zou ik nou wel een jaarling kopen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

zou ik nou wel een jaarling kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-01 19:24

nou veel mensen zeggen dat er onwijs veel verschil zit tussen pony en paard tuurlijker is verschil maar dat het niet verstandig is om een paard zelf in te rijden als je net van de pony's komt. mijn situatie is als volgt: ik ben 18 jaar dus verplicht moeten stoppen met de pony's. nou kan ik een hele leuke jaarling kopen.. aangezien ik nog 2 jaar lang school heb en dus haast geen tijd om te rijden enz denk ik koop een jaarling. ik kan in die 2 jaar nog gewoon recreatief op queen blijven rijden.

maar lijkt het jullie verstandig om als je net met een paard begint hem zelf in te rijden? nou laat ik hem waarschijnlijk dus gewoon inrijden.. maar dan nog moet ik hem zelf alles leren...
graag jullie mening...

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 19:44

waarom niet?een paard is alleen wat groter dan een pony.Meer niet . oke ze nemen grotere passen kunnen hoger bokken,maar verder moet het toch niet uitmaken. Als je die jaarling koopt die je hebt gezien zou ik wel les nemen als je hem tegen die tijd gaat inrijden. Als je goed les krijgt en jou ook verteld wordt wat jij fout doet tijdens het rijden nou dan zal het toch wel goed gaan? zo denk ik er over hoor.

Ekstul
Berichten: 1180
Geregistreerd: 21-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 19:51

ik zal het doen... ff oftopic Indy is een prachtbeest! Tong uitsteken

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 20:05

Zou je niet liever over twee jaar een driejarige kopen dan? Heb je minder risico's, kan je door blijven rijden op queen en kost het je minder geld.
Ik bedoel, als het je alleen gaat om het inrijden enzo.
Sja, als je dit entertje echt wilt hebben. Als ie echt geweldig is....
Maar anders zou ik wachten.

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 20:10

Ik ben het wel met Jantina eens. Waarom nu een jaarling kopen met het risico van 2 jaar wachten waarin vanalles kan gebeuren. Je kunt beter het geld in de zak houden, het geld wat je nu uitspaart aan pensionstalling, verzekering, hoefsmid enz enz opzij leggen en dan over 2 jaar een 3-jarige kopen. Of anders juist een ouder paard die al wat kent.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 20:25

volgens mij maakt dat niet veel uit, een pony moet net zo geduldig en consequent ingereden worden als een paard.

Ik zou zeggen gewoon doen die jaarling. (ik heb de foto gezien en het is een prachtig paardje)

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 20:26

wodan schreef:
waarom niet?een paard is alleen wat groter dan een pony.Meer niet . oke ze nemen grotere passen kunnen hoger bokken,maar verder moet het toch niet uitmaken.


Uhm, paarden zijn totaal anders dan ponny's. De meeste paarden zijn gewoon lomper en minder slim dan pony's. Bij de pony slectie stopt meestal 3/4 van de ruiters omdat ze de paarden niet leuk vinden vergeleken met een pony.....

Verder vind ik dat wanneer je een jong paard koopt, hier erg veel risico's aan zitten.

Maar als je dat voor lief neemt en goed in laat rijden en vaak les neemt, moet het als je nu echt goed kan rijden, wel lukken. Maar het kost wel klauwen vol met geld op zo'n manier....

Dus ik zou het alleen doen als het paard echt helemaal 100% aan je eisen voldoet. En je er echt helemaal gek op bent en niet denkt nog zo'n leuek tegen te komen.......

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 20:38

Ik vind dat je het gewoon moet doen.
Meeste mensen zijn zo negatief over jonge paarden kopen.
Met een volwassen ingereden paard kan ook vanalles gebeuren, die kan ook zijn been breken of aan koliek doodgaan.
Je kunt lekker op Queen blijven rijden, ondertussen groeit je paard lekker door, je hebt niet zo snel de neiging om er al wat mee te gaan doen.
En je bouwt een hele mooie band op met je paard.
Je kunt hem helemaal naar je eigen hand zetten.
Ik zie niet in waarom je het niet zou doen.
Ik heb zelf mijn fjord als 4 maanden oud veulentje gekocht , hij is nu 3,5 ik rijd er sinds kort op, het is heel leuk om die jonge jaren mee te maken.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 21:18

het is natuurlijk wel leuker om het paard al van jong te kennen/hebben. als je het geld en de tijd en de plek hebt zou ik het doen, maar er zitten natuurlijk wel risico's aan ja..denk er goed over na zou ik zeggen!

*Mounty*
Berichten: 22
Geregistreerd: 24-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 21:24

ik zou het wel doen maar als ik zelf tijd had zou ik mijn pony zelf inrijden.
groetjes mounty

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 12:24

Ik zou het gewoon doen *als je het econoisch an kunt, en genoeg tijd hebt* Dit is een schitterende kans om je paardje goed te leren kennen, voor zijn 3e heb je er (als het goed is) een goede band mee en dat werkt weer positief op het werken met hem...
Als je denkt een pony in te kunnen rijden lukt een paard denk ik ook wel als je maar goede begeleiding krijgt

Ik zou dit zeker doen, en als je toch op Queen kunt blijven rijden, kun je netjes nog 2 jaar wachten! *is de verleiding denk ik minder om vroeg te beginnen!*

veel succes en als ik naar die foto's van Indy kijk zou ik als ik jouw was niet twijfelen! Haha! Wat een schatje zeg!
Lovers

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 12:38

Tuurlijk zitten er risico's aan, maar zolang je het met goede begeleiding doet, kan het heeeel leuk worden! Reken maar dat je een band krijgt met zo'n paardje!

Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 15:24

Ethelate schreef:
veel succes en als ik naar die foto's van Indy kijk zou ik als ik jouw was niet twijfelen! Haha! Wat een schatje zeg!
Lovers

het gaat hier niet over Indy.
Ze heeft het over een paardje die ze al heel lang kent, en nu dolgraag wilt hebben.
Als het goed is ga ik volgende week kijken naar Indy, dan neem ik dr misschien ook meteen mee, als de stal in orde is dan. Hopen dat In nog niet verkocht is, voordat ik geweest ben!
Gr.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-02 17:34

met een jong paardje kan ik een hele mooie band opbouwen idd....
ik ben er in ieder geval al uit dat ik der in laat rijden en dus toch voor een jaarling ga... je kan er al een mooie band mee opbouwen waar je later alleen maar profijt van hebt.. morgen bel ik die mensen op en ga ik kijken Lovers
en idd het gaat niet over indy..... dat ging me allemaal te snel had niet genoeg tijd alles eg goed te regelen en hoe jammer ik het ook vind maar ik wil alles tot in de puntjes goed hebben geregeld dus vandaar.....

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 18:02

moeilijk..
Met een jong paardje kun je een band opbouwen maar dat kan ook met een paard van 25..
Bij beiden duurt het opbouwen van de band een tijdje.
het ligt niet aan de leefdtijd of het sneller of langzamer gaat maar aan het karakter van zowel van jou als van het paard.

Ik heb nu een merrie veulen gekocht dat terwijl een veulen eigenlijk best wel lastig is.
Als Hinke 3 jaar is heeft ze me voordat ik er ooit 1 keer op heb gezeten ruim 10.000 gekost mits ze dus geen vreemde dingen krijgt waarvoor de veearts moet komen.
Ik heb nu alleen rekeing gehouden met elke 3 mnd bekappen en elk jaar enten.
3 jaar lang heb ik het risico dat er wat gebeurd in de wei dat ze in het draad komt ofzo zonder dat ik ooit maar wat aan het paard heb gehad in de zin van rijden.
Een veulen is leuk maar staat voornamelijk in de wei.
Een maandstalling is een aardig hoge prijs voor een keer poetsen en/of wandelen.
Voor die 10.000 had ik ook een onwijs leuke 3 jarige merrie gehad onbeleerd.. Dan kun je het inrijden etc ook nog zelf doen en alles naar je hand zetten al kan dat ook met een zadelmak paard hoor.

Tja waarom heb ik dan toch een veulen gekocht.De enige reden is eigenlijk omdat ze anders aan een ander verkocht was.
ik zie toekomst in dat paardje.

Kun je over 3 jaar geen paard van 10.000 betalen leg dan nu elke maand de stalling opzij die je anders had betaald. moet je kijken wat een bedrag.
een voordeel van een jaarling is wel dat je vanaf het begin af aan alles hebt mee gemaakt en weet van een paard al mis je dan wel het eerst (belangrijkste) jaar.
Meteen is dat ook een nadeel alles wat nu mis gaat zit je de rest van je leven aan vast anders kun je zeggen ik koop het paard niet nu vorm je het dier zelf en weet je weinig van latere gebreken onder het zadel etc.

succes met je beslissing