Bomen in de wei

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

Bomen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-04 01:23

Ik wil in de paardenwei een aantal bomen zetten, maar nu vraag ik me af welke het meest geschikt zijn (ivm met giftige/laxerende en dergelijke vruchten/bessen.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 02:19

De taxus moet je in ieder geval niet planten. Is denk ik de meest bekende. Dat is een groene naaldboom en alle delen zijn giftig. Er zit taxine in en een vergiftiging lijdt tot de dood in enkele minuten. Wist je trouwens dat uien ook giftig zijn voor paarden? Het gif uit uien breekt de rode bloedcellen af. De eik is ook geen goed idee, want paarden eten de eikels op(niet altijd hoor) maar eikels zijn in grotere hoeveelheden ook giftig. Gouden regen is erg mooi maar ook giftig. Er zijn geen middelen om deze vergiftiging tegen te gaan. De accacia ook geen goed idee.

Beuk een paar beukennootjes kunnen geen kwaad, maar een kilo kan problemen opleveren.

Een berk kan wel bijv. Vinden paarden wel lekker. En mogen ze ook gewoon eten.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 07:30

In onze weide staat een paardekastanje. De paarden eten de kastanjes niet, maar de boom is rondom wel afgezet zodat ze het schors en de bladeren niet kunnen eten. Schaduw genoeg ´s zomers!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 10:38

Euh... plant geen jonge boompjes in de wei, of zorg dat ze heel goed beveiligd zijn, door er bijv. een houten ding omheen te bouwen zodat hij een beetje heel blijft Knipoog Verder staan er bij ons vrij veel fruitbomen in de wei, appelbomen, perenbomen, pruimenbomen, okkernootbomen, wat kastanjebomen, een wisseboom, populieren ook...

Voor wat je niet moet planten, kijk dan bij Heike Knipoog En verder, ga eens langs bij een goede tuincentrum, wellicht kunnen die je helpen Lachen

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 10:43

Wilg is volgens mij het meest onschadelijk, beuk kan ook goed, de bladeren en takken kunnen geen kwaad en volgens mij eten paarden geen beuken nootjes.
Eik is niet goed, in grotere hoeveelheiden zijn de bladeren schadelijk en paarden eten eikels waar ze vet van worden en wat koliek kan veroorzaken.

carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-04 12:28

Oei, van die eikenbomen wist ik niet en daar staan er een stuk of 4 van in en nog een aantal omheen. Daar krijg ik echt geen kapvergunning voor Ik zat meer in de richting te denken van bomen die in de omgeving thuis passen: vroeger was het hier rondom heide, dus berk past hier wel in. Vruchtbomen (hoogstam, maar zie daar nog maar aan te komen) vindt ik zelf ook erg mooi, maar ja daar vallen dus vruchten vanaf en in welke mate is dit dan evt. schadelijk voor het paard? Heb wel al 2 notenbomen geplant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 12:56

Vruchten moet je plukken Knipoog Bij appels en peren kan het alleen zo zijn dat in het najaar/ eind van de zomer ze gaan gisten *LOL* Dan zijn ze niet zo goed meer voor de paarden, zeker als ze koliekgevoelig zijn.

Verder zou ik niet zo zitten met die vruchten, zolang je maar geen sinasappels gaat planten. Gewoon plukken, en anders nemen ze er een keertje een mee, vinden ze erg lekker, en echt veel kwaad kan het niet hoor Lachen Notenbomen zijn idd ook goed, maar daar krijg je na verloop van tijd heel erg veel noten vanaf Haha! Dus ik hoop dat je graag noten lust?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 13:21

met fruitbomen idd uitlkijken.
gegist fruit zorgt niet alleen voor koliek , maar ook voor dronken paarden.
( het wel geestig om te zien, maar niet goed voor je paard Lachen )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 13:23

Een appelboom misschien? Haha!
Mijn Shet had altijd een grote pruimenboom en een grote appelboom in de wei staan.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 13:26

Bij ons staan de shetten in de pruimenboomgaard. Tegen de tijd dat de pruimen beginnen te rijpen gaan ze een paar weken in een andere wei. Ze hadden namelijk doorgekregen dat als je flink met je kont tegen de boom duwt de pruimen naar beneden vallen Haha!
Daarbij is het niet erg handig pruimen plukken als die shetten je laddertje als schuurpaal gaan gebruiken Haha!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 13:36

Sjuimpje schreef:
Wilg is volgens mij het meest onschadelijk, beuk kan ook goed, de bladeren en takken kunnen geen kwaad en volgens mij eten paarden geen beuken nootjes.
.

Zeker wel! Paarden lusten ze vaak graag en dat kan echt problemen geven!
Met fruitbomen moet je ook oppassen want er zijn al heel wat paarden overleden aan koliek door bv. het eten van teveel appels.

Wat wel goed is voor paarden zijn wilgen. WIj hebben knotwilgen staan. Dit mogen paarden wel eten. In de winter knotten we ze stukje bij beetje, deze takken gooien we in de paddock en dan hebben ze swinters wat te knagen. Ze zijn er gek op! Ze schullen ze helemaal kaal, zijn ze uren mee bezig en ze laten hun hooi er zelfs voor liggen.

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 13:38

ik heb zelf eigelijk allemaal fruitbomen een paar appel en voor de rest peren! maar dan moet ik als ze rijp zijn vaak een heleboel weg halen!