Tegendraads doen om onder het werk uit te komen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Tegendraads doen om onder het werk uit te komen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-04 21:45

Ik heb mijn pony in een tijdje op een stal laten rijden omdat ik het zelf even niet meer zag zitten.

Tijdens deze periode kreeg ik zelf ook les op hem. Dat ging echt super. Ik durfde hem echt weer te gaan rijden. Af een toe een keer een bokje op de zweep maar verder ging het prima. We hebben ons geconcentreerd op de stap en draf en de galop wat achterwege gelaten.

Nadat hij weer terug was ging alles eigenlijk wel goed. Ik kon rijtechnisch de probleempjes (over de buitenschouder wegvallen etc.) goed oplossen. Ook de galop er voorzichtig bijgepakt en dat ging aardig zonder bokken enzo.

Nu is het de laatste tijd ineens weer oliebol....
Ik reed eerst behoorlijk assertief en pakte de zweep er ook gerust bij (bijtikken hoor niet slaan ofzo). Het ging allemaal wel lekker maar ineens bokte hij toch flink naar de zweep. Nou ja op een gegeven moment moet dit natuurlijk ook een keer afgelopen zijn dus op een bok kreeg hij weer een tik etc. Nou je kunt wel raden dat het toen vlug afgelopen was.

Nou weer een overwinning dacht ik. Tot hij ineens weer ging staken tijdens het rijden. Aandraven niet luisteren. Dus ik weer netjes consequent een tik erbij bij geen reactie op mijn been. Nou op een gegeven moment was hij zo bokkerig dat ik gewoon dacht dat het zadel niet goed zat of zo. Maar dit was niet het geval.

Nu heb ik de laatste week zo min mogelijk met de zweep gereden omdat ik zelf geen conflicten meer wilde uitlokken en het ging eigenlijk wel weer prima. Tot ik van de week erop zat en hij ineens vanuit het niets omhoog kwam. Niet heel erg hoog maar ik schrok er toch van.

Hoe kom ik nu het best door deze periode heen?
Het is echt gewoon uitproberen. De ruiter die hem getraind heeft, heeft hem ook regelmatig voorgereden en dan ging alles perfect alhoewel hij dan ook van die explosieve buitjes tussendoor had. Alleen hij reed hem er gewoon doorheen dus dat zou ik ook moeten doen.

Het is zeker geen gemeen paard maar het maakt me bang als hij zo'n bui heeft. Als ik er niet opzit dan weet ik precies hoe ik dit moet aanpakken maar als ik erop zit dan vindt ik het gewoon eng.

Door een ander laten rijden heeft geen nut want hij probeert je gewoon uit. Als hij bij een ander super loopt en ik ga er weer op zal hij het weer proberen.

Lessen ga ik binnenkort zeker weer doen en ik weet zeker dat ik er met deze begeleiding ook wel uit kom maar misschien heeft iemand nog tips?

Het probleem ligt dus echt bij mij. De eerste keer niet luisteren durf ik hem best nog een tik te geven. Als hij daarop bokt durf ik het ook nog wel maar als hij dan even explodeert dan durf ik niet meer. Eigenlijk zou ik dan het liefst afstappen maar dat doe ik uiteraard niet. Wat ik nu doe is dat ik wel doorrijd maar eigenlijk bestraf ik hem niet echt voor zo'n uitspatting. Zucht: vroeger was ik nergens bang voor, ik wilde dat dat nog steeds zo was.

Tips zijn zeer welkom! OK dan!


miepiesiepie

Berichten: 62
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 22:29

ik ken het probleem, ben helaas nog niet achter de oplossing gekomen, hoewel lessen echt goed werken omdat je aandacht er dan minder op is gericht, tenminste bij mij werkte dat zo, succes he!!!

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 22:36

Mijn tip?
Word een keer flink kwaad op hem, en bestraf hem eens zoals hij verdient.
Ik herken dit heel erg, was altijd blij dat ik niet van Bill afviel, en durfde hem niet aan te pakken.
Heel af en toe werd ik flink kwaad, gaf hem een paar flinke tikken en dan ging het weer een tijdje redelijk. Tot ik erachter kwam dat toen ik brutaler ging rijden, Bill veel vrolijker en werklustiger werd.
Nu krijgt hij z'n 3 maandelijkse pak rammel al een tijd niet meer, en het gaat steeds beter.
En geloof me, als ik het kan, kun jij het zeker
Succes OK dan!

Goedgekeurd onderschrift :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 23:02

Flink kwaad worden kun je proberen. Maar als je het niet wint van je paard dan ben je nog verder van huis.
Het probleem wat jij hebt is ook wel illustratief voor gevallen wanneer je problemen met je paard door een ander laat oplossen. Met die ander gaat je paard super en met jou gaat het rijden naar verloop van tijd weer als vanouds. Het heeft vaak ook maar heel weinig zin om anderen je paard te laten rijden.
het enige dat wel helpt is zelf de problemen met je paard oplossen onder deskundige begeleiding. Schakel dus direct begeleiding in. En als je met het rijden steeds meer in de problemen komt en het wordt alleen maar slechter, laat het rijden dan maar even voor wat het is. Pas als je weer begeleiding hebt kun je volop samen aan het werk.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 05:55

Ik geloof niet zo erg in tegendraads gedrag om onder het werk uit te komen, er zullen best wel paarden zijn hoor maar heel vaak wordt het paard tegendraadsheid verweten als hij gewoon aangeeft dat hij moeite heeft met een bepaalde oefening. Als de ruiter dat niet oppikt, vervolgens erdoor heen probeert te rijden en liefst nog een schepje erbovenop dan moet het paard een andere manier proberen om zijn ongenoegen te uitten. Zo creeer je dit gedrag in mijn ogen. Als je paard op een bepaald moment protesteert, probeer dan te achterhalen waar dat protest vandaan komt (waar ligt het knelpunt van de oefening) en doe dan een stapje terug en probeer dat te ontwikkelen op een andere manier. Kost iets meer tijd maar uiteindelijk hebben jullie er allebei veel meer aan.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-04 10:29

Billy: deze tip komt precies overeen met het idee dat ik zelf al had. Ik heb weleens ruzie gemaakt met hem met het gevolg dat hij daarna de sterren van de hemel liep. Oortjes erop en gaan. Uiteindelijk vind hij het werken wel leuk maar je moet hem er eerst van overtuigen dat je hem ook echt aan het werk kunt zetten geloof ik Knipoog

Astridh: Het gaat zeker niet om een oefening die hij moeilijk vindt in dit geval. Zelfs gewoon aandraven kan al aanleiding zijn om moeilijk te gaan doen.
En zodra ik richting stal rijd dan draaft hij het liefst meteen weg.

Het gaat dus echt om uitproberen.

Ik merk ook dat als ik zelf gewoon brutaler ben dat het beter gaat maar ik ben vaak helemaal alleen daar en er schieten me altijd gedachten door mijn hoofd als: stel dat ik er nu afval dan lig ik hier enz...

Als er iemand bij is dan gaat het ook beter.

Jippie: die begeleiding heb ik inmiddels gevonden. Het probleem is op dit moment nog even het vervoer. IK heb zelf geen bak tot mijn beschikking dus ik moet daarheen. Ik heb nu zelf vervoer maar moet nog even wat oefenen met rijden hiermee en laden. Daarna staan de privelessen bovenaan op mijn lijstje.

Bedankt voor de reacties in ieder geval.

narretje
Berichten: 334
Geregistreerd: 07-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 23:08

In je profiel staat dat hij hoefbevangen is geweest. Is het voor 100% uitgesloten dat hij helemaal pijnvrij is hiervan? Lijkt me heel belangrijk om te weten voordat je er zeg maar een wat hardere aanpak op loslaat. In ieder geval veel succes verder OK dan!

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-04 23:18

Mij profiel is wat verouderd Haha!

Hij is inderdaad hoefbevangen geweest maar dit is al meerdere jaren geleden. Is helemaal goedgekomen gelukkig.

Ik had het er vanavond nog over met mijn instructeur (ik reed nu op een andere pony) het blijft gewoon een duveltje in een doosje. Is heel erg het karakter en hij is nogal opvliegend van aard.

Hoe goed je ook bezig bent hij is vlug afgeleid en heel kijkerig en reageert ook meteen op dingen door weg te springen enz.

Bovenstaande probleem is wel weer op te lossen door gewoon stug door te gaan maar het karakter verander je niet.

Het is een lief, werkwillig paard, maar een beetje opvliegerig en gevoelig van aard.

Ik heb vanavond trouwens nog heerlijk gereden op een andere pony en tevens overlegd over mijn eigen knolletje. Ze denken daar dat ik al wel over het punt heen ben dat hij echt weet dat ik de baas ben. Af een toe een uitspattinkje zal hij gewoon blijven houden waarschijnlijk.

Ligt dus toch niet zoveel aan mij als ik had gedacht gelukkig.

Natuurlijk ben ik wel degene die op dat moment erdoorheen moet prikken maar de uitspattinkjes zijn niet echt te voorkomen.

Zucht af en toe denk ik weleens had ik maar ene koudbloedje gekocht Haha!

Maar goed ik ben inmiddels weer wat positiever (peptalkje op zijn tijd helpt echt Knipoog )
Ik ga er gewoon weer voor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 23:21

Ik zal als ik jou was ook zijn eten eens na kijken het voeren van te veel energie kan een mede oorzaak zijn.Kwam er dit weekend achter dat de vitamine(Die ik bijvoerde op aanrade van de dierenarts)een beetje te hoog gedoseerd was.Ze is momenteel in topconditie maar daardoor iets te hevig Bloos .Vitamientjes terug gedraaid tot mini dosis.
Hetzal niet al je problemen oplossen maar kan mee helpen.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-04 23:30

Goede tip maar helaas ook dit zal het probleem niet oplossen...

Hij krijgt normaal gesproken al alleen maar ponybrok met een beetje havervrije muesli. Nu krijgt hij eigenlijk al helemaal niets meer behalve voordroogkuil.

Hij krijgt alleen na het rijden nog een halfschepje brok en verder hoogsten twee handjes per dag.

Ach ja ik heb gewoon een hittepetitje Haha!

Hij kan zich goed concentreren maar is o zo gauw weer afgeleid en schrikt dan ook het liefst voor elk vliegje wat in de buurt komt. Tja en als dat niet werk en de ruiter rijdt gewoon door dan moet je als paard toch gewoon wat anders verzinnen? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 07:33

kaj schreef:
Jippie: die begeleiding heb ik inmiddels gevonden.

Het is wel zo handig om begeleiding te nemen van de persoon die destijds je pony heeft gereden zodat je ook steeds volgens dezelfde aanpak te werk gaat.
Iedereen heeft zijn eigen benadering in hoe hij dingen oplost. Als je pony echt opvliegerig en heetgebakerd is dan kan daar ook nog wel eens wat verwarring door ontstaan. Daardoor lijkt het dat hij tegendraads is maar eigenlijk is hij gewoon een beetje de kluts kwijt.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 07:38

Magnesium al eens geprobeerd? Als je via google bv zoekt kom je hierover heel veel tegen. Dit werkt voornamelijk in op het zenuwstelsel en een paard kan er zeker een tekort van hebben. Sinds mijn paard dit erbij krijgt is er weer een groot stuk rust teruggekomen en kan je tenminste weer verder gaan.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-04 17:32

Jippie"]
[quote="kaj schreef:
Jippie: die begeleiding heb ik inmiddels gevonden.

Het is wel zo handig om begeleiding te nemen van de persoon die destijds je pony heeft gereden zodat je ook steeds volgens dezelfde aanpak te werk gaat.
Iedereen heeft zijn eigen benadering in hoe hij dingen oplost. Als je pony echt opvliegerig en heetgebakerd is dan kan daar ook nog wel eens wat verwarring door ontstaan. Daardoor lijkt het dat hij tegendraads is maar eigenlijk is hij gewoon een beetje de kluts kwijt.
[/quote]


Het gaat inderdaad om dezelfde persoon. Hij heeft mijn pony dus een maand onder het zadel gehad en weet precies hoe en wat.

Ik ben erg tevreden met deze lessen geweest en ik les nu nog steeds daar alleen voorlopig even op een pony van hun.
Zodra ik op stap durf met de vrachtwagen dan gaat mijn pony weer mee.

Maar eerlijk gezegd vind ik het ook wel even lekker om eens op een andere pony te rijden.

Cornelie: magnesium heb ik nog niet geprobeerd. Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat het hier aan ligt. Ik zal er wel even wat over gaan lezen maar in principe denk ik toch dat het een karaktertrekje is. Deze mening wordt ook gedeeld door mijn instructeur en hij heeft hem toch een maand op stal gehad en gereden.

Maar goed ik zal zeker wel eens kijken want je weet maar nooit!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 21:29

Ik heb het ook met Hardy. Maar door in het begin meteen goed boos te worden schrikt hij wakker en heeft hij zoiets: Oh poedersuiker, ik moet nog werken ook vandaag. Dan is hij 2 minuten van onder de indruk en dan opent hij zijn trukendoos weer.
Bij mij werkt het heel goed door hem constant bezig te houden, niet de tijd geven na te denken. Mijn pony loopt veel op de voorhand, dus ik rij dan contant voltes, en dan heel veel drijven en een beetje spelen, van hand veranderen dmv. een achtje of een keertwending (zo een grote over de AC-lijn) En als je hem niet meer als 10 stappen de tijd geeft om na te denken gaat het eigenlijk best lekker.
Vooral goed vorowaarts laten lopen, zodat hij daarmee bezig is.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-04 22:16

Dat klinkt inderdaad wel een beetje zoals mijn pony. Ik moet hem continu boeien en het moet niet te voorspellend worden want dan schrikt hij ineens weer van een spook in een hoek of zo. (om daar vervolgens een kwartier over te blijven etteren terwijl er echt niets is).

Het is wel de oplossing om hem continu bezig te houden en elk misstapje (expres misstapje dan niet per ongeluk) consequent af te straffen.

Alleen wil ik ook wel eens gewoon lekker relaxed op mijn beestje rondrijden. Maar goed ik ben er al wel achter dat ik gewoon moet accepteren dat dit niet anders is. Voorlopig neem ik gewoon af en toe een lesje op een ander paard en dat is ook wel weer goed voor mijn zelfvertrouwen Lachen

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 22:29

Doorzetten inderdaad, ik heb een beetje ook zo'n geval, het paard dat ik nu rij heb ik een tijd samen gereden met een jongen, hij sprong ermee en ik reed dressuur, doordat hij veel sterker was luisterde ze bij mij slecht, en was ze bij mij altijd aan het klieren, bij die jongen deed ze dat niet. Dus dat helpt denk ik bij jou uiteindelijk ook niet. Nu rijdt ik haar alleen (dressuur en sindskort springen) en gaat het steeds beter, ook al blijft het afentoe opletten. Daarnaast rijdt ik nog een aantal pony's erbij, das soms inderdaad goed voor je zelfvertrouwen en je wordt er wat relaxter van. Vaak rij ik eerst een andere pony zodat ik er lekker inzit en dan dat paard.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 07:59

kaj schreef:
Alleen wil ik ook wel eens gewoon lekker relaxed op mijn beestje rondrijden.

Bij sommige beestjes zit dat er gewoon niet in. Zo ben ik uiteindelijk tot het serieus dressuur- en wedstrijden rijden gekomen.
Dat gaat Lois heel wat gemakkelijker af dan een relaxed buitenritje Haha!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 09:50

Toch nog een stukje over magnesium. Overigens kan hiervan ook een tekort ontstaan bij het paard.

Een paard is van nature een dier dat op de vlucht slaat. Bij plotseling optredende "gevaren", bijvoorbeeld lawaai, een vreemde omgeving, fel gekleurde hindernissen of een klapperend dekzeil, heeft een paard de neiging om op de vlucht te slaan. De hersenen geven de spieren de opdracht om kortstondig hard te werken, om te rennen, te vluchten! Dit proces leidt tot een teveel aan Ca-ionen in de cel. Door middel van een doelgerichte magnesium dosering kan deze reactie beheerst of zelfs voorkomen worden. Uiteraard zijn alleen bepaalde magnesiumverbindingen, de zogenaamde organische magnesiumverbindingen, in staat het effect van stressvermindering te bereiken. De stressafname door de werking van de Mg-ionen in de spiercellen wordt nog bevorderd door de toevoeging van de vitaminen B12 en B1. De zogenaamde elektrische stroompjes van de ionen, worden blijvend geneutraliseerd. Nervositeit, wat veel voorkomt voor en tijdens zwaardere belasting, wordt daarmee afgebouwd en in plaats daarvan wordt bij het paard de evenwichtigheid, de belastbaarheid en de prestatiedrang bevordert.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-04 17:01

Jippie ik denk dat ik dat ook maar ga doen!
Voor ik het weet zit ik in de Z Haha!

Cornelie: dat klinkt toch wel interessant. Ik ga me er toch maar eens in verdiepen.
Kun je dat gewoon kopen dan? Of zit het in andere supplementen?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 17:25

Dit is maar 1 (kort) stukje van de vele artikelen op internet over magensium. Bij de www.paardendrogist.nl lees je er ook nog wat over als je zoekt bij het produkt Biomag . Ik heb een pot pure magnesium voor 25 euro gekocht eind november en die is nu voor de helft op. Weinig kosten, en veel voordeel. Overigens is het ook niet schadelijk oid als je paard er 'teveel' van binnen zou krijgen. ( gechekt bij diverse dierenartsen) Hengstenhouders willen dit nogal eens standaard aan hun hengsten geven.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-04 21:42

Cornelie thanks!

Ik zal eens op de site van de paardendrogist kijken.

Weet je zo of je dit product ook zonder problemen kunt combineren met andere producten? Ik geef namelijk ook vaak foenegriek en appelzijn door het voer.

Wie weet helpt het ook al voor een deel!
Niet geschoten altijd mis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 17:03

mischien een rare opmerking,Maar een jaar of twee terug was ik via weight watchers 20 kilo afgevallen.Maar die zomer kreeg ik last van een onregelmatig kloppend hart en hartritme stoornissen zo erg dat ik een paar keer op de spoed beland ben .Maar niemand kon de oorzaak vinden ook was ik natuurlijk angstig en nerveus.Dus op den duur werd het afgedaan als hyperventileren.Tot ik een paar maand later toevallig op controlle bij de reumatoloog moest en die na een bloedafname er achter kwam dat mijn magnesium gehalte veel te laag was.Dus nu moet ik mijn hele leven een suplement slikken en wonder baar al mijn hartklachten verdwenen .Ik had in de bibiotheek een boekje geleend reuma en voeding ,en daar stonden alle klachten die ik had in onder magnesium te kort.En wat voor mensen geld ,geld mischien ook voor dieren????


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 bezoekers