Manen trekken of knippen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Manen trekken of knippen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-04 21:57

Mijn pony's manen heb ik vorig jaar voor het laatst getrokken ze gingen daardoor heel erg springen en het was geen gezicht ze hingen alle kanten op..Toen dr manen weer redelijk aangegroeid waren heb ik ze op advies van een stalgenoot netjes geknipt,de eerste paar weken hingen ze mooi maar nu beginnen ze ineens weer bovenaan de manen kam de andere kant op te springen en zijn ze ook weer redelijk dik..Ik wil ze morgen weer beetje fatsoenlijk zien te krijgen maar weet nu dus nie ofk ze nu moet trekken of toch weer knippen?!Als ik ze trek springen ze denk ik strax weer alle kanten op maar als k ze knip blijven ze zo dik en bovenaan de manenkam springen ze dan weer de andere kant op..hoe kan k dit nou het beste doen???

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 21:59

Snijden?
Knippen vind ik erg lelijk. Dat staat zo... Recht Scheve mond En strak.

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-04 22:01

Als ik ze snijd..springen ze denk ik nog de andere kant op..zou het schelen als ik ze heel erg uitdun?blijvne ze dan naar beneden hangen of springen ze dan misschien meer omdat ze lichter zijn...dillema...

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 22:02

Ik trek de manen altijd. Solide heeft ook een dikke bos manen, dus kan dat ook makkelijk. En als ze wat dunner zijn, dan zijn de manen ook makkelijker schoon te houden enz. Nu is Solide net een punkert omdat ik de manen te kort heb getrokken. Maar hoef ik het voorlopig niet meer te doen.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 22:06

Dan moet je gewoon af en toe vlechtjes maken aan de kant waar je ze wil hebben hangen.
Ik doe overigens in het midden trekken en voor en achter knippen zodat ze overal even dik zijn en de knotten overal even groot zijn. (hij heeft in het midden veel meer manen)

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-04 22:07

Vlechtjes maken heb ik zovaak geprobeert helpt nie dus ben beetje ten einde raad met dr manen...

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 22:08

Hoe lang heb je die dan in gelaten en/of hoe vaak per maand deed je dat?

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-04 22:10

Ik heb ze dan gewoon een dag ingehouden..dag erna zaten ze goed maar daarna lekker buiten in de wei geweest en nix meer van te zien...en hoe vaak per maand weet k eigelijk nie maar heb t zovaak geprobeert...

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 22:13

Mijne vind trekken ook niet leuk, ik doe het tegenwoordig met een uitdunmesje. Het is minder pijnlijk voor ze en het ziet er niet zo recht uit.

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-04 22:15

Om het mannen trekken geeft ze nix..vind ze volges mij zelfs wel lekker..

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 22:17

ja, de manen van Baloe gaan vaak rechtop staan na het trekken, daarom trek ik ze niet meer superkort, maar trek ze wel. Ik vind knippen te recht...

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-04 22:21

Maar de vorige x dat ik ze trok sprongen ze echt alle kanten op..Zou het misschien verschil maken als ik ze heel erg uit dun..springen ze dan misschien minder?

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 13:11

ik knip altijd, niet recht,gewoon me schaar verticaal! btje raar, maar zo wordt het niet zo lelijk recht!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 13:13

ik denk dat er weinig aan te doen is dat ze alle kanten opspringen, een paard heeft nou eenmaal zijn eigen coupe
elke keer knippen moet je niet doen , dan worden ze veels te dik
mijn paarden doe ik een keer trekken en dan 2 keer knippen, hangt er vanaf hoe dik zijn of haar manen zijn , als ze erg dik zijn dan trek ik ze elke keer , zijn ze dun dan wissel ik het dus af.
en knippen kun je gewoon recht doen, en daarna vertikaal wat stukjes inknippen om t niet zo kaarsrecht meer te laten lijken

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 13:17

als ik jou was zou ik ze trekken. met snijden of knippen worden ze alleen nog dikker en dan kan je ze straks niet meer mooi vlechten. als je ze een tijdje ingevlochten (alleen vlechtjes is genoeg, knotjes hoeft niet) laat zitten, zo'n dag of twee, drie... en je hebt ze nat gevlochten blijven ze meestal wel weer ff zitten, maar stegen piek manen (die je ook krijgt met uitdunnen) is niets opgewassen.