Moeite met ontspanning

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-01 09:27

Waldo begint lekker te lopen nu, al duurt t nog wel 20 min ofzo voordat ie eens wil gaan buigen (t is nl een beetje een plank) Nu had ik m gisteren er goed doorheen en moest ik doorzitten van m'n instructrice. Nou heb ik daar een probleem wat ik jullie wil voorleggen: Hij hangt te veel op mijn hand, maar zodra ik hem los wil laten, gaat ie steeds harder draven. Wil ik m dan weer terugnemen met een ophouding, dan gaat ie weer op mn hand hangen en loopt ie puur op de voorhand. Maarja, aandrijven heeft niet veel nut want dan gaat ie onder me uit lopen! Ik vindt het heel moeilijk om daar de juiste balans te vinden. Ik had gisteren 3 drafpassen dat het goed ging (whoa nouja is in elk geval een begin) Ik wil zo graag dat ie daar los komt en dat ik niet meer zoveel in m'n handen heb. Maar hij maakt het me wel erg moeilijk zo! Wie heeft er tips!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-01 23:44

Dit is inderdaad een moeilijk probleem, maar het begint ermee dat jij niet durft los te laten. En omdat jij teveel druk neemt, kan Waldo erop gaan hangen. Maar de enige manier om hem niet te laten hangen is door te drijven, zodat het achterbeen eronder komt. En nog een minder leuke: waarschijnlijk ben je net niet snel genoeg in je reactie.

Helaas heb ik met Lamanda precies hetzelfde. Zij is altijd gereden door een springruiter, op een beetje been moest ze goed versnellen en op de hand werd ze terug genomen. Dressuur kende die jongen niet, dus ik moet haar nu omscholen. En ook zij kent een soort vluchtgedrag op druk, ze gaat alleen maar harder lopen en wordt alleen maar harder in de mond. Want als ze echt nageeft, dan gaat ze ook rustiger lopen.

En ik durf niet los te laten, want dan gaat ze als een speer naar voren. Op zit en beenhulpen reageert ze niet of schiet ze weg. En als ze een keer nageeft, doe ik het niet snel genoeg zodat ik haar niet beloon en ze de volgende keer nog moeilijker nageeft.

Sinds januari heb ik les van een superinstructrice (Laura Zwart), die mij apart neemt in de les op de volte. En dan helpt ze mij door aanwijzingen waardoor Lamanda er echt lekker doorkomt. De belangrijkste zijn:
- hoe meer druk op de teugel, hoe meer druk met je been
- durf ook een keer echt de teugels goed aan te nemen, zonder dat je gaat trekken. Het is vaak dat ik net zoveel druk geeft, als dat Lamanda gaat hangen, zo kom je er natuurlijk nooit doorheen
- blijf licht spelen met je vuist (kneepjes), zet je hand niet vast
- laat het paard terugkomen vanuit de draf in bijna stap en ga weer voorwaarts in draf (als je op het juiste moment drijft, schuift het paard het achterbeen er goed onder)
- zo gauw het paard echt stabiel nageeft (zij roept vaak op dat moment, want ik voel het niet altijd) met je binnenhand over de manenkam naar voren
- doe oefeningen om het paard meer te laten buigen, zoals volte sluiten/openen, extra binnenstelling/contrastelling
- houd je handen naar voren en rijd met niet te lange teugels
- verwacht niet teveel, een paar passen worden met veel oefenen vanzelf een stabiele houding

Wat je ook kan doen is werken met de dubbele longe of pessoateugel. Ik denk dat net zoals met Lamanda bij Waldo het achterste stukje rug vastzit. Onbelast kunnen ze dit makkelijker ontspannen, zodat je met longeerwerk die spieren beter kan versterken dan wanneer je erop zit.

Oef, dit is een heel verhaal geworden. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik weet natuurlijk niet hoe jij rijdt, maar wat jij beschrijft is heel herkenbaar. En ik denk dat paarden op dezelfde manier hierop reageren, vandaar dat ik denk dat jij ongeveer hetzelfde fout doe als ik (wat een reactie is op hoe het paard doet). Mijn zitlesinstructeur zegt altijd, zorg dat de basis goed is want anders loop je zeker een keer vast. En doe dit op een eerlijke en rustige manier, vanuit de ontspanning.

Succes ermee!!!

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-01 10:34

ik heb hetzelfde probleem als hier boven, en bij mij is het nu al bijna opgelost!
ik moest jino ook volledig omscholen, hoemeer druk ik op de hand had hoe harder zij ging lopen, ik heb nu heel erg veelmoeten oefen om mijn handen continu ontspannen te houden en zodra ze versnelt moest ik diep mijn hakken uit drukken en diep zitten, het duurde lang maar het resultaat was er dan ook wel!
en jemoet zorgen dat je een 'luchitg' contact houd! dus veel spelen met je handen, en het tempo ecvht heel goed in de gaten houden, vaak ben je te laat met opvangen. dan is ie al op 'vollevaart' en toch veel oefenen en consequent oefenen met hetterug rijden op je zit, datis heeeeeel moeilijk maar wel de moeite waard om er de tijd voor te nemen

"Some memories are best forgotten"

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-01 14:15

Ik denk dat je niet te veel ineens mag vragen. Ik heb ook van die dagen dat mijn paard, het liefst 'coersje' doet i.p.v. met de les meedoen.

De oplossing was eigenlijk eenvoudig. Mijn paard liep helemaaaaal niet ontspannen op zo een dagen, dus moest ik eerste de spanningen uit zijn lijf halen, vooraleer ik hem in en houding 'wrong' (want zo gaat het soms wel een beetje als op zo een moment aan de teugel wilt rijden).

Dus eerst proberen hem te laten ontspannen en absoluut niet in zijn mond trekken en als hij rustiger draaft maar toch goed aan het been is, beginnen met de rest.

Soms is het echt wel gemakkelijker als je wat been 'kunt' (geven zonder dat hij onder je uitloopt), omdat je zijn achterhand beter kan laten onder zetten, en hem gemakkelijker los voorwaarts kan laten gaan om dan over te gaan tot het aan de teugel komen en zo.

Wel niet de reactie krigen om je benen niet meer tegen je paard te houden. Gewoon je kuit eraan houden zou moeten kunnen. Mijn paard kon daar op zo'n dagen ook niet god tegen, maar ja dat hoort nu eenmaal bij de rijstijl en als je dat al niet meer doet, gaat het ook wat mis.


Lachen Daag Lachen
Femke

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...


Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-01 16:04

Loslaten!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-01 12:28

ja goh das een leuke, steef... Vind het kunstig hoe eenvoudig zoiets kan klinken maar hoe moeilijk het is in de praktijk. Ik kan Iwaldo dus niet loslaten omdat hij dan óf zn hoofd richting sterrenkijken gooit, óf helemaal laag gaat lopen zodat ie nog op mn hand hangt, of heel erg onder me uit komt. Ik kan die balans niet vinden. Ik moet nu van mn instructrice hem direct oppakken, erdoor heen proberen te krijgen en het is nu niet erg als ie daar sterk op wordt want dan komt ie er tenmisnte doorheen... soms weet ik t gewoon allemaal niet meer.. Theorie is leuk, maar praktijk... Frusty

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-01 14:53

Het eerste wat ik dacht toen ik dit verhaal las; hij is niet aan je zit. Als het goed is, kun je je paard voorwaarts en terug rijden op je zit (een uitgestrekte draf alleen vanuit je zit zit er natuurlijk niet in en dat bedoel ik ok niet - maar wel dat als jij terug gaat zitten dat ze dan terug komt)
Volgens mij is dit dus op te lossen door je paard te leren op je zit terug te komen en dat doe je weer door veel tempowisselingen.

Ik weet ook niet in hoeverre je hem opgericht hebt. Sommige paarden vinden dat erg moeilijk en die moetje dus af en toe ven weer omlaag rijden.

hoop dat je er wat aan hebt, grtx, Rieja

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-01 15:54

Ha Rieja.. Iwaldo is inderdaad niet aan mn zit, zoals je dat zegt. Ik probeer wel eens met uitstappen om hem een gang lager te laten gaan door diep te zitten en dat gaat wel, maar als ik bezig ben met dresuren is hij net een ander paard. Mooi voorbeeldje daarvan; zolang je er als een beginner opzit loopt ie bijna met de neus op de grond. (niet aan de teugels maar gewoon laag)Neem je echter de teugels aan (niet met een aansporing, gewoon door op maat te maken) dan gaat zn neus omhoog en gaat ie ineens veel harder stappen. Een beetje een apart geval dus hihi. Waldo is soms te hoog opgericht, maar ik kan zelf niet echt bepalen waar ik hem hebben wil. Als ik meegeef gaat hij niet zakken, zeg maar. Ik moet hem eigenlijk zo laag mogelijk laten lopen zodat ie goed door de rug komt maar dat is best moeilijk want daar krijg ik hem dus nauwelijks (of hij loopt er wel maar niet nageeflijk) Dat rijden op je zit heb ik dus nooit geleerd.. mijn instructrice zegt wel dat mijn zit belangrijk is, en dat ben ik nu aan het oefenen door aan de longe zitlessen te hebben dat ik balans vind zonder teugels en beugels. Maar terugrijden en voorwaarts rijden op je zit ken ik niet. Hoe leer je zoiets? Enkel door overgangen te oefenen? Dan kan ik dat misschien eens gaan doen.. Ik doe het wel eens maar dan is het resultaat bij Iwaldo dat ie beter naar mn been luistert. Nu moet ik dus zorgen dat ie beter naar mn zit luistert?
Af en toe zou ik wel eens een paardje willen hebben waar alle knoppen al op zitten of juist eentje die dat nog moet leren zodat ie het vanaf het begin af aan goed leert... Boos!

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-01 11:09

Ik denk eerlijk gezegd dat het zo schriftelijk echt niet uit te leggen is hoe je overgnagen op je zit maakt. Ik ga dan 'terugzitten'maar hoe ik dat doe...weet ik het - gewoon een beetje achterover en iets zwaarder in het zadel geloof ik. Maar ik span de binnenkant van m'n dijbenen ook. Als ik zou was zou ik je instrcuteur eens vragen om dit uit te leggen en het met je te oefenen. Ik kan het tenslotte ook en ik ben abso geen supertalent, dus het moet te leren zijn!

Ik bedoelde btw niet gewoon overgangen/tempowisselingen, hoewel dat ook zeker helpt om een paard licht te krijgen an de voorkant. de motor zit tenslotte van achteren. Als je de achterhand activeert (en dat doe je met overgangen)stijgt je paard als het goed is in de voorhand.
Dit klinkt echter eenvoudiger dan het is!!

grtx, Rieja

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 14:18

maar loslaten is toch niet helemaal losgooien. Gewoon je hand ontspannen is al vaak voldoende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 14:34

Dat loslaten wat steef bedoelt noem ik altijd meeveren, dat is niet losgooien, maar soepel meegaan in de bewegingen van hals en hoofd. Je houdt daardoor de druk hetzelfde en onderbreekt niks.
Wat rijden op je zit betreft: Laura, heb jij de handleiding voor nederlandse ruiters en hun instructeurs in huis?? Dat is een rood klein boekje. Daarin staan alle basishulpen beschreven en uitgelegd.
het is niet zo dat je het prompt via dat boekje moet doen, maar het legt ook uit hoe en waarom iets werkt zoals het werkt.
Bijv. als je je been aandrukt gaat je paard lopen, dat geldt voor je onderbeen, maar ook voor je bovenbeen. Zolang jij nog teveel spanning hebt in je bovenbeen, zal ontspannen moeilijker zijn voor het paard. Sommige ruiters willen koste wat het kost hun knieen aan het zadel houden, helaas rijden ze dan vaak met een gespannen dij. Onder goed zitten wordt ook bedoeld dat je controle hebt over jezelf, dat je dus kunt aan- en ontspannen als dat nodig is.
Probeer dat boekje eens te bemachtigen, het staat er vrij duidelijk in. Een beetje zelfanalyse is dan wat makkelijker.
Iwaldo lijkt mij een die weinig netjes dressuurmatig gereden is voor jij ermee begon. Hij heeft moeite om je been te respecteren. Hij loopt er wel voor weg, maar hij ontloopt de inwerking die jij ermee wilt, namelijk hem aan elkaar rijden van achteren naar voren. het is bij hem nauwlijks onwil te noemen, ik denk dat hij het niet zo goed kent.
Trouwens, ik vind het heel knap wat je allemaal al bereikt hebt met hem, want het is niet eenvoudig.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-01 22:01

Hee dank je Bloos
Het ging vorige week ineens heel erg lekker. Ik denk dat ik toch moet roeien met de riemen die ik heb (eg maar) en niet moet hopen op en totaal ontspannen paardje die nageeflijk loopt zonder dat ik iets in mn hand heb. Dat is (nu nog) niet weggelegd voor ons Lachen Maar ik kan m nu aardig van mn hand afkrijgen. Vooral galop gaat ineens een heel stuk beter; hij galopeert nu beschaafd, mooi door de hals en echt rustig (is al heel wat voor m, voorheen was het denderen met z'n hoofd naar voren)
Met springen rijd ik m meer op druk, maar dan gaat het springen ook echt lekker. Ik ben nu al sneller op het punt waar ik de dag ervoor ben geeindigd, en heb vorige week geoefend met wijken in prívéles. Heb ik weer iets om aan te sleutelen Lachen
Bedankt voor al jullie tips en Lov voor het compliment Lachen
Ohja als jullie eens in de buurt van Ede/Lunteren zijn.. hehe zou t best leuk vinden om eens advies te krijgen irl hoor! Party!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 22:04

Gewoon doorgaan (op zijn Barry's dan he).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 13:53

Hoi laura
Als ik het zo lees dan ben je al een heel stuk verder dan je was. Tis inderdaad niet gemakkelijk, en soms is het wel handig om een goed gereden paard te rijden dat jou het goede gevoel kan geven. Heeft je instructrice niet zo'n paard waar je eens op kun stappen? Of iemand op je stal?
Het is heel moeilijk om door te zitten op een paard dat niet ontspannen en nageeflijk "over de rug" beweegt. Zeker omdat je op dat zitten wilt concentreren en dan ook nog aan je paard moet werken. Je zou eens kunnen vragen of iemand je wat zitlessen kan geven. Doe je paard aan de longe en aan de bijzet, teugels eraf en gaan met die banaan. Vraag het bij voorkeur aan iemand die er ook een beetje naar kan kijken en jou aanwijzingen kan geven terwijl je bezig bent. De kunst is om je knie en hak naar omlaag te drukken, en dan je bovenbeen los te laten. Daarbij dan ook nog echt rechtop te zitten en los te blijven in je rug en lendenpartij. Ik heb bijvoorbeeld, als veel mensen, nog wel eens de neiging om dan wel recht, maar als een plank te zitten en daar schiet je nog niks mee op. Je houdt je wervelkolom in balans door je rug- en buikspieren te aan- en ontspannen. Vooral die buik mag je voelen de dag daarna Party!! Er zijn allerlei oefeningen voor, in de meeste theorieboeken staan er wel een paar, zowel voor met als zonder beugels. Als je heel erg de neiging hebt krampachtig te gaan zitten is het helemaal niet zo gek om ook met beugels te rijden, maar dan wel blijven doorzitten natuurlijk. Tineke Bartels heeft er ook een mooi stukje over geschreven in haar boek, daar staat ook wat anatomische uitleg die het wel makkelijker maakt om te begrijpen. Als je paard soepeler wordt, beter nageeflijk en je je aanleuning beter voor elkaar hebt (staat hier al een discussietje over bij "teugeldruk") dan lukt het doorzitten ook beter. Gewoon doorgaan met oefenen dan lukt het je wel! Succes! *LOL*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Roxxie en 11 bezoekers