Zadelmak maken. Met of zonder gewicht??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Heb jij je paard eerst aan gewicht laten wennen tijdens zadelmaken maken(bv zak haver oid) of ben je er gelijk op gaan zitten??

ja, ik heb eerst geoefend met zadel en nog een extra gewicht erop.
8 (14%)
nee, ik ben er, toen mn paard eenmaal zadelmak was, er gelijk opgegaan.
49 (85%)

Totaal aantal stemmen: 57


DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Zadelmak maken. Met of zonder gewicht??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-04 19:07

Ik heb een vraagje.

Ben bezig met mn paardje zadelmak aan het maken, en nu krijg ik van mensen verschillende adviezen;

De één adviseert me, om als mn paardje zadelmak is er gelijk op te gaan.

De ander zegt dat je, als je hem zadelmak hebt gemaakt, je beter eerst nog een tijdje kan proberen met een gewicht op het zadel, bij een zak haver of zoiets.

nu was mijn vraag, hoe hebben jullie het gedaan, en dan ook waarom?
En wat denk je dat beter is...

Ik vroeg me ook af of zo'n zak dan ook wel blijft liggen, want als ie gaat lopen of hij zet een stap opzij, dan lijkt het mij dat die zak er af valt.

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 19:13

Ik ben er eerst voorzichtig op gaan hangen, dus zelf over het zadel hangen. Na een of twee keer ben ik er gewoon op gaan zitten.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 19:13


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 19:35

Hier worden ze eerst gelongeerd, zodra ze niet meer reageren als het zadel erop gaat word er een paar keer gehangen waarbij iemand het paard vasthoudt en er een stukje mee stapt. Als dat goed gaat een been overzwaaien.

Wij krijgen hier hoofdzakelijk hengsten en/of lastpakken Haha! Er is er ooit eentje geweest die zo bang was dat ie niet zadelmak te krijgen was. Daar hebben ze een handige springjongen voor ingeschakeld die er beide armen op brak. Dat paard heeft idd onder een zak gelopen maar dat haalde niet veel uit. Uiteindelijk is ie verkocht, ik weet niet hoe het verder met dat dier afgelopen is.

Bedenk ook dat als je zelf té moeilijk gaat doen je je paard alleen maar onnodig nerveus maakt. De helper moet ook net doen of het de normaalste zaak van de wereld is. Niet het paard bij voorbeeld al overdreven gaan belonen etc (dan weet ie dat er wat komt wat wel eng zal zijn) Als ze wegspringen probeert de ruiter te blijven hangen terwijl de helper het paard op de volte trekt. (leg een hand op de hals en buig hem daar omheen)

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 19:39

Een gewicht erop is altijd een "dood"gewicht en daardoor nog steeds heel anders dan een ruiter. Ik denk dat alleen een zadel al voldoende gewicht is, het paard heeft dan toch al geleerd iets op zijn rug mee te dragen. Nu moet het dus leren iets op zijn rug mee te nemen wat wiebelt, bonkt, tegenhangt enzovoort. Dat is gewoon heel anders dan iets wat stil ligt! Dus idd eerst hangen en als dat goed gaat stil staand en in stap dan een been erover. en zo verder...

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-04 19:49

ja het probleem is dat als ik bij meneer ga hangen, heel voorzichtig leunen, dat hij dan losse achterbeentjes krijgt..
Iemand hier nog tips voor??

ja ik weet het, ik ben lastig...

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 19:50

DANIenVLIEG schreef:
Iemand hier nog tips voor??


~~}>

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 19:52

Als een paard gewoon braaf zijn rondjes loopt met zadel & beugels kan je er gewoon zelf op (wel eerst hangen).
Stel dat hij wel schrikt van dat gewicht, neemt een sprong of geeft een een bok, dan ligt dat ding eraf.
Geen goede ervaring voor het eerste gewicht op het paard dat er dan meteen afligt, een mens kan een bok nog uitzitten.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 19:58

Ik ben er gewoon opgeklommen.
Verder niet echt veel over nagedacht. Cap op mn kop en gaan Knipoog.

Maar zoals Lieke ook al zegt, als je er een gewicht op legt en het stuitert bij de eerste beste sprong/huppel van het paard al alle kanten op werkt dat denk ik ook niet erg bevorderlijk.

Het paard waar ik toen op klom deed trouwens helemaal niets.

Sietez

Berichten: 8795
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 19:59

Zep schreef:
Hier worden ze eerst gelongeerd, zodra ze niet meer reageren als het zadel erop gaat word er een paar keer gehangen waarbij iemand het paard vasthoudt en er een stukje mee stapt. Als dat goed gaat een been overzwaaien.


En zo doen wij het hier ook.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 20:03

Het paard vindt vaak het gewicht op de rug (na het zadel) niet eng, maar dat er iemand boven hem uit steekt. Dus mijn inziens heeft een zak totaal geen toegevoegde waarde. En indd als die zak er na een bok afligt, wat gaat het paard dan denken Verward

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 20:47

Waarom extra stress veroorzaken? Zo'n zak valt eerder als een ruiter Knipoog
Zoals Zep zegt, doen alsof het doodnormaal is dat je opstapt.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 20:53

Ik heb eerst een paar keer gelongeerd met zadel, daarna ben ik er op gaan zitten. Dat lijkt me btw ook beter dan een zak haver, dat beweegt nauwelijks mee.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 12:13

Ik ben het met de bovenstaande reacties eens.
Verder denk ik (en dit is opbouwende kritiek) dat je je paardje nog eerst wat meer onder controle moet krijgen voordat je erop stapt. Je bent hem duidelijk nog niet de baas en hij denkt dat hij een spelletje met je kan spelen. Wees consequent, verkoop hem gelijk een flinke dreun als hij dat verdient, dus niet eerst 20x waarschuwen. Mocht je een keertje hulp nodig hebben, dan moet je maar een seintje geven.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 12:35

Ik heb gestemd voor gelijk erop.

Bij Par zaten wij er al op voordat het zadel erop gelegen had Haha!
Maar toen het zadel er eenmaal oplag ben ik er opgestapt om mijn eerste les te volgen.

Geen problemen mee gehad eigenlijk.

Een zak wat dan ook is toch anders dan een mens op je rug...dus reacties kan je ook na vaak oefenen nog steeds krijgen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 12:38

Zadelmak maken houdt bij mij wel wat meer in als alleen het zadel erop leggen...
Ik leg het zadel er op, longeer ze waarbij ik probeer te voorkomen dat ze bokken (ze moeten vanaf het begin weten dat er niet gebokt wordt onder het zadel) en vervolgens ga ik hangen.
Als ze daar niet op reageren zwaai mijn been erover ga zitten en stap wat, vaak doe ik ook gelijk wat drafwerk.
Dit alles in 1 dag.
Als je alleen kan opstappen en op de hulpen kan stappen, draven en galopperen dan zijn ze zadelmak. Daarna begint het echte inrijden.

Volgens mij kan jij beter even wat hulp inschakelen...

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 13:09

Ik heb mijn pony apart aan het zadel en aan mezelf laten wennen... oftewel: de eerste keer ben ik er (nadat ik al een aantal malen over haar rug had gehangen/ geleund) zonder zadel op gaan zitten. Gewoon een hulpje er naast, halster om en er na het longeren/ freestylen even op gaan zitten. Ook niet meer dan dat. Erop. Braaf? Er af. De volgende dag 2 passen, de dag daarop een klein rondje gestapt.
Pas toen dat goed ging ben ik in het zadel gaan zitten, waar ik haar ook al aan gewend had. Geen methode voor als je 10 paarden hebt staan die over 4 weken ingereden moeten zijn, maar een heerlijk rustige, stressloze manier voor als je alleen maar met je eigen paardje te maken hebt. Ik ben nog steeds erg blij dat ik het zo gedaan heb en zou het een volgende keer weer zou doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 13:14

geen losse dingen erop binden.
dat gaat altijd schuiven en krijg je paniek, wat heel erg moeilijk is eruit te krijgen.

wat sjuimpje al zegt, zadelmak is een paard wat onder de man kan stappen draven en galopperen, dus niet alleen longeren met een zadel, dan is hij gewend aan een zadel, maar niet de term zadelmak.

verder dus eerst longeren met zadel, daar hoef je geen weken over te doen.
als ze dat goed doen ga jezelf hangen. uiteraard iemand vasthouden En diegene die vasthoud is zeker zo belangrijk als die gene die hangt en later zit.
Gaat dat goed ga je zitten.
Doe daar allemaal niet te lang over, daar heb je niks aan.
Als hij braaf is, is het voldoende, meer kun je niet verwachten.

wat helpt voor paarden die het eng vinden dat er iemand boven hun hoofd is, is al een poosje bv de paard zijn manen kammen terwijl je op een stoel staat.

verder ervarn hulp inschakelen, want je hebt te weinig ervaring en dan kan het heel verkeerd aflopen voor ruiter en paard.

ook wat ik hierboven lees van zonder zadel vind ik gekkenwerk.
als hij gaat bokken lig je er meteen af, geen goed begin.
Als je paard gewend is aan het zadel en vooral de singen, hoef je om die reden niet daarna zonder erop te gaan zitten.

Honeymoon
Berichten: 595
Geregistreerd: 11-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 13:35

Wij deden ook eerst longeren met een zadel. En (afhankelijk van de pony) deden we er een keer een opgerolde deken over zodat we wat bewegends/schuivends hebben, maar daar gaven ze nooit om eigenlijk. En als je erop ging zitten gaven ze er ook niet om Haha!

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 14:44

bedankt voor de reacties, ik vroeg het me alleen af, met gewicht leek me ook al raar, maar mn oom heeft heel lang in de paarden gezeten en die adviseerde me om met gewicht te beginnen, voor ik er op zou gaan.

zelf wou ik er toch gelijk op gaan ipv met gewicht te werken en ik vroeg me af wat jullie ervaringen waren.

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 15:06

runningkawa schreef:
ook wat ik hierboven lees van zonder zadel vind ik gekkenwerk.
als hij gaat bokken lig je er meteen af, geen goed begin.
Als je paard gewend is aan het zadel en vooral de singen, hoef je om die reden niet daarna zonder erop te gaan zitten.


Valt wel mee hoor. Als ik het niet zou vertrouwen of wanneer ik een kasteel gehad had, dan had ik het niet zo gedaan. Maar het paard krijgt toch binnen een in verhouding korte tijd heel veel nieuwe dingen te verwerken en ik wilde dat uit elkaar trekken. Apart wennen aan het nieuwe ding "zadel" en apart wennen aan "er kan wel eens iets op je rug gaan zitten". Mijn beest is slechts 1.45 hoog, ze had eerst al gewerkt, er stond iemand bij haar hoofd en het was al pratend erop, belonen en er weer af. Ze heeft het zich die eerste keer waarschijnlijk nauwelijks gerealiseerd, het ging spelenderwijs.

Maar je kan dit echt alleen doen als je alle vertrouwen in de goede afloop hebt, dat ben ik met je eens. Misschien scheelt het ook, dat mijn merrie toen al 7 jaar was. Een wat ouder groen paard heeft misschien minder streken dan een kleuter van 3!

En heus, het was geen actie van een onbezonnen gek, ik had daarvoor al veel vaker met jonge en met bokkende paarden te maken gehad. Maar het kon in dit geval gewoon, omdat ik daar naar toe gewerkt heb en omdat ik alle tijd wilde nemen voor dit eerste eigen paard!

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 15:23

Citaat:
Zadelmak maken houdt bij mij wel wat meer in als alleen het zadel erop leggen...
Ik leg het zadel er op, longeer ze waarbij ik probeer te voorkomen dat ze bokken (ze moeten vanaf het begin weten dat er niet gebokt wordt onder het zadel) en vervolgens ga ik hangen.
Als ze daar niet op reageren zwaai mijn been erover ga zitten en stap wat, vaak doe ik ook gelijk wat drafwerk.
Dit alles in 1 dag.
Als je alleen kan opstappen en op de hulpen kan stappen, draven en galopperen dan zijn ze zadelmak. Daarna begint het echte inrijden.

Volgens mij kan jij beter even wat hulp inschakelen...


Je loopt wel erg snel van stapel hoor. Teveel in ene is ook niet goed voor zo`n pony, op het eind weet hij er niks meer van te maken zo!
Opbouwen mag ook hoor, eerste dag er opzitten en stappen, 2de dag een stukje draven. Alles in 1 keer vindt ik te snel hoor

verana

Berichten: 2807
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 15:43

Wij hebben ze eerst een maan of 2 aan de longeerlijn met zadel en hoofdstel
Dan gaan we hangen en dan zitten als het braaf is
Daarna stoppen we
En de volgende keer gaan we stappen
En daarna draven enz..

En Sjuimpje doet het niet verkeerd die heeft volgens mij genoeg kennis dat ze dit wel kan doen
Zo gaan wij het op den duur ook doen
Aleen de laaste deden we wat langer over om dat die nog wat jong in zijn hoofd was "kleuter"

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 15:47

Toen ze eenmaal het zadel goed accepteerde ben ik er gewoon op gaan zitten. Waarom? Omdat ik niet beter weet en ik zou ook niet weten hoe ik een zak haver zo aan mijn zadel zou vast moeten maken dat ie er niet vanaf valt Verward

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 15:49

Zadelmak maken doe je MET goede begeleiding Haha! Haha!