Slome Spider bokkend met zadel aan de longe

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Slome Spider bokkend met zadel aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-04 15:57

Vandaag had ik Spider weer helemaal opgetuigt en omdat het de vorige keer zo goed ging (zie: [HAW] Spider voor het eerst weer helemaal opgetuigd! ) heb ik hem nu wat meer aan het werk gezet. Dit vond hij niet altijd even leuk en dit leverde soms spectaculaire beelden op Haha!
Alle foto's zijn genummerd en bij sommigen staat commentaar van mijn kant.

Voordat we echt aan het werk gingen: Spider
Afbeelding


De rest zijn stills uit filmpjes (Elke bedankt voor het uitleggen! Knipoog Sanne bedankt voor de filmpjes)
1: Lief stappen aan de longe
Afbeelding

2 en 3: Bokken, want met zadel draven is niet leuk
Afbeelding Afbeelding

4: nog meer rodeo
5: Het eerste rustige drafje, wel nog helemaal gespannen.
Afbeelding Afbeelding

6
7: Aansingelen. Spider! Je haar danst! Hyper!
Afbeelding Afbeelding

8 en 9: Nice and easy OK dan!
Afbeelding Afbeelding

10 en 11
Afbeelding Afbeelding

12: Spider vond dat hij genoeg had gedaan en kwam omhoog Bloos! Stout paard Tong uitsteken
13: Vind ik een mooi moment, redelijk ontspannen, jammer dat hij voor wat kort lijkt te lopen
Afbeelding Afbeelding

14 en 15: en strek! (poging tot galop, maar dat deed hij toch echt niet hoor! )
Afbeelding Afbeelding

16: 'Ik wil niet meer!'
17: Met de beugels naar beneden! Dit vond hij helemaal niet eng trouwens, hij leek zelfs rustiger toen ze naar beneden bungelden! Haha!
Afbeelding Afbeelding

18: Nog een drafje met losse beugels
Afbeelding

En wat vinden jullie van de stoere vent?!
Ik vond het toch best goed gaan het is al meer dan een jaar geleden dat hij een zadel opgehad had aan daarmee ook echt moest lopen. Nu is Spider ook vooral liever lui dan moe en dus had hij het er soms moeilijk mee.
Een zadel op je rug is ook heel eng hoor! Ach gut
Laatst bijgewerkt door Annetje op 17-04-04 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt


Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 16:04

Je mag best wat verder af gaan staan hoor Knipoog
En volgens mij loop je nogal heel veel mee, grote kans dat je nog eens klappen meekrijgt Bloos!

Over 15 en 16 nog, ik zou ook niet galloperen dan hoor, longeerlijn staat nogal errug stak...

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Men_Sven

Berichten: 2571
Geregistreerd: 02-09-03
Woonplaats: Texel!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 16:07

Het ziet er allemaal nog al gestresst en hardhandig uit...er zit weinig ontspanning in...rpobeer volgende keer misschien met iemand erbij

*♥ Evita ♥ * Dressuur| ZZ-Licht + 6 |
*♥ Le petit toto ♥ * Dressuur| L1+12
*♥ Monchou ♥* Dressuur| L1 + 2|

Larish

Berichten: 7417
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 16:07

Je staat inderdaad heeeel erg dichtbij en loopt alles mee. Ik vind het er niet echt.. ja..

Maja, wel fijn dat hij toch wel braaf was! Ik zou het volgende keer toch iets anders doen. Knipoog

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 16:08

Idd wat feetje zegt.. volgens mij ben jij na het longeren moeier dan het paard Knipoog
Waarom pak je er geen zweep bij?

Verder leuk diertje!

Brabantse Fries ;)

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-04 16:13

Nadinetjuhh"]
rpobeer volgende keer misschien met iemand erbij
[/quote] Er is iemand bij, anders had ik die foto's niet Knipoog Maar het is ook wel een beetje gestrest, niet hardhandig, juist niet.
Spider vind alles eng, maar probeert wel onder het werk uit te komen. Ik neem geen zweep omdat ik hem niet kon vinden Haha! En omdat hij heel erg bang is voor de zweep en ik dan weer al het vertrouwen kwijt raak.
Ik ben nu al de afstand steeds groter aan het maken. In het begin sta ik zelfs tegen zijn kont aan Tong uitsteken meppen naar me doet hij niet.
Ik sta daar omdat hij anders naar het midden toekomt. Hij komt dan vrolijk op me af gerent of blijft stilstaan.

Feetje: Je hebt gelijk over dat touw! Daar moet ik volgende keer wat beter op letten. Misschien dat hij doordat ik hem meer 'opjaag' om in galop te krijgen, dat hij te ver weg liep en ik het touw strak trok. Volgende keer gewoon meer loslaten.

[quote="Larish schreef:
Ik zou het volgende keer toch iets anders doen. Knipoog

Zoals? Verward

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 16:41

je zegt dat hij niet mept, maar als je zo dicht staat, paard bokt en slaat zen benen uit in de lucht *denkt hij maar jij staat net op de plaats waar die lucht moet zijn, BAM!!! Haha!
en van de zweep maak het hem gewend,eerst met kort zweepje, zen voer geven, en hem overal aanraken, na een par dagen, langere zweep, dan dressuurzweep, en dan logezweep (eerst touw oprollen, en op een plaats waar je makkelijk weg kunt, niet n stal!!! ) en daarna met de longezweep, en dan longeren, zweep laag houden, en zo weinig mogelijk gebruiken ,enkel als het echt nodig is! (anders raken ze afgestompt)

Bayan
Berichten: 1598
Geregistreerd: 18-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 17:35

Goed dat je hem vooruit krijgt zonder zweep, maar ik zou ze zoals er al gezegt is ook een zweep bijnemen. Ik heb ook een tijdje gelongeerd met een gewoon dressuurzweepje en dan moet je achter je paard aanhollen om hem vooruit te houden en uiteindelijk raakt ie geïrriteerd en heb je nog eens kans om een klap te krijgen.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 18:27

Annetje schreef:
In het begin sta ik zelfs tegen zijn kont aan Tong uitsteken meppen naar me doet hij niet.


Misschien dat hij niet moedwillig naar jouw trapt, maar als ik zie hoe hij op sommige foto's omhoog komt, kan ik me heel goed voorstellen dat jij daar wel eens een keertje per ongeluk tussen kunt komen.

Ik heb zelf heel veel aan het boek van Lammert Haanstra gehad en kan je dat erg aanbevelen. Ook een clinic van hem bijwonen is de moeite waard, zeker als je een niet zo makkelijk te longeren paard hebt.

Ik moet wel even zeggen dat ik vind dat je veel lef hebt. Ik zou dat niet zomaar zo doen. En ik vind het knap dat je hem na het staken zonder zweep weer vooruit krijgt.
Veel succes ermee.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-04 18:34

Mikkie schreef:
Ik heb zelf heel veel aan het boek van Lammert Haanstra gehad en kan je dat erg aanbevelen. Ook een clinic van hem bijwonen is de moeite waard, zeker als je een niet zo makkelijk te longeren paard hebt.
Bedankt voor de tip! Die zal ik zeker gebruiken. Ik zal eens kijken of ze het boek bij de bieb hebben, zo niet dan kijk ik in een boekenzaak.

Citaat:
Ik moet wel even zeggen dat ik vind dat je veel lef hebt. Ik zou dat niet zomaar zo doen. En ik vind het knap dat je hem na het staken zonder zweep weer vooruit krijgt.

Bloos Je laat me nu toch wel eventjes stralen! Dit is echt voor het eerst dat ik zoiets te horen krijg! Ik durf namelijk nooit iets, maar het wordt steeds beter en dit paard helpt me er heel erg bij om mijn angsten te overwinnen. Stijgert dit paard, dan ben ik niet bang voor mezelf, maar voor hem dat hij valt of dat het pijn heeft ofzo. bij andere paarden schijt ik dan echt in mijn broek. Haha!
Bedankt!

veertjuh14

Berichten: 94
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: sint anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 19:13

graag gedaan he anne hahaha zijn tog wel mooi geworden he

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 22:11

Annetje schreef:
In het begin sta ik zelfs tegen zijn kont aan Tong uitsteken meppen naar me doet hij niet.

Wil je dat niet meer zeggen Een paard kan te alle tijden uithalen, zelfs de meest brave paarden Als je dan met zoiets bezig bent wat het paard al niet helemaal geweldig vind heb je zo een mep oid te pakken, bewust of uit frustratie.
Verder vind ik het er heel erg gespannen uitzien. Ligt het zadel wel goed? Kan je heb niet met zadel zonder longeerlijn uit laten razen?

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 22:29

Ik gebruik een korte zweep met longeren, een oude menzweep. Kan hem er bij lange na niet mee raken, maar dat hoeft ook niet. Voorwaards is hij wel. Maar je leert je paard om een nette volte te maken aan de longer door hem van je weg te sturen met de zweep - in de flank dus. Het is niet alleen een drijvende hulp, maar vooral een aanwijsstok. als Rowan naar me toe komt wijs ik met de zweep 'naar buiten' en dan gaat hij. Je kan er dus beter een zweepje bij pakken en daar alleen maar mee wijzen, als zelf rondjes gaan rennen. Jij moet op 1 punt staan, je paard moet om jou heenlopen...

Weet dat dit in de praktijk lastiger is als het klinkt, maar het is de enige manier om je paard een echte ronde circel te leren lopen. Jij moet de 'as' van jullie volte zijn.


Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 07:31

Als ik jou was zou ik met wat paaltjes en een stuk touw, lint, plastic, whatever een longeercirkel afzetten. Hij zal je er minder tussenuit willen knijpen, jij kan netjes in het midden blijven staan, je krijgt minder protest, er hoeft minder druk op de lijn... Kortom: hij heeft steun aan een hek! Het is moeilijk voor een jong paard, een nette cirkel maken, in balans, met dat gesjor (sorry!) en een eng monster op je rug...

Hoe maak je een cirkel? Makkelijk! Je hebt ongeveer 8 "prikpaaltjes"nodig. Een zet je in het midden, daar knoop je het lint aan. Dan loop je net zover weg als je je cirkel groot wil, en knoopt een tweede paaltje aan je lint. Loop vervolgens een cirkel, waarbij je het draad op spanning houdt, en het losse paaltje over de grons sleept, en zo een cirkel op de grond "tekent".
Dan is het een kwestie van de 8 paaltjes netjes over de getekende lijn verdelen, het lint erdoor halen en klaar! Oh, en haal wel het paaltje uit het midden, en vergeet de ingang niet! Je kunt het beste een lus in het lint maken, die je om het laatste paaltje kan doen, zodat je de cirkel sluit, maar ook weer makkelijk open kan doe zonder je cirkel te mollen.

Je zult zien dat je paard steun heeft aan het "hek", en het makkelijker werkt! Succes!

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 09:24

Ik ga met haarbal mee.
bij jonge paarden zet ik ook een rondje uit zo hoef ik ook niet zo aan de longeerlijn te trekken want ze hebben begrenzing en je kunt hem wat meer naar voren jagen bv bij de galop.
Probeer toch een zweepje erbij te nemen.gewoon oefenen dan wil het wel.
Ik hoop alleen dat hij niet zo bokt als je er voor het eerst opgaat Haha!

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-04 15:15

Nimber schreef:
Ik hoop alleen dat hij niet zo bokt als je er voor het eerst opgaat Haha!

Dat hoop ik ook niet! Haha!
Maar ik ga hem ook eerst nog wat beter voor bereiden, dus dat zal ook wel niet.
Bedankt voor de tip Haarbal, ik wilde eigenlijk al een stuk afzetten, maar ik heb hier de materialen (nog) niet voor.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 2 bezoekers