manen trekken, eerst een stukje knippen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Jumper01
Berichten: 424
Geregistreerd: 18-11-03

manen trekken, eerst een stukje knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-04 08:46

Het onderwerp zegt het al.
Mijn paard heeft giga lange manen (ik heb ze al een poos niet meer getrokken) Maar de wedstrijden voor ons komen er weer aan en ik wil het nu echt gaan bijhouden.
Mag je bij een paard ook eerst een stuk van de manen eraf knippen en de rest gewoon trekken? Zijn manen zijn nu ongeveer 15 cm lang veel te lang dus)


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 08:50

Ik doe altijd eerst trekken, totdat ik de gewenste dikte over de hele manenkam heb. Zo trek ik dus nauwelijks manen bij de oren en bij de schoft.
Daarna ga ik met een uitdunschaar door de laatste cm's zodat de uiteindes niet te recht worden, als laatste ga ik met de tondeuse erlangs om de ver uitstekende puntjes te korten.
Zo krijg je een strak, egaal resultaat, wat er niet tè geknipt uitziet.

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 08:51

ik heb dr manen gesneden, ziet er ook heel mooi uit!

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!

Jumper01
Berichten: 424
Geregistreerd: 18-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-04 08:59

Mijn paard heeft echt hele dunne manen. Geen mooie bos.
Daarom ben ik bang als ik die hele lange stukken ga trekken dat hij weinig over houdt. Of is dat niet zo? Daarom wilde ik de eerste paar cm van de onderkant eraf knippen en de rest netjes trekken.
p.s. snijden???? Hoe doe je dat dan? Zien de manen er dan ook mooi dik uit?

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 09:03

Jumper01 schreef:
Mijn paard heeft echt hele dunne manen. Geen mooie bos.
Daarom ben ik bang als ik die hele lange stukken ga trekken dat hij weinig over houdt. Of is dat niet zo? Daarom wilde ik de eerste paar cm van de onderkant eraf knippen en de rest netjes trekken.
p.s. snijden???? Hoe doe je dat dan? Zien de manen er dan ook mooi dik uit?


ja, ik denk als je paard dunne manen dat je dan beter niet kan trekken, want dan verdun je ze ook. je heb een speciaal snijmes en dan snij je het eraf. ze doen het ook bij mensen (ze hebben het bij mij ook gedaan voor me pony) en je houdt volle manen over. mijn merrie heeft ook wel dunne manen en ik ben blij dat ik zon mesje heb gekocht, het is een kammetje en aan allebei de kanten zit een klein stukje mes.

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!

Jumper01
Berichten: 424
Geregistreerd: 18-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-04 09:08

Het heet gewoon een snijmes? Ik ga even op divoza kijken.
Lijkt mij sneller gaan dan trekken en het wordt dan niet uitgedund zoals je met trekken wel krijgt want hij heeft echt een flas bosje.
Dank je wel

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 09:09

Bij dunne manen zou ik eerst knippen (scheren met een tondeuse is makkelijker, sneller en netter) en daarna de puntjes schuin inknippen met een uitdunschaar.

Een uitdunmesje vind ik zelf niet prettig, omdat je dan een laagjes effect krijgt, dat is ook lastig met vlechten.

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 09:09

ja het heet volgens mij gewoon een snijmes, maar ik kan hem niet op divoza vinden, ik heb ook al gekeken.

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 09:10

Sjuimpje schreef:
Bij dunne manen zou ik eerst knippen (scheren met een tondeuse is makkelijker, sneller en netter) en daarna de puntjes schuin inknippen met een uitdunschaar.

Een uitdunmesje vind ik zelf niet prettig, omdat je dan een laagjes effect krijgt, dat is ook lastig met vlechten.


het is toch geen uitdunmesje??? ik heb gewoon een snijmesje, en ik had gister westrijd en kon makkelijk roosjes maken, gewoon met naald en draad

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 09:31

Dat heet manensnijmesje / uitdunmesje, ik weet wat je bedoelt want ik heb er ook eentje.
Dat zijn een soort kammetjes die je kan openvouwen en waar je een scheermesje in kan doen, maar ik zelf vind het resultaat niet zo mooi als wanneer je het doet volgens de methode die ik hierboven beschrijf.

Jumper01
Berichten: 424
Geregistreerd: 18-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-04 09:34


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 09:39

Nee, dat is een horzelmesje.

Jumper01
Berichten: 424
Geregistreerd: 18-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-04 09:41

huh, op divoza stond dit als een "trimmes" Nu snap ik er niets meer van. Hoe zit zo'n snijmesje er dan uit?

stalleke

Berichten: 5970
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 09:44

Ik vind t toch op een snijmesje lijken!

Jumper01
Berichten: 424
Geregistreerd: 18-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-04 09:47

heeft iemand voor mij een foto of zoiets hoe dit eruit ziet. Straks haal ik iets heel verkeerds.

stalleke

Berichten: 5970
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 09:48

Ik zal wel eens even zoeken voor je naar een plaatje

stalleke

Berichten: 5970
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 09:50

Dat mesje op de foto is het wel, die heb ik ook gevonden op divoza. En die lijkt erg veel op die van mij!

stalleke

Berichten: 5970
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 09:50

Ga anders langs een ruitersportzaak, en vraag er daar naar?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 09:54

De manenuitdunmesjes zoals wij die hier gebruiken zijn een soort manenkammetjes die je open kan klappen en waar je een scheermesje in stopt. Die zijn ook veel scherper als het mes wat hierboven staat, die gebruiken wij alleen om horseleitjes mee uit de vacht te krabben.

Ik kan zo snel geen voorbeeldje vinden.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 09:55

Afbeelding

Dit is er eentje. Op die manier heb je ook nog een kammetje dat aan twee kanten snijd. Maar dit geeft je in ieder geval wel een beeld.
Ik denk trouwens dat je als je het bij de ruitersportzaak vraagt wel met het goede thuiskomt hoor.
Veel succes met snijden.

Jumper01
Berichten: 424
Geregistreerd: 18-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-04 09:58

okee, dank jullie wel.

stalleke

Berichten: 5970
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 10:04

Die van Mikkie lijkt erg veel op die van de divoza alleen dan uitvergroot

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 10:15

Die van Mikkie had ik niet uit het plaatje gehaald Plaatjes was blijkbaar te klein om het goed te zien.
Deze kan je inderdaad ook voor uitdunnen gebruiken, alleen vind ik toch dat het resultaat met een uitdunschaar gelijkmatiger en mooier wordt. Ook vind ik het nadeel van deze messen dat je ze dus niet kan laten slijpen, bij die navulbare snijmesjes koop je voor 1 euro een pakje scheermesjes...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 10:24

Met een gewoon aardappelschilmesje gaat het ook best.

Nulla tenaci invia est via

Jumper01
Berichten: 424
Geregistreerd: 18-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-04 11:30

Sjuimpje schreef:
Die van Mikkie had ik niet uit het plaatje gehaald Plaatjes was blijkbaar te klein om het goed te zien.
Deze kan je inderdaad ook voor uitdunnen gebruiken, alleen vind ik toch dat het resultaat met een uitdunschaar gelijkmatiger en mooier wordt. Ook vind ik het nadeel van deze messen dat je ze dus niet kan laten slijpen, bij die navulbare snijmesjes koop je voor 1 euro een pakje scheermesjes...

Met een uitdunschaar knip je gewoon de goede lengte af?
die ziet er toch ook gewoon uit als een schaar? Gewoon knippen en klaar met zo'n uitdunschaar. knip knip en klaar ben je? Verward
Mijn paard moet er niet dunnere manen van krijgen, hij heeft al zo allemachtig dunne manen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Team_Sublime en 129 bezoekers