijken bij meer ervaren ruiters) Om 3 uur was eindelijk het springen aan de beurt en Gently had er zin in… En als Gently er zin in heeft dan gaat het als een speer, je kunt je benen wel thuis op het nachtkastje laten liggen want om vooruit te gaan heb je ze zeker niet nodig. Gelukkig kon ik de rem nog wel vinden zodat er met springen geen balken naar beneden kwamen zeilen. Na het springen moesten we door naar de dierenarts voor de keuring. Erg grappig, paard liep prima alleen de amazone ernaast hardlopen op rijlaarzen…. Hihihi, het was maar goed dat dat niet beoordeeld werd want hardlopen op rijlaarzen is niet mijn sterkste punt. Tja, en dan mag je dus door naar de cross....

Het begon inmiddels toch wel een beetje te kriebelen en na een poosje stappen was ik aan de beurt. Spannend hoor, zo’n startbox!!! Tijdens het aftellen begon mijn hart al sneller te kloppen…. 3,2,1….. GO. Gently galoppeerde vlot de startbox uit, niet wetend wat er allemaal nog komen zou. Hindernis 1 ging dan ook prima en nog mooi gecontroleerd. Ik slaakte van pure adrenaline een kreet en galoppeerde verder over het strand naar 2. Toen viel ineens het kwartje bij Gently en begon ze als een gek op de hindernissen aan te trekken. Iets teveel van het goede want de rem was erg moeilijk te bedienen vanaf dat moment. Ze had de oren strak naar voren staan en vloog!!! En ik stond met mijn knieën strak in het zadel gedrukt en de handen vol teugels te proberen het tempo nog enigszins binnen de perken te houden, Hindernis 3 was een hindernis met een heggetje erboven. De bedoeling is dat je paard door het heggetje springt… Dat vond Gently niet nodig want erover kon ook… djeez. Wat een wapper!!! Onderweg door het bos nog wat mensen aan de kant gejaagd en verder door het bos.

Alles ging prima t/m 7. Na die sprong moest het tempo eruit vanwege een scherpe bocht….. Helaas de bocht niet gehaald; dus stond ik midden in de dichte struiken/bomen. Toch handig zo’n bodyprotector, doen de takken niet zeer. Op een drafje de weg maar vervolgt, de afsprong kwam er immers aan, gevolgd door het water….. De afsprong was een dikke boom. Gently trok er gigantisch op aan maar ik kon haar nog net in draf houden. Ze ketste als een raket van de grond en…. Zag ineens in de lucht het water erachter. Acuut stond ze stil bij de landing…. Ik kan een boel uitzitten maar zulke rare bokkensprongen dus niet…. En daar lag ik… Gelukkig nog net voor het water, anders was ik goed nat geworden….

Snel maar weer op paard geklauterd en Gently ervan overtuigd dat we toch echt door het water moesten. Rustig stappend wandelde ze er wel in. Onderweg naar 10 nog maar even een poosje gedraafd en alle zand uit de ogen proberen te krijgen + een beetje op adem komen… Bij 10 maar weer aangegaloppeerd en door maar weer… Ze ging er weer flink van tussen en hindernis 12 ging als een paard wat in de grand national loopt… Veel te hard dus naar mijn zin. Gelukkig kwamen er daarna een tijdje geen hindernissen zodat ik het tempo een beetje kon reguleren. Hindernis 13 ging ook weer prima naar mijn zin en 14 (het heksenoog) ging super.

Door al dat geklungel van me was degene die na mij gestart was achter mij terecht gekomen… Heb maar even een volte gereden zodat hij verder kon en ik gecontroleerd mijn weg kon vervolgen… Dus niet… Gently wil altijd op kop lopen en was dan ook zwaar gepikeerd dat het paard voorbij kwam. Ze zette dan ook gelijk de achtervolging in en ik had weer weinig te vertellen. Meneer voor mij kreeg een weigering en Gently vloog er gewoon over dus ze liep weer vooraan…. Nog even een stukje laten uitrennen naar de finish toe en toen zat de cross erop. Sjonge, jonge wat een ervaring zeg!

Gently was nog steeds zo fris als een hoentje en dus knettergek. De hartslag opnemen na de cross was een hele opgave voor de veearts. Op zulke momenten vraag ik mij wel eens af hoe ik in vredesnaam het paard Gently heb kunnen noemen; Gladiool ofzo was veel toepasselijker geweest…..

De fotograaf had onderweg nog een paar mooie plaatjes geschoten die binnenkort hier in de kamer wel in een mooi lijstje zullen komen te hangen. Over een eventuele volgende keer moet ik nog eens een tijdje nadenken, ik zoek nog een betere handrem want dit ging wel erg hard!!!!


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 22:31

Haha, leuk verslag!
Zo te horen toch al met al een leuke ervaring geweest, en dan direct in de L starten, heb je toch ook wel wat lef voor nodig als je het nooit eerder hebt gedaan *LOL*
Je paard vond het zo te horen ook erg leuk, ga je nu vaker SGW rijden?

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 22:33

super hoor, wel jammer van je val Haha! Wat die handrem betreft, bij Pablo is dat met wat ervaring enorm verbeterd dus ik zie je wel in Ede Haha!

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 22:37

Wat een verhaal zeg...Bloos

Die bestuurbaarheid komt wel naarmate je meer kilometers maakt Knipoog Ik vind het heftig hoor, meteen L starten Clown (ik ben zo'n held dat ik eerst een rondje B ponies HC rondtuf Knipoog )

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 07:53

haha, dit lijken Lucky en ik wel..... leuk om te lezen dat er nog iemand is met zo'n paard die het maar wat leuk vind, maar zo af en toe niet te houden is!

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-04 13:19

Laat dat af en toe maar weg. Ga eerst een ander bit kopen en daar eens een beetje mee oefenen. Dan zullen we wel eens zien of dat beter gaat. Maar mijn paard vond het helemaal geweldig, ik had haar geen groter plezier kunnen doen denk ik.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 13:32

haha leuk verslag!

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."


JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 19:25

Ik zie het al helemaal voor me Haha! . Wel lef dat je meteen L start, en ik las net ergens anders dat je paard al 16 is??? Des te knapper dus *LOL* .
En dat inhaalgedrag ken ik ook. Had ik van de zomer in Ede ook last van, ineens was de 'remkabel' gebroken... Tong uitsteken Gister trouwens weer (met een gewone buitenrit, maar wel met een ander paard voor zijn neus dus...)

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 21:14

als je 1x hebt gecrosst dan heb je het te pakken, je raakt verslaafd!!!

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 21:31

Fijn, tik ik een reactie, blijft Bokt hangen...

Anyway, ik schreef dus dat jullie er duidelijk allebei lol in hebben! Jammer van die val, maar dat water lag er ook wel heel verraderlijk bij in de diepte achter die boomstam... Op naar de volgende SGW dus? Lachen

Ik zag in de uitslagenlijst dat je startnummer 81 had, misschien heb ik je wel zien rijden, maar dan niet bewust! *LOL* Mijn zusje had nr. 94, zij zat in de andere L-groep.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-04 22:06

Ik kwam net onder de douche tot de ontdekking dat ik met mijn benen ook nog de nodige takken heb geraakt. Leuke blauwe plek van 10 bij 15... Paard liep vandaag alweer behoorlijk te stuiteren, dus die had nergens last van. Hoe ouder hoe gekker!!! Gewoon lekker ontspannen aan het dressuren geweest maar een wegschietende kat leverde toch leuke bokkesprongen op. Voor een volgende keer moet ik eerst eens uitzoeken wat het "scherpste" bit is wat toegestaan is want dit was toch wel een beetje te gortig. Zal straks de regeltjes eens nazoeken wat er mogelijk is.... En dan komt die volgende keer er zeker wel maar geen bochtige cross Haha!

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 22:09

Lau rijdt Ret in de cross met een pessoabit. Eentje met 1 ring boven en 1 onder, is voor hem voldoende. Met springen heeft ze 'm op de grote (normale) bitring, in de cross op de onderste (kleine) ring. Werkt prima, ze kan hem tussen de hindernissen voluit laten gaan en met een zachte ophouding weer goed terugnemen. Dat lukt met een gewoon bitje niet goed. Het is trouwens niet eens zozeer een scherper bit, het heeft meer een hefboomwerking achter de oren.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-04 22:37

Ik ga binnenkort maar eens shoppen voor een ander bit. Mijn kids willen hun mama graag heel houden. Overigens hing er nu al een pessoa (enkele ring) in. Daar hing ik elke keer met 80 kg aan maar het hielp weinig. Was dan ook kapot toen ik door de finish kwam.

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 14:04

whaha leuk verslag *LOL*

zet je de foto's ook nog op bokt?

eveline_B

Berichten: 2828
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 22:40

Haha, leuk verslagje. Ik was al benieuwd hoe het was gegaan.
Als Gently wil, dan wil ze ook echt. Ik zie het helemaal voor me hoe je over de hindernissen bent geraasd.
Dus het is voor herhaling vatbaar?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers