Evenwichtstoornis.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Evenwichtstoornis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-01 12:24

Kan iemand mij wat dingen hierover vertellen?
Wat het inhoud, in hoeverre het paard er last van heeft etc. etc.
Gewoon de algemene en de belangrijke dingen. Haha!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-01 15:29

Is er niemand die mij kan helpen??
Of bijvoorbeeld een boek of zo hierover weet?

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 17:53

Vertel eens wat meer heeft je paard er last van?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 18:14

bedoel je ataxie?

Ik ken 1 dier die hier last van had,
beestje was 6 en het werd steeds erger, begon heel veel te struikelen en toen hij op een gegeven moment ook een keer viel in de wei is hij naar een kliniek gebracht.
Daar werd het enorm afgeraden om er nog mee te rijden, dat was gewoon levensgevaarlijk.
Ook zou hij op den duur geen waardig bestaan meer mogen meemaken.
Dier is dus gelijk doorgereden naar de slacht...

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-01 19:58

Ik krijg waarschijnlijk een leuk NRPS hengstje van anderhalf van iemand. Ze hoeft er niets voor te hebben, als hij maar goed terecht komt.
Het zal nooit een wedstrijdpaardje worden, maar wel een fijn recreatiepaardje.
Een ontzettend lief dier, en groeit uit tot 1m60.
Vroeger als veulen viel hij iedere keer in de sloot, nu wordt t steeds minder.

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 20:07

Wil je wat meer vertellen ? Komt dit diertje toevallig uit Abcoude en omstreken ?. Ik heb namelijk vorig jaar een jaarling geholpen met dezelfde problemen, ben benieuwd of dat hem is. Dat was ook een NRPS hengstje met dezelfde problemen.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 20:24

Hebben ze je verteld dat hij Ataxie heeft? Lopen als een dronkeman noemen ze het ook wel. Beschadiging van het ruggemerg, storing in de hersenen,door traumaziekte o.a. Herpus Virus. Wordt ook wel Wobbler-syndroom genoemd.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 13:52

Op de manege waar ik reed liep een manegepaard dat atactisch is. Ze is altijd gigantisch stijf en loopt enorm op de voorhand, geen lekker dier om op te rijden dus. In de wei heb ik haar een keer flink op haar plaat zien gaan toen ze weg wilde springen voor een ander paard en haar achterhand niet meekreeg. Dit kan volgens mij best gevaarlijke situaties opleveren, als zoiets onder het zadel gebeurt. Bovendien vraag ik me ook af of zo'n paard niet gigantisch hard slijt.
Maar het ligt ook aan de mate waarin hij het heeft en volgens mij ook aan de training. Er heeft in de Bit pas een artikel over gestaan en volgens mij is er ook al eerder op Bokt over geschreven.

Is het trouwens een paard van een bokker?

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 17:22

Valt het paardje ook zo wel eens om, met bv omkijken, schrikken en wegspringen? Als dit niet het geval is kan het ook aan de slootkant liggen, misschien is hij/zie niet zo handig Haha!
Als bovenstaande wel het geval is: om je heel veel verdriet te besparen, niet doen! Het is een drama op aan te zien en jij moet later de moeilijke beslissing nemen die de huidige eigenaar nu ontloopt. Verdrietig

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 13:29

wobbler kan ook door een groeistoornis komen. in dat geval heb je een heel kleine kans dat het paard erover heen groeid die kans is echt maar heel klein.
Lodewijk is trouwens een ex wobblelaar..
Onwijs veel mazzel mee gehad hij viel ook steeds om en 'vergat' soms het ene been voor het andere neer te zetten etc.etc.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 13:46

Vorige maand is er bij ons op stal een jaarling naar de slager gebracht vanwege ataxie. Hij liep met leeftijdsgenootje op het land te stoeien, viel en kwam op zijn rug in een greppel terecht waar hij niet meer uitkwam. Hij liep echt slungelig (voor die tijd al). De eigenaar van stal heeft hem toen apart gezet in een box, waar hij ook wel eens viel. Een keertje is hij helemaal achterover geklapt. Het werd eigenlijk alleen maar erger.
De eigenaren hebben nadat hij dood was de hals meegenomen en autopsie laten plegen. Het bleek dat hij drie halswervels had gebroken en twee had gescheurd door die val in de box. Dat hij weer overeind is gekomen mag een wonder heten.

Ik persoonlijk zou het een paard niet aan willen doen om hem zo te laten leven. Je zal er raar van staan te kijken als je op zo'n paard zit en hij zakt onder je in elkaar. Of je galoppeerd en hij zakt door zijn benen, slaat over de kop of nog meer van die enge dingen. Ik zou er zelf niet aan beginnen.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-02 20:03

Klinkt allemaal erg rot...
Ik ga zondag bij hem kijken. Is het mischien verstandig er nog eens een veearts te laten beoordelen?
Ik heb namelijk weinig zin om een dier zo te laten lijden.
Ik weet er eigenlijk erg weinig over...

Kijk, een gratis paardje is altijd leuk, maar als ik er alleen maar ellende van zal hebben? Kan ik beter geld uitgeven aan een goed paardje zonder gebreken.

Ik vind t vrij moeilijk. Ook omdat die eigenaresse veel reacties krijgt van mensen, zeker omdat hij ook nog eens een heel goed papiertje heeft. Bachelorx Burggraaf...

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 20:08

Ik zou inderdaad de DA er even bij laten komen. Het is niet mis die Ataxie en je kunt er veel problemen mee krijgen. Hoop dat je een goede beslissing kunt nemen.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-02 20:14

Ik heb al eens een pony met epilepsie gezien, daar liep ik mee door t gangpad om m naar de stal te brengen, en opeens begint ie als een gek te stuiteren en lag even later heel eng op t gangpad te shaken.
O wat was dat gruwlijk, zo'n hulpeloze pony op de grond te zien spartelen.

Nimber, hoe kan het dat Lodewijk er geen last meer van heeft? Is hij er gewoon overheen 'gegroeid', of heeft hij medicijnen of iets dergelijks gehad?