Ventipulmin

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-01 12:25

Ik zat zo eens te loeren op andere sites en kwam op een site dit berichtje tegen:
"Ventipulmon - This medication alleviates his allergic reaction, allowing him to stay with the herd and eat hay. It costs $180 a bottle which lasts 5 weeks and is necessary for about 5 months out of the year. Normal feed and maintenance cost an additional $37 per month. "

Ik neem aan dat dat het zelfde is als onze Ventipulmin.....alleen hier wat gunstiger geprijst!!!
Verward


DubbelFun

Berichten: 88596
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 14:31

De nieuwste onderzoeken hebben aangetoond dat het geen enkele zin heeft om Ventipulmin langer dan 2 weken achtereen te voeren. Maar stoppen met tussenpozen van 2 weken schijnt hetzelfde effect te hebben.

Beter is het natuurlijk om te zorgen dat er geen reden is voor een allergische reactie door ipv hooi kuil af nathooi te voeren. Desnoods moeten alle andere paarden dan ook maar 'meedoen'.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 12:35

Precies! Geen ventipulmin maar de oorzaak verwijderen! Ik begrijp ook niet dat mensen dit langdurig geven aan hun paarden, de meeste paarden krijgen een enorme terugval na het stoppen met ventipulmin en als je het ze langer geeft worden ze resistent.

seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 20:28

En het breekt ook nog eens vitamine en mineralen in het lichaam af. Scheve mond\

RESPECT VOOR JE MEDEMENS!!!!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 20:55

En er zit ook nog Glenbuterol in, maar soms kun je er niet omheen.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 21:13

nina krijgt het nu ook voor dr longen maar ik mag het max 10 dagen geven. langdurig gebruik is schadelijk. en zon flesje kostte mijn 107,- Huilen

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 21:30

Ventipulmin is geen medicijn, maar een onderdrukker. Eigenlijk zonde van je geld, als je stopt met het geven van Ventipulmin komt de hoest net zo snel weer terug!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 22:11

ze hoest niet, heeft moeite met de ademhaling. ik heb zelf wel goede ervaring ermee. maar dan in combinatie met cubarmix. dat is een antibiotica.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 00:54

Mijn opmerking was meer in het algemeen dan specifiek in jouw geval, Lonneke. (In ieder geval succes met je paardje...)

Ik heb het nl ook wel eens gehad voor een hoestend paardje.

Door wat Greetje zegt (glenbuterol) wordt Ventipulmin op de drafbaan gezien als doping....

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 01:03

Mijn pony had chronische bronchitis en kreeg dagelijks ventipulmin.Ze moest t van de da elke dag hebben.Ze is er uiteindelijk op 7 jarige leeftijd aan doodgegaan.

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 12:05

mijn paardje heeft gister ventipulmin voorgeschreven gekregen
nu maak ik me na het lezen van dit topic daar toch wel zorgen over
kan ik dit wel voeren?

DubbelFun

Berichten: 88596
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 12:14

Je kunt het rustig voeren. Het is wel een 'paardenmiddel', maar het werkt goed. Alleen dus niet langer dan 14 dagen. En ondertussen de oorzaak aanpakken en niet te lang blijven geven.

Percy

Berichten: 12068
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 15:06

Ventipulmin is zeer waarschijnlijk hetzelfde als Ventolin voor mensen (ook Salbutamol). Ventolin wordt langdurig voorgeschreven bij mensen met astma en chronische bronchitis. Ook bij kinderen. Het kan zeker nut hebben omdat de longen, wanneer ze zwaar belast worden, beschadigd kunnen raken. Door salbutamol te geven kan dit voorkomen worden.
Bij mensen heeft het niet veel bijwerkingen, alleen bij overgevoeligheid kan stijging van de hartfrequentie optreden, en omdat het een directe werking heeft op de skeletspier, kunnen trillingen voorkomen.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 21:10

Ventipulmin staat bekend als een middel wat de opnamecapactiteit van de bronchieen vergroot (een luchtwegverwijderaar net als Salbutamol/ Ventolin(=salbutamol) voor mensen). Het is dus GEEN onderdrukker!

Op de lange termijn gaat de "rek" van de bronchieen ten gronde omdat je de luchtwegverwijderaar te lang gebruikt! Weg opnamecapaciteit. Gebruik Ventipulmin gerust als je je paard kapot wil krijgen! Je zult merken dat na gebruik van Ventipulmin het een poosje goed gaat, daarna wordt het alleen slechter en zul je weer (meer) Ventipulmin moeten gaan gebruiken voor hetzelfde effect! (heb ong. 4 kuren gehad en mijn paard is er slechter uitgekomen dan dat hij erin ging)

Wat je dan kunt doen om dit te voorkomen is een beschermer voor de luchtwegen gebruiken (zoals Pulmicort bij mensen) in diergeneeskunde heb ik daar nog geen goed middel voor gezien/gehad.
En aan symptoombestrijding is nog nooit een paard beter geworden! Ga dus eerst op zoek naar de oorzaak!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 21:33

Glenbuterol is een verboden middel. Eerder was het een geliefd middel bij de HH kalvermesters.Het is een groeihormoon maar nu wettelijk verboden.Ventipulmin bevat een laag gehalte aan glenbuterol en wordt inderdaad als doping gezien.Dus altijd voorzichtig zijn.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 21:38

Citaat:
Eerder was het een geliefd middel bij de HH kalvermesters.


Net als salbutamol Lachen

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 22:17

maar het wordt wel veel gegeven, en door dierenartsten aangeraden
dan kan het toch niet echt zo slecht zijn?

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 22:51

Ventipulmin helpt wel als je het maar niet blijft voeren...Dan heeft het geen enkel nut. Toen mijn pony hoestte heeft hij het ook gekregen en ik heb in de twee jaar die ik hem daarna nog gereden heb nooit meer last gehad.
Pas alleen wel op meet wedstrijden, het vlat onder de 'dopingwet' !

Kadans
Berichten: 193
Geregistreerd: 12-07-01
Woonplaats: silvolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 23:00

wij zeggen op stal met ventipulmin en predisolon het maakt meer kaopt dan dat je lief is.bij sommige werkt het wel maar we hebben een paard gehad dat erg ziek van werd.wij proberen het te vermijden

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 23:17

wat zou de dan het beste kunnen nemen? i p v ventipulmin
beter voorkomen als genezen
natuurlijk, maar ik heb ook echt geen idee hoe hij hieraan zou moeten komen
lichte schone stal, elke dag een paar uur buiten

Percy

Berichten: 12068
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 16:36

Ventipulmin en Prednisolon over één kam scheren lijkt mij vrij onlogisch. Prednisolon is een bijnierschorshormoon met alle vervelende bijwerkingen van dien. Ventipulmin moet je natuurlijk nooit geven als het niet echt nodig is en, wanneer de oorzaak van het probleem gemakkelijk weggenomen kan worden. Maar om de longen tijdelijk te ontlasten is het wel degelijk zinvol, beter dan de longen te laten beschadigen.
Bij elk medicijn (ook homeopathische) moet je gewoon heel kritisch kijken of het echt nodig is en het zo kort mogelijk geven.

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 18:12

Na een paar potten ventipulmin, zonder resultaat heb ik op advies over gestapt op een andere methode. De vernevelaar en daar vloeibare (entvloeistof) ventipulmin in (voor de glenbuterol moest dat erin) en pulmicort (voor mensen, verkrijgbaar bij de apotheek) Het hielp erg goed, hij was weer zo goed als helemaal beter. Helaas gaat het nu weer slechter... (Dus toch een onderdrukker in plaats van medicijn??)

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 22:35

Wow, en dat heeft mijn DA mij nooit gezegd!!
Ik gebruikte het een paar jaar terug voor mijn "chroninsch" hoestende paardje. Het had een droge hoest vanuit de longen (?) .
In elk geval hielp het maar half. Een stofallergie zou de oorzaak geweest zijn.

Ik ben van voer veranderd (onder andere gebruik ik nu luzerne-mix (ja, met hooi in, maar ook melasse die de stofdeeltjes "bijeen" houdt)
en... foetchi chronische hoest. Ook heb ik nu ander krachtvoer (niet mee aveve) namelijk van Mijten, een Belgisch bedrijf. Nooit meer hoesten!!!

Dus, misschien dat iemand daar iets aan heeft? Als je het hele verhaal wilt horen, pb dan.

Percy

Berichten: 12068
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 01:54

Een onderdukker is ook een medicijn. In het geval van Ventolin (of de paardenvariant) geldt inderdaad dat het een onderdrukker is; dat wil niet zeggen dat het geen zin heeft. Het kan je paard door een moeilijke tijd heen helpen en zijn lichaam de kans geven te herstellen omdat dit medicijn de hoestprikkel en het benauwd zijn onderdrukt. Daardoor kan het lichaam de energie (die anders gebruikt wordt voor het ademhalen en hoesten) gebruiken om te herstellen. Een allergie hef je er niet mee op. Een medisch probleem, zoals astma, ook niet. Dat kan je namelijk niet genezen, wel kan je ervoor zorgen dat een astmatische patiënt een comfortabeler leven heeft door de symptomen te onderdrukken. Mensen met astma kunnen ervoor kiezen geen medicijnen te gebruiken, ze lopen dan echter de kans om hun longen ernstig te beschadigen of zelfs te overlijden aan een astma-aanval. Medicijnen verlengen in dit geval het leven, ondanks de bijwerkingen. Het allerbelangrijkste is echter de omstandigheden gunstig te maken zodat de problemen zo klein mogelijk worden. Met een beetje geluk heb je dan geen onderdrukkers/medicijn meer nodig. Met een beetje pech zit je er de rest van je leven of het leven van je paard aan vast. Maar in dit geval moet je van de twee kwaden de minst kwade kiezen.


pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 17:04

let op inderdaad,

ventipulmin wordt niet alleen op de drafbaan, maar op iedere dopingcontrole als doping gezien. Je kan ventipulmin gebruiken, maar de dopingstoffen blijven ongeveer drie weken na het laatst gebruik in het bloed zitten!!!!!!!!

xx Pniekz


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, LadyDaily, larapurdy, love_mandy, Luzerna, Ptl4ever en 121 bezoekers