Moskee zonder minaret

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Moskee zonder minaret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-04 20:19

Dit is een voorstel dat in dagblad de Gelderlander werd besproken. Ik wil hier ook wel die discussie op gang brengen, wat vinden jullie?

(quote uit artikel dus)
Onlangs zag ik een kaart van de provincie Gelderland waarop werd aangegeven hoeveel moskeeën met minaretten er in deze provincie de komende tijd zullen verrijzen. Het zijn er tientallen. Als schaakstukken stonden ze daar. Een vergelijking die zich aan mij opdrong, omdat de islam in wezen een politiek-religieus systeem is. Met strategieën voor verovering. De bouw van zoveel mogelijk moskeeen benadrukt die verovering, vertelde prof. dr. E.J. Zürcher, arabist, mij een aantal jaren geleden....

Maar los van deze piketpalen in het landschap is het ook de vraag of zo'n groot aantal traditionele moskeeën met bijbehorende minaretten wel in het Nederland van nu passen. Rien van Os uit Berg en Dal, vindt van niet. Hij licht zijn standpunt vanuit zijn bouwkundige achtergrond in een uitgebreide brief aan mij toe. En vindt dat daar een discussie over moet komen. Een soortgelijke bouwgolf als er nu voor de moskeeën aankomt, heeft ook anderhalve eeuw geleden in het kerkelijke zuiden plaatsgevonden...

Er is niets tegen het bouwen van nieuwe moskeeen als een deel van de bevolking dat wenst. Maar waarom moeten die moskeeën koepels en minaretten hebben? 'Koepels bouwde men vroeger, zowel in de islamitische als in de westerse cultuur, omdat dat toen de hoogst ontwikkelde bouwconstructie was om een grote, ononderbroken ruimte te kunnen scheppen. Minaretten dienden om vijf maal daags een oproep tot het gebed te doen. Dat gaat tegenwoordig, overal waar het is toegestaan, met luidsprekers. Minaretten hebben hun functie verloren, evenals torens met klokken.'

Ruimte voor elkaar, betekent ook dat je niet te opdringerig zegenvierend manifesteert. Van Os: 'Als er dan toch in deze tijd moskeeën moeten worden gebouwd, maak dan een moderne moskee, zonder torentjes. Allah zal dat zeker goedvinden.'


StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 20:27

Het wordt toch gewoon te gek!
Kerken worden afgebroken, en er komen moskeeen voor in de plaats?

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-04 20:31

Nou daar gaat de discussie niet om, het gaat erom of er torens (minaretten) op moeten, die hebben geen functie meer namelijk, dus hoeft het niet.
Men vraagt zich af of moslims met die toren zich expres nadrukklijk willen manifesteren in het landschap.
Wanneer ze dus zo'n minaret willen zit er meer achter dan de wens om een gebedsruimte.
En jaren geleden, toen ik les in cultuurwetenschappen had, zei mijn wijze en bereisde leraar OOK al dat Moslims in principe de taak hebben hun geloof te verspreiden over de hele wereld.

(en ik weet dat het christendom er vroeger OOK zo overdacht).
Maar het gaat om het NU.

carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 20:36

Waar gaat het nu om? Om die koepels en minaretten? Ik vind die traditionele moskeeën met koepel en minaretten wel mooi. Beter als zo'n strak nietszeggend gebouw. Nederland heeft toch al een zeer saaie bouwstijl, het moet allemaal binnen het welstandskader passen: dat wil dus zeggen: oersaai.

HET MAANLICHT?!
IK WEET NIET.....


Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-04 20:39

Het gaat om het plaatsen van moskeeen zonder minareten. Dat zou men moeten doen. (vind ik en anderen).

carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 20:44

Biepmiep schreef:
Het gaat om het plaatsen van moskeeen zonder minareten. Dat zou men moeten doen. (vind ik en anderen).


Dus jij (en anderen) ziet(n) liever een saai strak gebouw met luidsprekers rondom?

HET MAANLICHT?!
IK WEET NIET.....

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-04 20:48

Of een gebouw dat helemaal niet opvalt. En zonder minaret hoeft niet perse saai te zijn.

Het gaat ook om het idee dat moslims zich nadrukkelijk manifesteren door een minaret.
Hoort ook niet in ons "landschap", net zomin als een piramide of een pagodfe bijvoorbeeld.

carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 20:51

Maar waarom zou het niet op mogen vallen? De meeste gebouwen met een bepaalde functie vallen op.

HET MAANLICHT?!
IK WEET NIET.....

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-04 20:54

omdat de islam in wezen een politiek-religieus systeem is. Met strategieën voor verovering. De bouw van zoveel mogelijk moskeeen benadrukt die verovering, vertelde prof. dr. E.J. Zürcher, arabist, mij een aantal jaren geleden....

Maar los van deze piketpalen in het landschap is het ook de vraag of zo'n groot aantal traditionele moskeeën met bijbehorende minaretten wel in het Nederland van nu passen.

carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 21:06

Biepmiep schreef:
omdat de islam in wezen een politiek-religieus systeem is. Met strategieën voor verovering. De bouw van zoveel mogelijk moskeeen benadrukt die verovering, vertelde prof. dr. E.J. Zürcher, arabist, mij een aantal jaren geleden....

Maar los van deze piketpalen in het landschap is het ook de vraag of zo'n groot aantal traditionele moskeeën met bijbehorende minaretten wel in het Nederland van nu passen.


Juist wel, gezien het aantal moslims die hier wonen.
Maar uit jou reacties merk ik op dat het hier meer gaat om de oprukkende islam dan de moskeeën. Of heb ik het mis?

HET MAANLICHT?!
IK WEET NIET.....

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-04 21:13

Een beetje wel. Ook omdat ik zoveel rottige dingen over moslims hoor.
Zoals (door medewerker van universiteit onlangs: wacht maar tot WIJ aan de macht zijn).
En van jongere vriendinnen dat het met uitgaan heel vervelend kan zijn als je moslimjongens tegenkomt.
En van mijn oude baan bij de GGD, en door mijn exhuurbaas, die ok heel raar kon doen enz.
Ik heb ook het gevoel dat het erger wordt, en dan is de bouw van moskeen, met minaret weer zo'n gebaar...van wij tegen jullie....

carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 21:27

Oke, maar dat verandert het onderwerp van het topic wel. Nogmaals, ik vind de moskeeën als gebouw ansich mooi: Maar inderdaad als je het gaat hebben over de oprukkende islam dat vindt ik dus ook minder. En even voor de duidelijkheid ik heb het over de conservatieve tak van de islam.

HET MAANLICHT?!
IK WEET NIET.....

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-04 21:29

Ja ik ook. Kan ik titel topic wijzigen? Hoe?

carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 21:37

Volgens mij kan dat niet. Waarschijnlijk moet je dan een nieuw topic openen.

HET MAANLICHT?!
IK WEET NIET.....

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 21:43

Biepmiep schreef:
Ja ik ook. Kan ik titel topic wijzigen? Hoe?


Net te laat. Binnen een uur na plaatsing kan je je bericht wijzigen.
Even TeM of een pb sturen naar een mod die online is.

זכור

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 21:46

Wat ik pas echt storend in het landschap vind zijn die akelige GSM palen (verovering van de mobiele telefoonmarkt Verward )
Die dingen staan echt overal, ook in het buitengebied en langs natuurgebieden.
Minaretten staan gewoon in de bebouwde kom en ik vind ze niet storend, kerken hebben toch ook torens en kerkklokken slaan ook elk (half)uur.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 21:56

Er worden anders steeds meer kerktorens afgebroken.

Een gsm toren heeft nog een functie. Lips are sealed

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 21:58

Ik ben trouwens Christen, van huis uit katholiek.
Staan er in Marokko en moslim landen ook kerken?
( met hoge torens?)

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 22:10

Ik heb geen moeite met moskeeën excl of incl minaretten en koepels. Of ze nu wel of geen functie hebben doet er imo niet toe, het is traditie. De tamboerijn doet hier nog elke zondag om 8 uur zijn rondje (in mijn vorige woning onder mijn raam ). We hebben allemaal wel een wekker toch?

זכור

carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 22:26

Natasha schreef:
Ik ben trouwens Christen, van huis uit katholiek.
Staan er in Marokko en moslim landen ook kerken?
( met hoge torens?)

In gematigde moslimlanden zijn er ook kerken.

HET MAANLICHT?!
IK WEET NIET.....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 08:13

Ik denk niet dat die minaretten (hoe mooi ook) hier passen tussen de gebouwen. Ook huizen mogen niet te veel van elkaar afwijken, en dat mogen kantoorgebouwen ook niet. Alles moet goedgekeurd worden door een of andere ambtenaar en alles wat ook maar een BEETJE te veel afwijkt wordt al afgekeurd. Ik denk dat het dan ook niet gepast is om dan WEL goedkeuring te geven voor die minaretten.

De hond is de betere mens


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: __danielle__, corinec, DenieesB, EmptyWords, karinsd, luuntje, maitestar23, Milando, Titsia, Zebrastreep en 72 bezoekers