echt bont, blijft dat goed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

echt bont, blijft dat goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-02-04 11:39

Ik zit dus te denken om ook maar een bontsjabrak aan te schaffen, althans zo'n bontje alleen onder de kussens van het zadel. IN de winkel voelen die bontjes heerlijk zacht, maar blijven ze dat ook na tig keer wassen? Blijven die bontjes ook goed na het wassen? Ik was normale dekjes zo'n 2 keer in de maand, en dat gebeurt dan ook met het bontje.
Kunnen ze tegen een normale wasbeurt met normaal waspoeder in de wasmachine? (moet volgens debeschrijving wel kunnen).

Hoe blijven ze met zweet? Worden ze niet hard?

zit je niet te veel op je paard als je zo'n bontje gebruikt? (dat gevoel heb ik wel met dikke dekjes). En gebruiken jullie ze op de blote rug? Of heb je er een dekje onder (dan is volgens mij het effect weer weg)?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 11:41

Je moet die bontjes wel bijhouden; dus goed uitborstelen na gebruik en het zweet goed op laten drogen(dus niet onder je zadel laten zitten) en eraf borstelen.
Ik zou niet alleen zo'n bontje onder je zadel doen, dan kun je beter een heel bontshabrak kopen.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 12:09

Ik heb de horsedream van Christ.
Als je ze wast met speciale wasmiddel (te koop in de ruitersportzaak) blijft hij perfect.
Tenminste, bij mij wel.
Ik was hem om de twee weken en heb hem nu sinds november. Hij ziet er echt nog als nieuw uit.
Wassen op 30 graden (heb er verder niets bij in, alleen het vachtje) en de speciale wasmiddel. Zeker niet met gewoon wasmiddel, dat tast het wol aan! Dat er op staat dat volgens de beschrijving moet kunnen, is het dan echt wol of nep? Want het echte kan dat zoiezo niet.

Daarna even in de droger (wordt ie lekker fluffy van Haha!) en het laatste stuk gewoon laten drogen.Let er wel op dat hij echt goed droog is, het vel duurt heel lang.

Ik heb hem op de blote rug liggen, zweet voel je wel. Het wordt harder daar. Elke keer onder je zadel uithalen en laten drogen.

Ik heb de Kaval Clean. (van Kavalkade) Geel flesje.
Kost 7,95 en ik doe er al sinds november mee.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 15:51

2x per maand wassen lijkt me wat veel. Lamsvacht is wat ze noemen 'zelfreinigend', nou ja, niet helemaal natuurlijk Knipoog. Het is belangrijk om hem goed te laten drogen na het rijden. Als ie vies is was je hem op wolwas met woolite. Enne, ik had ook gewoon een volledig schabrak, gewoon op de blote rug. Het nut van alleen een bontje ontgaat me eigenlijk........

There is no reality, only perception.

soesie

Berichten: 757
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 16:42

2 x per maand wassen vind ik niet veel. Als er zweet e.d. aankoekt, kan het paard daar toch ook irritaties van krijgen? En als je je aan de wasvoorschriften houd, is er volgens mij niets aan de hand.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 17:30

soesie schreef:
2 x per maand wassen vind ik niet veel. Als er zweet e.d. aankoekt, kan het paard daar toch ook irritaties van krijgen? En als je je aan de wasvoorschriften houd, is er volgens mij niets aan de hand.


Idd, na twee weken moet ik hem echt wel wassen hoor, anders is het een plakaat... lijkt me niet fijn liggen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 17:36

Tigger"]
[quote="soesie schreef:
2 x per maand wassen vind ik niet veel. Als er zweet e.d. aankoekt, kan het paard daar toch ook irritaties van krijgen? En als je je aan de wasvoorschriften houd, is er volgens mij niets aan de hand.


Idd, na twee weken moet ik hem echt wel wassen hoor, anders is het een plakaat... lijkt me niet fijn liggen.
[/quote]

Als je hem tussendoor niet bijhoudt, dan zal je hem idd vaker moeten wassen. Toch lijkt vaak wassen me niet zo bevordelijk voor zo'n ding.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 18:50

Tessebes"]
[quote="Tigger"][quote="soesie schreef:
2 x per maand wassen vind ik niet veel. Als er zweet e.d. aankoekt, kan het paard daar toch ook irritaties van krijgen? En als je je aan de wasvoorschriften houd, is er volgens mij niets aan de hand.


Idd, na twee weken moet ik hem echt wel wassen hoor, anders is het een plakaat... lijkt me niet fijn liggen.
[/quote]

Als je hem tussendoor niet bijhoudt, dan zal je hem idd vaker moeten wassen. Toch lijkt vaak wassen me niet zo bevordelijk voor zo'n ding.
[/quote]

Dat doe ik ook, maar na twee weken voel je toch wat harde stukjes.
Ik heb geen last dat ie vaak gewassen wordt. Hij ziet er niet raar, slecht of verwassen uit.
Hij is juist weer mooi na het wassen. Lachen

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 20:10

op inrernet is er een te koop voor € 65 das neit udur toch pb me maar voor de site

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 11:48

Tigger"]
[quote="Tessebes schreef:
Als je hem tussendoor niet bijhoudt, dan zal je hem idd vaker moeten wassen. Toch lijkt vaak wassen me niet zo bevordelijk voor zo'n ding.


Dat doe ik ook, maar na twee weken voel je toch wat harde stukjes.
[/quote]

Dan doe je het niet goed genoeg. Tong uitsteken

guzziwoman

Berichten: 84
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 03:22

ik heb zo'n sjabrak wat Tigger heeft te koop! (incl. speciaal reinigingsmiddel va christ) zadelvormig model zwart katoen van boven, naturelkleurig bont onder, geschoren zweetbladen, nieuwprijs was 137 euro, doe een goed bod!! 0627328905

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 08:45

Tigger, ik heb zo'n echt lamsvellen onderlegger en die was ik gewoon in het machien met normaal wasmiddel. Er staat niet voor niets op de gebruiksaanwijzing dat dat kan. De mijne blijft net zo mooi als op de dag dat ik hem gekocht heb.

De mijne ligt direct op de paardenrug, waardoor hij wel snel vies wordt, maar ook de beste demping geeft.

Toos paardloos

Eusebio
Berichten: 848
Geregistreerd: 28-07-03
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 10:49

Ik heb ook zo'n lamsvel onderlegger en singelbontje Haha! , maar gebruik hem bijna nooit op de blote paardenrug (het singelbontje natuurlijk wel). Doe wel een dun molton shabrakje onder de onderlegger, zo blijft hij mooier en hoef je hem minder vaak te wassen. Ik was hem 1x in de 2 maanden, of hij moet vies zijn geworden door de regen en het zweet. Gewoon wassen op 40 graden met de wolwas, dan blijft hij super mooi en krimpt hij niet. *LOL*

Dressuur Z2+2
Springen B+8


kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 12:07

Dit topic is al van februari Haha!

Zover ik weet heeft germie inmiddels al een bontje aangeschaft. Of het goed is gebleven in de was weet ik niet!

germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-04 18:08

Ja, al een aantal keren gewassen, en het ziet er nog prima uit. Ik heb dat ding op de hand gewassen, en dan voorzichtig in de centrifuge. Daar kan de horsedream van Christ dus prima tegen. Lachen

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Skybreaker
Berichten: 2
Geregistreerd: 19-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 20:10

Ik ben groom bij een internationale ruiter en die gebruikt ze ook, Als ik 2 maanden op concours ben dan kan ik ze dus niet wassen dus dan was ik ze met koud water en daarbij een klein beetje Equistar werkt super en gaat snel. Tips kun je me altijd vragen succes ermee

Skybreaker

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 20:47

Gaaf, zo`n bont ding, wil ik ook al heel lang(eerst nog ene neiuw hoofdstel, dna nog ene neiuw halster, dan nog neiuwe teugels, dusse dat sjarbak moet wachten Bloos! )

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 bezoekers