Stelling/buiging

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Samantha4567
Berichten: 96
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: Benthuizen

Stelling/buiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-04 21:41

'k Heb vanavond een discussie gehad over stelling/buiging maar over de volgende vragen werden we het niet eens Bloos! , wie kan ons helpen?
1. Is een paard dat rechtuit loopt ook gebogen?
2. Kan je stelling vragen met je zit en/of benen, dus zonder teugels en zo ja, hoe dan?
3. Neemt een paard dat gebogen is ook automatisch stelling aan of vraag je stelling en buiging apart, zo ja, hoe dan?
4. Hoe kan je alleen met je buitenteugel sturen en waarom?

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 21:50

ik ga ze eens proberen te beantwoorden Haha! kan zijn dat mijn vragen niet kloppen.

1: ik geloof niet dat ieder paard rechts is,maar als je recht door rijd moet je je paard ook rechtzetten.
2: ja,mijn paard moet namelijk om mijn been buigen.
3:ik zelf denk dat het iets aparts is,want mijn instructrice zei laats dat de stelling goed was,maar wij zijn nu nog aan het werken aan de buiging in haar lijf.ik denk dat als je goede buiging in het lijf hebt de stelling vanzelf komt.
4:hoe bedoel je sturen?als ik doe afwenden stuur ik niet alleen met mijn buitenteugel.

nou ik heb het geprobeert Haha!

Samantha4567
Berichten: 96
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: Benthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-04 21:58

ff een reactie op beautyfull_mickey:
1. ik dacht dat een paard alleen in de wending gebogen hoort te zijn, een vriendin van me vindt dat een paard ook als 'ie rechtgericht is gebogen is Verward
2. ik bedoel stelling ... niet de buiging van de rest van het lijf
3. ik dacht zelf dat je de buiging met je benen regelt en de stelling met je handen. aangezien volgens mij buiging altijd samengaat met stelling, is het dan zo dat het paard dit met elkaar gaat associeren (stelling aan buiging gaat koppelen dan, niet andersom natuurlijk) en dat je dan deze teugelhulpen voor stelling niet meer hoeft te geven (waren we ook nog niet over uit welke hulpen dat moesten zijn ... binnenhand vd hals en buitenteugel iets toestaan tog, zodat het paard z'n hals kan buigen toch?)
4. je schijnt op den duur ook alleen op je buitenteugel te moeten kunnen rijden, dacht zelf dat dat kwam doordat het paard het contact met je hand wil (hoort te ...) onderhouden, als je dan toestaat met je buitenhand, neemt het paard stelling aan om op die manier je hand te volgen.
correct me if i'm wrong want ik weet d'r namelijk niks vanaf ... Bloos!

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 22:09

Als je paard rechtuit loopt, hoort hij ook recht te zijn...rechtrichten dus, maar bijna ieder paard is van nature ietsje scheef dus moet je dat trainen in de les.

Volgens mij als je je binnenbeen aanlegt en je buitenteugel teugen de hals aanhoud geeft je paard stelling naar binnen toe...niet helemaal zonder teugels dus.

3 ehm geen idee Haha! Weet wel wat buiging en stelling is maar hoe dat verder zit niet.

Alleen met je buitenteugel kun je niet sturen, je moet op beide teugels evenveel druk hebben. Bovendien stuur je meer met je benen en zit dan met je teugels.

Samantha4567
Berichten: 96
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: Benthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-04 22:20

Ineke2"]
Volgens mij als je je binnenbeen aanlegt en je buitenteugel teugen de hals aanhoud geeft je paard stelling naar binnen toe...niet helemaal zonder teugels dus.
[/quote]

een vriendin van me denkt dus dat als je het paard laat buigen door je buitenbeen ietsjes naar achteren te leggen en het paard dan om je binnenbeen laat buigen, het paard ook automatisch stelling aanneemt, dus dat je daar in principe geen teugels voor nodig zou hebben ....
Dat tegen de hals aanhouden ... komt toch eigenlijk neer op toestaan met je handen of niet?? Verward

[quote="Ineke2 schreef:
Bovendien stuur je meer met je benen en zit dan met je teugels.


Dat sowieso jah Haha! maar ik had het ff over de teugelhulpen in dit geval

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 16:57

Een paard dat recht is, is in de bochten net zoveel gebogen als de bocht zelf, wat inhoud dat beide achterbenen beide voorbenen van hun plek verdrijven.
Een auto bijv. is recht en buigt niet mee met de bocht, en geeft dus 4 sporen in de bocht. Een goed rechtgericht paard geeft maar 2 sporen, ook in de bocht.

Samantha4567
Berichten: 96
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: Benthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-04 17:00

Maar dan is het paard dus niet gebogen als 'ie rechtuit loopt toch? Snap sowieso niet echt wat ze bedoelde daarmee Verward

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 17:06

Nee, maar langs de muur vraag je wel vaak licht stelling, of zelfs een beetje richting schoudervoor, omdat de smalle schouders dichter bij het schot lopen dan de brede heupen. Zo zet je dan de voorbenen weer recht voor de achterbenen.
Misschien bedoelde ze dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 17:10

QQQQ bedoelt denk ik dat een paard vaak scheef loopt als je een rechte lijn rijdt en dat moet je dus weer corrigeren. Maar de bedoeling is dat je paard op een rechte lijn ook gewoon recht is op alle manieren en dus niet gebogen, maar vooral niet scheef.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 10:34

exact.

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 14:16

Samantha4567"]
'k Heb vanavond een discussie gehad over stelling/buiging maar over de volgende vragen werden we het niet eens Bloos! , wie kan ons helpen?
[/quote]

Interessante discussie, het is afhankelijk van de methode die je volgt!
het commentaar is volgens mijn mening/methode, maar als iemand anders wil rijden vind ik dat ook best.

[quote="Samantha4567"]
1. Is een paard dat rechtuit loopt ook gebogen?
[/quote]

Kan wel! maar niet volgens gewenst volgens FEI. In de meer klassieke dressuur rijden we rechtgericht met buiging. Recht richten is dan het midden tussen schouderbinnenwaarts en travers. Oefening is om de onderlijn (buik) aan de binnenkant te verkorten en binnenachterbeen méér onder te plaatsen voor de (verzameling), ook als je rechtuit rijdt.

volgens FEI heb je buiging volgens het verloop van de wending (dus bij rechtdoor rijden géén buiging). maar dat is "slechts" de huidige mening, voor dit werd bedacht/vastgelegd reed men wel met buiging recht gericht!


[quote="Samantha4567"]
2. Kan je stelling vragen met je zit en/of benen, dus zonder teugels en zo ja, hoe dan?
3. Neemt een paard dat gebogen is ook automatisch stelling aan of vraag je stelling en buiging apart, zo ja, hoe dan?
[/quote]

Om met de tweede te beginnen, meestal zal het paard stelling nemen als voortzetting van de buiging, maar soms, zeker als het paard even afgeleid is, kan je met een halve ophouding met de teugels hem daaraan herinneren.

Buiging kan wel makkelijk (en als het goed is volgt de stelling daardoor). Houd consequent jou heupen parralel met die van je paard en jou schouders parralel met die van je paard. Neem met de buitenteugel tegen de hals de schouder naar binnen en draai jou buitenschouder ook naar binnen, terwijl je heupen rechtuit blijven zitten (anders gaat hij alleen scheef over de hoefslag zonder buiging) als schouderbinnewaarts lukt, met het zelfde systeem travers vragen. Recht richten zoals als ik hierboven schreef, hou de buiging van schouderbinnenwaarts/travers vast en zet je paard tussen deze oefeningen in.


[quote="Samantha4567 schreef:
4. Hoe kan je alleen met je buitenteugel sturen en waarom?


Hoe? Je kunt zelf zonder teugels prima sturen. Net als bij western neck-reining, alleen de teugel tegen de hals, dus niet via de teugel aan het bit trekken.

Waarom? Een paard rij je vanuit de achterhand, aan het hoofd zitten geen benen, dus waarom zou je aan z'n hoofd zitten. De meeste ruiters storen het paard alleen maar door aan teugels te trekken.
Bij goed gebruik van het bit werk je af en toe even met korte 1/2 ophouding in om de huiste hoofd/halshouding te vragen, zowel zijdelings (stelling) en in de hoogte om het frame te bepalen (neus iets voor de loodlijn waarbij het paard voorwaarts-neerwaats wil) Heeft het paard de juiste houding, niet meer inwerken op het bit, het gewicht van de teugels moet voldoende aanleuning zijn om hem daar te houden! Tempo/snelheid regel je met je houding en gewichtshulpen. Beweeg je wat naar voren en vraag je paard mee te komen om te versnellen, beweeg wat naar achteren om je paard terug te laten komen/te verzamelen. Het paard heeft dan aanleuning op hou hele lichaam in plaats van aan het bit.

Verder zijn de teugels en bit voor noodgevallen als verder niets meer helpt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 14:20

Marcello, wat is dan volgens jouw visie een rechtgericht, recht, ongebogen rechtuitgaand paard?? En wanneer rij je m zo??

Samantha4567
Berichten: 96
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: Benthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 14:42

Bij dat "alleen op de buitenteugel rijden" had ik het over manegepaarden die niet zo makkelijk alleen op zit en benen te rijden zijn. Dus als je je binnenteugel losgooit, wat doe je dan met je buitenteugel en waarom is dat zo ... het lijkt mij dat het op de een of andere manier toch een logische hulp moet zijn. Ik dacht zelf dat je dan (net als wanneer je met twee teugels rijdt) iets toestaat, het paard volgt je hand en buigt daardoor z'n hals. Ik heb een tijdje priveles gehad, ben nu helaas weer terug bij de manegepaarden, waar meer met binnenteugel dan op buitenteugel wordt gereden, maar wil het toch wel graag weten ...

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 14:53

Er zijn veel misversanden over dit recht richten en het al dan niet buigen.

Rechtgericht is als de achterbenen sporen met de voorbenen, (dus de hoefslagen van de voorbenenen zitten tussen die van de achterbenen omdat het paard voor iets smaller is) het paard kan daarbij wel degelijk gebogen zijn, immers bij travers is de achterhand naar binnen op 4 sporen en bij schouderbinnenwaarts zijn de voorbenen (op 3 of 4 sporen maar dat is weer in andere discussie) naar binnen. Daartussen kan je dus ook rijden met dezelfde buiging als in travers en schouderbinnenwaarts!

Natuurlijk kan je ook zonder die buiging prima rechtuit rijden, zoals ook de FEI voorschrijft, maar mijn doel is een paard te gymnastiseren en te verzamalen, niet om de FEI te plezieren of om puntjes te scoren op wedstijden. Zónder buiging rechtuit heeft volgens mij veel minder gymnsastische waarde dan rechtgericht met buiging.

Recht en ogebogen is hetzelfde, spreekt voor zich, dus niet rechts of links gebogen.

Rechtuitgaand bedoel ik mee, niet in de wending en niet in een zijgang.

Rechtuit rijden zonder buiging doe ik alleen voor geestelijke ontspanning, en als we lekker ontspannen links en rechts om ons heen willen kijken. Maar ook bij een buitenritje vraag ik regelmatig links en rechts afwisselend buiging.

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 15:55

Lovely schreef:
Marcello, wat is dan volgens jouw visie een rechtgericht, recht, ongebogen rechtuitgaand paard?? En wanneer rij je m zo??


Nog even een anvulling, natuurlijk hoort hier ook bij dat je de natuurlijke scheefheid wil corrigeren, dus de oefeningen doe je (uiteraard) zowel links als rechts. Ook de conta oefening (dus renvers ipv travers) is prima voor de afwisseling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 16:05

Marcello, uit je verhaal maak ik op dat jij je paard bijna niet ongebogen rijdt?

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 16:19

Klopt, ik buig hem steeds om afwisslend links en rechts te trainen, vandaar ook mijn aanvulling, je wil er natuurlijk geen scheef paard aan overhouden.

Als het paard zo leert links en rechts het achterbeen er meer onder te zetten en sterker wordt in de achterhand , is de volgende stap beide achterbenen er meer onder te krijgen (dus meer verzamelen) waardoor het paard makkelijker de ruiter kan dragen. Ik doe veel in stap, maar ook in draf en galop.

In deze visie heb je dus ook 3 vormen van piaffe, links gebogen, rechts gebogen en recht (de laatse is natuurlijk het moeilijkst)