Steeds in de verkeerde galop aanspringen.?????????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Caroline123
Berichten: 2
Geregistreerd: 18-04-04

Steeds in de verkeerde galop aanspringen.?????????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-04 21:53

Mijn paard springt sinds vorige week steeds in de verkeerde galop aan.
Hoe komt dit????? wat moet ik er aan doen, ik rij dan vaak een volte, maar toch blijft hij in de verkeerde galop waardoor ik niet goed kan zitten. Tips zijn welkom!


KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 22:15

het eerste wat in me opkomt is zodra je merkt dat je in de verkeerde galop zit gaan draven en opnieuw aangaloperen. Net zolang tot hij in de goede galop zit en dan uitgebreid belonen.

hoe het komt... misschien vind hij die galop makkelijker en merkt hij dat je hem toch door laat galoperen. Komt hij er makkelijk onderuit.

succes met proberen!



Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 22:31

Hoe is je eigen houding? Probeer te "zien" hoe je zelf op het paard zit als je hem in galop wilt. Werk eraan als je merkt dat je niet goed zit. De kans dat zo is, is bijna 100%
Zeker als je paard links en rechtom elke keer de galop pakt die je niet wilt Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Steftje
Berichten: 43
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 09:01

Hoi,

Je zou inderdaad wanneer je voelt dat je paard in de verkeerde galop zit, terug op draf moeten gaan. En blijven proberen tot je paard goed aanspringt. Wanneer het paard dan in de goede galop zit, niet te lang galopperen en goed belonen.

Wat ook kan helpen is een balk op de grond leggen en daarover aanspringen op galop. Meestal gaat het paard dan in de goeie galop. Maar je legt de balk wel het beste in een hoek of op een cirkel.

Je paard goed belonen als ze het juist doen is heel belangrijk.

Groetjes

Mensen met paarden hebben hemel op aarde
maar komen ze te sterven dan valt er niets te erven!!!

Steftje
Berichten: 43
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 09:02

Hoi,

Je zou inderdaad wanneer je voelt dat je paard in de verkeerde galop zit, terug op draf moeten gaan. En blijven proberen tot je paard goed aanspringt. Wanneer het paard dan in de goede galop zit, niet te lang galopperen en goed belonen.

Wat ook kan helpen is een balk op de grond leggen en daarover aanspringen op galop. Meestal gaat het paard dan in de goeie galop. Maar je legt de balk wel het beste in een hoek of op een cirkel.

Je paard goed belonen als ze het juist doen is heel belangrijk.

Groetjes

Mensen met paarden hebben hemel op aarde
maar komen ze te sterven dan valt er niets te erven!!!

Caroline123
Berichten: 2
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-04 09:07

Hoi bedankt voor de antwoorden...
Ik ga proberen om idd terug te gaan in draf en opnieuw aanspringen.
Misschien komt het ook door mijn eigen houding. Ik zal er eens op gaan letten.

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 09:08

Mijn pony doet het ook steeds. Op rechts springt ze links aan... Ik leer van mijn instructrice om dan veel stelling naar rechts te nemen. Dus ook zoveel mogelijk voltes rijden met stelling waardoor je die kant als het ware 'los' maakt. Voltes 10 meter etc. zijn hele goede oefeningen daarvoor... succes ermee!

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten, maar de echo ervan duurt eindeloos!!

Barrie

Berichten: 243
Geregistreerd: 03-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 09:50

Ik weet ook wel een trucje. Dit werkt meestal wel, het is alleen niet altijd even makkelijk om te doen: lichtrijden op het binnenvoorbeen (het verkeerde been) en dan tijdens het lichtrijden de hulp voor galop geven in een volte of wending.

Ik heb het wel eens bij manegepaarden en -pony's gebruikt als zij na tig keer doorzittend proberen nog steeds verkeerd aangalopperen (met eigenlijk altijd het gewenste resultaat). Na 1x verkeerde galop gebruik ik het zeker nog niet en bij mijn eigen paard heb ik nooit gebruikt.

Let wel: het hoort natuurlijk NIET zo; het is echt een truc (die misschien ook niet voor alle paarden werkt). In een proef mag het natuurlijk nooit zo, maar je kan het eventueel thuis een keer proberen. Ik zou het paard uitgebreid belonen als hij in de goede galop zit en dan daarna nog een keer op de normale manier proberen (dus gewoon doorzitten)... Hij moet natuurlijk de correcte hulpen leren en niet een andere hulp. Het kan alleen soms hulp bieden.

Net als enkele andere mensen die al gereageerd hebben: zorg dat je houding correct is. Dit is het begin van succes! Een goede instructeur kan je daarbij helpen.

Ik hoop dat het gaat lukken! Succes!

Promovendus Ontwikkelingspsychologie sinds 1 februari Lachen

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 10:36

Misschien heb je té veel stelling naar binnen, zodat je zijn binnenvoorbeentje tegenhoudt en de binnenschouder niet vrij is om aan te galopperen.
Probeer eens met een heel klein beetje stelling naar buiten aan te galopperen. Houdt de buitenteugel er goed bij, zodat je het buitenvoorbeentje tegenhoudt en de binnenschouder vrijmaakt.
En probeer je binnenbeen lang te houden.
Succes!

She's my lady Lovers

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 10:52

rij eens op het verkeerde been, ga naar de middendraf en laat hem zo in de galop schieten. Doe dit een paar keer tot hij goed aan springt. Probeer het daarna weer op de normale manier. Oefen ze! Knipoog

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 11:05

Zeker niet meer binnenstelling vragen, eerder buitenstelling om de binnenschouder ruimte te geven om het voorbeen naar voren te laten.
Zorg dat je de binnenteugel bij het aanspringen LOS hebt, hij mag best doorhangen (contact met buitenteugel bewaren)! Als je terugwerkt met de binnenhand, blokkeer je het binnenachterbeen, hierdoor vergroot je de kans op verkeerd of overkruist aanspringen.
Let er ook op dat je recht blijft zitten, dus niet naar binnen of juist naar buiten gaat hangen; als het paard zich erg uit evenwicht voelt, zal ie eerder in de voor hem 'gemakkelijke' galop aanspringen. Laat voor het recht zitten iemand van achteren kijken.
Binnenhand los lijkt mij de belangrijkste tip om mee te beginnen.

Succes!

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 11:31

Mijn paard heeft hetzelfde (gehad, er wordt nog steeds aan gewerkt Knipoog ). Linksom is geen probleem, rechtsom sprong ze echter altijd verkeerd aan. (al toen ik haar kocht) Inmiddels heb ik zo'n beetje alle trucjes al geprobeerd om haar goed aan te laten springen en dat lukt me alleen door haar of op een kleine volte te zetten en pas te laten aanspringen als ze rustig loopt en stelling naar rechts aanneemt (ze wordt snel rennerig en heeft ook problemen met het aannemen van stelling) of door eerst een gebroken lijn te rijden en dan direct in de hoek aan te springen. Dat wil ook nog wel eens lukken OK dan! Ik heb er heel veel mee moeten oefenen en nog steeds moet ik haar rechtsom vaak dmv een kleine volte aan laten springen maar het gaat nu al wel stukken beter als eerst OK dan!

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 15:31

heb nog even niet gelezen naar de reacties van anderen, maar ik herken je probleem dit heeft mijn pony ook gedaan namelijk.
wat ik deed was voordt ik in galop aan ging springen een voltetje maken..
overdreven meer stelling vragen (het aangalopperen, draven, aangalopperen werkte bij mij niet). bij mijn pony is het uiteindleijk gelukt, ik heb haar trouwens ook vaak gelongeerd.. dat hielp ook...
en misschien ook overdreven met je benen (niet schoppen nee dat bedoel ik niet) je buitenbeen verder naar achter leggen en je binnenbeen echt tegen de singel aadrukken, moest ik ook doen, ik weet niet of het daardoor ook is gaan helpen. maar ja t is maar een tip die ik ook als tip heb gehad.

veel succes in ieder geval.

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 12:07

Probeer eens vanuit de stap?

Buitenbeen goed terug en achterhand naar binnen zetten (travers). Werkt beter dan aan de voorkant prutsen! Zo voorkom je ook zoals Nistra opmerkt dat je zijn binnenvoorbeen blokkeert. In travers geef je het binnenvoorbeen juist ruimte, terwijl je toch de buiging kan aannemen voor de juiste galop.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 12:08

Ik vind die tip van QQQ wel een goede. En inderdaad op je houding letten: breng je schouders wat naar binnen (misschien draai je ze onbewust wel wat naar buiten). Waar je je benen aanlegt maakt niet zoveel uit eigenlijk voor het resultaat.

De hond is de betere mens

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 12:15

Mijn instructrice gaf aan dat het juiste moment om te drijven is als het binnenvoorbeen naar achteren komt. Dat is het moment dat het binnenachterbeen opgetild wordt en het verst naar voren moet komen om in de goede galop aan te springen. Dit werkt heel goed. En inderdaad niet je paard naar binnen trekken, want dan blokkeer je het binnenachterbeen en de schouder en zwaait de achterhand juist uit waardoor je paard uit balans raakt. De achterhand iets naar binnen zetten werkt beter. Ook als je paard omspringt achter (dat deed Moenira steeds, maar met deze tips gaat het veel beter en is het nu bijna helemaal over)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 12 bezoekers