Nouja zeg... ik kan nauwelijks meer opstijgen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Nouja zeg... ik kan nauwelijks meer opstijgen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-01 18:47

Ik weet niet wat het is... ik kon er altijd zonder moeite opklimmen (Opw al van 1.72..) De laatste tijd prikte ik wel met mn teen, dat kon ik niet voorkomen (maar aangezien Wal dat niet zo'n punt vond heb ik dat maar voor lief gelaten) Maar gister en vandaag trok ik het halve zadel mee! Ik kan gewoon niet snel genoeg omhoog komen zeg maar! Ik baalde echt als een stekker, lijkt me niet echt lekker voor meneer zijn ruggegraat, zo'n zadel dat naar links valt en een hangende Laura erop. In Amerika hadden we hele handige mounting-blokken (plastik ding met twee treetjes) maar hier is enkel een stoel voorhanden, ook niet ideaal (en word ik denk ik hard uitgelachen..) Maar alle gekheid op een stokje, ik moet toch fatsoenlijk op kunnen stijgen??!! Als iemand het zadle aan de andere beugel vasthoud lukt het wel. Zal het er aan liggen dat ik een andere singel heb?? (Wel heel goed aangesingeld!) Ik doe het op de 'goede'manier volgens mij... rug naar je paard, linker voet in beugel, zadel vast bij kamer en lepel, hopje een twee drie.. en klimmen maar.
Zucht. Misschien moet ik maar meer gaan sporten ofzo.... Boos!

SuuZ
Berichten: 150
Geregistreerd: 23-12-01
Woonplaats: son

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 19:45

ik weet niet waar het aan licht maar misschien ben je niet lenig genoeg en moet je daar wat oefeningen voor doen. dat is niks om je voor te schamen want er zijn heel wat mensen die niet goed op hun paar kunnen kkomen

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 20:22

je stapt dus ook niet goed op, je moet je niet alleen aan je zadel optrekken, je kunt het beste je paard bij zijn manenkam en de lepel van je zadel pakken zo trek je je zadel niet snel naar een kant

(zo heb ik het geleerd hoor)

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 20:43

Ik kan niet eens zo opstijgen! *LOL*

Ik sta met mijn gezicht naar de voorkant van mijn paard, pak de manenkam vast en het zadel. Maar waarom het bij jou altijd goed ging en nu niet meer is toch vreemd. Lastig hoor!

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 21:02

Wat dacht je van een opstapje???????
Lijkt me voor je paardje in dit geval wel zo fijn.
Heel simpel gewoon een emmer of baal hooi ofzo. En probleem is verholpen.

Kim

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 21:06

Is de singel die je nu gebruikt van neopreen? Dat spul rekt wat en daardoor schuift je zadel eerder. Dan denk je dat je goed hebt aangesingeld, maar schuift het toch nog sneller dan met een leren of stoffen singel. Probeer voor de gein eens je oude singel en kijk dan eens of je hetzelfde probleem hebt. Of het komt door je trip in Amerika, daar waren de paardjes vast kleiner Haha! , en nu ben je het opstappen op een groot paard verleerd Lachen .

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

kruk op kruk......

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 21:08

Laura je hoeft je niet te schamen om een opstapkrukje te gebruiken hoor. Deze week stond er een artikel in In De Strengen over de bondscoach Jurgen Koschel, die rijdt zelfs ook nog steeds paarden, en hij stapt altijd met een opstapkrukje op, om het paard bij het opstijgen niet uit balans te brengen.....zegt hij ........ Knipoog is toch een leuke smoes om te gebruiken!!

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 21:19

Ik gebruik ook vaak een opstapje en al is het wel niet om mijn eigen stijve lijf te helpen maar om me paard te sparen dat er 5o kg aan 1 kant van zijn rug hangt

Kim

Bobo

Berichten: 1786
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 22:03

Laatst zag ik mijn instructeur op een paard stappen, maar hij is 1.60 en weegt keiveel en is zo rond als een tonnetje!! Had een opstapje nodig (een klein laddertje) snif lache!! Haha! Knipoog
Nou ja, hij werd toen wel erg kwaad, maar het was leuk om te zien.!

-xx- Sanne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 22:20

opstapje is geen schande.

Als je toch op eigen kracht naar boven wilt: zet je voet in de beugel, en dan een paar keer springen met je rechterbeen. Dan zwaai je veel makkelijker op. Haha!

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 01:55

ik gebruik zelf ook een opstapje... peru is 1.73 en ik ben echt de lichtste niet, maar nu kom ik er zonder problemen op....
dat even terzijde... ookal woog ik maar 60 kilo bij wijze van spreken dan is het nog goed om een krukje te gebruiken. Je paard krijgt het toch allemaal aan één kan van zijn rug te voortduren (dag in dag uit).
Ben van mening dat dat ook niet erg goed is. Waarom zouden ze je uitlachten ? Mooi triest dan. Gebruik anders bovenstaande uitleg, als mensen toch gaan lachen... Wat kan jou het schelen..... Knipoog

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 13:45

daarom wissel ik links/rechts af en opstappen af zodat ik aan beide kanten lenig word en mijn paard niet steeds eenzijdig belast word.
Je kan je beugel waarmee je op wil stappen even 2 gaten langer doen.

verder is een opstapje geen schande hoor alleen zo lastig als je op het erf opstapt moet je maar net iemand vinden die zo'n ding midden van het erf of uit de bak sleept

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 22:42

Idd, er zijn zoveel mensen die niet alleen op hun paard kunnen komen!
Of m.b.v. een kontje van iemand of een kruk/stoel/kist enz.
Misschien ben je zelf wat stijfer en kun je daar misschien wat aan gaan doen??

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 18:34

ALs je met de 'lepel' van het zadel, de achterkant bedoeld (ben ik ff kwijt), dan kun je proberen om met beide handen de voorkant van het zadel vast te pakken. Dit is volgens het boekje het beste en dan verschuift je zadel ook minder. Nog beter is 1 hand bij het zadel en de andere bij de manenkam (maar dan moet je niet blijven hangen).

Ik vind het ook heel moeilijk om zonder te prikken op te stappen. Mmmm nieuw topic!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-02 18:47

Mmm afgelopen keren netjes met stoel opgestapt.... ik ga als het wat warmer is (dwz als ik wat soepeler ben) ook weer gewoon proberen op te stappen. Denk dat ik weet wat mijn probleem is: Ik ga te veel achterover hangen op het moment dat ik omhoog ga. Als ik dat kan voorkomen gaat het al een stukn soepeler, hoop ik. Ook wil ik een nieuwe singel (heb nu zo'n vervelende stoffen singel en net nieuwe stoten die lang uitrekken dus dat werkt ook niet echt positief Knipoog )

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 18:56

Misschien moet je ietsjes afvallen? Knipoog

Nee ik denk dat je even naar je zadel moet laten kijken. Hij moet misschien opgevuld worden.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-02 19:18

neuh is pas nog gedaan (nadat ik gevraagd had aan de eigenaar wanneer dat voor het laatst gedaan was... commentaar? 'goh moet dat dan?' En dat zadel lag al 4 jaar op Wal ofzo Knipoog )
\
Wbt dat afvallen klopt wel hoor... maar zal me dat zo belemmeren? Knipoog